Gå til innhold

Viggo Kristiansen uskyldig dømt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker det er ganske opplagt hvorfor folk støtter opp om V.K.  Det har lenge vært holdepunkter for justismord og disse er styrket under den nye etterforskningen. Det er på lik linje som at flere og flere støttet opp under at fetteren til Birgitte Tengs feilaktig  ble dømt i første runde, som drapsmann. . Det er åpenbart at han også er blitt utsatt for en etterforsking som er råtten. Folk flest  ser også dette også når det gjelder VK. Det er derimot et ego hos mange aktører, som har nektet og fortsatt nekter å innse de feilet.   

spørsmålet er åpenbart hvorfor ser ikke enkelte det åpenbare? Ikke rart det trekkes slutninger om det er koblinger til JHA eller noen i politiet , eller om en er knyttet til sterke kjerner i Kristiansand, som ikke liker at de åpenbart har tilhørt feil leir.  

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bendie skrev (18 minutter siden):

Tenker det er ganske opplagt hvorfor folk støtter opp om V.K.

Det er også stor forskjell i å støtte saken vk, kontra personen vk. 

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midgard skrev (8 minutter siden):

Ja, det er jeg enig i. Folk flest har et objektiv forhold til personen VK. Selvom de fleste kjenner en medfølelse for den  urett som åpenbart er begått i mot han. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Midgard said:

Det er helt korrekt. 

Og for å sette akkurat det I litt perspektiv. 

Når ugjerningen skjedde, så kjente jeg Viggo personlig.

Men, etter alt man har lært i ettertid, så støtter jeg ikke han som person. Men, etter å objektivt ha sett på beviser, uttalelser osv, så støtter jeg saken.

Men vil tro enkelte fremdeles mener jeg er innhabil for å ha en mening uansett 😅

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@tjuva Hvordan vil beskrive bildet som ble skapt av VK i media på den tiden (dvs fra han ble arrestert til og med dom) sammenlignet med hvordan du kjente han? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/11/2022 at 3:59 PM, Callisto83 said:

Jeg har lurt på det samme, bare andre veien. For alt jeg vet diskuterer jeg potensielt med personer som er hodestups forelsket i VK, og sender han gaver, eller individer som har sine egne personlige motiver for å kritisere politiet (i forhold til sine egne saker.) Man vet jo aldri. Slike saker tiltrekker seg mye rart.

Det er vel ikke en hemmelighet at enkelte her i tråden er med i støttegruppen, eller hevder selv de hang sammen med VK før. Det er bare ingen som bryr seg om deres inhabilitet, for mange i tråden har et lite objektivt forhold til saken i utgangspunktet. Da er det lett å bli servert ting fra de som har sin egen agenda.

Du forstår fortsatt ikke poenget. Synes du første runde hadde noen som helst påvirkning for at VK's 'støttegruppe' fikk gehør?

Med JHA ble det lagt ord i hans munn, han fikk servert forklaringer, var 'snill', har fått ekstremt viktige momenter begravet så det ikke skulle påvirke en eventuell gjenåpning osv. Det er KUN en side i denne saken som har fått noe som helst gunst til seg, og det er ikke VK sin side. 

VK er ikke en person jeg ville 'hengt' med eller hatt i nærheten av mine barn, men man skal fader meg ikke dømmes fordi etterforsker er opphengt i deg, har fikset med beviser, tror på 'magefølelsen sin' over all rasjonalitet og at en 'ekspert' uttaler seg så latterlig dårlig som Mevåg har gjort i denne saken. At man bare tolererer slikt er første sten på en vei steinlagt til totalitarisme og at folk dømmes helt uten bevis. Det tror jeg selv JHA's krets begynner å innse, ellers foreslår jeg at man forfremmer politi som går etter hans familie fordi de nå føler at de har forsvart en dobbelt draps og voltektsmann.

Men du må gjerne fortsette å forkynne din side av saken, selv om det er utrolig ironisk at du synes andre er partiske i denne tråden. God dag, mann økseskaft.

Endret av Anonio
  • Liker 18
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går ikke an å sammenligne, i mine øyne. 

Jeg kjente han som en snill og god person. Men joda, han var mye alene og mye med JHA. Og var litt "rar" på sin måte. Så er jo ikke super masse tid han brukte på oss andre. 

Bildet som ble tegnet i media og retten var av ett monster. Noe jeg ikke kjente igjen i det heletatt. 

