Gå til innhold

Viggo Kristiansen uskyldig dømt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er nesten slik at jeg forstår Arne P. Å snu i denne saken vil ikke bare være en erkjennelse om at en tok feil, men en erkjennelse av  at man fratok en mann over 20 års frihet. Den må være tøff å føle på, og jeg forstår den sitter langt inne. Men erkjennelsen vil nok komme, om ikke offentlig, så vil den komme når han ser seg sjøl i speilet. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Proteus skrev (58 minutter siden):

Der fremkommer som om det er gjort funn, som er av betydning for saken. Det er nærliggende å tro at dette har med søkehistorikk på hans pc å gjøre? 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siktet for drapet han ble frikjent for ja. Vil det si at han kan straffeforfølges med opp til 21år/forvaring på nytt?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, kar90 said:

Siktet for drapet han ble frikjent for ja. Vil det si at han kan straffeforfølges med opp til 21år/forvaring på nytt?

Nei. Han kan dømmes i till de årene han ikke har sonet, opp til 21 år. Men, han kan idømmes forvaring. 

Han kan dømmes for falsk forklaring. Osv osv osv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Callisto83hvordan ser du på siste nyhet med at JHA er siktet for drapet på Lena? Noe har ble frikjent for, for over 20 år siden..

Nå må folk snart skjønne att JHA har gjort dette alene, og det finner absolutt ingen tekniske bevis som tilsier noe som helst annet. 

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som kan dette:

Mener at jeg har hørt noe et sted, om at det er mulig at JHA kan få såkalt oversoning. Altså, at han kan bli idømt opptil flere år, uavhengig av tidligere soning.

(Mulig jeg gjør meg dummere enn jeg trenger, men ble litt håpefull (i mangel av bedre ord!) om at JHA kan få en langt strengere straff, en først antatt. 

Fint om noen kan forklare :Nikke:.

Det fremstod ganske intrikat og at de omtrent måtte endevende lovverket for å finne en straff som kan fremstå som mer rettferdig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om lagretten i 2002 gjorde noe riktig så var det, i det store bildet, å frikjenne JHA for drapet på den andre jenta. Muligens kunne de ha dømt han til medvirkning til drap på den andre jenta(uten at straffeutmålingen hadde blitt så forskjellig) - uten punkter han ikke var tidligere frikjent på så hadde muligens der ikke vært mulighet nå å fått saken gjenopptatt på.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tradegy said:

Dere som kan dette:

Mener at jeg har hørt noe et sted, om at det er mulig at JHA kan få såkalt oversoning. Altså, at han kan bli idømt opptil flere år, uavhengig av tidligere soning.

(Mulig jeg gjør meg dummere enn jeg trenger, men ble litt håpefull (i mangel av bedre ord!) om at JHA kan få en langt strengere straff, en først antatt. 

Fint om noen kan forklare :Nikke:.

Det fremstod ganske intrikat og at de omtrent måtte endevende lovverket for å finne en straff som kan fremstå som mer rettferdig.

Hvis man oversoner i norge, så kan man faktisk gå til sak mot staten og kreve erstatning.
Det finnes utallige eksempler på dette hvis du søker og graver litt på nett.

En dommer kommer aldri bevist til å dømme noen til en dom som ender med oversoning. 
Da er det enklere å dømme til en forvaringsdom, da oversoning bryter norsk lov.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Hank Amarillo said:

Om lagretten i 2002 gjorde noe riktig så var det, i det store bildet, å frikjenne JHA for drapet på den andre jenta. Muligens kunne de ha dømt han til medvirkning til drap på den andre jenta(uten at straffeutmålingen hadde blitt så forskjellig) - uten punkter han ikke var tidligere frikjent på så hadde muligens der ikke vært mulighet nå å fått saken gjenopptatt på.

Dette er helt riktig.
Om JHA hadde fått en dom på 6 måneder for drapet på Lena, så hadde de ikke kunne dømme han på nytt for dette.
Alternativet hadde vært å få gjenopptagelseskommisjonen til å gjenoppta hele saken på nytt.
Det er enklere slik det er nå.

Alternativt så kunne de tatt han nå på falsk forklaring.  Å bevist ha forvoldet at en uskyldig har sittet i fengsel i xx antall år.
Tror og Viggo kunne kjørt en sivilrettslig sak mot JHA om erstatning osv, men det siste der er jeg mere usikker på.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør jo bli noen konsekvenser når man har skylda for at en uskyldig person blir fengslet i 21 år. Og det gjelder ikke kun JHA. Her er det flere som bør få en real smekk!

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tjuva said:

Hvis man oversoner i norge, så kan man faktisk gå til sak mot staten og kreve erstatning.
Det finnes utallige eksempler på dette hvis du søker og graver litt på nett.

En dommer kommer aldri bevist til å dømme noen til en dom som ender med oversoning. 
Da er det enklere å dømme til en forvaringsdom, da oversoning bryter norsk lov.

Takk for forklaring :klappe:.

Kommer ikke til å fordype meg i oversoning. 

Kan godt være jeg blander noen begrep her, og derfor gjør det mer komplisert enn jeg strengt tatt trenger. 

Uansett godt at saken beveger på seg. Takk og lov for at Viggo er såpass ung, når et helt rettssystem har vendt ham ryggen.

En ufattelig stusselig trøst, i denne galskapen. 

Kjenner jeg Krimpodden rett, er de lynkjapt ute med ny episode med (absolutt) siste nytt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tradegy said:

Kan godt være jeg blander noen begrep her, og derfor gjør det mer komplisert enn jeg strengt tatt trenger. 

Uansett godt at saken beveger på seg. Takk og lov for at Viggo er såpass ung, når et helt rettssystem har vendt ham ryggen.

Kjenner jeg Krimpodden rett, er de lynkjapt ute med ny episode med (absolutt) siste nytt. 

Altså, det kan hende jeg tar feil her, da hukommelsen ikke er suuuuuper god :P
Men mener på at det var dette det ble snakket om for ikke så lenge siden ang oversoning.

Ja, det er helt sykt hvordan denne saken har vært. og nei, jeg støtter ikke Viggo sine tidligere handliger. 
Men måten dette er gjort på, er forkastelig!!!! Uforståelig, og masse annet.

Jeg håper, Viggo en eller annen gang kan klare å leve ett så normalt liv som er mulig.
For det finnes de som mener Viggo er skyldig, uansett utfall av denne etterforskningen. Og dermed sikkert er kapable til å slenge med leppa osv.
Og jeg håper så inderlig at Viggo, og foreldrene til jentene kan klare å få en forsoning med hverandre. For det er ufattelig trist at de fremdeles tviholder på at Viggo er skyldig.  Dette håper jeg de klarer å gi slipp på, spesielt siden det ikke stemmer..

De i rettsvesenet, påtalemyndigheter, politiet må ansvarlig gjøres. 
Dessverre, så tror jeg aldri det kommer til å skje.  De kommer kun til å gjemme seg bak "Info og bevis på denne tiden tilsa at Viggo var skyldig". Uansett om det stemmer eller ikke.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tjuva skrev (56 minutter siden):

@Callisto83hvordan ser du på siste nyhet med at JHA er siktet for drapet på Lena? Noe har ble frikjent for, for over 20 år siden..

Hva ellers skulle han siktes for?

Han er allerede dømt for drapet på den ene jenta, og medvirkning til voldtekt av begge. Det står klart og tydelig i alle artiklene at siktelsen er en konsekvens av "begrenset ransaking".

Det står ingenting konkret om funn eller hva politiet konkluderer med.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradegy skrev (50 minutter siden):

Krimpodden har tatt ferie. Milli hadde nok stilt i vg-studio i går om han var tilgjengelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (7 minutter siden):

Hva ellers skulle han siktes for?

Han er allerede dømt for drapet på den ene jenta, og medvirkning til voldtekt av begge. Det står klart og tydelig i alle artiklene at siktelsen er en konsekvens av "begrenset ransaking".

Det står ingenting konkret om funn eller hva politiet konkluderer med.

Jeg vil tro siktelsen kom etter funn av DNA på Lena. JHA kom da med Black out historien sin. Det er åpenbart at hans befatning  av Lena er noe helt annet enn han har hevdet. Dette ga hjemmel for å sikte han for drap også av Lena. De kunne da foreta ransakelse av  hjemmet hans.  Første ransakelse var allerede i Januar, ikke lenge etter nye DNA funn. 

Det er gjort funn og han er konfrontert med dette i avhør i Juni. Det gjenstår å se hva de har funnet, som de mener belyser saken. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er veien videre for JHA siden han nå er siktet? Jeg forstår at siktelsen skyldes formaliteter i forhold til etterforskningen, men vil det dermed endte i en tiltale eller frafallelse av tiltale?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minimymlen skrev (7 minutter siden):

Hva er veien videre for JHA siden han nå er siktet? Jeg forstår at siktelsen skyldes formaliteter i forhold til etterforskningen, men vil det dermed endte i en tiltale eller frafallelse av tiltale?

Jeg synes det virker som om statsadvokatene prøver å bagatellisere dette, siden en beslutning om VK ikke er fattet ennå. Antakelig for å kjøpe seg tid siden de vel ønsker å være ferdig med alle etterforskningsskritt først.

Det er faktisk slik at man må få medhold i retten for å få gjennomføre ransaking, slik jeg forstår det. Hvilket betyr at Oslo Tingrett da må ha besluttet at det er sannsynlighetsovervekt for at JHA drepte Lena. En ganske betydelig utvikling fra offisielt hold, dette. Naturligvis underkommunisert i media.

Hvor lenge kan påtalemyndighetene klare å trenere frifinnelsen av VK etter dette, mon tro? 

Endret av Djækklåsst
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (6 minutter siden):

Jeg synes det virker som om statsadvokatene prøver å bagatellisere dette, siden en beslutning om VK ikke er fattet ennå. Antakelig for å kjøpe seg tid siden de vel ønsker å være ferdig med alle etterforskningsskritt først.

Det er faktisk slik at man må få medhold i retten for å få gjennomføre ransaking, slik jeg forstår det. Hvilket betyr at Oslo Tingrett da må ha besluttet at det er sannsynlighetsovervekt for at JHA drepte Lena. En ganske betydelig utvikling fra offisielt hold, dette. Naturligvis underkommunisert i media.

Hvor lenge kan påtalemyndighetene klare å trenere frifinnelsen av VK etter dette, mon tro? 

VK var vel ferdige med sine avhør i oktober 2021, mens JHA hadde sitt siste avhør i slutten av juni? Dvs de bruker mye tid på etterforskningen. Jeg tolker det ikke som at de ønsker å bagatellisere eller kjøpe tid, men et forsøk på å snu hver stein før de går offentlig ut med noe. 

Jeg stusser også litt over informasjonen som drypper til media. Om jeg har skjønt det rett så er det lenge siden JHA ble siktet siden første ransakelse allerede var i januar?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...