Gå til innhold

Viggo Kristiansen uskyldig dømt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TuttaHutta skrev (4 minutter siden):

Dersom man ikke finner noe nytt som viser at Kristiansen er skyldig, så blir han trolig frikjent, men det gjenstår å se når statsadvokaten er ferdig med sin etterforskning.

Lurer på hvordan det eventuelt vil påvirke andre alvorlige saker, hvor den tiltalte nekter for å ha gjort det. Jeg har f.eks tidligere i tråden nevnt Ann-Helen Karlsen saken. Det er ingen tekniske bevis som knytter drapsmannen til ugjerningen, og kroppen hennes er heller aldri funnet. Det eneste som dømte han var et kronvitne, mannens ekskone, som vitnet mot han. (Kronvitne ble selvsagt sterkt kritisert av drapsmannens forsvarer Sjødin, som mente hun "løy til politiet".) Drapsmannen ble dømt til forvaringsdom.

Det er ingen som roper justismord om akkurat det, men dette vil kanskje forandre seg hvis Viggo blir frikjent?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Callisto83 skrev (Akkurat nå):

Lurer på hvordan det eventuelt vil påvirke andre alvorlige saker, hvor den tiltalte nekter for å ha gjort det. Jeg har f.eks tidligere i tråden nevnt Ann-Helen Karlsen saken. Det er ingen tekniske bevis som knytter drapsmannen til ugjerningen, og kroppen hennes er heller aldri funnet. Det eneste som dømte han var et kronvitne, mannens ekskone, som vitnet mot han. (Kronvitne ble selvsagt sterkt kritisert av drapsmannens forsvarer Sjødin, som mente hun "løy til politiet".) Drapsmannen ble dømt til forvaringsdom.

Det er ingen som roper justismord om akkurat det, men dette vil kanskje forandre seg hvis Viggo blir frikjent?

Nei, det er ikke slik at en frifinnelse av VK automatisk fører til unisont rop om justismord i andre saker. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (1 minutt siden):

Sakene er ikke sammenlignbare. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (8 minutter siden):

Hvor mange ganger skal man påpeke det samme til deg? Odderøya var den foretrukne basestasjonen de fleste gangene de testet fra åstedet, unntatt den gangen Caldedonien var det. Du tror vel ikke man ikke fikk inn Odderøyas signaler overhodet da Caledonien slo inn? Du fremstiller det som om dekningen var dårlig på åstedet, som er helt feil. Telenor sier de fikk inn 6-7 basestasjoner da de låste seg til frekvensene, men da altså ikke Eg A:

Nå Spør jeg sikkert dumt, men hva mener du med dette? Caledonien er mye nærmere Baneheia enn Odderøya?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Callisto83 said:

Nå Spør jeg sikkert dumt, men hva mener du med dette? Caledonien er mye nærmere Baneheia enn Odderøya?

Mobilmaster har forskjellige styrker og skyteretninger. Masten på Odderøya er ganske stor, så den kan godt ha hatt en ganske kraftig sender, og om den er vinklet i den generelle retningen av åstedet er det ikke usannsynlig at den kan ha hatt det sterkeste signalet. Det er også topografisk nærmest fri sikt mellom åstedet og masten (i motsetning til f.eks. Eg_A som ligger på den andre siden av en kolle, var en liten antenne som skjøt en annen retning).

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (5 minutter siden):

Det menes vel at det er Odderøya som hadde "sterkest" dekning under testene av dekningen og var åstedets "primær" basestasjon, men at Caledonien ved et tilfelle ga det sterkeste signalet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Callisto83 skrev (34 minutter siden):

Blackout-kongen er visst fortsatt å regne som troverdig.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (31 minutter siden):

Neida, jeg skjønner spm. Andre har svart bra på dette, og det er vel naturlig at Odderøyas sender pekte mot byen/Baneheia fremfor ut mot havet, som kan være en forklaring på hvorfor nesten alle tester fra åstedet hadde den basen som den foretrukne. Eg A sin skyteretning var nord/nordøst, altså motsatt retning av åstedet.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (35 minutter siden):

Lurer på hvordan det eventuelt vil påvirke andre alvorlige saker, hvor den tiltalte nekter for å ha gjort det

Hallo - saken er ikke gjenopptatt fordi Kristiansen nekter.

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (1 minutt siden):

Blackout-kongen er visst fortsatt å regne som troverdig.

Fun fact. Ordet Blackout ble faktisk benyttet om Viggo først, for cirka 20 år siden, når moren var i retten og fortalte om sønnens raseriutbrudd han ikke husket noe av etterpå.

Kanskje Knoll og Tott passet godt sammen?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (Akkurat nå):

Kanskje Knoll og Tott passet godt sammen?

Gjelder det samme for andre i omgangskretsen rundt disse personene også, da? F.eks. ekskjæresten som vitnet på vegne av JHA? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder dekningsområdene og forsøkene på å isolere enkelte sendere så registrerer jeg at det er litt forvirrende begrepsbruk. Blant annet i Jahrs siste bok står det at Bjørn Amundsen forklarte at de ikke fikk kontakt med Eg A selv da de «stengte alle andre basestasjoner i området rundt Baneheia». Dette tolker jeg som at det var snakk om en regelrett deaktivering av mastene.

Andre kilder beskriver at de istedet *låste* telefonene til bestemte basestasjoner, noe som fortsatt er interessant. Ved en slik låsning vil altså telefonen prøve å oppnå kontakt med en bestemt mast selv om øvrige sendere har sterkere signalstyrke på stedet, og dermed ville ha blitt automatisk foretrukket under normale omstendigheter.

Bjørn Amundsen uttalte følgende i retten:

«Grunnen til at vi sier at det er lite sannsynlig, er at Eg-A ikke er endret etter 19. mai 2000. Dersom du skrudde av alle basestasjoner i Kristiansand, vil Eg-A sannsynligvis ikke ha dekning på drapsstedet,» svarte Amundsen.

Lite sannsynlig at Kristiansen har ringt fra åstedet, NRK, 2002

«- Vi fikk ingen signaler fra Eg A, selv om vi låste en telefon til denne stasjonen», sa Amundsen.

Han forklarte at området dekkes av en rekke andre stasjoner, blant annet Odderøya, Caledonien og Telenors bygg ved Baneheia. Men han klarte ikke sende via stasjonen på Eg.

Mobiltelefon kan gi alabi, NRK, 15. mai 2001

Halvard Sivertsen ble spurt om man kunne ha fått kontakt med Eg A dersom man hadde slått av alle øvrige basestasjoner i Kristiansand. Han ga følgende svar:

«Overhodet ikke. Dekningsområdet for EG A ville utvidet seg cirka 150 meter, men da befinner man seg fortsatt langt fra åstedet», sier Sivertsen.

- Dette beviser Viggo Kristiansens uskyld

Sivertsens beskrivelse indikerer altså at det å faktisk deaktivere øvrige sendere vil utvide dekningsomårdet til en gitt base. Noe som uansett spiller minimal rolle, all den tid det er dokumentert at det var helt normale forhold og god kapasitet i Baneheia 19. mai 2000.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lord Friendzone said:

Når det gjelder dekningsområdene og forsøkene på å isolere enkelte sendere så registrerer jeg at det er litt forvirrende begrepsbruk. Blant annet i Jahrs siste bok står det at Bjørn Amundsen forklarte at de ikke fikk kontakt med Eg A selv da de «stengte alle andre basestasjoner i området rundt Baneheia». Dette tolker jeg som at det var snakk om en regelrett deaktivering av mastene.

Andre kilder beskriver at de istedet *låste* telefonene til bestemte basestasjoner, noe som fortsatt er interessant. Ved en slik låsning vil altså telefonen prøve å oppnå kontakt med en bestemt mast selv om øvrige sendere har sterkere signalstyrke på stedet, og dermed ville ha blitt automatisk foretrukket under normale omstendigheter.

Bjørn Amundsen uttalte følgende i retten:

«Grunnen til at vi sier at det er lite sannsynlig, er at Eg-A ikke er endret etter 19. mai 2000. Dersom du skrudde av alle basestasjoner i Kristiansand, vil Eg-A sannsynligvis ikke ha dekning på drapsstedet,» svarte Amundsen.

Lite sannsynlig at Kristiansen har ringt fra åstedet, NRK, 2002

«- Vi fikk ingen signaler fra Eg A, selv om vi låste en telefon til denne stasjonen», sa Amundsen.

Han forklarte at området dekkes av en rekke andre stasjoner, blant annet Odderøya, Caledonien og Telenors bygg ved Baneheia. Men han klarte ikke sende via stasjonen på Eg.

Mobiltelefon kan gi alabi, NRK, 15. mai 2001

Halvard Sivertsen ble spurt om man kunne ha fått kontakt med Eg A dersom man hadde slått av alle øvrige basestasjoner i Kristiansand. Han ga følgende svar:

«Overhodet ikke. Dekningsområdet for EG A ville utvidet seg cirka 150 meter, men da befinner man seg fortsatt langt fra åstedet», sier Sivertsen.

- Dette beviser Viggo Kristiansens uskyld

Sivertsens beskrivelse indikerer altså at det å faktisk deaktivere øvrige sendere vil utvide dekningsomårdet til en gitt base. Noe som uansett spiller minimal rolle, all den tid det er dokumentert at det var helt normale forhold og god kapasitet i Baneheia 19. mai 2000.

Det er også denne utvidede grensen som er lagt til grunn for disse dekningskartene.

I realiteten vil Eg A koblet ut fra mobiler rett etter bommen. Jf rapportene. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katten.2.0 skrev (13 minutter siden):

Det er også denne utvidede grensen som er lagt til grunn for disse dekningskartene.

I realiteten vil Eg A koblet ut fra mobiler rett etter bommen. Jf rapportene. 

Men Tutta hevder jo det er dekning 2 minutter gange fra åstedet !!!???

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kardemommete said:

Men Tutta hevder jo det er dekning 2 minutter gange fra åstedet !!!???

Teoretisk sett er det dét. Om man slår av samtlige andre basestasjoner og kan gå på vannet. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (Akkurat nå):

Teoretisk sett er det dét. Om man slår av samtlige andre basestasjoner og kan gå på vannet. 

De tror jo faktisk det er mulig å gå på vannet der nede mange..

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, Kardemommete said:

De tror jo faktisk det er mulig å gå på vannet der nede mange..

Sant. Tro kan ikke rokkes ved med beviser. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (17 minutter siden):

Eller så kan man bare gå langs vannet eller i skogen som vist på bildet her. Å gå over vannet blir jo faktisk en omvei

image.thumb.jpeg.042e3ef349a63045d40e70e4844c8b9d.jpeghttps://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/k6d3ra/opplysninger-til-vg-ingen-nye-dna-funn-mot-viggo-kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Bettys said:

Eller så kan man bare gå langs vannet eller i skogen som vist på bildet her. Å gå over vannet blir jo faktisk en omvei

image.thumb.jpeg.042e3ef349a63045d40e70e4844c8b9d.jpeghttps://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/k6d3ra/opplysninger-til-vg-ingen-nye-dna-funn-mot-viggo-kristiansen

... Det var naturligvis en overdrivelse for å poengtere hvor mye man dreier virkeligheten for at noe slikt skal være gjennomførbart i det hele tatt. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (16 minutter siden):

... Det var naturligvis en overdrivelse for å poengtere hvor mye man dreier virkeligheten for at noe slikt skal være gjennomførbart i det hele tatt. 

Det virket ikke akkurat sånn, men hvis du sier det så.

Så vidt jeg husker ble det hevdet i ramme alvor at man måtte gå gjennom 3. stampe for å komme til dekningsområdet, noen sider bak i tråden. 

Endret av Bettys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...