Gå til innhold

Viggo Kristiansen uskyldig dømt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Made4u skrev (1 minutt siden):

At politiet i Agder har gjort mange feil og ikke håndtert denne saken på en god måte, mye er jo kritikkverdig.

Men altså, det er ingen grunn til å tenke at de bevisst har vært ute etter VK bare for å ta han, mange tenker feilaktig i de baner. Noen har nok vært overbevist om at han er skyldig, og jobbet for å få frem det og følt at de har gjort det riktige (og så har ting blitt helt feil).

Er ikke ondskap de har bedrevet der nede altså, de har nok jobbet etter beste evne og følt at de gjorde det riktige også når de har begått sine feil. Altså ingen grunn til å kutte hodet av noen av aktørene, men som samfunn er det jo viktig at håndteringen som var, at alt gjennomgås så man lærer av feilene som er begått, så slike feil ikke gjentas igjen.

Altså tenker jeg, at selv i en kritikkverdig håndtering så har nok dem dette gjelder gjort sin jobb samvittighetsfult og etter beste evne (følt at de gjorde det rette). Er mennesker som jobber i systemet, ikke maskiner, som sagt kan feil bli gjort i den beste mening...

Enig i mye av det du skriver. Men grunnleggende rettsprinsipper skal aldri vike for magefølelse eller generell forutinntatthet. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Made4u
Vingemutter skrev (3 minutter siden):

Hvem?

Mange som uttaler seg om saken, både her og i det virkelige liv (jeg er en som diskuterer flere steder enn her), mitt inntrykk er at flere tenker litt konspiratorisk i måten de fremstiller det, som at politiet i Agder gikk bevisst inn for å nær sagt nagle VK til skyld - når sagt som at de har fabrikkert det hele selv.

Huske at den gangen anså de fleste VK som skyldig, og på mange måter kan man jo si at man hadde gode grunner til det (måten han hadde vært på, JHA sitt vitnemål og hvordan han hadde trukket VK inn i saken etc.), ingen burde virke sjokkert over at politiet den gangen hadde gode grunner til å anta at han var delaktig...

Ser jo at mye har snudd nå, men huske på at nå ser vi det hele gjennom nåtidens øyne, sanntiden har aldri evnet å se sine egne feil på en måte som ettertiden har kunnet. En gang ble hekser brent på bål, den gangen følte nok det riktig selv om det ikke sees slik i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Made4u
Brudulje skrev (Akkurat nå):

Enig i mye av det du skriver. Men grunnleggende rettsprinsipper skal aldri vike for magefølelse eller generell forutinntatthet. 

Er derfor jeg har gått fra å fordømme VK nord og ned, i mine øyne kunne han råtne i fengsel, til å i dag håpe på at han blir frifunnet (altså har jeg snudd i saken og tenker at det er større sjanse for at han er uskyldig enn skyldig basert på bevisene i saken.

Jeg ser også feilene politiet har begått, det er kritikkverdig. Men altså, å straffe dem vil jeg ikke, men vil at vi som samfunn skal lære av feilene...

Man må dømme basert på beviser, ikke magefølelse...

Men husk at den gangen dro JHA sin den gang beste venn, VK, inn i denne saken. Klart det fikk politiet til å arbeide målrettet mot å nagle han til skyld... Det må man aldri glemme!!

Endret av Made4u
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Made4u said:

Mange som uttaler seg om saken, både her og i det virkelige liv (jeg er en som diskuterer flere steder enn her), mitt inntrykk er at flere tenker litt konspiratorisk i måten de fremstiller det, som at politiet i Agder gikk bevisst inn for å nær sagt nagle VK til skyld - når sagt som at de har fabrikkert det hele selv.

Huske at den gangen anså de fleste VK som skyldig, og på mange måter kan man jo si at man hadde gode grunner til det (måten han hadde vært på, JHA sitt vitnemål og hvordan han hadde trukket VK inn i saken etc.), ingen burde virke sjokkert over at politiet den gangen hadde gode grunner til å anta at han var delaktig...

Ser jo at mye har snudd nå, men huske på at nå ser vi det hele gjennom nåtidens øyne, sanntiden har aldri evnet å se sine egne feil på en måte som ettertiden har kunnet. En gang ble hekser brent på bål, den gangen følte nok det riktig selv om det ikke sees slik i dag...

Jeg tror nok også de handlet i god tro, og at hendelsesforløpet under den opprinnelige etterforskningen og rettssaken på mange måter heller er et slags studie i bekreftelsesfeller. I den forbindelse mener jeg man kan kritisere dem for dårlig arbeid, men ingen konspirasjon. 

Når det kommer til påtegningen til statsadvokaten i Agder og diverse skriv til gjenopptakelseskommisjonen blir jeg mer usikker. Her er det såpass med tvilsomme argumenter og uærlige fremstillinger av saken at man nesten må spørre seg om aktørene er mer interessert i å dekke over tidligere feil enn en rettferdig saksgang. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Made4u skrev (6 minutter siden):

som at politiet i Agder gikk bevisst inn for å nær sagt nagle VK til skyld

Det et ikke Ubevisst at de 

* Introduserte vk som hovedmann

* Oversolgte DNA bevist til det latterlige (og langt over grensen av usant)

* Fullstendig bagatelliserte og regelrett forkastet mobil bevist. Et bevis som i alle andre tilfeller og saker ville vært et ekstremt sterkt bevis om det var med mottatt fortegn.

* Og da er det ikke tatt med, tekniske og taktiske etterforskning, F.eks det å hente inn mobildata var ikke prioritert og skaffe annen dokumentasjon i vk favør (dommerkortet).

Dette er bare noen punkter jeg kom på i farten, det er andre som har bedre oversikt.

Det er ikke noe konspiratorisk over dette, det er et faktum at flere bevis i vk sin fordel ble ignorert eller ikke engang etterforsket. Hva motivet for dette var er ikke lett å si. Derfor mener jeg det må bli full gjennomgang av politiets arbeid, for den stinker.

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Made4u skrev (47 minutter siden):

At politiet i Agder har gjort mange feil og ikke håndtert denne saken på en god måte, mye er jo kritikkverdig.

Men altså, det er ingen grunn til å tenke at de bevisst har vært ute etter VK bare for å ta han, mange tenker feilaktig i de baner. Noen har nok vært overbevist om at han er skyldig, og jobbet for å få frem det og følt at de har gjort det riktige (og så har ting blitt helt feil).

Er ikke ondskap de har bedrevet der nede altså, de har nok jobbet etter beste evne og følt at de gjorde det riktige også når de har begått sine feil. Altså ingen grunn til å kutte hodet av noen av aktørene, men som samfunn er det jo viktig at håndteringen som var, at alt gjennomgås så man lærer av feilene som er begått, så slike feil ikke gjentas igjen.

Altså tenker jeg, at selv i en kritikkverdig håndtering så har nok dem dette gjelder gjort sin jobb samvittighetsfult og etter beste evne (følt at de gjorde det rette). Er mennesker som jobber i systemet, ikke maskiner, som sagt kan feil bli gjort i den beste mening...

Tror heller ikke det er ondskap som driver dem, og jeg tror også de var overbevist om at Viggo var skyldig i år 2000. Og jeg tror heller ikke de drives av et hat mot Viggo nå, men av redsel for at deres dårlige arbeid nå kommer for en dag. 

Midgard skriver bedre enn meg, men jeg er 100% enig i dette: 

Midgard skrev (19 minutter siden):

* Fullstendig bagatelliserte og regelrett forkastet mobil bevist. Et bevis som i alle andre tilfeller og saker ville vært et ekstremt sterkt bevis om det var med mottatt fortegn.

* Og da er det ikke tatt med, tekniske og taktiske etterforskning, F.eks det å hente inn mobildata var ikke prioritert og skaffe annen dokumentasjon i vk favør (dommerkortet).

Dette er bare noen punkter jeg kom på i farten, det er andre som har bedre oversikt.

Det er ikke noe konspiratorisk over dette, det er et faktum at flere bevis i vk sin fordel ble ignorert eller ikke engang etterforsket. Hva motivet for dette var er ikke lett å si. Derfor mener jeg det må bli full gjennomgang av politiets arbeid, for den stinker.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TuttaHutta skrev (4 timer siden):

Ville vel heller sagt at Klomsæt har gjort tidenes innsats som forsvarsadvokat for disse to.

Sjødin gjorde alt feil i saken til fetteren, og tapte i retten, anken var det Klomsæt som vant.
Det var også Klomsæt som hentet inn nye sakkyndige, og la alt grunnarbeidet for gjenopptak i Baneheia-saken.

For rundt 1 år siden sto det i Dagbladet at det var advokat krangel mellom Sjødin og Klomsæt, i forbindelse med Baneheia saken. Vet noen noe mer om hvordan det har gått med denne krangelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Made4u said:

Jeg har fulgt denne saken lenge på flere fora, sikkert lest 20.000 innlegg, og jeg tror jeg aldri har sett noen påstå Agder-politiet eller andre «bevisst har vært ute etter VK bare for å ta ham». Jeg har sett mye klaging over inkompetanse og arroganse, juridiske og utenomjuridiske grep er tatt i strid med normer og regler for å holde Viggo fengslet, men alle har forutsatt at dette er gjort ut fra en genuin oppfatning om at Viggo er skyldig.

Jeg vil gjerne se eksempler på noen som hevder politiet har motarbeidet Viggo bare for å være rasshøl, men jeg regner med at du har like lite lyst som jeg til å lete tilbake i denne tråden eller andre for å finne det, så jeg skal ikke holde det mot deg. Men hvis du snubler over noe, post det gjerne. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Callisto83 said:

For rundt 1 år siden sto det i Dagbladet at det var advokat krangel mellom Sjødin og Klomsæt, i forbindelse med Baneheia saken. Vet noen noe mer om hvordan det har gått med denne krangelen?

Det er det minst interessante i hele verden i denne sammenhengen. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Made4u skrev (1 time siden):

Er derfor jeg har gått fra å fordømme VK nord og ned, i mine øyne kunne han råtne i fengsel, til å i dag håpe på at han blir frifunnet (altså har jeg snudd i saken og tenker at det er større sjanse for at han er uskyldig enn skyldig basert på bevisene i saken.

Jeg ser også feilene politiet har begått, det er kritikkverdig. Men altså, å straffe dem vil jeg ikke, men vil at vi som samfunn skal lære av feilene...

Man må dømme basert på beviser, ikke magefølelse...

Men husk at den gangen dro JHA sin den gang beste venn, VK, inn i denne saken. Klart det fikk politiet til å arbeide målrettet mot å nagle han til skyld... Det må man aldri glemme!!

Det var ikke JHA  som dro inn VK, det var  politiet som serverte han denne muligheten, 

Midgard skrev (51 minutter siden):

Enig!  og på et tidspunkt må man også ha innsett at man kan ha/har tatt feil , og det burde ha skjedd heller før  en senere tid, ikke mist med tanke på hva du  punkter opp. Allikevel får verken gjenopptakelsekommisjonen eller Oslo politiet informasjon om at JHA  har blitt anmeldt for voldtekten,(e) A.P  holder forsatt på at VK er skyldig,Det er mange som har feilet, og som viser liten evne eller vilje til å rette opp dette. Bente Mevåg Siv Hallgren 

Endret av Lana01
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Made4u said:

Jeg kunne ikke vært mer uenig. Der regler ble brutt, og det fører til skade, må det komme reaksjoner. Det nytter ikke å si at, jammen dommer, jeg kjørte i 200km/t fordi jeg trodde det var det beste for klimaet! Synd med han som ble påkjørt, selvfølgelig, men det var for å redde isbjørner!

Gode intensjoner, men vanvittig stupiditet og regelrett lovbrudd med katastrofalt utfall = gå like i fengsel, ikke passer start. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (18 minutter siden):

Konflikten dem i mellom tror jeg handler om noe helt annet enn Baneheia-saken. Det er vel andre i gruppen rundt VK som har mer i mot Klomsæt enn Sjødin. Er ikke så sikker på om Sjødin er så fornøyd med den artikkelen der. De burde jo skjønne at det bare virker mot sin hensikt om folk på "samme lag" tar diverse konflikter ut i media.

Men det spiller jo uansett ingen som helst rolle for Baneheia-saken, annet enn at det sikkert er flere som vil "slåss" om å få mest mulig "ære" for oppklaringen av justismordet når det etter alt å dømme snart blir offisielt. Mens andre som også har ære lever fint med en mer tilbaketrukket rolle.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Made4u skrev (1 time siden):

<snip> Men husk at den gangen dro JHA sin den gang beste venn, VK, inn i denne saken. Klart det fikk politiet til å arbeide målrettet mot å nagle han til skyld... Det må man aldri glemme!!

Da begge ble pågrepet hadde ikke politiet noe annet på VK enn at han var nær venn av JHA, og at flere hadde tipset om hans påfallende atferd. I det første avhøret som siktet fikk altså JHA en mulighet til å fordele mest mulig skyld bort fra seg selv, og i kameraten hadde han jo den perfekte syndebukk. At de fleste ikke ville ha gjort noe sånt mot sin beste (eneste?) venn stemmer nok, men så var det jo dette med barnemordere og moral... JHA innså allerede da at han ville få en lang fengselsstraff, så han ville uansett ikke ha sett noe særlig til vennen de neste 20 årene. Da valgte han altså å ofre VK for at han selv skulle slippe mest mulig unna.

Avhørsekspert Gísli Guðjónsson var som kjent ikke spesielt nådig i sin evaluering av politiets fremgangsmåte:

«It's like the chief superintendent gave Mr. Andersen a golden opportunity to avoid responsibility and blame it on someone else, who might not have even been there. It is more than asking leading questions. It is actually putting a hypothetical scenario to Mr. Andersen that it to his advantage. And it completely contaminated the case from then onwards. The statements that the police obtained from Mr. Andersen about Mr. Kristiansen are so flawed that they are completely worthless».

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vingemutter skrev (9 minutter siden):

Jeg kunne ikke vært mer uenig. Der regler ble brutt, og det fører til skade, må det komme reaksjoner. Det nytter ikke å si at, jammen dommer, jeg kjørte i 200km/t fordi jeg trodde det var det beste for klimaet! Synd med han som ble påkjørt, selvfølgelig, men det var for å redde isbjørner!

Gode intensjoner, men vanvittig stupiditet og regelrett lovbrudd med katastrofalt utfall = gå like i fengsel, ikke passer start. 

Der hvor loven er blitt brutt, bør det selvsagt komme reaksjoner. Og det kan fint komme til å skje.

Men det er dessverre et faktum at disse feilene er noe som går igjen i slike saker, både i inn- og utland. Det er noe ved menneskenaturen, og systemer vi har som ikke klarer å fange opp menneskelige svakheter. Hadde alle involverte personer i Baneheia-saken, både i 2000-2002 samt under gjenopptakelsesprosessen vært byttet ut med andre personer, kunne fint akkurat det samme skjedd. Derfor er det vel så viktig som å straffe de som har gjort feil å lære slik at man klarer å lage et system som kan fange opp de menneskelige svakhetene. Men man hadde jo granskninger også etter Liland-saken og Fritz Moen-sakene, uten at det virker som om noen tok lærdom av det man kom frem til da Baneheia-saken kom opp igjen gang på gang.

Kommisjonen ble jo opprettet fra 01.01.2004, som følge av Liland-saken, hvor poenget var å forhindre at man skulle være avhengige av heftig/langvarig dugnadsarbeid fra frivillige for å kunne vinne fram og få en sak gjenopptatt. Kommisjonen skulle i stedet selv ta et ansvar for å utrede en sak på vegne av en som mente seg uriktig domfelt, dersom det kom frem noe som gjorde at det var grunnlag for det. Men i denne saken har man altså bevisst utredet for å forsøke å få bekrefte dommen, man har gjort det motsatte av hva man etter loven skal, slik at det vel ble behov for enda flere gratisarbeidende folk enn i noen annen sak. Og det er jo ikke rart at kommisjonen har holdt på slik, når det er samme utreder som har hatt ansvaret for saken fra 2008 til 2021. Det første man må skjønne er hvor viktig det er å bytte ut folk og få satt friske øyne på en sak som kommer opp igjen, eller under pågående etterforskninger for den saks skyld. Hvor de som kommer inn for alt i verden IKKE skal ha noen som helst lojalitet til det arbeidet som har vært gjort fra før. Det ser vi jo på hva Oslo-politiet har gjort i Baneheia-saken nå, samt tilsvarende med Cold Case og Stavanger-politiet i Birgitte-saken.

Blir interessant å se hva en granskning fører frem til av ev. endringer. Noe må det bli om man skal kunne ha skikkelig tillit til rettsstaten igjen.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (25 minutter siden):

Var vel bare Klomsæt som offentlig prøvde å ta sin del av æren for at saken til VK omsider ble gjenopptatt. Sjødin ble fornærmet og ba han gå å ta seg en bolle. Men de har visst ikke vært på bølgelengde på lang tid av ukjente årsaker. Synd, de to var jo et skikkelig juridisk radarpar.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vingemutter skrev (21 minutter siden):

Jeg har fulgt denne saken lenge på flere fora, sikkert lest 20.000 innlegg, og jeg tror jeg aldri har sett noen påstå Agder-politiet eller andre «bevisst har vært ute etter VK bare for å ta ham».

Da har du sett det nå :

Djækklåsst skrev (1 minutt siden):

Men i denne saken har man altså bevisst utredet for å forsøke å få bekrefte dommen, man har gjort det motsatte av hva man etter loven skal. Og det er jo ikke rart, når det er samme utreder som har hatt ansvaret for saken fra 2008 til 2021.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Brudulje skrev (1 minutt siden):

Var vel bare Klomsæt som offentlig prøvde å ta sin del av æren for at saken til VK omsider ble gjenopptatt.

Eventuelt motsatt, at Sjødin tok all æren for en sak ( faktisk to saker, om man tar med Birgittte-saken ) hvor Klomsæt i all hovedsak gjorde grunnarbeidet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TuttaHutta skrev (17 minutter siden):

Da har du sett det nå :

Nei, det har vedkommende ikke.

Påstanden er ikke at utreder Magne Svor har vært ute etter å "ta" VK. Han har vært ute etter å forsvare sin egen rolle i saken fra den første gjenopptakelsesprosessen. Og det er jo det som er poenget her. Folk som ønsker å forsvare et system/seg selv og derav konkluderer først og forsøker å argumentere for å forsvare konklusjonen. Og de er det svært mange av i denne saken. Arne Pedersen er kanskje unntaket som i en tidlig fase fikk et sterkt ønske om å "ta" VK, men i ettertid er det først og fremst egen rolle han prøver å forsvare.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TuttaHutta skrev (5 minutter siden):

Eventuelt motsatt, at Sjødin tok all æren for en sak ( faktisk to saker, om man tar med Birgittte-saken ) hvor Klomsæt i all hovedsak gjorde grunnarbeidet.

Ja, jeg mener absolutt at Klomsæt fortjener en god dose cred for arbeidet han har lagt ned ifm gjenopptakelsen. Jeg har forståelse for at han uttalte i media at han var drivkraften bak grunnarbeidet. Han var også tøff nok til å ta på seg forsvarerrollen til VK når ingen andre advokater ville ta i saken med en svitang, og det står det respekt av.

Endret av Brudulje
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TuttaHutta skrev (2 minutter siden):

Det kan man si at passer vel så bra, kanskje bedre, men det er nok andre folk i kulissene som har spilt disse to mot hverandre. Det er temmelig sammensatt, men man kan også forstå at noen av de som har jobbet med saken de siste årene irriterer seg over Klomsæt. Problemet med Klomsæt i 2008-2011 var at han gikk altfor hardt ut, som han alltid gjør, som fører til at folk tenker "Ulv! Ulv!" og ingen skjønte at han faktisk hadde rett i Baneheia-saken. Men samtidig var det trolig avgjørende at han saksøkte kommisjonen og at man fikk daværende Regjeringsadvokat Fagernæs involvert i saken. Fagernæs var nestleder i kommisjonen senere og måtte melde seg inhabil ved behandlingen, og hans vara, høyesterettsadvokat Aas, var som kjent med i flertallet. Fagernæs hadde selvsagt aldri stemt for.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...