Bag Skrevet 29. mars 2022 #14061 Del Skrevet 29. mars 2022 7 hours ago, Oppgitt78 said: Det kan se ut til at hovmod står for fall etterhvert i denne saken.. Hvrm er det du mener er hovmodige i denne saken? Hovmodig betyr vel selvhevdelse og ringakt/undervurdering av andre. Jeg ser mange påståelige mennesker på diskutabelt grunnlag men ikke så mye hovmod. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 29. mars 2022 #14062 Del Skrevet 29. mars 2022 (endret) Bag skrev (5 timer siden): Hvrm er det du mener er hovmodige i denne saken? Hovmodig betyr vel selvhevdelse og ringakt/undervurdering av andre. Jeg ser mange påståelige mennesker på diskutabelt grunnlag men ikke så mye hovmod. Det er kanskje ikke alt som passer å klassifisere som "hovmod". Men jeg kan prøve å trekke frem noen eksempler på folk som ikke akkurat har åpnet for at de kan ha tatt feil: Arne Pedersen i 2020: Baneheiadrapene: Ensidige medieoppslag skaper forvirring om domstolenes bevisvurderinger – Ytring (nrk.no) Asbjørn Hansen med bok i 2013, fem år etter den første begjæringen om gjenopptakelse, i nyere tid har han konsekvent nektet å uttale seg: Røper detaljer fra Baneheia-saken - fvn.no Inge D. Hanssen, først i 2011 hvor han latterliggjør Klomsæt, så i 2017 hvor han fullstendig avviser det som Jahr la frem i sin bok som noe av betydning: – Ingen DNA-spor av Viggo – NRK Sørlandet – Lokale nyheter, TV og radio Omkamp om Baneheia-bevisene - fvn.no (bak betalingsmur, det viktigste sitatet: "Denne boken flytter ikke på et eneste komma i den rettskraftige dommen mot Viggo Kristiansen") Og man kan heller ikke unngå å trekke frem bistandsadvokatene til de etterlatte, samt dessverre ikke minst Ada Sofie Austegard selv. Det er ikke min hensikt å angripe henne, som er et av ofrene i saken, og det er ikke hennes feil at rettsstaten tok feil i sin tid. Men det er dessverre mulig saken hadde vært løst for mange år siden, hadde det ikke vært for den berøringsangsten medier og andre har fått grunnet hennes engasjement mot VK og mot alle som opp gjennom har gitt uttrykk for at de mener VK er eller kan være uskyldig dømt. Psykolog må svare for behandling – NRK Sørlandet – Lokale nyheter, TV og radio (Om VKs psykolog i 2014: "Jeg kan ikke skjønne at han kan fortsette i jobben[...].Dette bør føre til at han ikke skal ha noe med innsatte å gjøre. Han bør ikke få behandle straffedømte når han tar part i noe han ikke har greie på.") Dagbladet alene på banen (journalisten.no) (Austegard klaget på Eivind Pedersen sine artikler for Dagbladet i 2009-2010, som førte til at Pedersen sluttet å skrive om saken, selv om han ikke ble felt av PFU) Dagblad-journalist frifunnet i PFU (journalisten.no) Ada Sofie Austegard : – Media har ansvar for ytringstrollet! – VG (Austegard anklager i 2018 de som mener dommen mot VK er eller kan være feil for "ytringstroll", og mener åpenbart de ikke bør få spalteplass i media, i hvert fall ikke uten at de blir "korrigert".) Man kan også nevne tidligere riksadvokat Busch, selv om jeg tenker Sjødin overdriver kritikken her: Baneheia-saken - - Riksadvokaten gjorde ikke jobben sin (dagbladet.no) Andre folk som kan nevnes er Bente Mevåg i RMI og Hans Eiken i genetisk gruppe i DRK, som i over ti år har holdt fast ved at retten forstod Mevågs vitnemål på riktig måte, og at det ikke er noe nytt ved DNA som tilsier gjenåpningsgrunn. Ellers kan man jo også nevne mange journalister, som Thomas Sommerset, Eirik Vigsnes, Trond Solvang, Connie Bentzrud og Fridtjof Nygaard, selv om akkurat sistnevnte egentlig aldri har fremstått hovmodig selv om han slaktet Jahrs første bok i sin anmeldelse i VG. Sommerset sa på nyhetene på NRK kort tid før gjenåpningen at det egentlig ikke var noe nytt siden rettssakene, Vigsnes som kalte VK for inkarnasjonen av ondskap før dommen falt har kommet med kraftige angrep på Jahr og andre i 2020, og opprettholdt troen på VKs skyld helt nylig. Trond Solvang har kommet med kraftige angrep på Jahrs bok i 2017-2018. Bentzrud kom med særdeles kraftig angrep på Jahr da den første boken ble lansert i 2017, da hun "bokbadet" Jahr i Kristiansand, et surrealistisk skue. Det er ellers sikkert mange jeg har glemt å nevne, det er i det hele tatt utrolig mange aktører som har kjempet hardt for å opprettholde justismordet. Men kan også nevne forsker ved phs, Ivar Fahsing, som her virker å gi uttrykk for at VKs manglende anger for forbrytelsene er noe som skal brukes mot ham ...! Og mener altså det finnes beviser mot VK som ikke er kjent for offentligheten (!). - Det er det vanskelige spørsmålet i denne saken (tv2.no) "– Tar du innover deg hva du har gjort, erkjenner det og viser anger, blir du ansett som mindre farlig. Både i retten og hos folk. Det har vi ikke sett hos Kristiansen. Han har fremstått ganske iskald og benektende, sier Fahsing." Ja, Fahsing, kanskje VK, om han er uskyldig, som alt tyder på, burde ha sagt at han angret på det han ikke gjorde? Og i Krimpodden høsten 2021 sa han at det ikke var så farlig at politiet stilte ledende spørsmål om VK til JHA, for angivelig passet JHAs forklaring så godt til de tekniske bevisene … før nye lekkasjer fra den nye etterforskningen viste at knapt noe som helst stemte. Og nå har jeg ikke engang nevnt kommisjonen med utreder Magne Svor, forrige leder Helen Sæter og nåværende leder Siv Hallgren ... Endret 29. mars 2022 av Djækklåsst 23 1 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
winscp Skrevet 29. mars 2022 #14063 Del Skrevet 29. mars 2022 (endret) 4 hours ago, Bag said: Hvrm er det du mener er hovmodige i denne saken? Hovmodig betyr vel selvhevdelse og ringakt/undervurdering av andre. Jeg ser mange påståelige mennesker på diskutabelt grunnlag men ikke så mye hovmod. Vet ikke om det passer til definisjonen av hovmod, men det har hvertfall vært populært å betvile motivene til Viggos støttespillere. De er bare ute etter å tjene penger, og man kan ikke stole på informasjon de kommer med, selv når den kommer rett fra saksdokumenter. Likeledes er folk i allmennheten som lar seg overbevise av opplysningene i f.eks. Jahrs bok, dumme og uopplyste. En annen ting er påstanden om at hvis man ikke var tilstede i rettssalen, så kan man ikke forstå saken. Det blir selvfølgelig aldri sagt noe særlig konkret om hva man ikke kan forstå, og aldri gjort noen refleksjoner rundt at det kanskje også kan være en fordel å være litt på avstand fra stemningen som rådet der. Endret 29. mars 2022 av winscp 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 29. mars 2022 #14064 Del Skrevet 29. mars 2022 Djækklåsst skrev (3 timer siden): Det er kanskje ikke alt som passer å klassifisere som "hovmod". Men jeg kan prøve å trekke frem noen eksempler på folk som ikke akkurat har åpnet for at de kan ha tatt feil: Arne Pedersen i 2020: Baneheiadrapene: Ensidige medieoppslag skaper forvirring om domstolenes bevisvurderinger – Ytring (nrk.no) Asbjørn Hansen med bok i 2013, fem år etter den første begjæringen om gjenopptakelse, i nyere tid har han konsekvent nektet å uttale seg: Røper detaljer fra Baneheia-saken - fvn.no Inge D. Hanssen, først i 2011 hvor han latterliggjør Klomsæt, så i 2017 hvor han fullstendig avviser det som Jahr la frem i sin bok som noe av betydning: – Ingen DNA-spor av Viggo – NRK Sørlandet – Lokale nyheter, TV og radio Omkamp om Baneheia-bevisene - fvn.no (bak betalingsmur, det viktigste sitatet: "Denne boken flytter ikke på et eneste komma i den rettskraftige dommen mot Viggo Kristiansen") Og man kan heller ikke unngå å trekke frem bistandsadvokatene til de etterlatte, samt dessverre ikke minst Ada Sofie Austegard selv. Det er ikke min hensikt å angripe henne, som er et av ofrene i saken, og det er ikke hennes feil at rettsstaten tok feil i sin tid. Men det er dessverre mulig saken hadde vært løst for mange år siden, hadde det ikke vært for den berøringsangsten medier og andre har fått grunnet hennes engasjement mot VK og mot alle som opp gjennom har gitt uttrykk for at de mener VK er eller kan være uskyldig