Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om gjerningsmannsprofilen er helt eller delvis tilgjengelig(på internett)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Blokkfløyte skrev (9 minutter siden):

Enkelte folk badet og JHA gikk i shorts den dagen. Kanskje 11 grader, kanskje ikke?

I følge de som intervjues i TV-serien var det kaldt, det var svært få som badet de dagene, det hadde vært over 20 grader 3-4 dager tidligere, rett før 17. mai, men den fredagen var en kald dag, hvor nesten ingen gikk for å bade.

Det er heller ikke noe "kanskje, kanskje ikke", med mindre du mener at målestasjonene til Meteorologisk Innskutt er feil, så var det 11 grader.

Husker jeg ikke feil, hadde vel Jan Helge en blå treningsbukse på seg den kvelden?

• Liker 2
Skrevet
Atheena skrev (1 time siden):

Det står også i profilen at gjerningsmannen var mye eldre og en hel delt annet som ikke passer inn.  Profilen brukes selvfølgelig for hva den er verdt av Sjødin og alt det andre tas selvfølgelig ikke med. 

DENNE tidslinjen er interessant. En liten oppsummering i stikkordsform av datoene og hendelsesforløpet, i forhold til det store puslespillet politiet hadde foran seg.

• Liker 3
Skrevet
Callisto83 skrev (6 timer siden):

DENNE tidslinjen er interessant. En liten oppsummering i stikkordsform av datoene og hendelsesforløpet, i forhold til det store puslespillet politiet hadde foran seg.

Ikke veldig interessant, i grunn. 

Intet nytt, og inneholder minst en feilaktig påstand.. 

Skrevet

Ny episode ute nå i dag fra Krimpodden. Tittel : "Må Viggo Kristiansen frifinnes?" (Med bl.a Tor Erling Thømt Ruud og Øystein Milli) 🎧

• Liker 2
Skrevet
Aliquis skrev (8 timer siden):

Vel, har du tatt med i betraktningen at Knut Holen nylig sto frem i dagbladet, der han sa at etter hans vurdering burde ikke Kristiansen vært dømt? Han er åpenbart en del av Free Viggo-menigheten, og man kan derfor ikke ta noe av det han sier om noe som helst for god fisk. 

Har vi ikke blitt enig i at denne betegnelsen er fordummende og tar bort fra diskusjonen om rettssikkerhet? 

• Liker 5
Skrevet (endret)
Hardkoktegg skrev (9 timer siden):

Noen skrev her i diskusjonen at det var kaldt den kvelden drapene ble begått. Her står noe helt annet:

da de to små jentene ble voldtatt og drept en varm maikveld i år 2000
https://www.nrk.no/sorlandet/xl/var-viggo-i-bua-eller-i-baneheia_-1.15136771

Stemmer det som står her (fra samme artikkel)? Var det ikke slik at det ikke kunne påvises om jentene ble voldtatt før eller etter at de ble drept?

Agder lagmannsrett:

Jentene blei drepne etter at dei fyrst hadde blitt valdtekne på ein opprørande og brutal måte, og...

Det var kaldt, spesielt på kvelden, ned mot 3-4 grader, tror jeg. Grunnen til at så få badet var at det var relativt kaldt den kvelden, 10-13 grader kanskje (ser nå offisielle tall var 11 grader), så dette med at det var varmt er en myte. Men husker ikke eksakt.

Man vet ellers ikke om voldtektene skjedde før eller etter drapene.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 1
Skrevet
Tradegy skrev (1 time siden):

Ny episode ute nå i dag fra Krimpodden. Tittel : "Må Viggo Kristiansen frifinnes?" (Med bl.a Tor Erling Thømt Ruud og Øystein Milli) 🎧

Mye bra, også noen feil om når JHA forklarte seg om sykkelen, samt så forteller de ikke om at vitner som så VK med sykkelen rett før og som tøyde ut ved bommen hvor den angivelig stod, sier at den ikke var der da.

Tror nok Øystein Milli skjønner at VK neppe er skyldig, ut fra det han sier,men så er det dette med å skulle opprettholde (falsk) balanse, da ...

• Liker 2
Skrevet (endret)
Djækklåsst skrev (30 minutter siden):

Det var kaldt, spesielt på kvelden, ned mot 3-4 grader, tror jeg. Grunnen til at så få badet var at det var relativt kaldt den kvelden, 10-13 grader kanskje (ser nå offisielle tall var 11 grader), så dette med at det var varmt er en myte. Men husker ikke eksakt.

Man vet ellers ikke om voldtektene skjedde før eller etter drapene.

Ja, men det dette med temperatur er uansett ikke spesielt relevant med hensyn til om jentene kunne ha hatt på badedrakter da de ble plukket opp, og ikke klær.

De kan fint ha gått med badedrakter (og håndkle rundt)  uansett om det var kaldt, eller blitt plukket opp før de rakk å kle på seg. 

Om klærne aldri var på, er det ikke så rart de var på feil jente etterpå.

Det er nesten litt rart at man ikke har klart å finne ut hva som skjedde først, ut fra spor på klær osv. Et knivstikk i magen vil jo gå igjennom klær, som får skader, for eks.

Endret av Blokkfløyte
  • Liker 3
Skrevet
Hardkoktegg skrev (10 timer siden):

Noen skrev her i diskusjonen at det var kaldt den kvelden drapene ble begått. Her står noe helt annet:

da de to små jentene ble voldtatt og drept en varm maikveld i år 2000
https://www.nrk.no/sorlandet/xl/var-viggo-i-bua-eller-i-baneheia_-1.15136771

Stemmer det som står her (fra samme artikkel)? Var det ikke slik at det ikke kunne påvises om jentene ble voldtatt før eller etter at de ble drept?

Agder lagmannsrett:

Jentene blei drepne etter at dei fyrst hadde blitt valdtekne på ein opprørande og brutal måte, og...

TuttaHutta skrev (9 timer siden):

Jeg vet ikke hva du anser å være "varmt", men i følge Yr var det ca. 11 grader i Kristiansand den 19. mai 2000 klokken 19:00, så har du fått oppklart det.

https://www.yr.no/nb/historikk/graf/5-39040/Norge/Agder/Kristiansand/Kjevik?q=2000-05-19

Kjevik målestasjon er et godt stykke fra Baneheia, men likevel nærmest. I boka står det at det var 13 grader i vannet, og litt mellom linjene at storebror Kristoffer sa nei til å være med på badetur. Hvorvidt det kan kalles varmt kommer vel an på om det var sol fra skyfri himmel. Det skal også ha blåst forholdsvis kraftig (på Kjevik riktignok, uvisst med Baneheia).  

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hadde det ikke vært for Andersens DNA kunne man spekulert i om hele tilståelsen var falsk. Jeg synes det er merkelig mye galt med den.

https://www.dagbladet.no/nyheter/kan-ha-gitt-forsvarerne-nytt-trumfkort/65777326

Jeg har inntrykk av at Andersens forklaring i retten bærer preg av gjettverk

Https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/vAw1Ql/kommisjonen-om-avhoerene-av-andersen-ikke-lenger-akseptert-praksis

Endret av Menchit
  • Liker 4
Skrevet (endret)
Menchit skrev (13 minutter siden):

Hadde det ikke vært for Andersens DNA kunne man spekulert i om hele tilståelsen var falsk. Jeg synes det er merkelig mye galt med den.

https://www.dagbladet.no/nyheter/kan-ha-gitt-forsvarerne-nytt-trumfkort/65777326

Jeg har inntrykk av at Andersens forklaring i retten bærer preg av gjettverk

Https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/vAw1Ql/kommisjonen-om-avhoerene-av-andersen-ikke-lenger-akseptert-praksis

Ja. Enig. Der er jeg stadig. Besynderlige greier, men dna er jo dna.

Jeg antar dna-et er 100 % entydig og uomtvistelig selv om en tar bort tilståelsen?

Endret av Blokkfløyte
Skrevet (endret)
Blokkfløyte skrev (15 minutter siden):

Ja. Enig. Der er jeg stadig. Besynderlige greier, men dna er jo dna.

Jeg antar dna-et er 100 % entydig og uomtvistelig selv om en tar bort tilståelsen?

Jeg antar det, og så er det så vidt jeg har fått med meg funnet sædceller i kroppens hulrom fra JHA så det er vel ingen tvil.

Men hadde vært interessant å vite hva han egentlig var sagt, som han umulig kunne ha visst om han ikke var der. 

Han har jo forklart seg feil om veldig mye rart, feks den posen de fant i bosspannet, ifølge JHA var det ingen av dem, verken VK eller han selv som skulle ha gått forbi det bosspannet på vei hjem. Merkelig ting å lyve om når han påstår det er sannheten, og både han og politiet er enig i at han forteller sannheten blir det veldig rart.

Endret av Menchit
  • Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner, innhold med opphavsrett og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Skrevet

Da Fegran ville vite hva Andersen husket best fra drapsdagen, svarte Andersen at han husket sin egen drapshandling best.

Andersen har tidligere blant annet forklart seg inngående om drapskniven.

- Hvorfor kan du beskrive den så detaljert, spurte Fegran.

- Jeg holdt den så lenge, sa Andersen.
https://www.nrk.no/norge/holdt-pa-a-tilsta-i-juli-1.522210

Er det opplyst noe om hvor mange knivstikk som ble utført?

Skrevet

Faren, Svein Kristiansen, sier han aldri har vært i tvil om sønnens uskyld.

- Viggo sa hele tiden ta det med ro, det finnes ingen ting. Det kan ikke være noe der. Dette sa han selv da de såkalte DNA-bevisene var på vei fra Spania. Ja, jeg tror på gutten og mora hans, sier Svein Kristiansen, og henviser til at kona Turid i to rettsinstanser forklarte at hun drapskvelden hadde sett sønnen komme og gå ute i gården.
https://www.nrk.no/sorlandet/--klomsaet-er-en-klovn-1.6211039

• Liker 4
Skrevet

- Jeg er nøktern optimist med tanke på at det skal la seg gjøre å få analyseresultater fra dette gamle materialet. Trass i at alle bevis i Norge forlengst er ødelagt, viser det seg at det spanske laboratoriet har fulgt et annet regelverk og har oppbevart Baneheia-prøvene i dypfryseren i over ni år, sier Klomsæt.

Motstand
- Akkurat som i Orderudsaken, har jeg hatt store problemer med å få tilgang til sakens totale dokumenter og bevis. Jeg setter min lit til at analysene i Spania skal kaste nytt lys over saken, sier Klomsæt.

https://www.dagbladet.no/nyheter/viggo-vil-bli-fri-med-ny-teknologi/65173458

Skrevet (endret)
Hardkoktegg skrev (40 minutter siden):

Drept da guttene ble redde

KRISTIANSAND (VG) Først drepte Jan Helge Andersen 8-årige Stine Sofie Sørstrønen fordi kameratene fryktet hun skulle rope. Så forsøkte Lena Sløgedal Paulsen å flykte. Da ble hun knivstukket av Viggo Kristiansen.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/p6LjRV/drept-da-guttene-ble-redde

Har JHA forklart dette?

Det var i hans første forklaring ja.

Endret av Elaine Marley
  • Liker 2
Skrevet
Hardkoktegg skrev (20 minutter siden):

Faren, Svein Kristiansen, sier han aldri har vært i tvil om sønnens uskyld.

- Viggo sa hele tiden ta det med ro, det finnes ingen ting. Det kan ikke være noe der. Dette sa han selv da de såkalte DNA-bevisene var på vei fra Spania. Ja, jeg tror på gutten og mora hans, sier Svein Kristiansen, og henviser til at kona Turid i to rettsinstanser forklarte at hun drapskvelden hadde sett sønnen komme og gå ute i gården.
https://www.nrk.no/sorlandet/--klomsaet-er-en-klovn-1.6211039

Det kom også et interessant innspill fra moren til JHA i samme artikkel:

"- Han (Viggo) har tidd still om det som skjedde i to rettsrunder. Hvorfor i all verden skulle han nå, mer enn åtte år etter, være villig til å si noe? Kan det ha sammenheng med dommen han fikk? sier Andersen til Fædrelandsvennen."

(Artikkelen er fra 2008.)

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...