Midgard Skrevet 28. april 2022 #14381 Del Skrevet 28. april 2022 Bag skrev (32 minutter siden): "Alle må jo forstå at jeg var ironisk!". Nei, med så mange forestillinger folk har er det faktisk noen som kan mene det. Enig. Det at noens meninger ligger langt utenfor andres ironi gjør det vanskelig vurdere terrenget uten å kjenne personene involvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nisselue Skrevet 28. april 2022 #14382 Del Skrevet 28. april 2022 2 hours ago, Midgard said: Håper det var ironisk ? Vel, om ikke ironisk så hvertfall hva jeg innbiller meg er hva denne fyren tenker om det selv. Han virker til (for seg selv) vite at VK er skyldig uansett bevisbilde, og vil ikke akseptere noe annet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 28. april 2022 #14383 Del Skrevet 28. april 2022 nisselue skrev (12 minutter siden): Vel, om ikke ironisk så hvertfall hva jeg innbiller meg er hva denne fyren tenker om det selv. Han virker til (for seg selv) vite at VK er skyldig uansett bevisbilde, og vil ikke akseptere noe annet. Der er vi helt enig. Alt tyder på at AP hadde bestemt seg på et tidlig tidspunkt. Det som ikke passet med dette ble ignorert alt annet banket inn til det passet. Det at noe så enkelt som å undersøke om han spilte fotball før du slenger ut påstanden om at han var i skogen og forberede voldtekt og mord sier jo sitt. Ikke bare er dette dårlig politiarbeid, men et må vel også være i område grov tjenesteforsømmelse da de har plikt til å undersøke forhold som er i mistenktes interesse/favør. I sammenheng med alt det andre håpløse som å lyve til media (og mistenkte) at de hadde DNA bevis er det ikke urimelig mene at han burde vært sparket. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nisselue Skrevet 28. april 2022 #14384 Del Skrevet 28. april 2022 27 minutter siden, Midgard said: Der er vi helt enig. Alt tyder på at AP hadde bestemt seg på et tidlig tidspunkt. Det som ikke passet med dette ble ignorert alt annet banket inn til det passet. Det at noe så enkelt som å undersøke om han spilte fotball før du slenger ut påstanden om at han var i skogen og forberede voldtekt og mord sier jo sitt. Ikke bare er dette dårlig politiarbeid, men et må vel også være i område grov tjenesteforsømmelse da de har plikt til å undersøke forhold som er i mistenktes interesse/favør. I sammenheng med alt det andre håpløse som å lyve til media (og mistenkte) at de hadde DNA bevis er det ikke urimelig mene at han burde vært sparket. Jeg tror nok det er her problemet ligger for mange av de innvolverte som er så skråsikre at de til og med motsetter seg en ny vurdering slik Pedersen fortsatt gjør og slik gjennopptakelse har blitt trenert i 20 år. Vi har jo gjevnlig fått små drypp om ganske slett arbeid i saken, så hvilke mengder slikt vi ikke har fått vite kan man jo bare undres. Og spesifikt i Pedersens tilfelle er det jo da lett å begynne og tenke at om det har vært grov tjenesteforsømmelse og en undersøkelse av forholdene blir et faktum - hva mer finner man fra andre saker også? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 28. april 2022 #14385 Del Skrevet 28. april 2022 Det stresser meg egentlig litt at en mann som har hatt så mye makt i mange år er så ignorant og sta. At han glatt overser beviser som ikke passer hans bilde på hva som skjedde er jo åpenbart. Og i tillegg bruker han de etterlatte som skjold, og bruker sympati for dem som en grunn til å ikke etterforske mer. Han er ikke noe annet enn en feig politimann som er redd konsekvensene av justismordet han begikk for snart 22 år siden. Det er flere enn JHA som bør under lupen i denne saken. Og til dere som mener nrk burde stille kritiske spørsmål: Er i utgqngspunktet enig, men ser for meg at intervjuobjektet stilte noen krav før han sa ja. Hadde vært interessant om Fredrik Solvang ba de sentrale aktørene i etterforskningen både i 2000 og nå til debatt. Gjerne med Sjødin og Jahr i panelet også. 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 28. april 2022 #14386 Del Skrevet 28. april 2022 fotballjenta skrev (6 minutter siden): Hadde vært interessant om Fredrik Solvang ba de sentrale aktørene i etterforskningen både i 2000 og nå til debatt. Gjerne med Sjødin og Jahr i panelet også. Ja, når konklusjonen foreligger bør det bli en debatt i Debatten om dette. Men jeg vil tippe Arne Pedersen og andre fra den siden av saken ikke kommer til å stille opp. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minimymlen Skrevet 28. april 2022 #14387 Del Skrevet 28. april 2022 fotballjenta skrev (1 time siden): Det stresser meg egentlig litt at en mann som har hatt så mye makt i mange år er så ignorant og sta. At han glatt overser beviser som ikke passer hans bilde på hva som skjedde er jo åpenbart. Og i tillegg bruker han de etterlatte som skjold, og bruker sympati for dem som en grunn til å ikke etterforske mer. Han er ikke noe annet enn en feig politimann som er redd konsekvensene av justismordet han begikk for snart 22 år siden. Det er flere enn JHA som bør under lupen i denne saken. Og til dere som mener nrk burde stille kritiske spørsmål: Er i utgqngspunktet enig, men ser for meg at intervjuobjektet stilte noen krav før han sa ja. Hadde vært interessant om Fredrik Solvang ba de sentrale aktørene i etterforskningen både i 2000 og nå til debatt. Gjerne med Sjødin og Jahr i panelet også. Har tenkt det samme, spesielt siden NRK er den eneste nyhetskanalen (såvidt jeg vet så langt) som har fått han i tale rundt dette brevet. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 28. april 2022 #14388 Del Skrevet 28. april 2022 Djækklåsst skrev (3 timer siden): Ja, når konklusjonen foreligger bør det bli en debatt i Debatten om dette. Men jeg vil tippe Arne Pedersen og andre fra den siden av saken ikke kommer til å stille opp. minimymlen skrev (2 timer siden): Har tenkt det samme, spesielt siden NRK er den eneste nyhetskanalen (såvidt jeg vet så langt) som har fått han i tale rundt dette brevet. Ja, jeg tenker han har fått såpass mange intervjuforespørsler de siste åra at han kunne komme med føringer på hva slags intervju det skulle bli da han sa ja. Men det er egentlig greit, for det var jo lett for "motparten" å svare ham ut. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 28. april 2022 #14389 Del Skrevet 28. april 2022 Tråden er ryddet for oppfordring til brudd på norsk lov og svar til dette. Elaine Marley, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 28. april 2022 #14390 Del Skrevet 28. april 2022 (endret) Jeg mener bastant at om VK frifinnes her så bør statsadvokaten gå inn i saken og ettergå AP's andre saker. Det er noe som ikke stemmer med denne mannen, at han er så bastant når et kobbel med eksperter på DNA sier noe helt annet viser en mann som er redd for å bli eksponert for den broileren han har oppført seg som. Endret 29. april 2022 av Elaine Marley 16 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sankt-Vinger Skrevet 29. april 2022 #14391 Del Skrevet 29. april 2022 det er jo dere som er bestemmt i saken Når Arne Pedersen som ledet etterforsking og kjente saken går ut mot det som dere har bestemt.. da er det ikke måte på hvor forferdelig det er. mens dere har lest Jahr og Tronsrud 20 år etterpå og er nå verdensmestere. Dere hadde hylt hvis Mevåg også hadde uttalt seg nå. for det er dere som har bestemt dere. Arne Pedersen har også kronikk i saken https://www.nrk.no/ytring/baneheiadrapene_-ensidige-medieoppslag-skaper-forvirring-om-domstolenes-bevisvurderinger-1.14890585 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 29. april 2022 #14392 Del Skrevet 29. april 2022 Sankt-Vinger skrev (3 minutter siden): det er jo dere som er bestemmt