Aliquis Skrevet 19. juli 2022 #16881 Del Skrevet 19. juli 2022 1 minutt siden, minimymlen said: VK var vel ferdige med sine avhør i oktober 2021, mens JHA hadde sitt siste avhør i slutten av juni? Dvs de bruker mye tid på etterforskningen. Jeg tolker det ikke som at de ønsker å bagatellisere eller kjøpe tid, men et forsøk på å snu hver stein før de går offentlig ut med noe. Jeg tolker det som at de forsøker å bagatellisere ting som peker sterkt i den ene eller andre retningen nettopp fordi de ønsker å snu hver stein før de offentlig går ut med noe. Om de hadde sagt offentlig at det ikke er noe som tyder på at Kristiansen er gjerningsmann ville det blitt en ganske brutal helomvending om man plutselig hadde funnet DNA-et hans i de siste prøvene. Man skal dog ikke lese mye mellom linjene for å skjønne hvor dette går. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 19. juli 2022 #16882 Del Skrevet 19. juli 2022 Djækklåsst skrev (17 minutter siden): Jeg synes det virker som om statsadvokatene prøver å bagatellisere dette, siden en beslutning om VK ikke er fattet ennå. Antakelig for å kjøpe seg tid siden de vel ønsker å være ferdig med alle etterforskningsskritt først. Det er faktisk slik at man må få medhold i retten for å få gjennomføre ransaking, slik jeg forstår det. Hvilket betyr at Oslo Tingrett da må ha besluttet at det er sannsynlighetsovervekt for at JHA drepte Lena. En ganske betydelig utvikling fra offisielt hold, dette. Naturligvis underkommunisert i media. Hvor lenge kan påtalemyndighetene klare å trenere frifinnelsen av VK etter dette, mon tro? Har begge to status som siktet nå? For litt siden, når Dagbladet skrev om de nye avhørene, beskrev de JHA som mistenkt og VK som siktet. Vi vet nå at dette tydeligvis ble endret for JHA tidligere i år. Men hva med Viggo? Har politiet kanskje utført hemmelige ransakelser hos VK også - siden han også er definert som siktet? (Jeg stusset litt på at Sjødin ikke ville kommentere noe om dette før etterforskningen er ferdig, for han har vanligvis så mye han skulle sagt.) 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minimymlen Skrevet 19. juli 2022 #16883 Del Skrevet 19. juli 2022 Aliquis skrev (2 minutter siden): Jeg tolker det som at de forsøker å bagatellisere ting som peker sterkt i den ene eller andre retningen nettopp fordi de ønsker å snu hver stein før de offentlig går ut med noe. Om de hadde sagt offentlig at det ikke er noe som tyder på at Kristiansen er gjerningsmann ville det blitt en ganske brutal helomvending om man plutselig hadde funnet DNA-et hans i de siste prøvene. Man skal dog ikke lese mye mellom linjene for å skjønne hvor dette går. Ja, da forstår jeg og vi er nok enige 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 19. juli 2022 #16884 Del Skrevet 19. juli 2022 2 minutter siden, Callisto83 said: Har begge to status som siktet nå? For litt siden, når Dagbladet skrev om de nye avhørene, beskrev de JHA som mistenkt og VK som siktet. Vi vet nå at dette tydeligvis ble endret for JHA tidligere i år. Men hva med Viggo? Har politiet kanskje utført hemmelige ransakelser hos VK også - siden han også er definert som siktet? (Jeg stusset litt på at Sjødin ikke ville kommentere noe om dette før etterforskningen er ferdig, for han har vanligvis så mye han skulle sagt.) Kristiansen har vel per definisjon status som siktet når saken hans har blitt gjenopptatt. Man har vel heller ikke fått noen indikasjoner på at de har gjennomført ransakelser hos Kristiansen, men det er jo et halmstrå som er teoretisk mulig. Han bodde jo i tillegg på Ila i starten av etterforskningen, så det er vanskelig å se for seg hvor politiet skulle utført hemmelige ransakelser. (Vis gjerne til der Sjødin har kommentert den pågående etterforskningen forresten. Etter hva jeg har lest har han vært ganske konsekvent på å ikke kommentere det.) 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 19. juli 2022 #16885 Del Skrevet 19. juli 2022 Aliquis skrev (5 minutter siden): (Vis gjerne til der Sjødin har kommentert den pågående etterforskningen forresten. Etter hva jeg har lest har han vært ganske konsekvent på å ikke kommentere det.) Sjødin kommenterte både de nye DNA funnene i fjor, henleggelsen av voldtekts anklagen ift JHA og de nye avhørene. Når derimot denne "bomben" med at JHA har fått status som siktet dukket opp, har han bare sagt at han ikke vil kommentere noe før etterforskningen er ferdig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 19. juli 2022 #16886 Del Skrevet 19. juli 2022 17 hours ago, Katten.2.0 said: Selvfølgelig er han siktet for drap, uten at det egentlig sier noe om ståa. Saken er jo drapene. Ved å sikte noen utløser man større inngripende muligheter for å samle informasjon, samtidig utløser det flere rettigheter for den siktede. Siden saken er drapene vil det dermed det bli siktet for drap. Verken 'siktet' eller 'drap' betyr noe annet enn at det byråkratiske beistet krever sitt. Nå håper jeg selvfølgelig at JHA blir siktet - og dømt - men det er lite vits å ta seieren på forskudd. Tar fram dette. Det er jo bare avisene som skaper overskrifter. Dette er sakens gang og sier lite om ståa. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tjuva Skrevet 19. juli 2022 #16887 Del Skrevet 19. juli 2022 1 hour ago, Callisto83 said: Hva ellers skulle han siktes for? Han er allerede dømt for drapet på den ene jenta, og medvirkning til voldtekt av begge. Det står klart og tydelig i alle artiklene at siktelsen er en konsekvens av "begrenset ransaking". Det står ingenting konkret om funn eller hva politiet konkluderer med. Jeg spør hva du tenker om dette. ikke hva han er siktet for og forhold rundt dette. Men narativet om at Viggo er skyldig. For dette passer heller ikke inn med at Viggo er skyldig. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tjuva Skrevet 19. juli 2022 #16888 Del Skrevet 19. juli 2022 38 minutter siden, Callisto83 said: Har begge to status som siktet nå? For litt siden, når Dagbladet skrev om de nye avhørene, beskrev de JHA som mistenkt og VK som siktet. Vi vet nå at dette tydeligvis ble endret for JHA tidligere i år. Men hva med Viggo? Har politiet kanskje utført hemmelige ransakelser hos VK også - siden han også er definert som siktet? (Jeg stusset litt på at Sjødin ikke ville kommentere noe om dette før etterforskningen er ferdig, for han har vanligvis så mye han skulle sagt.) Viggo vil ha status som siktet helt frem til saken er ferdig etterforsket og konkludert. Det er slik gjenopptakelser foregår. Mener å huske at dette har blitt snakket om flere ganger på dette forumet. Tviler på at det er gjennomført ransakelser hos Viggo, dette da han knapt har vært ute av fengsel, og alt av han sine ting ble endevendt under den første etterforskningen. Å ransake hos JHA er ganske logisk når det er stor sansynlighet for at han er skyldig. For å ransake hos JHA, så må politiet gå til en dommer, som så godkjenner en ransakelse. Det skal være stor sansynlighet for at personen er skyldig i ugjerningen han/hun er mistenk for før en dommer godkjenner en ransakelse. Så sakens bilde, tegnes slik: Viggo var ferdig med sine avhør for lenge siden, og det virker ikke som om det er gjort noen særlige etterforsknings skritt mot han, da det ikke finnes tekninske beviser for at han er skyldig. Men, de har sjekket en god del DNA opp mot Viggo, og ikke fått treff. JHA: De har etterforsket JHA ganske bredt, og fått styrket mistanke om att JHA var alene om ugjerningen, eller at det må ha vært en annen 2 person med. Men slik bevisene som er offentlig gjort viser, så er sannsynligheten for at JHA var alene styrket. Faktisk til det punk at en dommer har godkjent ransakelse hos JHA. Men Viggo vil altså ha status som siktet helt til saken er ferdig, dette da det er hans dom som er gjennopptatt. JHA er blitt siktet fordi bevisene tilsier at han er skyldig. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 19. juli 2022 #16889 Del Skrevet 19. juli 2022 7 minutter siden, tjuva said: Jeg spør hva du tenker om dette. ikke hva han er siktet for og forhold rundt dette. Men narativet om at Viggo er skyldig. For dette passer heller ikke inn med at Viggo er skyldig. Strengt tatt påvirker ikke dette noe annet narrativ enn at politiet vil undersøke så grundig som mulig. Det er et byråkratisk steg i prosessen. Personlig tror jeg at JHA gjorde alt alene, og at jeg håper vi får dette avklart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tjuva Skrevet 19. juli 2022 #16890 Del Skrevet 19. juli 2022 11 minutter siden, Katten.2.0 said: Tar fram dette. Det er jo bare avisene som skaper overskrifter. Dette er sakens gang og sier lite om ståa. Hvis man leser alle bevisene og setter det sammen til samme sak, så sier det en del om ståa. Ikke alt, selvfølgelig. Men det gir en god pekepinne på hvilken vei saken går. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tjuva Skrevet 19. juli 2022 #16891 Del Skrevet 19. juli 2022 Just now, Katten.2.0 said: Strengt tatt påvirker ikke dette noe annet narrativ enn at politiet vil undersøke så grundig som mulig. Det er et byråkratisk steg i prosessen. Personlig tror jeg at JHA gjorde alt alene, og at jeg håper vi får dette avklart. NJa, der er vi nok ikke helt enige. For å få ransakelsen, så må politiet bevise for en dommer at JHA med all sannsynlighet er skyldig i det han er siktet for, her er det drapet på Lena. Så det er mer enn ett byråkratisk steg, men en god pekepinne på sakens retning. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tjuva Skrevet 19. juli 2022 #16892 Del Skrevet 19. juli 2022 Med de tingene som er kommet frem i media i dag, så tror jeg det vil gå svært kort tid før det kommer ut en konklusjon om hele saken, og hvor saken har landet. Nå får politiet såpass stort press fra media, at jeg tenker dette går ganske fort. Hadde de ikke vært tilnærmet ferdige, så hadde ikke dette kommet ut enda. så ila ett par uker, så får vi nok et svar. Dette er min spådom 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tradegy Skrevet 19. juli 2022 #16893 Del Skrevet 19. juli 2022 2 hours ago, tjuva said: Altså, det kan hende jeg tar feil her, da hukommelsen ikke er suuuuuper god Men mener på at det var dette det ble snakket om for ikke så lenge siden ang oversoning. Ja, det er helt sykt hvordan denne saken har vært. og nei, jeg støtter ikke Viggo sine tidligere handliger. Men måten dette er gjort på, er forkastelig!!!! Uforståelig, og masse annet. Jeg håper, Viggo en eller annen gang kan klare å leve ett så normalt liv som er mulig. For det finnes de som mener Viggo er skyldig, uansett utfall av denne etterforskningen. Og dermed sikkert er kapable til å slenge med leppa osv. Og jeg håper så inderlig at Viggo, og foreldrene til jentene kan klare å få en forsoning med hverandre. For det er ufattelig trist at de fremdeles tviholder på at Viggo er skyldig. Dette håper jeg de klarer å gi slipp på, spesielt siden det ikke stemmer.. De i rettsvesenet, påtalemyndigheter, politiet må ansvarlig gjøres. Dessverre, så tror jeg aldri det kommer til å skje. De kommer kun til å gjemme seg bak "Info og bevis på denne tiden tilsa at Viggo var skyldig". Uansett om det stemmer eller ikke. For de nærmeste, vil aldri noen straff i verden eller vending i saken, plastre på tapet. Det ville jo nesten stride i mot en forelder sine instinkt og på noen måte greie å snu en 21års desperate jakt etter å plassere skyld. Dèt kan Viggo leve med. Graden av svik fra øvrige, er derimot nesten ikke til å orke å holde ut. Redaksjoner som holdt på som rene monsterbedrifter, og ensidig jakt, som førte dem alle i et ellevilt blindspor Antakelig vil det være store deler av en hel generasjon, som steiler i ren berøringsangst. Selv får jeg frysninger hver gang jeg ser Asbjørn Hansen på tv2, som bidro sterkt i denne saken. Til å være så framme i skoa som han er i tv2, er det ganske sjokkerende hva slags påvirkning og medvirkning han har hatt i denne saken. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 19. juli 2022 #16894 Del Skrevet 19. juli 2022 32 minutter siden, Callisto83 said: Sjødin kommenterte både de nye DNA funnene i fjor, henleggelsen av voldtekts anklagen ift JHA og de nye avhørene. Når derimot denne "bomben" med at JHA har fått status som siktet dukket opp, har han bare sagt at han ikke vil kommentere noe før etterforskningen er ferdig. Det var faktisk mer enn jeg trodde, men den generelle trenden er likevel at han ikke kommenterer. For å gå gjennom alle artiklene om etterforskningen som har vært publisert i VG det siste året er dette kommentarene Sjødin har kommet med: Quote Ny Baneheia-siktelse (19.07.22) - Vi har ingen kommentar til den pågående etterforskningen på dette tidspunkt Statsadvokatene dro til Baneheia-åstedet: − Det var spesielt (26.05.22) - Viggo Kristiansens forsvarer Arvid Sjødin sier han ble forundret og meget overrasket da han fikk vite om den tidligere voldtektsanklagen mot Andersen. – Jeg må si at jeg ble meget overrasket. Ikke nødvendigvis på bakgrunn av den anmeldelsen som lå, men at den hadde blitt holdt skjult for alle aktører. – Det sier seg selv at når man står overfor en så alvorlig sak som Baneheia-saken, så skal den type informasjon ikke skjules. Den skal være åpen, og den skal være med i vurderingen, sier Sjødin. Arvid Sjødin, Viggo Kristiansens forsvarer, er overbevist om at de nye DNA-undersøkelsene er godt nytt for hans klient. – Dette som nå er gjort, viser jo at det at man knyttet Viggo til åstedet, der er det ingenting igjen, og at alt er knyttet til den andre personen som var involvert i saken, hevder Sjødin. Han tror Statsadvokaten og Riksadvokaten ikke vil finne grunnlag for å ta ut en ny tiltale mot Kristiansen. – Og derfor tror jeg at han vil nok få en beslutning som vil gå på at han skal frifinnes, sier Sjødin. Opplysninger til VG: Nytt DNA-funn mot Jan Helge Andersen (28.03.22) - Kristiansens advokat, Arvid Sjødin, ønsker ikke å kommentere saken. Baneheia-saken: DNA-sjekker mikroskop-glass i utlandet (03.03.22) - Kristiansen advokat, Arvid Sjødin, ønsker ikke å kommentere saken. De nye Baneheia-avhørene: Grillet om pakt (13.01.22) - Viggo Kristiansens advokat, Arvid Sjødin, ønsker ikke å kommentere saken overfor VG. Nye Baneheia-undersøkelser: Sår mer tvil om Jan Helge Andersens forklaring (23.12.21) - VG sitter på informasjon om at Viggo Kristiansen på grunn av aktiv mobilbruk ikke kan ha vært på åstedet under ugjerningene. Avisen har en selvstendig plikt til å sjekke alt de publiserer av spekulasjoner og opplysninger opp mot denne kunnskap, sier Kristiansens forsvarer Arvid Sjødin, og fortsetter: – Utover dette har vi ingen kommentar til Viggo Kristiansens avsluttede avhør, Jan Helge Andersens pågående avhør eller etterforskningen for øvrig. TV 2 om Baneheia-avhør: Andersen åpner for at han kan ha hatt blackout (17.11.21) - VG har vært i kontakt med Andersens advokat Svein Holden, og Kristiansens advokat Arvid Sjødin, som ikke ønsker å kommentere saken. Baneheia-saken: Venter på flere DNA-svar – avgjørelse kan bli utsatt (16.11.21) - Vi har ingen kommentar til politiets videre arbeid med saken eller hva vi mener om funnene, utover det vi allerede har sagt, sier Kristiansens advokat, Arvid Sjødin, til VG. Eksperter om nye DNA-funn: − Vil sitte langt inne å reise sak mot Viggo Kristiansen (16.11.21) - VG har forsøkt å komme i kontakt med Kristiansens forsvarer Arvid Sjødin, uten hell. Jan Helge Andersen skal i nytt avhør (16.11.21) - Det har ikke lyktes VG å få tak i statsadvokatene Andreas Schei og Johan Øverberg, eller Viggo Kristiansens forsvarer Arvid Sjødin. TV 2: Har funnet Andersens DNA på Lena Sløgedal Paulsen (15.11.21) - Kristiansens advokat, Arvid Sjødin, sier til VG at de nye funnene er viktige for at politiet skal finne ut hva som faktisk skjedde i Baneheia for 21 år siden. – Derfor er det også viktig for Viggo Kristiansen, siden dette