Når rettsaken i tingretten var ferdig, så satt jeg igjen som et spørsmålstegn fordi det var flere ting jeg ikke fikk til å stemme. Men jeg valgte med en gang å stole på retten. 

Når saken i lagmannsretten var ferdig, så var jeg ikke i tvil om at han var uskyldig. Måten ting ble lagt frem på, stemte overhode ikke med slik jeg kjente han i det heletatt. Det virket som om de prøvde å dømme en annen person, men brukte bildet til Viggo. Ja, man kan ta feil av personer, det er bevist flere ganger opp igjennom tidene. Men. 

Og dagens beviser og ting som kommer frem, viser at magefølelsen min var riktig. 

Og til de som mener Viggo er skyldig.  Nei, jeg er ikke i noen støttegruppe. Nei jeg er ingen cheerleader for Viggo.  Men jeg mener man må slutte å henge seg opp i di to gamle dommene. Rett og slett ikke tenke på de engang. Så lese alle bevisene som er offentlige å se objektivt på disse.  Mener man fremdeles at Viggo er skyldig, så kjør på. Men jeg garanterer 110% at de kommer til å bli skuffet etter sommeren.    Viggo kommer til å bli frikjent, og JHA kommer til å bli tiltalt på nytt.  Dette viser bevisene ganske tydelig,npr man ser 100% objektivt på disse og ikke ser på de gamle dommene. Fordi de gamle dommene er gjort på feil grunnlag med mistolkninger av bevis og med advokater å etterforskere som har forledet retten mtp bevis.. 

• Liker 18
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (På 11.7.2022 den 15.59):

Jeg har lurt på det samme, bare andre veien. For alt jeg vet diskuterer jeg potensielt med personer som er hodestups forelsket i VK, og sender han gaver, eller individer som har sine egne personlige motiver for å kritisere politiet (i forhold til sine egne saker.) Man vet jo aldri. Slike saker tiltrekker seg mye rart.

Det er vel ikke en hemmelighet at enkelte her i tråden er med i støttegruppen, eller hevder selv de hang sammen med VK før. Det er bare ingen som bryr seg om deres inhabilitet, for mange i tråden har et lite objektivt forhold til saken i utgangspunktet. Da er det lett å bli servert ting fra de som har sin egen agenda.

Da vil jeg gjerne melde at jeg verken er hodestups forelsket, sender gaver, har personlige motiver eller er med i støttegruppa. Jeg er bare en kvinne på 34 år bosatt i en helt annen by og kjenner absolutt ingen i saken, som er opptatt av rettssikkerhet og tror at VK er uskyldig i Baneheia-saken. 🙋‍♀️

• Liker 17
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, tjuva said:

Går ikke an å sammenligne, i mine øyne. 

Jeg kjente han som en snill og god person. Men joda, han var mye alene og mye med JHA. Og var litt "rar" på sin måte. Så er jo ikke super masse tid han brukte på oss andre. 

Kjente du også JHA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, nebbete fugl said:

Kjente du også JHA?

Nei, ikke mere enn at jeg viste godt hvem han var. Men ikke mer enn det.  Og det kjenner jeg at jeg er litt glad for. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, tjuva said:

Nei, ikke mere enn at jeg viste godt hvem han var. Men ikke mer enn det.  Og det kjenner jeg at jeg er litt glad for. 

Det skal jo ikke så mye mer til for å bli bura inne i over 20 år, så...

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intervju med Ada Sofie i «Dagen». Alt som er filtrert gjennom pennen til en journalist må selvfølgelig taes med en god porsjon salt, men det fremstilles som at Ada ikke på noen måte har endret mening om Viggos skyld, men er fremdeles heller oppgitt over at saken ble gjenopptatt.

Det fremkommer også at hun har fått en hel haug med priser og utmerkelser, og det skulle bare mangle. Jeg kan ikke komme på mange som har gjort seg mer fortjent til Kongens fortjenestemedalje i gull enn Ada har for hennes arbeid for voldsutsatte barn. Men jeg brast ut med et hørbart skratt da jeg leste at hun, som har jobbet veldig aktivt med å hindre oppklaringen av Norges største justismord, er den eneste ikke-juristen som har mottatt Juristforbundets Rettssikkerhetspris. Blir litt kleint når Bjørn Olav Jahr og/eller Viggos offisielle støttegruppe mottar den prisen noe senere. Og om de ikke får den, da har prisen ingen troverdighet og kan like gjerne pakke sammen. 

Endret av Vingemutter
  • Liker 15
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vingemutter skrev (2 timer siden):

Intervju med Ada Sofie i «Dagen». Alt som er filtrert gjennom pennen til en journalist må selvfølgelig taes med en god porsjon salt, men det fremstilles som at Ada ikke på noen måte har endret mening om Viggos skyld, men er fremdeles heller oppgitt over at saken ble gjenopptatt.

Det fremkommer også at hun har fått en hel haug med priser og utmerkelser, og det skulle bare mangle. Jeg kan ikke komme på mange som har gjort seg mer fortjent til Kongens fortjenestemedalje i gull enn Ada har for hennes arbeid for voldsutsatte barn. Men jeg brast ut med et hørbart skratt da jeg leste at hun, som har jobbet veldig aktivt med å hindre oppklaringen av Norges største justismord, er den eneste ikke-juristen som har mottatt Juristforbundets Rettssikkerhetspris. Blir litt kleint når Bjørn Olav Jahr og/eller Viggos offisielle støttegruppe mottar den prisen noe senere. Og om de ikke får den, da har prisen ingen troverdighet og kan like gjerne pakke sammen. 

Det hele er trist og det  vanskelig å se saken gjennom de pårørendes øyne selvfølgelig, men jeg ville ha gjort alt for at sannheten kom frem og den riktige ble stilt til ansvar. Ikke motarbeidet dette.,Litt av et svik av Agder politiet og flere andre aktører og ikke være redelige,  slik at sannheten på et langt tidligere tidspunkt kom frem. Ikke bare grunnet VK, men også for de pårørende som har levd under en løgn og på vegne av rettssikkerheten.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, Vingemutter said:

Skjønner godt dette er vanskelig for di pårørende.  Noe annet hadde bare vært rart. Men å være så sikker på skyld, når det kun bevist skyld igjennom feil tolkning og lyving om beviser, da burde man kanskje heller si at man er usikker frem til etterforskningen er ferdig. 

Det Ada holder på med, er mest sansynlig kun ment for å påvirke denne etterforskningen igjennom media, ingen ting annet.  Men skal jeg gjette, så har og kommer aldri etterforskerne aldri til å lese denne artikkelen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, tjuva said:

Skjønner godt dette er vanskelig for di pårørende.  Noe annet hadde bare vært rart. Men å være så sikker på skyld, når det kun bevist skyld igjennom feil tolkning og lyving om beviser, da burde man kanskje heller si at man er usikker frem til etterforskningen er ferdig. 

Det Ada holder på med, er mest sansynlig kun ment for å påvirke denne etterforskningen igjennom media, ingen ting annet.  Men skal jeg gjette, så har og kommer aldri etterforskerne aldri til å lese denne artikkelen. 

Artikkelen er bak en betalingsmur, så føler jeg bør legge til at artikkelen ikke handler om gjenopptagelse, eller Baneheia-saken for øvrig, i noen særlig grad. Fokuset er på Stine Sofies Stiftelse, men det er klart at hendelsen som utløste det hele vil få litt plass. Nærmest i en bisetning, som et apropos til noe annet, utrykker hun frustrasjon over at saken er gjenopptatt. Hun prosederer ikke mot Viggo, og det kan like gjerne være at hennes irritasjon er rettet mot Agder-politiet, slik hun er sitert. Det er journalisten som ordlegger seg på en måte som får det til å virke som at hun fremdeles tror Viggo var med på ugjerningen.

Og til sist; jeg har full forståelse for at hun fremdeles holder på at Viggo er skyldig, for gud bedre for et traume hun er utsatt for, og vil bli igjen om det skulle gå opp for henne at Viggo er uskyldig. Om hun så gjør, og makter å si unnskyld til Viggo, da fortjener hun Rettssikkerhetsprisen sin, og kanskje en Fortjenelsesmedalje til. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vingemutter skrev (7 timer siden):

Om hun så gjør, og makter å si unnskyld til Viggo, da fortjener hun Rettssikkerhetsprisen sin, og kanskje en Fortjenelsesmedalje til. 

Jeg ser ikke det å innse realitetene (etter 20år) fortjener medalje av noen valør.

Jeg forstår hennes, bitterhet, frustrasjon, sinne, savn og tap. Men det er en helt annen del av saken. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, hun fortjener ikke noe ny medlasje for å kjempe mot justismord og rettssikkerhet uansett hvor mye hun sier unnskyld til Viggo. 

Dette fordi hun nesten ba på sine knær via advokatene sine til fvn når Viggo ble løslatt, om at de måtte beholde han i fengsel. 

Det, er etter min mening ikke å kjempe i mot justismord..  Hadde hun ønsket han velkommen ut, og uttalt at hun ønsker en ny etterforskning velkommen i tilfelle noe ble gjort feil tidligere.     Ja, da hadde saken vært veldig anderledes.    

Men, hun ønsket ikke saken gjenopptatt uansett hvilke bevis som ble slått i stykker. Hun ønsket ikke ny etterforskning.              Hun ønsket ikke Viggo ute av fengsel mens etterforskningen pågår. 

Så nei. Absolutt ingen medalje til henne for dette.  Snarere så mener jeg hun burde bli fratatt den medaljen hun har fått, for arbeid mot justismord og for rettssikkerhet..  For hadde hun genuint jobbet mot dette, så hadde hun hatt stikk motsatt mening om Viggo sin sak.. 

Eneste hun fortjent medalje for, er for sitt arbeid for og med barn, for der er hun rasende flink. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Midgard said:

Jeg ser ikke det å innse realitetene (etter 20år) fortjener medalje av noen valør.

Jeg forstår hennes, bitterhet, frustrasjon, sinne, savn og tap. Men det er en helt annen del av saken. 

Jeg er ikke enig i at det er en helt annen del av saken. Hennes bitterhet, frustrasjon, sinne, savn og tap er påført henne av andre i forbindelse med denne saken, og er av en slik grad at det absolutt kan påvirke hennes kognitiv funksjon om temaer knyttet til denne saken. Ikke forvent at en som har for eksempel overlevd et flyhavari har et rasjonelt forhold til hvor trygt det er å fly.

Siden traumet hennes er så sterkt, og ikke på noen måte selvforskyldt, så holder jeg åpent for at hun er «strafferettslig utilregnelig» (i overført betydning) når det kommer til Viggos skyldspørsmål. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tjuva said:

Nei, hun fortjener ikke noe ny medlasje for å kjempe mot justismord og rettssikkerhet uansett hvor mye hun sier unnskyld til Viggo. 

Dette fordi hun nesten ba på sine knær via advokatene sine til fvn når Viggo ble løslatt, om at de måtte beholde han i fengsel. 

Det, er etter min mening ikke å kjempe i mot justismord..  Hadde hun ønsket han velkommen ut, og uttalt at hun ønsker en ny etterforskning velkommen i tilfelle noe ble gjort feil tidligere.     Ja, da hadde saken vært veldig anderledes.    

Men, hun ønsket ikke saken gjenopptatt uansett hvilke bevis som ble slått i stykker. Hun ønsket ikke ny etterforskning.              Hun ønsket ikke Viggo ute av fengsel mens etterforskningen pågår. 

Så nei. Absolutt ingen medalje til henne for dette.  Snarere så mener jeg hun burde bli fratatt den medaljen hun har fått, for arbeid mot justismord og for rettssikkerhet..  For hadde hun genuint jobbet mot dette, så hadde hun hatt stikk motsatt mening om Viggo sin sak.. 

Eneste hun fortjent medalje for, er for sitt arbeid for og med barn, for der er hun rasende flink. 

Jeg er enig, den kommentaren var satt på spissen; jeg mener ikke at hun faktisk fortjener noen medaljer om hun sier unnskyld. Jeg er enig i at hun muligens faktisk burde, som du sier, miste Rettssikkerhetsprisen hun har fått. Men så står målet åpent for å få den på nytt senere om hun gjør en liten innsats for å bote på uretten mot Viggo.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/17/2022 at 11:13 AM, Vingemutter said:

Jeg er ikke enig i at det er en helt annen del av saken. Hennes bitterhet, frustrasjon, sinne, savn og tap er påført henne av andre i forbindelse med denne saken, og er av en slik grad at det absolutt kan påvirke hennes kognitiv funksjon om temaer knyttet til denne saken. Ikke forvent at en som har for eksempel overlevd et flyhavari har et rasjonelt forhold til hvor trygt det er å fly.

Siden traumet hennes er så sterkt, og ikke på noen måte selvforskyldt, så holder jeg åpent for at hun er «strafferettslig utilregnelig» (i overført betydning) når det kommer til Viggos skyldspørsmål. 

Her er vi veldig enige. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...