Gå til innhold

Viggo Kristiansen uskyldig dømt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

winscp skrev (36 minutter siden):

Jeg gjetter på at han ikke tenkte så komplisert om det, verken når det gjelder straff eller om VK hadde alibi. Jeg tror bare han følte det ville være vondt å få skylda, og skjønte at han fikk en sjanse til å skyve noe av den bort.

Jeg er faktisk ikke uenig i dette. I og med at Viggo nekter, noe også JHA sa han kom til å gjøre, så står JHA fritt til å minimere sin egen rolle. Viggo kan jo da ikke korrigere han, for da vil Viggo avsløre seg.

Med tanke på hvor utrolig godt jentene var gjemt, og hvor ryddig åstedet var, heller jeg mot å tro at sannsynligheten for at de var to er større enn at JHA gjorde alt alene. Det er jo også et tidsrom JHA realistisk skal ha klart alt dette alene, før han går til Viggo til fots.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vingemutter skrev (7 minutter siden):

Vet du hva «bare» betyr?

Så du endrer egentlig på narrativet, for det er jo ikke det du svarte på.

Made4u skrev (3 timer siden):

... mitt inntrykk er at flere tenker litt konspiratorisk i måten de fremstiller det, som at politiet i Agder gikk bevisst inn for å nær sagt nagle VK til skyld - når sagt som at de har fabrikkert det hele selv.

Nå hevder du altså at det må være kommentarer som hevder de "bare" skulle ta Kristiansen, hvor du mener det implisitt betyr at de gikk etter Kristiansen kun fordi de var interessert i ham, ikke fordi han kunne knyttes til saken.

Nei, da har du nok rett, det er nok de færreste som mener politiet bare skulle ta Kristiansen, i og med at de knapt visste hvem Kristiansen var før de fikk en haug med tips og hadde en rekke indisier som pekte mot Kristiansen.

Det finnes likevel mange som mener det hele er en slags konspirasjon, som nettopp innlegget som kom bare minutter etter du skrev dette, som mener Gjenopptakelseskommisjonen hadde som mål å opprettholde dommen mot Kristiansen, ikke å gjøre jobben sin.

Endret av TuttaHutta
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, TuttaHutta said:

Så du endrer egentlig på narrativet, for det er jo ikke det du svarte på.

Nå hevder du altså at det må være kommentarer som hevder de "bare" skulle ta Kristiansen, hvor du mener det implisitt betyr at de gikk etter Kristiansen kun fordi de var interessert i ham, ikke fordi han kunne knyttes til saken.

Nei, da har du nok rett, det er nok de færreste som mener politiet bare skulle ta Kristiansen, i og med at de knapt visste hvem Kristiansen var før de fikk en haug med tips og hadde en rekke indisier som pekte mot Kristiansen.

Det finnes likevel mange som mener det hele er en slags konspirasjon, som nettopp innlegget som kom bare minutter etter du skrev dette, som mener Gjenopptakelseskommisjonen hadde som mål å opprettholde dommen mot Kristiansen, ikke å gjøre jobben sin.

Nei, det er det jeg har hevdet hele tiden. Igjen: prøv å lese. Jeg sammendro substansen i made4u’s innlegg slik jeg tolket det inn mellom to anførselstegn, og formidlet at jeg ikke kjente meg igjen i det han skrev. At det ikke var et direkte sitat burde komme klart frem gjennom det faktum at (trommevirvel) det ikke var et direkte sitat.

At noen har konspirert i denne saken, altså samarbeidet for å skade noen (Viggo), er vel ikke en helt hysterisk tanke, er det det? Eller er det slik at konspirasjoner aldri forekommer, så om noen mistenker konspirasjon da er de automatisk på ville veier?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vingemutter skrev (5 minutter siden):

... så om noen mistenker konspirasjon da er de automatisk på ville veier?

Ikke nødvendigvis, men dersom du ønsker konspirasjoner og folk som hevder politiet kun har vært ute etter å ta Kristiansen, opprettholde dommen og den slags, så anbefaler jeg facebook-gruppen til Kristiansens støttegruppe, der kan du lese slike kommentarer til øyet blir stort og vått.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TuttaHutta skrev (7 minutter siden):

Ikke nødvendigvis, men dersom du ønsker konspirasjoner og folk som hevder politiet kun har vært ute etter å ta Kristiansen, opprettholde dommen og den slags, så anbefaler jeg facebook-gruppen til Kristiansens støttegruppe, der kan du lese slike kommentarer til øyet blir stort og vått.

Er du enig i at politiet i Agder har feilet  på flere områder i denne saken? som blant  at  Oslo politiet og gjenopptakelsekommisjonen ikke ble informert om voldtekst anmeldelsen mot JHA ? 

Endret av Lana01
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, TuttaHutta said:

Jeg ønsker ingen konspirasjoner. Eller blander vi begrepene «konspirasjon» og «konspirasjonsteori»?

Nei, Facebook holder jeg meg langt unna. Men om du sier at det er flust av absurde konspirasjonsteorier der så… har jeg ingen grunn til å ta deg på ordet, gitt hvor presis du pleier å være med å gjengi denslags. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vingemutter skrev (1 minutt siden):

Jeg ønsker ingen konspirasjoner. Eller blander vi begrepene «konspirasjon» og «konspirasjonsteori»?

Hvorvidt det er en teori kommer vel an på øyet som ser. For mange av Kristiansens støttespillere som kommenterer i sosiale medier så fremstår det ikke som om de mener det er teorier, men at det faktisk foreligger konspirasjoner mot Kristiansen, særlig i disse dager, hvor en etterforsker har en kusine som jobber i psykiatrien, og en annen er samboer og den slags, samt at de etterlatte selvfølgelig kjenner halve Norge, og styrer rettslige prosesser og den slags.

Lykke til !

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, TuttaHutta said:

Hvorvidt det er en teori kommer vel an på øyet som ser. For mange av Kristiansens støttespillere som kommenterer i sosiale medier så fremstår det ikke som om de mener det er teorier, men at det faktisk foreligger konspirasjoner mot Kristiansen, særlig i disse dager, hvor en etterforsker har en kusine som jobber i psykiatrien, og en annen er samboer og den slags, samt at de etterlatte selvfølgelig kjenner halve Norge, og styrer rettslige prosesser og den slags.

Lykke til !

En konspirasjon er der to eller flere mennesker går sammen for å skade en annen, som regel for egen vinning, og denne aktiviteten blir gjerne forsøkt hemmeligholdt.

En konspirasjonsteori er når noen mistenker at så er tilfelle.

Så nå vet du forskjellen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, TuttaHutta said:

Det er ikke riktig. Man vet faktisk ikke sikkert den dag i dag om meldingene kom fra denne jenta.

Tidlig i etterforskningen hadde man utskrifter fra Telenor som kun hadde utgående trafikk, nettopp som du sier, av faktureringshensyn. Senere hentet man også ut data fra lokale styringer til basestasjonene og den slags, som også viser inngående trafikk, men så vidt jeg har forstått ikke nummeret meldinger og samtaler kommer fra.

Hadde det vært inngående samtaler på det tidspunktet moren hevder Kristiansen snakket i telefonen, så ville man hatt de registrert fra disse dataene.

Du har selvfølgelig kilde?

Bare kødda. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vingemutter skrev (4 minutter siden):

En konspirasjonsteori er når noen mistenker at så er tilfelle ...

I følge SNL er det 

"Konspirasjonsteori er en forklaringsmodell som går ut på at ting som er galt i verden skyldes at mektige grupper i hemmelighet sammensverger seg for å fremme sin egen, skjulte agenda..."

https://snl.no/konspirasjonsteori

Uavhengig av hvorvidt man anser det som teorier eller ikke, så finner du i hvert fall nok av det i enkelte sosiale medier hvor Kristiansens støttespillere møtes.

Endret av TuttaHutta
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, TuttaHutta said:

Lykke til !

Sånne kommentarfelt er det under enhver stor sak. Ikke noe spesielt med at enkelte lirer av seg usakligheter, både fra de som mener han er uskyldig og de som nekter å forholde seg til nye beviser.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (På 11.5.2022 den 8.51):

Nei han har ikke det, og hvis den blir tatt opp på nytt blir jo det en annen sak. Iht. Baneheia kan han maksimalt få 2 år til, og med tanke på at han allerede har vært fri såpass lenge som han har vært, er inntrykket mitt fra diverse juss-eksperter at det er tvilsomt at han må sitte lenger for den saken uansett utfall. 

Det er stor sannsynlighet for at han blir dømt på nytt, jo. Saken er tross alt åpen igjen og de har funnet nye bevis, han kommer til å bli dømt for voldtekt/drap på den andre jenta - samt overlagt feil forklaring. 

Hvis du seriøst tror en mann som det slipper unna, så tar du rimelig feil. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 hours ago, Made4u said:

Mange som uttaler seg om saken, både her og i det virkelige liv (jeg er en som diskuterer flere steder enn her), mitt inntrykk er at flere tenker litt konspiratorisk i måten de fremstiller det, som at politiet i Agder gikk bevisst inn for å nær sagt nagle VK til skyld - når sagt som at de har fabrikkert det hele selv.

Huske at den gangen anså de fleste VK som skyldig, og på mange måter kan man jo si at man hadde gode grunner til det (måten han hadde vært på, JHA sitt vitnemål og hvordan han hadde trukket VK inn i saken etc.), ingen burde virke sjokkert over at politiet den gangen hadde gode grunner til å anta at han var delaktig...

Ser jo at mye har snudd nå, men huske på at nå ser vi det hele gjennom nåtidens øyne, sanntiden har aldri evnet å se sine egne feil på en måte som ettertiden har kunnet. En gang ble hekser brent på bål, den gangen følte nok det riktig selv om det ikke sees slik i dag...

Problemet er at det er ikke så fryktelig mye som har snudd i bevisets stilling. Du skriver det litt som om det skulle være et nytt bevisbilde som ligger til grunn og det er det rett og slett ikke. Det som derimot er nytt denne gangen er at fremstillingen ikke fremstår som en heksejakt slik den gjorde på den tiden. Da ting som at man sier DNA naglet VK til åstedet selv om man visste det ikke gjorde det, og at mobilen kunne ha vært der etter ekspertuttalelser som var tatt langt ut av kontekst (litt på linje med kreasjonister som sier evolusjon bare er en teori), og nesten daglige avisartikler om hvordan det fantastisk høflige og omgjengelige uheldige offeret JHA hjelper etterforskerene på absolutt alle måter med å få monsteret VK spikret opp på korset han så definitivt fortjener å henge på.

Man ser det jo i nesten hver eneste post fra @Callisto83 også. De dreier seg nesten utelukkende om nøyaktig dette, og slik var absolutt alt som var av offentlig informasjon på den tiden.

Men nei, de fabrikerte ikke så mye som de ledet i den retning de ville det skulle gå. Ting som definitivt er mulig å gjøre med velvilje og inkompetanse, men også definitivt ting man kan gjøre når fokuset for etterforskningen er feil og da vanskelig kan kalles inkompetanse men heller bekreftelsesbias.

Så får man jo heller være uenige om hvor ulovlig slikt er.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosatoast skrev (2 minutter siden):

Det er stor sannsynlighet for at han blir dømt på nytt, jo. Saken er tross alt åpen igjen og de har funnet nye bevis, han kommer til å bli dømt for voldtekt/drap på den andre jenta - samt overlagt feil forklaring. 

Med tanke på hvor lett han har smeiga seg unna i 21 år...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er derfor jeg har gått fra å fordømme VK nord og ned, i mine øyne kunne han råtne i fengsel, til å i dag håpe på at han blir frifunnet (altså har jeg snudd i saken og tenker at det er større sjanse for at han er uskyldig enn skyldig basert på bevisene i saken.

Jeg ser også feilene politiet har begått, det er kritikkverdig. Men altså, å straffe dem vil jeg ikke, men vil at vi som samfunn skal lære av feilene...

Man må dømme basert på beviser, ikke magefølelse...

Og dagens beviser sier at politiet ikke arbeidet etter bevisets stilling, noe som burde være intet mindre enn ulovlig. AP viser det jo klart i dag ved at han fortsatt mener DNA plasserer VK på åstedet. Han kan ikke si hvordan men han vet det er slik. Jeg sliter med å se hvordan en etterforskningsleder med en slik tilnærming til saken handler etter lovens bokstav.

Men husk at den gangen dro JHA sin den gang beste venn, VK, inn i denne saken. Klart det fikk politiet til å arbeide målrettet mot å nagle han til skyld... Det må man aldri glemme!!

Mnja... Politiet langt på vei fortalte ham at han skulle gjøre det. Det var i stor grad å fabrikere bevis da og det er det fortsatt. Man skal ikke glemme det heller.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke vi skal innbille oss at debattanter skal endre seg.

Ingen i en debatt vil at andre vil endre deres oppfatning. De er her for å endre vår oppfatning.

Det samme kan jeg si on meg selv. Jeg husker ikke om noen på KG har fått meg til å endre oppfatning i noen som helst sak.

Og der står vi. Det er uansett bra at flere og flere, som advokatforeningen, begynner å reagere på hvordan informasjon har blitt lagt i skuffen. Det var ikke så bra politiarbeid i 2000, men sett med standarden på den tiden, var det sikkert bra nok. Det er vanskelig å se flere sider når man står midt oppe i saken. Det blir lettere med avstand.

Og at mye taler for at det har vært sterke krefter mot at saken skulle gjenopptas, kan ikke stå ubesvart. Det må undersøkes av andre enn Agderpolitiet. Det som trengs nå er ÅPENHET. Ikke mer mumling i krokene, alt må fram. Var det ikke konspirasjon? Var det bare folk som gjorde dårlig arbeid? Fortell oss det, men bevis at de ikke hadde som mål å hindre gjenopptagelse. At det bare var udugelighet.

Norsk politi har fått et dårlig rykte for det de har gjort på 2000 tallet og før. Justismord, overdreven tro på egne evner og tunnellsyn. Og ok, det var den gangen. De visste ikke bedre.

Men det kan ikke være slik at det blir uoverkommelig å få prøvd en sak på nytt, hvis det er grunner for det. Politiet kan ikke prøve å beskytte sitt rykte og fremdeles si "Stol på oss, vi er her for å hjelpe dere". Da blir vi redde for å si noe, og vil bare snakke med advokat til stede, og si minst mulig. Selv om vi er uskyldige. For hvordan kan vi stole på politiet, når vi kan bli dyttet under bussen hvis politiet gjør feil?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Rosatoast said:

JHA sin sak er ikke åpen igjen, og den må tas opp gjennom gjenopptakelseskommisjonen for at dommen skal kunne endres. 

Problemet i en eventuell ny rettssak er påtalemyndigheten fort møter seg selv i døra. Andersens forsvarere kan bruke argumentene som statsadvokaten i Agder har brukt mot Kristiansen i alle år, og alt som trengs for at han ikke blir dømt er rimelig tvil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (1 time siden):

JHA sin sak er ikke åpen igjen, og den må tas opp gjennom gjenopptakelseskommisjonen for at dommen skal kunne endres. 

Problemet i en eventuell ny rettssak er påtalemyndigheten fort møter seg selv i døra. Andersens forsvarere kan bruke argumentene som statsadvokaten i Agder har brukt mot Kristiansen i alle år, og alt som trengs for at han ikke blir dømt er rimelig tvil.

De har beviser på at JHA voldtok og trolig drepte hun andre jenten, så de trenger ikke å gjenoppta saken hans, når saken hans ikke innebærer voldtekt og drap på mer enn 1, og overlagt feilinformasjon og hindring av politiarbeid. Det blir nok tatt ut en ny tiltale :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...