viser at noen kanskje ikke har snakket helt sant og at det er spor etter noe annet - men det får spesialistene granske ut fullstendig og finnet ut av hva vi skal tolke ut av dette, svarer Viggo Kristiansens advokat, Arvid Sjødin, til VG. Opplysninger til VG: Ingen nye DNA-funn mot Viggo Kristiansen (26.10.21) - VG har vært i kontakt med advokatene til Jan Helge Andersen og Viggo Kristiansen tirsdag, Svein Holden og Arvid Sjødin. Ingen av dem ønsker å kommentere saken. Viggo Kristiansen i nye avhør (25.10.21) - Til VG bekrefter også Kristiansens advokat, Arvid Sjødin, at de har vært i avhør. – Viggo er nå på vei hjem og er fornøyd med jobben Oslopolitiet har gjort. Utover det har vi ingen ytterligere kommentar, sier Sjødin. Opplysninger til VG: Jan Helge Andersen avhørt tre dager på rad (20.10.21) - Ikke nevnt Baneheia-saken: − Han kommer til å forklare seg troverdig og sannferdig (23.09.21) - Forsvarer Arvid Sjødin sier hans klient Viggo Kristiansen ser frem til å forklare seg på nytt for politiet. – Han kommer til å forklare seg troverdig og sannferdig. Og innholdet i det vet vel alle. Fordi man vet at han ikke var tilstede, sier Sjødin – Viggo Kristiansen ser fram til å avgi sin forklaring fordi han vil bli fortest mulig ferdig med dette, fortsetter Kristiansens sin forsvarer. Nye avhør av Viggo Kristiansen i oktober (19.09.21) - Politiet har bedt om nye avhør av Viggo Kristiansen. Det bekrefter hans advokat Arvid Sjødin til VG. – Det anser vi for å være helt naturlig og en formalitet. Det kan tyde på at etterforskningen nærmer seg en avslutning, sier Sjødin. Krever nytt avhør av Viggo Kristiansen (13.08.21) - Arvid Sjødin skriver følgende om de etterlattes ønske om nytt avhør: – Vi har tiltro til at politiet gjør de etterforskningsskritt de finner nødvendige. Så langt har de funnet det nødvendig å avhøre Jan Helge Andersen. Om de finner det nødvendig å avhøre Viggo Kristiansen, har nok lite med om de etterlatte formelt ber dem om å gjøre det. Det er en etterforskningsvurdering politiet selv må ta. – Hvordan stiller Kristiansen seg til et nytt avhør? – Det vil vi ta stilling til når forespørselen fra politiet kommer, men Kristiansen har tidligere sagt at han er villig til å la seg avhøre. Selv vil jeg si det er et stykke unna å vanligvis skulle ha mye å si, men det er nå meg. 3 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 19. juli 2022 #16895 Del Skrevet 19. juli 2022 2 hours ago, tjuva said: Hvis man leser alle bevisene og setter det sammen til samme sak, så sier det en del om ståa. Ikke alt, selvfølgelig. Men det gir en god pekepinne på hvilken vei saken går. 2 hours ago, tjuva said: NJa, der er vi nok ikke helt enige. For å få ransakelsen, så må politiet bevise for en dommer at JHA med all sannsynlighet er skyldig i det han er siktet for, her er det drapet på Lena. Så det er mer enn ett byråkratisk steg, men en god pekepinne på sakens retning. Altså, jeg er ikke uenig i hvordan man kan tolke det. Jeg synes bare at 'vår' side burde holde oss for god for slikt, og heller framheve det som er sikkert. Hadde man bare holdt seg til fakta i hele denne saken, ville vi aldri hatt denne situasjonen. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mimmie Skrevet 19. juli 2022 #16896 Del Skrevet 19. juli 2022 (endret) Djækklåsst skrev (6 timer siden): Jeg synes det virker som om statsadvokatene prøver å bagatellisere dette, siden en beslutning om VK ikke er fattet ennå. Antakelig for å kjøpe seg tid siden de vel ønsker å være ferdig med alle etterforskningsskritt først. Det er faktisk slik at man må få medhold i retten for å få gjennomføre ransaking, slik jeg forstår det. Hvilket betyr at Oslo Tingrett da må ha besluttet at det er sannsynlighetsovervekt for at JHA drepte Lena. En ganske betydelig utvikling fra offisielt hold, dette. Naturligvis underkommunisert i media. Hvor lenge kan påtalemyndighetene klare å trenere frifinnelsen av VK etter dette, mon tro? Helt riktig. Det følger av straffeprosessloven (visse folk her inne burde lese den - ligger gratis tilgjengelig på lovdata. Se paragraf 197, jf. 192) at påtalemyndighetens beslutning om ransaking må inn til retten. Og for å gi tillatelse til ransaking må retten konstatere sannsynlighetsovervekt (slik etterforskningen ligger an per nå) for at vedkommende har begått den spesifiserte straffbare handlingen (som da utgjør hjemmelsgrunnlaget for ransakingen - i dette tilfellet drap på LSP). Likevel forståelig at de uttaler seg som de gjør - for de er på etterforskningsstadiet, og må jobbe videre med å ytterligere bekrefte (eller avkrefte) siktelsesgrunnlaget (og etter hvert enten ta ut tiltale - som også krever en forutgående gjenopptakelsesprosess - eller frafalle siktelsen). tilføyelse: også enig i at det viser en betydelig utvikling fra offisielt hold. At denne siktelsen foreligger viser at politiets/påtalemyndighetens syn per nå er at de mener det er sannsynlighetsovervekt for at Andersen drepte Lena. Men det kan være langt fra en siktelse til en tiltale, så da er det også forståelig at de er beskjedne i sine uttalelser til media. Endret 19. juli 2022 av Mimmie 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minimymlen Skrevet 19. juli 2022 #16897 Del Skrevet 19. juli 2022 Mulig dette er besvart tidligere i tråden, men hva er status for bua til Viggo? Er den fremdeles i familien Kristiansens eie? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TwoCupsNoGirls Skrevet 19. juli 2022 #16898 Del Skrevet 19. juli 2022 Callisto83 skrev (På 18.7.2022 den 21.06): Jeg var skikkelig spent når jeg leste overskriften i VG i dag, men så leste jeg hvorfor JHA ble siktet - for å få tak i PCen hans - og da var det ikke så spennende likevel. Det står klart og tydelig i artikkelen at hverken politiet eller påtalemyndigheten har tatt stilling til skyldsspørsmålet og den videre påtalebehandlingen av saken. Vi får med andre ord ikke vite noe mer før etter sommeren tipper jeg. Mener du dette er et gjennombrudd? Da har jeg lært noe nytt på Kvinneguiden i dag, ønsker man å få tak i PCen til noen så er det jo bare til å sikte personen for drap og så får man gjennomslag 😂 Jeg har jo selvsagt forståelse for at utviklingen i saken oppleves som skuffende for enkelte brukere, men det er jo snodig at det skal være så vanskelig å forholde seg til realitetene. 11 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lomvi Skrevet 19. juli 2022 #16899 Del Skrevet 19. juli 2022 Ryddet for brukerdebatt, persondebatt, spekulasjoner, ryktespredning, bilde uten kildehenvisning, injuriende utsagn og svar til innlegg med regelbrudd. Lomvi, mod. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 19. juli 2022 #16900 Del Skrevet 19. juli 2022 1 hour ago, Mimmie said: Helt riktig. Det følger av straffeprosessloven (visse folk her inne burde lese den - ligger gratis tilgjengelig på lovdata. Se paragraf 197, jf. 192) at påtalemyndighetens beslutning om ransaking må inn til retten. Og for å gi tillatelse til ransaking må retten konstatere sannsynlighetsovervekt (slik etterforskningen ligger an per nå) for at vedkommende har begått den spesifiserte straffbare handlingen (som da utgjør hjemmelsgrunnlaget for ransakingen - i dette tilfellet drap på LSP). Likevel forståelig at de uttaler seg som de gjør - for de er på etterforskningsstadiet, og må jobbe videre med å ytterligere bekrefte (eller avkrefte) siktelsesgrunnlaget (og etter hvert enten ta ut tiltale - som også krever en forutgående gjenopptakelsesprosess - eller frafalle siktelsen). Det er i det hele tatt litt surrealistisk hvordan man forsøker å bagatellisere dette, og implikasjonene det har. "Hallo Andersen ble jo bare siktet fordi de ville foreta hemmelige ransakelser hos han. Det skjer jo hele tiden, og er det mest naturlige i verden. Hadde politiet innom for hemmelig ransakelse her senest forrige uke. Visste du at Kristiansen også er siktet?" 20 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg