Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Callisto83 skrev (45 minutter siden):

Hva sier disse vennene om at Viggo er dømt for seksuelle overgrep mot en 7 år gammel jente? Som han tok med seg til avsidesliggende steder og forgrep seg på flere ganger? Høres ut som han har en slags erfaring med å lokke. Han skal også ha uttalt at de små var lette å lure. og at den lille jenta var noe han måtte prøve.

(Det er tydeligvis i alle andre saker enn denne at man ser etter historie om tidligere overgrep når det skjer noe med barn som blir borte, blir funnet voldtatt og drept etc.)

Dette er selvsagt relevant for å lete etter mulige mistenkte i en sak, men hjelper lite når sakens realbeviser med 100 % sikkerhet peker mot en annen gjerningsmann, samt peker sterkt mot at aktuell moduskandidat med overgep 4-6 år før på samvittigheten var et annet sted da drapene skjedde, hvor det også fremstår som åpenbart at saken kun hadde den ene gjerningsmannen.

Men dette er jo ikke ny info for deg, du har blitt forklart dette utallige ganger nå.

Det virker som om ditt sterkeste argument er at du kjente (til) JHA i ungdommen, som selvsagt er en ulempe snarere enn en fordel for å kunne lese bevisene objektivt i en sak som denne.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
48 minutter siden, Callisto83 said:

Hva sier disse vennene om at Viggo er dømt for seksuelle overgrep mot en 7 år gammel jente? Som han tok med seg til avsidesliggende steder og forgrep seg på flere ganger? Høres ut som han har en slags erfaring med å lokke. Han skal også ha uttalt at de små var lette å lure. og at den lille jenta var noe han måtte prøve.

(Det er tydeligvis i alle andre saker enn denne at man ser etter historie om tidligere overgrep når det skjer noe med barn som blir borte, blir funnet voldtatt og drept etc.)

Om du hadde hørt podcasten hadde du visst dette.

Da du tydeligvis ikke har det, så kan jeg informere om at de ikke gikk inn på dette temaet med vennen jeg refererte til. 

Endret av Aliquis
  • Liker 6
Skrevet (endret)

Det var tema i rettssaken at det var funnet mørke flekker på innsiden av lårene til begge jentene, og i en armhule på den ene jenta. Det ble gjort beslag i bua til Kristiansen for å sjekke om de kunne finne tilsvarende oljebaserte produkter hos han. Det var ingen match.

Skrev noen  her

Ble det gjort beslag hjemme hos JHA og ble det lett etter tilsvarende oljebaserte produkter hjemme hos JHA?

Ble JHA spurt om hva de flekkene kom fra?

Kan dette oljebaserte ha vært noe slags kamuflasjefarge til å kamuflere ansiktet med, og kan JHA ha brukt noe slikt i ansiktet for å bevege seg usett fra og til åstedet?

Ble det foretatt analyse av det stoffet som lagde de mørke flekkene? I så fall: Hva viste resultatet at innholdet var?

Man kan vel kanskje lage kamuflasjefarge selv også med matolje og noe fargestoff?

Kan JHA ha hatt på millitæruniform da han forflyttet seg fra åstedet og hjemover etter å ha begått ugjerningene? Jeg tenker at hvis det var viktig å ikke bli sett, har han vel ikke gått i en lett synlig hvit t-skjorte da han forlot åstedet?

Er det noe på en millitæruniform som naturlig inneholder olje? Beltespenne el.l.?

Skokrem kanskje, hvis han hadde millitærsko i skinn på seg?

Jeg vet ikke om noen rett og slett bruker skokrem i ansiktet når de skal kamuflere seg? Det er vel skadelig å ha slikt i ansiktet.

Jan Helge var en "rambotype"

En gutt på 20 år som har vært med i ungdommens HV gav forklaring i retten tirsdag. Vitnet har forklart til politiet at Jan Helge var en "rambotype". I uttrykket "rambo" la vitnet interesse for våpen, patruljering og kamuflering. I hvert fall våpeninteressen.
https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/4REPg/jan-helge-var-en-rambotype

Jan Helge har sagt at han trives best i uniform, og at skogen er hans andre hjem.
https://www.dagbladet.no/nyheter/jeg-kan-ikke-gangetabellen/65714367

Hadde noen sett JHA i uniform i Baneheia en av dagene før drapene ble begått?

Endret av Hardkoktegg
  • Liker 1
Skrevet
Callisto83 skrev (1 time siden):

Å se etter moduskandidater under etterforskningen er utvilsomt nyttig. Å dømme noen utelukkende på modus er noget annet.

• Liker 8
Skrevet
Djækklåsst skrev (1 time siden):

Men dette er jo ikke ny info for deg, du har blitt forklart dette utallige ganger nå.

Ja, men jeg tror fortsatt Viggo lyver om sin rolle i drapene.

Dette er ikke en enten eller sak for meg. Enten så snakker JHA sant 100% eller så lyver om han om alt. Jeg tror sannheten er et sted i midten, og at det var to gjerningspersoner. Det er bare de to som vet hva som har skjedd.

Djækklåsst skrev (1 time siden):

Det virker som om ditt sterkeste argument er at du kjente (til) JHA i ungdommen, som selvsagt er en ulempe snarere enn en fordel for å kunne lese bevisene objektivt i en sak som denne.

Jeg har aldri sagt at jeg kjente JHA. Han gikk i parallellklassen. Midt utgangspunkt i denne tråden er at jeg husker hvordan denne saken utspilte seg i nåtid, fra jentene ble savnet, til de ble funnet drept, og tiden frem til arrestasjonen. Da har jeg selvsagt som Kristiansander lov til å komme med innspill når noe oppleves som helt på bærtur. 

(Jeg tror ikke det er så mye objektivitet i denne tråden generelt sett.)

• Liker 2
Skrevet (endret)
Callisto83 skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker at årsaken til at du tror dette er at du ikke ønsker å se på saken objektivt. 

Endret av Midgard
  • Liker 8
Skrevet
Midgard skrev (1 time siden):

Hvordan vet vi at de har det?

Hva har de gjord for kvalitetssikring ?

De har ingen mulighet til å være sikker på at de har analysert sperm. Man kan til og med sette spørsmålstegn om de har analysert y-kromosom for C-25

Nei, man kan vel aldri være sikker på noen ting, men det er nå det de opplyser at de har testet, Y-kromoson-tester, som de var ledende på i verden den gangen, hvor de har isolert DYS391 markøren.

Dersom du mener dette er feil, og at de ikke har kvalitetssikret nok, man kan jo aldri vite med verdens ledende på slike tester, så bør du sende en mail til Sjødin, han tar tak i dette med en gang, å legger ut noen nye innlegg på bloggen sin om usikkerheten rundt hvorvidt C25 egentlig er C25.

Skrevet
Midgard skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker at årsaken til at du tror dette er at du ikke ønsker å se på saken objektivt. 

Villigheten til å tenke tanken om at kanskje JHA snakker sant om Viggos delaktighet, er i denne tråden helt fraværende. Da ser man heller ikke problemet med kilder som kun taler Viggos sak.

Jeg skulle likt å høre begge to forklare seg jeg, så kunne jeg dannet meg et inntrykk selv.

• Liker 4
Skrevet
TuttaHutta skrev (1 minutt siden):

Nei, man kan vel aldri være sikker på noen ting, men det er nå det de opplyser at de har testet, Y-kromoson-tester, som de var ledende på i verden den gangen, hvor de har isolert DYS391 markøren.

Dersom du mener dette er feil, og at de ikke har kvalitetssikret nok, man kan jo aldri vite med verdens ledende på slike tester, så bør du sende en mail til Sjødin, han tar tak i dette med en gang, å legger ut noen nye innlegg på bloggen sin om usikkerheten rundt hvorvidt C25 egentlig er C25.

De har ikke isolert DYS391. De har kopiert et fragment av DNA som har samme størrelsesorden som DYS391. Jeg er ikke kjent med at de har verifisert dette med f.eks sekvensering (noe som i seg selv er forbundet med høy risiko av artefakter pga repeterte sekvenser). 

Det er ikke bare jeg som mener dette ikke er tilstrekkelig kvalitetssikret, Sjødin har en rekke eksperter som kan gjøre rede for mangelen av data for konklusjonen som ble tatt. 

Dessuten er det ingen som har satt spørsmålstegn med C25 da dette er navnet på en prøve. Hold fokus...

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, Callisto83 said:

Hvorfor tror du at det er i akkurat denne saken, med en fyr som har innrømmet overgrep mot barn, at så mange ser saken subjektivt til fordel for han?

• Liker 4
Skrevet
Callisto83 skrev (3 minutter siden):

Villigheten til å tenke tanken om at kanskje JHA snakker sant om Viggos delaktighet, er i denne tråden helt fraværende. Da ser man heller ikke problemet med kilder som kun taler Viggos sak.

Jeg skulle likt å høre begge to forklare seg jeg, så kunne jeg dannet meg et inntrykk selv.

Jeg vil se bevis. 

De kan forklare seg til krampa tar dem begge to. Finner man ikke bevis så har man ingenting. 

Og for vk sin del, ser det ut som det er nettopp ingenting du sitter igjen med. 

• Liker 11
Skrevet
4 minutter siden, Callisto83 said:

Du tror ikke det kan ha noe å gjøre med at forklaringen hans beviselig ikke stemmer på flere ganske kritiske områder? 

• Liker 8
Skrevet
Aliquis skrev (4 minutter siden):

Hvorfor tror du at det er i akkurat denne saken, med en fyr som har innrømmet overgrep mot barn, at så mange ser saken subjektivt til fordel for han?

Faktisk et veldig godt spørsmål! Det jeg tror, er at denne saken fenger. Det har gått litt tid sånn at jentene er glemt, og Viggos stemme har bare blitt høyere og høyere. Flere folk har tatt til orde for å støtte han, og det er liksom blitt en kamp mot rettssystemet og de potensielle fallgruvene der. 

Når jeg leser nyhetsartikler og annet fra 2001, så er det påfallende mye av det samme Viggos forsvar trekker fram. Mobilbeviset og DNA. Med unntak av ymse anonyme brev og lydopptak, føler jeg ikke det har kommet fram noe sånn veldig nytt. Så hvorfor trodde ikke folk på Viggo for 20 år siden når han hadde mulighet til å fremlegge sin sak? Hvor var dere da? Her i tråden forklares det med at alle var så sinte, og følelsene tok overhånd. Men der er jeg uenig. Kanskje det ikke var så opplagt at Viggo var uskyldig hvis man så og hørte han i retten. Kanskje det er sånn man bare kan begynne å tenke når det har gått en god del tid. Det er min teori.

Jeg er uansett veldig spent på hva som skjer videre nå når saken skal gjenopptas. Det skal bli interessant å følge med.

• Liker 4
Skrevet
Callisto83 skrev (8 minutter siden):

Kanskje det ikke var så opplagt at Viggo var uskyldig hvis man så og hørte han i retten

Er muligens litt av problemet. Man kan ikke se på noen om de lyver - men folk har tiltross for det en nærmest urokkelig tiltro til sin egen evne for akkurat det. Rart, men sånn er det. Visst.

Callisto83 skrev (9 minutter siden):

Jeg er uansett veldig spent på hva som skjer videre nå når saken skal gjenopptas. Det skal bli interessant å følge med.

Blir sannsynligvis ikke noen ny rettsak, så den gleden blir nok vi alle foruten.

• Liker 4
Skrevet

Ser ut som livet smiler til Viggo Kristiansen for tiden. Han mottar gaver fra folk. Og har allerede blitt lovet jobb når han slipper ut av fengselet. 

• Liker 3
Skrevet
Hank Amarillo skrev (1 minutt siden):

Er muligens litt av problemet. Man kan ikke se på noen om de lyver - men folk har tiltross for det en nærmest urokkelig tiltro til sin egen evne for akkurat det. Rart, men sånn er det. Visst.

Her er jeg helt enig. Man kan faktisk ikke bare se på noen om de lyver. Det er i hvert fall ikke så lett som mange tror. I Viggos tilfelle, var nok det som var mest påfallende at han ofte nektet å uttale seg, gjerne på bagateller. Det er jo litt interessant.

Hank Amarillo skrev (8 minutter siden):

Blir sannsynligvis ikke noen ny rettsak, så den gleden blir nok vi alle foruten.

Står det noe om det i mediene i dag? 

• Liker 2
Skrevet
Callisto83 skrev (7 minutter siden):

Her er jeg helt enig. Man kan faktisk ikke bare se på noen om de lyver. Det er i hvert fall ikke så lett som mange tror. I Viggos tilfelle, var nok det som var mest påfallende at han ofte nektet å uttale seg, gjerne på bagateller. Det er jo litt interessant.

Hvilke bagateller nektet han å uttale seg om? Feks.

Callisto83 skrev (7 minutter siden):

Står det noe om det i mediene i dag? 

Nei. Men de har neppe nok til å ta ut tiltale. Med mindre statsadvokaten i Oslo finner noe som endrer bevisbildet i etterforskning.

• Liker 2
Skrevet
Hannah80 skrev (6 minutter siden):

Ser ut som livet smiler til Viggo Kristiansen for tiden. Han mottar gaver fra folk. Og har allerede blitt lovet jobb når han slipper ut av fengselet. 

Jeg leste det i en nyhetsartikkel om Sjødin nylig... Vet ikke helt hva jeg skal tenke om det. Det bekrefter vel nesten bare mitt syn om at denne gjenopptagelsen er mer følelsesstyrt enn hva rettssaken for 20 år siden visstnok var..

Det deles visst en Fri Viggo logo på sosiale medier også, som noen i Kristiansand hadde tagget på busstoppet nærmest Baneheia. Trodde aldri jeg skulle få oppleve en dag hvor en person som tross alt har forgrepet seg på barn ville få en slik behandling..  Surrealistisk.

• Liker 4
Skrevet
Callisto83 skrev (Akkurat nå):

Jeg leste det i en nyhetsartikkel om Sjødin nylig... Vet ikke helt hva jeg skal tenke om det. Det bekrefter vel nesten bare mitt syn om at denne gjenopptagelsen er mer følelsesstyrt enn hva rettssaken for 20 år siden visstnok var..

Det deles visst en Fri Viggo logo på sosiale medier også, som noen i Kristiansand hadde tagget på busstoppet nærmest Baneheia. Trodde aldri jeg skulle få oppleve en dag hvor en person som tross alt har forgrepet seg på barn ville få en slik behandling..  Surrealistisk.

Jeg har vært veldig for gjenopptagelse av denne saken. Og er det fremdeles. Men jeg kjente det rett og slett i magen, da jeg leste at fengselet mottok flere gaver til Viggo. At han ikke kunne ta i mot alt. Men fikk bl.a abbonement på Jakt og fiske.  

Skjønner jo at det er viktig at han kommer seg ut i arbeid og får seg et tilnærmet normalt liv igjen. Men noe i meg syns dette blir feil likevel. Det er så mange arbeidsledige i dette landet. Folk som virkelig sliter. At det er virker veldig snodig at han har en jobb som allerede venter på han.  

• Liker 5
Skrevet (endret)
58 minutter siden, Callisto83 said:

Så hvorfor trodde ikke folk på Viggo for 20 år siden når han hadde mulighet til å fremlegge sin sak? Hvor var dere da? 

Fordi stort sett alle medier stemplet han som åpenbart skyldig? Folk hadde i mindre grad tilgang på sakens dokumenter? Dette kan vel ikke være noe du benekter? 

Her i tråden forklares det med at alle var så sinte, og følelsene tok overhånd. Men der er jeg uenig. 

Det forklares med følelser, samt feilaktig fremstilling av tekniske bevis. Det med de tekniske bevisene er ganske viktig. 

Kanskje det ikke var så opplagt at Viggo var uskyldig hvis man så og hørte han i retten. Kanskje det er sånn man bare kan begynne å tenke når det har gått en god del tid. Det er min teori.

Som andre har sagt er ikke folk i stand til å vurdere om noen lyver eller ikke i situasjoner som man har i retten. Inntrykket man allerede sitter med vil nok ofte forsterkes nesten uansett, fordi det ligger i menneskets natur å lete etter bekreftelse. Med den voldsomme forhåndsdømmingen som fant sted her, så er det lett å skjønne at dette virket i Kristiansens disfavør. 

Hvordan kan det være noe annet enn positivt at man får den voldsomme forhåndsdømmingen på avstand? 

Kommer du til å endre mening rundt skyldspørsmålet om han blir frifunnet?

Endret av Aliquis
  • Liker 5
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...