dømt. Psykolog må svare for behandling – NRK Sørlandet – Lokale nyheter, TV og radio (Om VKs psykolog i 2014: "Jeg kan ikke skjønne at han kan fortsette i jobben[...].Dette bør føre til at han ikke skal ha noe med innsatte å gjøre. Han bør ikke få behandle straffedømte når han tar part i noe han ikke har greie på.") Dagbladet alene på banen (journalisten.no) (Austegard klaget på Eivind Pedersen sine artikler for Dagbladet i 2009-2010, som førte til at Pedersen sluttet å skrive om saken, selv om han ikke ble felt av PFU) Dagblad-journalist frifunnet i PFU (journalisten.no) Ada Sofie Austegard : – Media har ansvar for ytringstrollet! – VG (Austegard anklager i 2018 de som mener dommen mot VK er eller kan være feil for "ytringstroll", og mener åpenbart de ikke bør få spalteplass i media, i hvert fall ikke uten at de blir "korrigert".) Man kan også nevne tidligere riksadvokat Busch, selv om jeg tenker Sjødin overdriver kritikken her: Baneheia-saken - - Riksadvokaten gjorde ikke jobben sin (dagbladet.no) Andre folk som kan nevnes er Bente Mevåg i RMI og Hans Eiken i genetisk gruppe i DRK, som i over ti år har holdt fast ved at retten forstod Mevågs vitnemål på riktig måte, og at det ikke er noe nytt ved DNA som tilsier gjenåpningsgrunn. Ellers har man jo også nevne mange journalister, som Thomas Sommerset, Eirik Vigsnes, Trond Solvang, Connie Bentzrud og Fridtjof Nygaard, selv om akkurat sistnevnte egentlig aldri har fremstått hovmodig selv om han slaktet Jahrs første bok i sin anmeldelse i VG. Sommerset sa på nyhetene på NRK kort tid før gjenåpningen at det egentlig ikke var noe nytt siden rettssakene, Vigsnes som kalte VK for inkarnasjonen av ondskap før dommen falt har kommet med kraftige angrep på Jahr og andre i 2020, og opprettholdt troen på VKs skyld helt nylig. Trond Solvang har kommet med kraftige angrep på Jahrs bok i 2017-2018. Bentzrud kom med særdeles kraftig angrep på Jahr da den første boken ble lansert i 2017, da hun "bokbadet" Jahr i Kristiansand, et surrealistisk skue. Det er ellers sikkert mange jeg har glemt å nevne, det er i det hele tatt utrolig mange aktører som har kjempet hardt for å opprettholde justismordet. Men kan også nevne forsker ved phs, Ivar Fahsing, som her virker å gi uttrykk for at VKs manglende anger for forbrytelsene er noe som skal brukes mot ham ...! Og mener altså det finnes beviser mot VK som ikke er kjent for offentligheten (!). - Det er det vanskelige spørsmålet i denne saken (tv2.no) "– Tar du innover deg hva du har gjort, erkjenner det og viser anger, blir du ansett som mindre farlig. Både i retten og hos folk. Det har vi ikke sett hos Kristiansen. Han har fremstått ganske iskald og benektende, sier Fahsing." Ja, Fahsing, kanskje VK, om han er uskyldig, som alt tyder på, burde ha sagt at han angret på det han ikke gjorde? Og i Krimpodden høsten 2021 sa han at det ikke var så farlig at politiet stilte ledende spørsmål om VK til JHA, for angivelig passet JHAs forklaring så godt til de tekniske bevisene … før nye lekkasjer fra den nye etterforskningen viste at knapt noe som helst stemte. Og nå har jeg ikke engang nevnt kommisjonen med utreder Magne Svor, forrige leder Helen Sæter og nåværende leder Siv Hallgren ... Jeg har fulgt denne tråden veldig lenge nå uten å si noe, men denne må jeg bare kommentere. Jeg er imponert over at du bruker så mye tid på å skrive et så godt innlegg og legge ved alt av dokumentasjon osv. Og så tenker jeg at det er fryktelig mange mennesker som har vært i mot VK hele veien, det er nesten utrolig at han til slutt ble hørt og tatt på alvor. 21 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 29. mars 2022 #14065 Del Skrevet 29. mars 2022 Oppgitt78 skrev (12 timer siden): Det kan se ut til at hovmod står for fall etterhvert i denne saken.. Ja, og fra flere parter. Alt går Viggos vei nå, det må også ofrenes pårørende innse. Viggo blir frikjent, monsteret Jan Helge burde bures inn igjen. winscp skrev (26 minutter siden): Vet ikke om det passer til definisjonen av hovmod, men det har hvertfall vært populært å betvile motivene til Viggos støttespillere. De er bare ute etter å tjene penger, og man kan ikke stole på informasjon de kommer med, selv når den kommer rett fra saksdokumenter. At vi som støtter Viggo er ute etter å tjene penger er vel å ta litt hardt i. Hvor skulle vi fått de pengene fra? Viggo får en klekkelig, men fortjent, erstatning. Hvem burde betale den? Det er nemlig flere andre som jobbet med etterforskningen de første årene som fortjener å få hver sin klekkelige bot. Det som kommer rett fra saksdokumentene det kommer rett fra saksdokumentene, - og når det kommer til det fra de første årene er det utrolig mye som ikke stemmer, og som ble gjort feil. Et eksempel er det omstridte DNA-beviset. Du kjenner sikkert til saken med at DNA-typen som ble funnet tilhører 54,6% av alle norske menn inkludert Viggo. I tillegg har det nå kommet fram at halvparten av de som var i befatning med likene har samme DNA-type som Viggo. Det handler om de som løftet opp jentene og pakket dem inn på bårene, og bar dem ut fra skogen. Det handler om dem som åpnet presenningene da de kom til RMI, og de som obduserte. Det handlet om 22 menn. Dette inkluderer både Jan Helge og Viggo. Viggo har alibi, og ti av de andre mennene, - inkludert to av obdusentene, har samme DNA-type som Viggo har. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 29. mars 2022 #14066 Del Skrevet 29. mars 2022 (endret) Djækklåsst skrev (5 timer siden): Det er kanskje ikke alt som passer å klassifisere som "hovmod". Men jeg kan prøve å trekke frem noen eksempler på folk som ikke akkurat har åpnet for at de kan ha tatt feil: Arne Pedersen i 2020: Baneheiadrapene: Ensidige medieoppslag skaper forvirring om domstolenes bevisvurderinger – Ytring (nrk.no) Asbjørn Hansen med bok i 2013, fem år etter den første begjæringen om gjenopptakelse, i nyere tid har han konsekvent nektet å uttale seg: Røper detaljer fra Baneheia-saken - fvn.no Inge D. Hanssen, først i 2011 hvor han latterliggjør Klomsæt, så i 2017 hvor han fullstendig avviser det som Jahr la frem i sin bok som noe av betydning: – Ingen DNA-spor av Viggo – NRK Sørlandet – Lokale nyheter, TV og radio Omkamp om Baneheia-bevisene - fvn.no (bak betalingsmur, det viktigste sitatet: "Denne boken flytter ikke på et eneste komma i den rettskraftige dommen mot Viggo Kristiansen") Og man kan heller ikke unngå å trekke frem bistandsadvokatene til de etterlatte, samt dessverre ikke minst Ada Sofie Austegard selv. Det er ikke min hensikt å angripe henne, som er et av ofrene i saken, og det er ikke hennes feil at rettsstaten tok feil i sin tid. Men det er dessverre mulig saken hadde vært løst for mange år siden, hadde det ikke vært for den berøringsangsten medier og andre har fått grunnet hennes engasjement mot VK og mot alle som opp gjennom har gitt uttrykk for at de mener VK er eller kan være uskyldig dømt. Psykolog må svare for behandling – NRK Sørlandet – Lokale nyheter, TV og radio (Om VKs psykolog i 2014: "Jeg kan ikke skjønne at han kan fortsette i jobben[...].Dette bør føre til at han ikke skal ha noe med innsatte å gjøre. Han bør ikke få behandle straffedømte når han tar part i noe han ikke har greie på.") Dagbladet alene på banen (journalisten.no) (Austegard klaget på Eivind Pedersen sine artikler for Dagbladet i 2009-2010, som førte til at Pedersen sluttet å skrive om saken, selv om han ikke ble felt av PFU) Dagblad-journalist frifunnet i PFU (journalisten.no) Ada Sofie Austegard : – Media har ansvar for ytringstrollet! – VG (Austegard anklager i 2018 de som mener dommen mot VK er eller kan være feil for "ytringstroll", og mener åpenbart de ikke bør få spalteplass i media, i hvert fall ikke uten at de blir "korrigert".) Man kan også nevne tidligere riksadvokat Busch, selv om jeg tenker Sjødin overdriver kritikken her: Baneheia-saken - - Riksadvokaten gjorde ikke jobben sin (dagbladet.no) Andre folk som kan nevnes er Bente Mevåg i RMI og Hans Eiken i genetisk gruppe i DRK, som i over ti år har holdt fast ved at retten forstod Mevågs vitnemål på riktig måte, og at det ikke er noe nytt ved DNA som tilsier gjenåpningsgrunn. Ellers kan man jo også nevne mange journalister, som Thomas Sommerset, Eirik Vigsnes, Trond Solvang, Connie Bentzrud og Fridtjof Nygaard, selv om akkurat sistnevnte egentlig aldri har fremstått hovmodig selv om han slaktet Jahrs første bok i sin anmeldelse i VG. Sommerset sa på nyhetene på NRK kort tid før gjenåpningen at det egentlig ikke var noe nytt siden rettssakene, Vigsnes som kalte VK for inkarnasjonen av ondskap før dommen falt har kommet med kraftige angrep på Jahr og andre i 2020, og opprettholdt troen på VKs skyld helt nylig. Trond Solvang har kommet med kraftige angrep på Jahrs bok i 2017-2018. Bentzrud kom med særdeles kraftig angrep på Jahr da den første boken ble lansert i 2017, da hun "bokbadet" Jahr i Kristiansand, et surrealistisk skue. Det er ellers sikkert mange jeg har glemt å nevne, det er i det hele tatt utrolig mange aktører som har kjempet hardt for å opprettholde justismordet. Men kan også nevne forsker ved phs, Ivar Fahsing, som her virker å gi uttrykk for at VKs manglende anger for forbrytelsene er noe som skal brukes mot ham ...! Og mener altså det finnes beviser mot VK som ikke er kjent for offentligheten (!). - Det er det vanskelige spørsmålet i denne saken (tv2.no) "– Tar du innover deg hva du har gjort, erkjenner det og viser anger, blir du ansett som mindre farlig. Både i retten og hos folk. Det har vi ikke sett hos Kristiansen. Han har fremstått ganske iskald og benektende, sier Fahsing." Ja, Fahsing, kanskje VK, om han er uskyldig, som alt tyder på, burde ha sagt at han angret på det han ikke gjorde? Og i Krimpodden høsten 2021 sa han at det ikke var så farlig at politiet stilte ledende spørsmål om VK til JHA, for angivelig passet JHAs forklaring så godt til de tekniske bevisene … før nye lekkasjer fra den nye etterforskningen viste at knapt noe som helst stemte. Og nå har jeg ikke engang nevnt kommisjonen med utreder Magne Svor, forrige leder Helen Sæter og nåværende leder Siv Hallgren ... Veldig bra oppsummert. Det er helt klart at mange burde ha vært litt mer ydmyke for at man kunne ha tatt feil Det skal bli interessant å se hvordan bistandsadvokatene til Ada Sofie og de andre pårørende, stiller seg om det blir en ny rettssak mot JHA. Skal de da gjøre helomvending, eller vil de fastholde på hendelseforløpet , og at det ikke var JHA som tok livet av Lena. De vil jo da i praksis forsvare JHA Endret 29. mars 2022 av Lana01 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 29. mars 2022 #14067 Del Skrevet 29. mars 2022 Djækklåsst skrev (6 timer siden): Det er kanskje ikke alt som passer å klassifisere som "hovmod". Men jeg kan prøve å trekke frem noen eksempler på folk som ikke akkurat har åpnet for at de kan ha tatt feil: Arne Pedersen i 2020: Baneheiadrapene: Ensidige medieoppslag skaper forvirring om domstolenes bevisvurderinger – Ytring (nrk.no) Asbjørn Hansen med bok i 2013, fem år etter den første begjæringen om gjenopptakelse, i nyere tid har han konsekvent nektet å uttale seg: Røper detaljer fra Baneheia-saken - fvn.no Inge D. Hanssen, først i 2011 hvor han latterliggjør Klomsæt, så i 2017 hvor han fullstendig avviser det som Jahr la frem i sin bok som noe av betydning: – Ingen DNA-spor av Viggo – NRK Sørlandet – Lokale nyheter, TV og radio Omkamp om Baneheia-bevisene - fvn.no (bak betalingsmur, det viktigste sitatet: "Denne boken flytter ikke på et eneste komma i den rettskraftige dommen mot Viggo Kristiansen") Og man kan heller ikke unngå å trekke frem bistandsadvokatene til de etterlatte, samt dessverre ikke minst Ada Sofie Austegard selv. Det er ikke min hensikt å angripe henne, som er et av ofrene i saken, og det er ikke hennes feil at rettsstaten tok feil i sin tid. Men det er dessverre mulig saken hadde vært løst for mange år siden, hadde det ikke vært for den berøringsangsten medier og andre har fått grunnet hennes engasjement mot VK og mot alle som opp gjennom har gitt uttrykk for at de mener VK er eller kan være uskyldig dømt. Psykolog må svare for behandling – NRK Sørlandet – Lokale nyheter, TV og radio (Om VKs psykolog i 2014: "Jeg kan ikke skjønne at han kan fortsette i jobben[...].Dette bør føre til at han ikke skal ha noe med innsatte å gjøre. Han bør ikke få behandle straffedømte når han tar part i noe han ikke har greie på.") Dagbladet alene på banen (journalisten.no) (Austegard klaget på Eivind Pedersen sine artikler for Dagbladet i 2009-2010, som førte til at Pedersen sluttet å skrive om saken, selv om han ikke ble felt av PFU) Dagblad-journalist frifunnet i PFU (journalisten.no) Ada Sofie Austegard : – Media har ansvar for ytringstrollet! – VG (Austegard anklager i 2018 de som mener dommen mot VK er eller kan være feil for "ytringstroll", og mener åpenbart de ikke bør få spalteplass i media, i hvert fall ikke uten at de blir "korrigert".) Man kan også nevne tidligere riksadvokat Busch, selv om jeg tenker Sjødin overdriver kritikken her: Baneheia-saken - - Riksadvokaten gjorde ikke jobben sin (dagbladet.no) Andre folk som kan nevnes er Bente Mevåg i RMI og Hans Eiken i genetisk gruppe i DRK, som i over ti år har holdt fast ved at retten forstod Mevågs vitnemål på riktig måte, og at det ikke er noe nytt ved DNA som tilsier gjenåpningsgrunn. Ellers kan man jo også nevne mange journalister, som Thomas Sommerset, Eirik Vigsnes, Trond Solvang, Connie Bentzrud og Fridtjof Nygaard, selv om akkurat sistnevnte egentlig aldri har fremstått hovmodig selv om han slaktet Jahrs første bok i sin anmeldelse i VG. Sommerset sa på nyhetene på NRK kort tid før gjenåpningen at det egentlig ikke var noe nytt siden rettssakene, Vigsnes som kalte VK for inkarnasjonen av ondskap før dommen falt har kommet med kraftige angrep på Jahr og andre i 2020, og opprettholdt troen på VKs skyld helt nylig. Trond Solvang har kommet med kraftige angrep på Jahrs bok i 2017-2018. Bentzrud kom med særdeles kraftig angrep på Jahr da den første boken ble lansert i 2017, da hun "bokbadet" Jahr i Kristiansand, et surrealistisk skue. Det er ellers sikkert mange jeg har glemt å nevne, det er i det hele tatt utrolig mange aktører som har kjempet hardt for å opprettholde justismordet. Men kan også nevne forsker ved phs, Ivar Fahsing, som her virker å gi uttrykk for at VKs manglende anger for forbrytelsene er noe som skal brukes mot ham ...! Og mener altså det finnes beviser mot VK som ikke er kjent for offentligheten (!). - Det er det vanskelige spørsmålet i denne saken (tv2.no) "– Tar du innover deg hva du har gjort, erkjenner det og viser anger, blir du ansett som mindre farlig. Både i retten og hos folk. Det har vi ikke sett hos Kristiansen. Han har fremstått ganske iskald og benektende, sier Fahsing." Ja, Fahsing, kanskje VK, om han er uskyldig, som alt tyder på, burde ha sagt at han angret på det han ikke gjorde? Og i Krimpodden høsten 2021 sa han at det ikke var så farlig at politiet stilte ledende spørsmål om VK til JHA, for angivelig passet JHAs forklaring så godt til de tekniske bevisene … før nye lekkasjer fra den nye etterforskningen viste at knapt noe som helst stemte. Og nå har jeg ikke engang nevnt kommisjonen med utreder Magne Svor, forrige leder Helen Sæter og nåværende leder Siv Hallgren ... Vært en del kritikk rettet mot Jahr for å ha tjent penger på bok om Baneheia saken. De kritikerne burde kanskje ta med Hansens bok i samme slengen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