i saken Når Arne Pedersen som ledet etterforsking og kjente saken går ut mot det som dere har bestemt.. da er det ikke måte på hvor forferdelig det er. mens dere har lest Jahr og Tronsrud 20 år etterpå og er nå verdensmestere. Dere hadde hylt hvis Mevåg også hadde uttalt seg nå. for det er dere som har bestemt dere. Arne Pedersen har også kronikk i saken https://www.nrk.no/ytring/baneheiadrapene_-ensidige-medieoppslag-skaper-forvirring-om-domstolenes-bevisvurderinger-1.14890585 Ja vi tror nok ganske bestemt at VK er uskyldig og JHA gjorde det alene. flaks for oss at alle brikkene faller på plass til vår fordel. Vi har ikke bestemt at VK er uskyldig. det totale bevisbildet peker mer og mer i den retningen. Jeg har ikke lest Jahr eller Tronsrud bøker. Nå trenger man jo ikke være fra området og kjenne saken godt for å være verdensmester. kanskje det bare er en fordel når man ser hvordan dette utvikler seg.. Det kommer jo litt an på hva Mevåg hadde sagt. hadde hun beklaget noe av rotet hun har forårsaket ville jo hun blitt møtt med noe respekt vil jeg tro. Det er forresten ikke vi som har bestemt at VK har alibi, alt av DNA stammer fra JHA. det er bevist at det har forekommet DNA oversmitte osv. det er bare sånn det er. Alt håndfast peker mot JHA. Det er forresten ikke vi som har bestemt at VKs sin sak gjenopptas. det har kommisjonen klart helt på egenhånd. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nisselue Skrevet 29. april 2022 #14393 Del Skrevet 29. april 2022 35 minutter siden, Sankt-Vinger said: det er jo dere som er bestemmt i saken Når Arne Pedersen som ledet etterforsking og kjente saken går ut mot det som dere har bestemt.. da er det ikke måte på hvor forferdelig det er. mens dere har lest Jahr og Tronsrud 20 år etterpå og er nå verdensmestere. Dere hadde hylt hvis Mevåg også hadde uttalt seg nå. for det er dere som har bestemt dere. Arne Pedersen har også kronikk i saken https://www.nrk.no/ytring/baneheiadrapene_-ensidige-medieoppslag-skaper-forvirring-om-domstolenes-bevisvurderinger-1.14890585 Forklar gjerne hvordan en som vil ha redusert etterforskning er en person vi burde høre på. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 29. april 2022 #14394 Del Skrevet 29. april 2022 nisselue skrev (4 minutter siden): Forklar gjerne hvordan en som vil ha redusert etterforskning er en person vi burde høre på. Spesielt ikke når etterforskningen avdekker svakheter ved hans opprinnelige etterforskning. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bendie Skrevet 29. april 2022 #14395 Del Skrevet 29. april 2022 Det er helt åpenbart at politiet har sviktet i etterforskningen av både Birgitte Tengs saken og i Baneheia drapene. Begge sakene har flere likhetstrekk. Det har vært og til dels er fremdeles en ukultur, der en forsøker å få den tiltalte til å passe inn i saken, i stedet for å gå bredt ut å se på det hele samlede bevismaterialet. Når det gjelder Agder politidistrikt har de også i etterkant fremstått som om de er mest opptatt av å opprettholde det faktum at tidligere vurderinger er riktige. Slik det fremstår har bevist tilbakeholdt informasjon, som var relevant for gjenopptagelse komiteen. Politiets håndtering bør få konsekvenser, også i nyere tid om det er slik at det beviselig gis feilaktig opplysninger, i et forsøk på å hindre en rettferdig prosess. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bendie Skrevet 29. april 2022 #14396 Del Skrevet 29. april 2022 Hank Amarillo skrev (25 minutter siden): Spesielt ikke når etterforskningen avdekker svakheter ved hans opprinnelige etterforskning. Det er jo ganske opplagt at han ikke ønsker nye momenter inn i saken, fordi han innser at dette forsterker det bildet om at han har feilet til de grader i den opprinnelige etterforskningen. Han tenker neppe på de pårørende, men utelukkende på hans ry og det ubehagelige som dette medfører. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 29. april 2022 #14397 Del Skrevet 29. april 2022 Bendie skrev (25 minutter siden): Det er helt åpenbart at politiet har sviktet i etterforskningen av både Birgitte Tengs saken og i Baneheia drapene. Nå skal jeg ikke uttale meg om Birgitte Tengs saken, men bare fordi ingen trodde på Viggo, betyr ikke det at politiet sviktet i etterforskningen av Baneheia saken. Man skulle kanskje ønske jentene ble funnet før det hadde gått to døgn, men siden de var så ekstremt godt gjemt, så ble det som det ble. Jeg vil igjen påminne om hvor folksomt det var i Baneheia den dagen jentene ble borte. Så at etterforskerne faktisk klarte å konkretisere det ned til de to som ble dømt for det, er ganske bemerkelsesverdig. Kontekst er litt viktig sånn sett, selv om det sikkert er mer fristende å tro at Viggo bare ble dømt pga trynefaktor. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 29. april 2022 #14398 Del Skrevet 29. april 2022 (endret) Callisto83 skrev (11 minutter siden): Nå skal jeg ikke uttale meg om Birgitte Tengs saken, men bare fordi ingen trodde på Viggo, betyr ikke det at politiet sviktet i etterforskningen av Baneheia saken. Man skulle kanskje ønske jentene ble funnet før det hadde gått to døgn, men siden de var så ekstremt godt gjemt, så ble det som det ble. Jeg vil igjen påminne om hvor folksomt det var i Baneheia den dagen jentene ble borte. Så at etterforskerne faktisk klarte å konkretisere det ned til de to som ble dømt for det, er ganske bemerkelsesverdig. Kontekst er litt viktig sånn sett, selv om det sikkert er mer fristende å tro at Viggo bare ble dømt pga trynefaktor. Det er ikke bemerkelsesverdig i det hele tatt. det må ha haglet inn med tips om de to. JHAs DNA ble også funnet tidlig. At de klarte å nagle JHA til saken så tidlig er vel det eneste de lykkes godt med,sett i etterkant. Endret 29. april 2022 av Kardemommete 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 29. april 2022 #14399 Del Skrevet 29. april 2022 Callisto83 skrev (8 minutter siden): Nå skal jeg ikke uttale meg om Birgitte Tengs saken, men bare fordi ingen trodde på Viggo, betyr ikke det at politiet sviktet i etterforskningen av Baneheia saken. Man skulle kanskje ønske jentene ble funnet før det hadde gått to døgn, men siden de var så ekstremt godt gjemt, så ble det som det ble. Jeg vil igjen påminne om hvor folksomt det var i Baneheia den dagen jentene ble borte. Så at etterforskerne faktisk klarte å konkretisere det ned til de to som ble dømt for det, er ganske bemerkelsesverdig. Kontekst er litt viktig sånn sett, selv om det sikkert er mer fristende å tro at Viggo bare ble dømt pga trynefaktor. Så fordi det var folksomt i baneheia på drapsdagen så kunne ikke politiet ta en tlf til fotballklubben og spørre om de hadde dommerkortet? Ok. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bendie Skrevet 29. april 2022 #14400 Del Skrevet 29. april 2022 Callisto83 skrev (9 minutter siden): Nå skal jeg ikke uttale meg om Birgitte Tengs saken, men bare fordi ingen trodde på Viggo, betyr ikke det at politiet sviktet i etterforskningen av Baneheia saken. Man skulle kanskje ønske jentene ble funnet før det hadde gått to døgn, men siden de var så ekstremt godt gjemt, så ble det som det ble. Jeg vil igjen påminne om hvor folksomt det var i Baneheia den dagen jentene ble borte. Så at etterforskerne faktisk klarte å konkretisere det ned til de to som ble dømt for det, er ganske bemerkelsesverdig. Kontekst er litt viktig sånn sett, selv om det sikkert er mer fristende å tro at Viggo bare ble dømt pga trynefaktor. Nå er det ikke kritikkverdig når jentene ble funnet eller at de fanget interesse for de dømte underveis i etterforskningen. Det er etter dette det svikter. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg