Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hank Amarillo skrev (På 27.2.2021 den 20.38):

Minst 1 av dem vet vi har deltatt i misbruk og drap på småbarn.

Er kun 1 av dem som vi kan si med sikkerhet har deltatt og det er ikke VK

• Liker 2
Skrevet
hlidskjalf skrev (22 timer siden):

Prøver meg igjen, før det sporer av igjen: Er det noen som vet hva Viggo drev med dagen før ugjerningen? Det var snakk om at kuttingen av kvister nødvendigvis ble gjort dagen før. Hadde han alibi for denne dagen? Det virker jo mer sannsynlig at de begge deltok, men mobilbeviset og JHA sine forklaringer gjør det hele veldig merkelig. 

Om begge deltok, og om JHA hadde vært litt troverdig, så burde det og vært DNA treff på VK. Ikke bare det, om de var 2 om å drepe så er det særs merkverdig at stikkene i jentene var så like.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Det er egentlig ganske spesielt (og surrealistisk) å følge med på fornektelsen i forhold til Viggos rolle i drapene han er dømt for i denne tråden. Hvorfor tror dere f.eks folk på generelt grunnlag er skeptiske til at overgripere flytter inn i nabolaget? Hvorfor blir det debatt i samfunnet om pedofile burde få lov til å importere sex dukker i små størrelser? Det er pga faren for gjentagelse... 

Vi vet at Viggo har voldtatt og forgrepet seg grovt på en 7 år gammel jente tidligere. Han mente hun var noe han måtte prøve, og at hormonene tok over. Han måtte også betale erstatning til en liten gutt som han utvilsomt har utsatt for seksuelle overgrep også. De små var lette å lure har han sagt.

Dette er på ingen måte innenfor noen normale guttestreker i min verden. Det er tvert imot så alvorlig, at når bestevennen hans trekker han inn i handlingene han er dømt for, så er det stor sannsynlighet for at det er riktig. Selv om han selv påstår han er uskyldig. Ingen ble overbevist om Viggos uskyld når saken pågikk i retten for to tiår siden. Selv om flere av de såkalte bevisene som sår tvil om hans rolle ble tatt for seg. La det synke inn litt. 

Man snakker om rettssikkerhet i denne saken.. I denne saken er ofrene fremdeles jentene. Det er de som til syvende og sist fortjener at sannheten skal komme frem. Så kan man kanskje forhindre at andre barn i fremtiden blir utsatt for det samme.

Endret av Callisto83
  • Liker 9
Skrevet (endret)

https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/VGMJ4/var-aktiv-lagfoerer-i-hv-helt-passiv-i-baneheia 

Her forteller JH selv at han måtte være mer «frempå» som lagleder. Så han kunne det i gitte situasjoner. 
En lærer fra videregående skole sa også i retten at han var forundret over at han ble beskrevet som lett å lede, tvertimot ledet han andre på skolen der. La ved link tidligere i tråden her. 

Endret av Elaine Marley
  • Liker 9
Skrevet (endret)
Zenhouse skrev (15 minutter siden):

https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/VGMJ4/var-aktiv-lagfoerer-i-hv-helt-passiv-i-baneheia 

Her forteller JH selv at han måtte være mer «frempå» som lagleder. Så han kunne det i gitte situasjoner. 
En lærer fra videregående skole sa også i retten at han var forundret over at han ble beskrevet som lett å lede, tvertimot ledet han andre på skolen der. La ved link tidligere i tråden her. 

Det er jo i det hele tatt litt rart at JHA likesom skal være så ensidig. Ingen er det. Selvfølgelig kan et stille og rolig menneske bryte ut i fult sinne osv. Selvfølgelig kan hvem som helst som er på en eller annen typisk måte i andres øyne, gjøre ting som ikke passer med det bildet, uansett om det er å pille seg i nesa eller noe mer grusomt

Endret av Blokkfløyte
  • Liker 10
Skrevet
Callisto83 skrev (8 minutter siden):

Det er egentlig ganske spesielt (og surrealistisk) å følge med på fornektelsen i forhold til Viggos rolle i drapene han er dømt for i denne tråden. Hvorfor tror dere f.eks folk på generelt grunnlag er skeptiske til at overgripere flytter inn i nabolaget? Hvorfor blir det debatt i samfunnet om pedofile burde få lov til å importere sex dukker i små størrelser? Det er pga faren for gjentagelse... 

Vi vet at Viggo har voldtatt og forgrepet seg grovt på en 7 år gammel jente tidligere. Han mente hun var noe han måtte prøve, og at hormonene tok over. Han måtte også betale erstatning til en liten gutt som han utvilsomt har utsatt for seksuelle overgrep også. De små var lette å lure har han sagt.

Dette er på ingen måte innenfor noen normale guttestreker i min verden. Det er tvert imot så alvorlig, at når bestevennen hans trekker han inn i handlingene han er dømt for, så er det stor sannsynlighet for at det er riktig. Selv om han selv påstår han er uskyldig. Ingen ble overbevist om Viggos uskyld når saken pågikk i retten for to tiår siden. Selv om flere av de såkalte bevisene som sår tvil om hans rolle ble tatt for seg. La det synke inn litt. 

Man snakker om rettssikkerhet i denne saken.. I denne saken er ofrene fremdeles jentene. Det er de som til syvende og sist fortjener at sannheten skal komme frem. Så kan man kanskje forhindre at andre barn i fremtiden blir utsatt for det samme.

Jeg ser ikke så mye fornektelse, gjør du virkelig det? Å utforske alternative scenarioer er ikke det samme som fornektelse. Om man forsøker å se for seg at JHA gjorde dette alene, så betyr ikke det at en fornekter at VG er involvert, det betyr bare at en legger det til side for å vurdere andre muligheter. Det er bare tankeeksperimenter og diskusjon av enkeltmomenter fra saken. Om en ikke klarer å skille fornektelse fra dette, så blir en sikkert sjokkert, ja.

• Liker 9
Skrevet
Chiccy skrev (6 timer siden):

Ble sjokkert når jeg fant denne tråden og alle spekulasjonene dere kommer med om «Jan Helge» og at han har gjort det alene, noe han ikke har. Ingen av dere vet hva som har skjedd, dokumentaren som går om Baneheia på TV og all oppmerksomheten som er rundt dette nå er faktisk utrolig belastende for alle involverte inkludert «Jan Helge» ja, selv om han blir sett på som den store stygge ulven her. 

Ja han har faktisk drept et barn og mer til, men han har sonet straffen sin over flere år ferdig for dette nå. Jeg er også enig i at det han har gjort er helt forferdelig, å det kan aldri tilgis av de som ble frarøvet barna sine. Men jeg syns alle andre som ikke er berørte direkte av dette faktisk kan bry seg med sine egne saker.

La han få fred, han angrer faktisk utrolig mye på dette og har det vanskelig nok som det er fra før, livet hans blir aldri som før og han kan ikke engang kalle seg sitt eget navn mer. Folk glor på han ute og noen ser stygt også (noe jeg kan skjønne men allikevel, han har da ikke gjort noe mot DERE. De han gjorde dette mot, foreldrene og familien til jentene forstår jeg godt at kan se stygt på han, men ingen andre har egentlig rett til det!  Han var ung og dum den gangen som han har sagt selv og han visste ikke egentlig hva han var med på. 

Syns det er respektløst å ta opp dette på denne tråden her å komme med vissvass som at han gjorde det alene. 

Måtte bare få dette ut. 

Skjønner at han er skuffet over at saken har kommet opp igjen men husk på at det er _kun_ han de har skikkelig DNA bevis på samt at om han har vitnet falskt (noe endel tyder på) kan han få ny straff for det...

• Liker 8
Skrevet
Zenhouse skrev (15 minutter siden):

Interessant!

Andersen har forklart nokså detaljert hva slags type klær de hadde på seg den dagen, og slike klær har vi funnet hjemme hos dem. For sikkerhets skyld har vi i tillegg tatt med en del andre klær tilhørende de to, sier kriminalsjef Arne Pedersen til Fædrelandsvennen. Ifølge Aftenposten er klærne maskinvasket, men de skal nå fingranskes av Kripos. De kan gi politiet nyttig informasjon om hvem som gjorde hva på drapsstedet.
https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/Xd7aW/drapsklaerne-trolig-funnet

Hva fant politiet ut, etter å ha gransket klærne?

• Liker 1
Skrevet
Chiccy skrev (5 timer siden):

Nei han har ikke det. Men dessverre så er det muligens ikke nok bevis som kan felle Viggo for at han var med på det virker det som, men det burde jo egentlig være det! Jeg håper virkelig de kan finne ut mer av det DNAet de sa kunne være fra Viggo (noe det er). Håper så inderlig at dem får testet det mer opp mot han så alle sammen får det bekreftet.
Men forstår jo det blir spekulasjoner rundt det her på kvinneguiden samtidig, jeg kan jo ikke nekte noen å diskutere heller, syns bare det var sjokkerende at så mange mente «Jan Helge» gjorde det alene. 

Om du vet så mye så løp til politiet med en gang evt ring 02800 og fortell dem alt det du vet.

Det DNA de påstod kunne vært Viggo kunne og vært 50+% av alle menn så det er ikke verdt noe.

All normal profilering tilsier 1 morder og i VK sitt tilfelle er det mer som heller mot uskyld enn skyld.

Håper uansett at saken kommer inn igjen for retten

• Liker 8
Skrevet

Kriminalomsorgen forteller om sine bekymringer, løslatelse og gjentakelsesfare . De lever tettest opp til VK daglig.

• Liker 4
Skrevet
PITTY skrev (7 minutter siden):

Kriminalomsorgen forteller om sine bekymringer, løslatelse og gjentakelsesfare . De lever tettest opp til VK daglig.

Gjentakelsesfare. Hvis han faktisk ikke har gjort det som han er dømt for å ha gjort?

Hvordan er JHAs gjentakelsesfare vurdert?

• Liker 12
Skrevet (endret)
PITTY skrev (17 minutter siden):

Dette må de nesten skrive all tid han ikke innrømmer skyld, noe han heller ikke skal om han ikke er skyldig. Hans psykolog sier jo selv at han tror VK er utsatt for justismord

https://psykologtidsskriftet.no/nyheter/2015/04/plikt-til-varsle

Endret av Fru Uperfekt
La inn link
  • Liker 9
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (4 minutter siden):

Dette må de nesten skrive all tid han ikke innrømmer skyld, noe han heller ikke skal om han ikke er skyldig. Hans psykolog sier jo selv at han tror VK er utsatt for justismord

Vel, de sier dette basert på flere hendelser under soning, bla drapstrusler overfor ansatte. Forøvrig har nok ikke hans psykolog på langt nær like mye kontakt med han som kriminalomsorgen. Men de har neppe tilstrekkelig status til å bli hørt.

• Liker 4
Skrevet
Chiccy skrev (6 timer siden):

Men Viggo er ikke uskyldig i dette. Jeg vet ikke hvorfor han nekter og ikke innrømmer det men jeg vet jeg hadde gjort det samme selv helt til politiet hadde hatt et fellende bevis på meg, for da kan man jo ikke nekte mer. «Jan Helge» nektet også helt til de fant fellende bevis på han. 

Hvordan kan du av alle nordmenn vite at Jan Helge ikke gjorde dette alene? Er du synsk? Har du sett en løyndetektortest fra han? Alle vi andre kan ikke vite det og vi ønsker å finne ut av det.

Mye tyder på at han var alene.

Helt enig i at han har sonet straffen sin, og har krav på å få være i fred uten å hetses når han går ute osv. Jeg hadde aldri hetset eller sett stygt på noen, men jeg hadde jo sett på han. Nettopp for å undres hvilket menneske dette var.

Men samfunnet trenger også å komme til bunns i denne saken.

• Liker 10
Skrevet
PITTY skrev (12 minutter siden):

Vel, de sier dette basert på flere hendelser under soning, bla drapstrusler overfor ansatte. Forøvrig har nok ikke hans psykolog på langt nær like mye kontakt med han som kriminalomsorgen. Men de har neppe tilstrekkelig status til å bli hørt.

Han skal også ha sagt nei til å ha samtaler med de sakkyndige som har skrevet rapporten.

https://www.nrk.no/sorlandet/ny-vurdering-i-baneheia-saken_-mener-viggo-kristiansen-ma-sitte-lenger-i-fengsel-1.15354575

https://www.tv2.no/a/11973158/

• Liker 1
Annonse
Skrevet
Hardkoktegg skrev (3 timer siden):

Du har nok rett. Jeg finner det samme som du skrev, i artikler og i rapporten fra GK. Den som skrev det jeg leste, må ha blandet JHA og VK, for det var JHA som hadde fått lest pågripelsesbeslutningen der VKs navn var nevnt da JHA spurte om VK også var tatt.

Først i vitneboksen var politibetjent Leif Otto Nesset, som var blant de fire polititjenestemennene som pågrep Jan Helge Andersen hjemme på gutterommet. Både under selve pågripelsen og på vei til cella på tinghuset i Kristiansand spurte han politibetjentene om også Viggo Kristiansen var tatt, men han fikk ikke noe svar, forklarte Nesset. Da hadde Andersen allerede fått lese pågripelsesbeslutningen der også Kristiansens navn var nevnt, ifølge Nesset.

https://www.nrk.no/norge/begge-spurte-om-kameraten-var-tatt-1.522227

Begge to fikk lese begjæringen. Så Viggo ble også informert om at Jan Helge var siktet. Viggo spurte også om Jan Helge var tatt.

Jon Kvitne: - ......(..) Vi presenterte oss. Vi sa at han var pågrepet, og Viggo spurte da hvorfor han ble pågrepet. Det skulle han få rede på i bilen, sa vi. I bilen fikk han opplest pågripelsdesbegjæringen.

Ifølge Kvitne sa Viggo Kristiansen følgende til politiet etter at han var kommet inn i politibilen:

"Jeg visste det ville skje. Er dere klar over at dere tar feil personer. Jeg sier ikke noe før jeg har snakket med advokat. Er Jan Helge også tatt ?"

• Liker 9
Skrevet
askefast skrev (Akkurat nå):

Begge to fikk lese begjæringen. Så Viggo ble også informert om at Jan Helge var siktet. Viggo spurte også om Jan Helge var tatt.

Jon Kvitne: - ......(..) Vi presenterte oss. Vi sa at han var pågrepet, og Viggo spurte da hvorfor han ble pågrepet. Det skulle han få rede på i bilen, sa vi. I bilen fikk han opplest pågripelsdesbegjæringen.

Ifølge Kvitne sa Viggo Kristiansen følgende til politiet etter at han var kommet inn i politibilen:

"Jeg visste det ville skje. Er dere klar over at dere tar feil personer. Jeg sier ikke noe før jeg har snakket med advokat. Er Jan Helge også tatt ?"

Takk for opplysninger! Det er synd at slike viktige detaljer er utelatt i flere av de andre avisartiklene, for når slike detaljer er utelatt kan man få inntrykk av at det som VK sa er rart eller mistenkelig.

• Liker 12
Skrevet

Er Jan Helge også tatt ?" ( ja, for det var jo skikkelig lurt å si..)

• Liker 4
Skrevet
PITTY skrev (5 minutter siden):

Når begge navn står på arrestordren er det en naturlig ting å spørre om.

• Liker 13
Skrevet
PITTY skrev (2 minutter siden):

Hva tenkte du på med det?

Tatt er vel et annet ord for arrestert?

Mange erfarer å bli arrestert/tatt for forbrytelser som de ikke har utført.

• Liker 3
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...