askefast Skrevet 29. mars 2022 #14068 Del Skrevet 29. mars 2022 Lana01 skrev (49 minutter siden): Veldig bra oppsummert. Det er helt klart at mange burde ha vært litt mer ydmyke for at man kunne ha tatt feil Det skal bli interessant å se hvordan bistandsadvokatene til Ada Sofie og de andre pårørende, stiller seg om det blir en ny rettssak mot JHA. Skal de da gjøre helomvending, eller vil de fastholde på hendelseforløpet , og at det ikke var JHA som tok livet av Lena. De vil jo da i praksis forsvare JHA Jeg og undrer meg på hvordan de skal gripe det fatt? Jeg er ganske sikker på at Viggo blir frikjent. Og jeg tror ikke at påtalemyndigheten så legger saken død, slik at ene offeret står uten gjerningsmann. Det tror jeg vil gjøre saken enda verre, og mange vil reagere. Jeg tror derfor på en ny påtale! De pårørende bør jo da stole på politiet, saken er enda mer etterforsket denne gangen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 29. mars 2022 #14069 Del Skrevet 29. mars 2022 (endret) askefast skrev (8 minutter siden): Jeg og undrer meg på hvordan de skal gripe det fatt? Jeg er ganske sikker på at Viggo blir frikjent. Og jeg tror ikke at påtalemyndigheten så legger saken død, slik at ene offeret står uten gjerningsmann. Det tror jeg vil gjøre saken enda verre, og mange vil reagere. Jeg tror derfor på en ny påtale! De pårørende bør jo da stole på politiet, saken er enda mer etterforsket denne gangen. Ja de bør begynne å innse at de faktisk kan ha tatt feil. Skjønner at det er vanskelig for de etterlatte, de er også er offer for denne rettsskandalen., allikevel er ingen tjent med at feil mann er dømt for drapet på Lena , og at en uskyldig har sittet inne alle disse årene. Bistandsadvokatene og de etterlatte bør begynne å se på dette på nytt nå, ikke fastholde på at dommen var riktig Endret 29. mars 2022 av Lana01 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nisselue Skrevet 29. mars 2022 #14070 Del Skrevet 29. mars 2022 5 minutter siden, askefast said: Jeg og undrer meg på hvordan de skal gripe det fatt? Jeg er ganske sikker på at Viggo blir frikjent. Og jeg tror ikke at påtalemyndigheten så legger saken død, slik at ene offeret står uten gjerningsmann. Det tror jeg vil gjøre saken enda verre, og mange vil reagere. Jeg tror derfor på en ny påtale! De pårørende bør jo da stole på politiet, saken er enda mer etterforsket denne gangen. Ja, dette er spennende. Det vil nok være ufattelig vanskelig for dem å mentalt frifinne VK og jeg må si jeg har ingen problemer med å forstå det. Men vi kan ikke dømme folk på følelser. Det er ingen tjent med og jeg håper også de pårørende føler at dette har blitt gjort på en ordentlig måte av Oslopolitiet. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gulvplanke Skrevet 29. mars 2022 #14071 Del Skrevet 29. mars 2022 Dette har garantert vært diskutert før, men jeg må spørre: Kan JHA få mer fengselsstraff nå da han tross alt bare ble dømt for 1 drap? La oss si VK frikjennes helt - Kan JHA da bli straffedømt for nytt drap, samt dømt for å ha dratt VK inn i saken? Han fikk jo ikke lovens strengeste straff sist. Jeg er litt redd jussen her skal hindre han i få en lang fengselsstraff fordi han allerede har sonet. Men han har jo blitt dømt og fått straff basert på et helt annet hendelsesforløp enn det de fleste nå anser som sannsynlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 29. mars 2022 #14072 Del Skrevet 29. mars 2022 Gulvplanke skrev (7 minutter siden): Dette har garantert vært diskutert før, men jeg må spørre: Kan JHA få mer fengselsstraff nå da han tross alt bare ble dømt for 1 drap? La oss si VK frikjennes helt - Kan JHA da bli straffedømt for nytt drap, samt dømt for å ha dratt VK inn i saken? Han fikk jo ikke lovens strengeste straff sist. Jeg er litt redd jussen her skal hindre han i få en lang fengselsstraff fordi han allerede har sonet. Men han har jo blitt dømt og fått straff basert på et helt annet hendelsesforløp enn det de fleste nå anser som sannsynlig. Han fikk vel 19? da mangler det 2 år. pluss at dobbelt voldtekt og knivdrap av barn skal gi forvaring i tillegg. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bag Skrevet 29. mars 2022 #14073 Del Skrevet 29. mars 2022 2 hours ago, askefast said: Jeg og undrer meg på hvordan de skal gripe det fatt? Jeg er ganske sikker på at Viggo blir frikjent. Og jeg tror ikke at påtalemyndigheten så legger saken død, slik at ene offeret står uten gjerningsmann. Det tror jeg vil gjøre saken enda verre, og mange vil reagere. Jeg tror derfor på en ny påtale! De pårørende bør jo da stole på politiet, saken er enda mer etterforsket denne gangen. Har det vært noen som helst utsagn eller tegn fra politiet/påtalemyndighetene som indikerer at de vil gå til ny sak mot JHA? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 29. mars 2022 #14074 Del Skrevet 29. mars 2022 Bag skrev (6 minutter siden): Har det vært noen som helst utsagn eller tegn fra politiet/påtalemyndighetene som indikerer at de vil gå til ny sak mot JHA? De har gitt han status som mistenkt. enkel logisk tenkning = JHA havner i retten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bag Skrevet 29. mars 2022 #14075 Del Skrevet 29. mars 2022 4 minutter siden, Kardemommete said: De har gitt han status som mistenkt. enkel logisk tenkning = JHA havner i retten. Ja men noen ganger gir de folk status som mistenkt for at de skal ha rett til offentlig betalt forsvarer selv om de ikke har til hensikt å sikte. Det kan godt tenkes at JHA krevde å få status som mistenkt. Så det behøver ikke bety så mye. Jeg har ikke sett noen utsagn fra myndighetene om en mulighet for siktelse. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bendie Skrevet 29. mars 2022 #14076 Del Skrevet 29. mars 2022 (endret) Kardemommete skrev (17 minutter siden): De har gitt han status som mistenkt. enkel logisk tenkning = JHA havner i retten. Håper du har rett. Det er rimelig klart at V.K frikjennes, det som er det store spørsmålet er hva skjer med J.H.A? Den omfattende og grundige jobben til Oslo politiet vil ikke bare frikjenne V.K, men trolig kunne vise til sterke beviser om at det kun var en gjerningsmann i Baneheia den kvelden. Det eneste riktige er å tiltale J.H.A for overlagt drap og voldtekt av begge jenter og falsk forklaring, noe som kastet en uskyldig mann i fengsel i 21 år. Han har hverken erkjent eller bearbeidet de faktiske forhold og hevder selv i dag at han handlet under tvang og i frykt for eget liv. Han bør dømmes til forvaring. Håper bare at lovverket kan gi han den straffen han skulle hatt, i første runde. Endret 29. mars 2022 av Bendie 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 29. mars 2022 #14077 Del Skrevet 29. mars 2022 Bag skrev (1 minutt siden): Ja men noen ganger gir de folk status som mistenkt for at de skal ha rett til offentlig betalt forsvarer selv om de ikke har til hensikt å sikte. Det kan godt tenkes at JHA krevde å få status som mistenkt. Så det behøver ikke bety så mye. Jeg har ikke sett noen utsagn fra myndighetene om en mulighet for siktelse. De jobber jo fortsatt med saken. Jeg tror VK blir frikjent og JHA tiltalt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bag Skrevet 29. mars 2022 #14078 Del Skrevet 29. mars 2022 7 minutter siden, Kardemommete said: De jobber jo fortsatt med saken. Jeg tror VK blir frikjent og JHA tiltalt. Ja jeg forstår det og det er nok mange som tenker som deg. Men jeg synes det er litt interessant at man hører ingenting fra myndighetene om en eventuell siktelse mot JHA. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 29. mars 2022 #14079 Del Skrevet 29. mars 2022 (endret) Bag skrev (22 minutter siden): Ja jeg forstår det og det er nok mange som tenker som deg. Men jeg synes det er litt interessant at man hører ingenting fra myndighetene om en eventuell siktelse mot JHA. De har vært nokså klar fra start på at de ikke kommer til å uttale seg om retningen konklusjonen går i før en endelig konklusjon foreligger - etter etterforskningen er ferdig. De har forsåvidt sagt at det er mulighet for å tiltale JHA, men da på generelt grunnlag før etterforskningen startet. Endret 29. mars 2022 av Hank Amarillo 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bendie Skrevet 29. mars 2022 #14080 Del Skrevet 29. mars 2022 J.H.A opprettholder fremdeles falsk forklaring angående V.K. Dette i seg selv er straffbart. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg