TuttaHutta Skrevet 19. desember 2021 #13221 Del Skrevet 19. desember 2021 Aliquis skrev (55 minutter siden): ...Da står man igjen med 3 alternativer ... 4) At han opplyser uriktige tall ! Det er jo ingen som kan kontrollere hans påstander om egen inntekt, ingen har tilgang til de tallene, andre enn Jahr. Nå vet ikke jeg hva Jahr tjener på boksalget, en bok han altså selger gjennom nettopp Gyldendal, hvor han selv er redaktør, men han har også hatt en rekke opptredener i forbindelse med boken, vært kontaktet av TV, diverse intervjuer osv. samt vært konsulent for Monster under hele produksjonen av dokumentarserien osv. Dette er ikke direkte salgsinntekter fra boken, men det kommer åpenbart som følge av nettopp hans bok. Jeg vet ikke hva en konsulent for et TV-selskap tjener, ei heller hva han får for opptredener her og der, boksigneringer, intervjuer og den slags, men "kjendiser" får vel vanligvis ca. 500 000,- for å stille opp i en eller duste-reality-serie, noen titusener for å stille opp i Se & Hør eller på Skavlan osv. selv om det nok blir litt annerledes enn det Jahr driver med? Et par hundre tusen i bokinntekter ved siden av vanlig jobb må vel uansett være greit, forfatter er kanskje ikke så godt betalt? Jo Nesbø tjener til sammenligning 40+ millioner kroner i året på sine bøker? Det er vel uansett helt uvesentlig hva Jahr tjener, han har spesialisert seg på "true crime", fra bøkene om Finance Credit og Birgitte Tengs, til Baneheia, hvorvidt han tjener til salt i såret på det fagfeltet han har valgt, har ingenting med skyldspørsmålet i noen av sakene han skriver om å gjøre? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 19. desember 2021 #13222 Del Skrevet 19. desember 2021 4 minutter siden, Djækklåsst said: Så vil kanskje noen lansere et alternativ 4: Jahr lyver så det renner av ham og har i virkeligheten solgt på Jo Nesbø-nivå og tjent mange millioner på disse bøkene. Det tok jaggu ikke lang tid! 2 minutter siden, TuttaHutta said: 4) At han opplyser uriktige tall ! 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 19. desember 2021 #13223 Del Skrevet 19. desember 2021 4 minutter siden, TuttaHutta said: Det er vel uansett helt uvesentlig hva Jahr tjener, han har spesialisert seg på "true crime", fra bøkene om Finance Credit og Birgitte Tengs, til Baneheia, hvorvidt han tjener til salt i såret på det fagfeltet han har valgt, har ingenting med skyldspørsmålet i noen av sakene han skriver om å gjøre? Dette er jo riktig, men det er jo også deg og dine meningsfeller som tar opp dette som en måte å diskreditere Jahr på. Derfor er det interessant med faktiske tall. Ingen har brukt det som et argument mot skyld. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 19. desember 2021 #13224 Del Skrevet 19. desember 2021 TuttaHutta skrev (16 minutter siden): , men "kjendiser" får vel vanligvis ca. 500 000,- for å stille opp i en eller duste-reality-serie, noen titusener for å stille opp i Se & Hør eller på Skavlan osv. selv om det nok blir litt annerledes enn det Jahr driver med? Men la oss nevne det allikevel og disses summer, selv om det åpenbart ikke er på samme nivå. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TuttaHutta Skrevet 19. desember 2021 #13225 Del Skrevet 19. desember 2021 (endret) Aliquis skrev (27 minutter siden): Dette er jo riktig, men det er jo også deg og dine meningsfeller som tar opp dette som en måte å diskreditere Jahr på. Derfor er det interessant med faktiske tall. Ingen har brukt det som et argument mot skyld. Er det det? For meg fremstår det som om det er de som mener Kristiansen er uskyldig som er veldig opptatt av å hevde at hans støttespillere ikke tjener penger. Jahr er altså ute å forteller oss hvor lite han har tjent på boken, mens Sjødin har stått i avisen å fortalt oss at han jobber gratis, i dokumentaren er vel også Tronsrud veldig opptatt av at alle jobber gratis osv. Jeg kan faktisk ikke huske at noen har nevnt, noe sted, at Kristiansens støttespillere er nettopp hans støttespillere fordi de har økonomiske motiv? Andre veien derimot, så har jo Sjødin kommet med stikk til Ada Sofie Austegard, og at hun tjener penger på saken, noe Sjødin etter eget sigende ikke gjør. La meg sitere han : "De pårørende har gjentatte ganger kontaktet media for å bringe frem sin historie og fortelle at Viggo Kristiansen ikke har noen sak. De sår tvil om Viggo Kristiansens støttespilleres motiv og redelighet, selv om de vet at alle Viggo Kristiansens hjelpere, inklusive meg, jobber gratis for det vi mener kanskje er Norges groveste justismord. Der er noen som har gjort denne saken til sitt levebrød, men de er definitivt ikke blant Viggo Kristiansens hjelpere." https://www.nrk.no/ytring/arvid-sjodin_-_-viggo-kristiansen-er-uskyldig-domt-1.14963295 Kanskje du, i din visdom, i motsetning til Sjødin, kan vise til akkurat hvor de etterlatte har kontaktet mediene, og hvor de har hevdet at Kristiansens hjelpere har økonomisk motiv, for noe slikt finnes ikke, det er bare oppspinn, som vanlig. Høres ut som en stråmann for meg? Hver gang økonomiske motiv tas opp, så er det de som mener Kristiansen er uskyldig som tar det opp, og svært ofte med nettopp denne "... de andre mener vi har økonomiske motiv..." parolen. Endret 19. desember 2021 av TuttaHutta 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 19. desember 2021 #13226 Del Skrevet 19. desember 2021 TuttaHutta skrev (13 minutter siden): Er det det? For meg fremstår det som om det er de som mener Kristiansen er uskyldig som er veldig opptatt av å hevde at hans støttespillere ikke tjener penger. Ja, det er det. Jahrs bok har jevnlig blitt kritisert for at Jahr tjener penger på boken. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TuttaHutta Skrevet 19. desember 2021 #13227 Del Skrevet 19. desember 2021 Hank Amarillo skrev (Akkurat nå): Ja, det er det. Jahrs bok har jevnlig blitt kritisert for at Jahr tjener penger på boken. Hvor ? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 19. desember 2021 #13228 Del Skrevet 19. desember 2021 TuttaHutta skrev (7 minutter siden): Hvor ? Spredt utover hele tråden sånn ca. Det er nevnt såpass ofte at det fremstår besynderlig at noen som har fulgt tråden ikke har registrert det. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TuttaHutta Skrevet 19. desember 2021 #13229 Del Skrevet 19. desember 2021 (endret) Hank Amarillo skrev (5 minutter siden): Spredt utover hele tråden sånn ca. Det er nevnt såpass ofte at det fremstår besynderlig at noen som har fulgt tråden ikke har registrert det. Så finn det? Det er deg som kommer med påstanden, så kan du vel bevise det? De fleste forstår at Jahr, Sjødin, Klomsæt, ja selv Pope, Farmen og Sivertsen, har økonomiske motiv, da de gjør en jobb de ønsker betalt for. Det er ikke noe mystisk ved dette, alle forventer å få betalt, ellers kunne jo Jahr bare lagt boken gratis på nett til nedlastning, og Sjødin kunne droppet regningen dersom han virkelig jobbet gratis? At de tjener penger er helt uproblematisk, og det har ingenting med Baneheia-saken å gjøre, men vis oss gjerne hvor Jahr kritiseres for å tjene penger på sitt arbeid? Endret 19. desember 2021 av TuttaHutta 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 19. desember 2021 #13230 Del Skrevet 19. desember 2021 (endret) TuttaHutta skrev (48 minutter siden): 4) At han opplyser uriktige tall ! Det er jo ingen som kan kontrollere hans påstander om egen inntekt, ingen har tilgang til de tallene, andre enn Jahr. Nå vet ikke jeg hva Jahr tjener på boksalget, en bok han altså selger gjennom nettopp Gyldendal, hvor han selv er redaktør, men han har også hatt en rekke opptredener i forbindelse med boken, vært kontaktet av TV, diverse intervjuer osv. samt vært konsulent for Monster under hele produksjonen av dokumentarserien osv. Dette er ikke direkte salgsinntekter fra boken, men det kommer åpenbart som følge av nettopp hans bok. Jeg vet ikke hva en konsulent for et TV-selskap tjener, ei heller hva han får for opptredener her og der, boksigneringer, intervjuer og den slags, men "kjendiser" får vel vanligvis ca. 500 000,- for å stille opp i en eller duste-reality-serie, noen titusener for å stille opp i Se & Hør eller på Skavlan osv. selv om det nok blir litt annerledes enn det Jahr driver med? Et par hundre tusen i bokinntekter ved siden av vanlig jobb må vel uansett være greit, forfatter er kanskje ikke så godt betalt? Jo Nesbø tjener til sammenligning 40+ millioner kroner i året på sine bøker? Det er vel uansett helt uvesentlig hva Jahr tjener, han har spesialisert seg på "true crime", fra bøkene om Finance Credit og Birgitte Tengs, til Baneheia, hvorvidt han tjener til salt i såret på det fagfeltet han har valgt, har ingenting med skyldspørsmålet i noen av sakene han skriver om å gjøre? Nei, bøkene om Baneheia er utgitt på Pitch forlag. Jahr tjener neppe mye på diverse intervjuer på TV, aviser og podcaster. Som konsulent for en TV-serie blir han neppe heller rik. Han er nok ganske så avhengig av den faste jobben sin, 80 % stilling har han som du selv sikkert også leste på fb., og bøker og andre prosjekter har vel dekket inn for de manglende 20 %, hvor jeg tipper redaktørjobben gir langt større timebetaling. Du har ellers latterlige anslag, Jahr stiller trolig opp gratis på det meste for å belyse saken. Ikke konsulent-jobben, men diverse opptredener i media. Og hva har Jo Nesbø med saken å gjøre? Han er et unikum når det gjelder salgstall. Nei, faktum er at Jahr burde gjort noe annet om målet var å tjene mest mulig penger, så opplagt ikke hovedmotivet her. Ikke at det spiller noen rolle. Han har åpenbart rett i sine konklusjoner både i Birgitte- og Baneheia-saken, samme hvor lite/mye han tjener. Så ja, som du selv skriver er det uvesentlig hva han tjener. Poenget var at noen, som ordlegger seg på en måte man kan kjenne igjen i denne tråden, hevder han tjente mange millioner på Baneheia-boken, hvor Jahr altså kom inn og forklarte hvordan det faktisk er. Men du får vel holde fast i nok et halmstrå om noe som har null betydning for saken. Endret 19. desember 2021 av Djækklåsst 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 19. desember 2021 #13231 Del Skrevet 19. desember 2021 6 minutter siden, TuttaHutta said: Er det det? Tydeligvis, med tanke på hvor mange ganger det har blitt tatt opp av folk som hevder Kristiansen skyldig i denne tråden. 12 minutter siden, TuttaHutta said: Jeg kan faktisk ikke huske at noen har nevnt, noe sted, at Kristiansens støttespillere er nettopp hans støttespillere fordi de har økonomiske motiv? Som vanlig vrir man på det som skrives skjønner jeg. Jeg har ikke nevnt Kristiansens støttespillere. Jeg snakket om boken til Bjørn Olav Jahr, da det er de økonomiske insentivene rundt denne som jevnligst kommer opp her. 32 minutter siden, TuttaHutta said: Andre veien derimot, så har jo Sjødin kommet med stikk til Ada Sofie Austegard, og at hun tjener penger på saken, noe Sjødin etter eget sigende ikke gjør. La meg sitere han : "De pårørende har gjentatte ganger kontaktet media for å bringe frem sin historie og fortelle at Viggo Kristiansen ikke har noen sak. De sår tvil om Viggo Kristiansens støttespilleres motiv og redelighet, selv om de vet at alle Viggo Kristiansens hjelpere, inklusive meg, jobber gratis for det vi mener kanskje er Norges groveste justismord. Der er noen som har gjort denne saken til sitt levebrød, men de er definitivt ikke blant Viggo Kristiansens hjelpere." https://www.nrk.no/ytring/arvid-sjodin_-_-viggo-kristiansen-er-uskyldig-domt-1.14963295 Kanskje du, i din visdom, i motsetning til Sjødin kanskje kan vise til akkurat hvor de etterlatte har kontaktet mediene, og hvor de har hevdet at Kristiansens hjelpere har økonomisk motiv, for noe slikt finnes ikke, det er bare oppspinn, som vanlig. Blir dessverre ikke med på denne avsporingen. Likevel artig at du ber meg finne et eksempel på noe Sjødin ikke sa i det du siterte. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TuttaHutta Skrevet 19. desember 2021 #13232 Del Skrevet 19. desember 2021 (endret) Djækklåsst skrev (11 minutter siden): Nei, bøkene om Baneheia er utgitt på Pitch forlag. Det ser ut til å stemme, Birgitte Tengs-boken var utgitt på Gyldendal, men de to om Baneheia er utgitt på Stordalen-eide Pitch Forlag. Djækklåsst skrev (11 minutter siden): Nei, faktum er at Jahr burde gjort noe annet om målet var å tjene mest mulig penger, så opplagt ikke hovedmotivet her. Han burde gjort noe annet dersom målet var folkeopplysning også. Da kunne han gitt bort boken gratis på nett, i stedet for å publisere på forlag mot betaling. Jeg har ingen problemer med å forstå at han ønsker betalt for den jobben han gjør, men er forundret over dette store engasjementet for å fortelle oss hvor lite han tjener, og hva hans motiver er? Det er ... helt irrelevant for Baneheia-saken hva motivet til Jahr var, hva han mener om saken, eller hva han tjener på bøkene sine. Endret 19. desember 2021 av TuttaHutta 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 19. desember 2021 #13233 Del Skrevet 19. desember 2021 TuttaHutta skrev (43 minutter siden): Kanskje du, i din visdom, i motsetning til Sjødin, kan vise til akkurat hvor de etterlatte har kontaktet mediene, og hvor de har hevdet at Kristiansens hjelpere har økonomisk motiv, for noe slikt finnes ikke, det er bare oppspinn, som vanlig. Høres ut som en stråmann for meg? Har du ikke lest Jahrs nye bok? Flere eksempler der: Ada skriver i følge boken bl.a. «Behovet for oppmerksomhet, spekulasjoner, tjene penger og selge saker inn for media har overgått min villeste fantasi over hva noen kan gjøre.» I tillegg en artikkel i VG kalt «Ytringstrollet»: «Ytringstroll er ifølge Austegard «en som ytrer seg med et ensidig perspektiv, fordreining av fakta og noen ganger for egen vinning».» https://www.stinesofiesstiftelse.no/aktuelt/innlegg-media-har-ansvar-for-ytringstrollet Og i/på NRK i mars 2020 ble Sjødin av en annen av de etterlatte anklaget for å kjøre på med gjenopptakelse for å «markedsføre seg selv». «Mye hadde vært annerledes med seriøse advokater, og ikke prosessløver som markedsfører seg selv» https://www.nrk.no/sorlandet/mener-advokaten-til-viggo-kristiansen-utnytter-systemet-1.14861102 I tillegg har mange f.eks her i tråden og på fb kommet med anklager om økonomisk motiv fra Jahrs side, som selvsagt er skivebom siden han ville tjent mer på annet arbeid i de timene han har brukt. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 19. desember 2021 #13234 Del Skrevet 19. desember 2021 6 minutter siden, TuttaHutta said: Han burde gjort noe annet dersom målet var folkeopplysning også. Da kunne han gitt bort boken gratis på nett, i stedet for å publisere på forlag mot betaling. Dette er jo helt håpløs argumentasjon. Boken vil åpenbart nå flere om den publiseres av et forlag, og er tilgjengelig i bokhandler over hele landet, enn hvis det kun er et dokument liggende på en nettadresse uten noen publikasjon. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 19. desember 2021 #13235 Del Skrevet 19. desember 2021 TuttaHutta skrev (16 minutter siden): Han burde gjort noe annet dersom målet var folkeopplysning også. Da kunne han gitt bort boken gratis på nett, i stedet for å publisere på forlag mot betaling. Så hvis man holder på med noe som er av offentlig interesse forventes man å jobbe helt gratis? En timelønn på halvparten av det en 18-åring tjener på deltidsjobben på McDonalds er liksom grådig ... okei. TuttaHutta skrev (18 minutter siden): Jeg har ingen problemer med å forstå at han ønsker betalt for den jobben han gjør, men er forundret over dette store engasjementet for å fortelle oss hvor lite han tjener, og hva hans motiver er? Fordi det har gått som et mantra her inne. TuttaHutta skrev (18 minutter siden): Det er ... helt irrelevant for Baneheia-saken hva motivet til Jahr var, hva han mener om saken, eller hva han tjener på bøkene sine. 100% korrekt. Men likevel blir det stadig brakt opp for å diskreditere ikke bare Jahr men hele debatten. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 19. desember 2021 #13236 Del Skrevet 19. desember 2021 (endret) TuttaHutta skrev (25 minutter siden): Det ser ut til å stemme, Birgitte Tengs-boken var utgitt på Gyldendal, men de to om Baneheia er utgitt på Stordalen-eide Pitch Forlag. Han burde gjort noe annet dersom målet var folkeopplysning også. Da kunne han gitt bort boken gratis på nett, i stedet for å publisere på forlag mot betaling. Jeg har ingen problemer med å forstå at han ønsker betalt for den jobben han gjør, men er forundret over dette store engasjementet for å fortelle oss hvor lite han tjener, og hva hans motiver er? Det er ... helt irrelevant for Baneheia-saken hva motivet til Jahr var, hva han mener om saken, eller hva han tjener på bøkene sine. Ja, det er irrelevant, og derfor merkelig at «karakterer» som «Andre Ellefsen» på fb og mange andre, herunder indirekte de etterlatte, diskrediterer Jahr og hevder man ikke kan stole på hans konklusjoner fordi han angivelig kun er ute etter å berike seg selv. Akkurat som at kirurger ikke jobber gratis samme hva slags motiver de har, så kan man ikke forvente at Jahr som bortimot den eneste forfatteren i Norge skal gi bort åndsverket sitt gratis. Men «Prosessen mot Viggo Kristiansen» er kjøpt inn til bibliotekene, så mange kan derfor lese boken gratis, noe Jahr selv synes er helt topp i følge en fb-post nylig, selv om han kanskje taper på det i form av at potensielle kjøpere kanskje låner boken i stedet. Endret 19. desember 2021 av Djækklåsst 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sankt-Vinger Skrevet 19. desember 2021 #13237 Del Skrevet 19. desember 2021 min teori: Viggo har vært mindre aktiv enn jha på åstedet, derfor mer funn av dna på jan helge.viggo var jo den som bestemte,, det sa både jha og alle som så dem sammen. Har ikke noe med hvem som er størst og høyest og gjøre.. Viggo var med på rydnings arbeidet men har vært mindre aktiv enn først antatt. De avtalte alibi senere på kbvelden. mobilbeviset er ikke så sterkt som forsvarteamet hevder, var dekning inntil 150 til 100 meter fra åstedet til basestasjonen som tok mld, det er i praksis nesten helt inntil åstedet. på gamle nokia tlf kunne man også "låse tlf fast" til ulike sendere eller de hengte igjen på basestasjonen hvis man kom fra et annet omeråde.. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TuttaHutta Skrevet 19. desember 2021 #13238 Del Skrevet 19. desember 2021 (endret) Djækklåsst skrev (20 minutter siden): Ja, det er irrelevant, og derfor merkelig at «karakterer» som «Andre Ellefsen» på fb og mange andre, herunder indirekte de etterlatte, diskrediterer Jahr og hevder man ikke kan stole på hans konklusjoner fordi han angivelig kun er ute etter å berike seg selv. Og igjen, hvor er disse påstandene, jeg har ikke sett de? Det er mulig jeg har gått glipp av noe, men jeg har ikke sett verken etterlatte eller disse personene du navngir påstå noe slikt, noe som helst sted? Hvor diskrediterer de Jahr og hevder hans konklusjoner ikke kan stoles på fordi han kun er ute etter å berike seg selv? Du må da kunne vise til noe, ellers er dette bare løgner og tullprat? Endret 19. desember 2021 av TuttaHutta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 19. desember 2021 #13239 Del Skrevet 19. desember 2021 (endret) TuttaHutta skrev (21 minutter siden): Det er mulig jeg har gått glipp at noe, men jeg har ikke sett verken etterlatte eller disse personene du navngir påstå noe slikt, noe som helst sted? Han navngir 1 person. Nettopp på grunn av denne vedkommende satt og kverulerte på Jahrs økonomiske motiv at Jahr kom inn og svarte hva han tjente på boken. Endret 19. desember 2021 av Hank Amarillo 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TuttaHutta Skrevet 19. desember 2021 #13240 Del Skrevet 19. desember 2021 Hank Amarillo skrev (Akkurat nå): Han navngir en person. Nettopp på grunn av denne vedkommende satt og kverulerte på Jahrs økonomiske motiv at Jahr kom inn og svarte hva han tjente på boken. Okay, Jeg har funnet de innleggene, jeg ser ikke et eneste sted at vedkommende kverulerer på Jahrs økonomiske motiv, kun størrelsen på inntektene som ble nevnt, nok en gang, av en Kristiansens støttespillere? Jeg ser dog en annen person i den debatten som nevner økonomiske motiv, en "Ole", kanskje det er han du tenker på, men det er kanskje ikke like interessant som å påstå at det er de etterlatte som sitter å kritiserer Jahrs motiver? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg