Silva Pluvialis Skrevet 11. desember 2021 #13101 Del Skrevet 11. desember 2021 (endret) Denne tråden har blitt så lang at det er umulig å få lest den. Kan noen gi en oppdatering på status i saken nå? Skal saken opp for retten? Når, eventuelt? Har det fremkommet ny informasjon etter at VK kom hjem i sommer og ikke ville la seg DNA-teste av politiet i Agder pga manglende tillit? Hva, i så fall? Endret 11. desember 2021 av Gjenferdet 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 11. desember 2021 #13102 Del Skrevet 11. desember 2021 (endret) Gjenferdet skrev (38 minutter siden): Denne tråden har blitt så lang at det er umulig å få lest den. Kan noen gi en oppdatering på status i saken nå? Skal saken opp for retten? Når, eventuelt? Har det fremkommet ny informasjon etter at VK kom hjem i sommer og ikke ville la seg DNA-teste av politiet i Agder pga manglende tillit? Hva, i så fall? VK har jo samarbeidet om å avgi nye DNA-prøver, noe en skyldig mann neppe ville ha gjort. Faktisk har det ganske nylig blitt gjort flere DNA-analyser som knytter JHA til drapet på Lena, den eldste jenta, som han i retten hevdet at han knapt hadde vært borti. I avhørene i 2000 hevdet han først at det var den eldste jenta han drepte, men politiet overtalte ham til å endre forklaring etter at de *første* DNA-resultatene forelå. Han ble dermed dømt for drap av kun den yngste jenta. Men de nye DNA-prøvene knytter i tillegg JHA til det andre drapet, som han ikke engang ble tiltalt for. JHA hevdet da at han «i så fall måtte ha fått blackout»... De avventer også ytterligere DNA-analyser. VK og hans støttespillere håper på en ny, komplett bevisførsel, men det er fortsatt uklart om dette vil skje. Personlig tror jeg dessverre at påtalemyndigheten bare legger ned påstand om frifinnelse, noe som neppe vil gi oss etterlengtede svar eller rydde tilstrekkelig opp i vår kollektive bevissthet. Andersen konfrontert med nye DNA-funn Endret 11. desember 2021 av Lord Friendzone 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 11. desember 2021 #13103 Del Skrevet 11. desember 2021 12 hours ago, Gjenferdet said: Denne tråden har blitt så lang at det er umulig å få lest den. Kan noen gi en oppdatering på status i saken nå? Skal saken opp for retten? Når, eventuelt? Har det fremkommet ny informasjon etter at VK kom hjem i sommer og ikke ville la seg DNA-teste av politiet i Agder pga manglende tillit? Hva, i så fall? Etter han ikke lot seg teste av politiet i Agder har han jo latt seg teste av politiet i Oslo. Etter dette har det blitt foretatt nye DNA-analyser, der de har fått mange nye treff på Jan Helge Andersen, også på jenta han hevdet at han aldri rørte. På Kristiansen har de ikke funnet noe som helst. Pussig om han er hovedmannen. Konfrontert med de nye funnene har Jan Helge Andersen sagt at han må ha hatt blackout. Dette stemmer dårlig med at han ble presentert som en person med nærmest fotografisk hukommelse. Status er nok at med mindre de finner DNA som kan knytte Kristiansen til åstedet med stor sikkerhet, så blir det ingen rettssak, og påtalemyndigheten vil nok innstille på frifinnelse uten en full rettsforhandling. Om bevissituasjonen blir værende slik den er nå (altså ingen funn av Kristiansens DNA) blir det mest spennende om de tar ut ny sak mot Jan Helge Andersen. 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jullen Skrevet 11. desember 2021 #13104 Del Skrevet 11. desember 2021 (endret) Jeg har nå brukt timevis på å lese gjennom alle de 369 dokumentene fra gjenåpningskommisjonen, og sitter nå (fortsatt) igjen med helt andre tanker enn (tilsynelatende) de fleste andre her i tråden. Så nå blr det vel rabalder🙈 Men tar sjansen likevel..Og kan allerede informerer nå på forhånd om at jeg nok ikke kommer til å svare på spørsmål og kritikk for mine meninger videre her i tråden. For det ender erfaringsmessig oftest med masse kverulering, ‘krangel’, usaklighet og regelbrudd. For det første. Personen Viggo Kristiansen fremstår nå for meg faktisk minst ti ganger verre enn jeg allerede forestilte meg ham. Den ekle psykososiale adferden hans med stadige utageringer, manglende impulskontroll, stadige verbale personangrep på totalt uskyldige folk inkl små barn, svært stygge/onde trakasseringer mot kvinner og barn, overgrep/voldtekt av to barn og generelt sterk mangel på empati. "Vitnet forklarte at Viggo ved noen anledninger sa til vitnet at han skulle drepe vitnets mor dersom hun ikke gjorde som han sa....» Overgrepene/ voldtektene var også verre enn jeg tolket dem ut i fra media og her er det klassisk ord mot ord over hvilke typer overgrep han har utført. Hans versjon lyser det underdrivelse og løgn av. Og det er denne beskrivelsen som ble brukt i retten. Jenta si beskrivelse av siste overgrepet er en grov voldtekt av et barn. Et barn dikter svært sjeldent opp slikt, men det finnes ikke bevis. Broren hennes voldtok han også ved to ulike anledninger da han bare var 5 år, men VK ble frikjent fordi han 'bare var 15 år selv da han utførte disse overgrepene. Med jenta var han nesten myndig (17 år) ved siste grove voldtekt (i følge henne selv, dro henne med seg hardt i armen, presset henne ned i gulvet og forsøkte å presse tissen sin inni henne..Viggo påstod selv at han fikk ‘en støkk i seg etter denne siste episoden og stoppet etter dette..) I tillegg til dette har psykiatere diagnostisert ham med alvorlig personlighetsforstyrrelse. En alvorlig pf er som kjent ofte svært vanskelig å behandle og blir en vesentlig del av personligheten hele livet. Det andre som slår meg etter å ha lest disse 369 sidene er at bevisene i Viggo sitt favør er langt ifra så sikre og åpenbare som jeg senere tiden antok ut i fra medias tolkninger. Jeg trodde faktisk alibiet hans og bevisene generelt de var såpass sikre at det ikke lengre var noen tvil om at Viggo ikke hadde vært i Baneheia da drapene skjedde. DNA bevisene er jo derimot nesten ubrukelige slik jeg nå forstår det. Særlig etter de nye funnene. Det ble skrevet nærmere 100 sider om dem frem og tilbake. DNA prøvene er rett og slett for svake, gamle og fulle av forurensing. Det er likevel sikkert at de har funnet enn fullstendig DNA profil av JHA på begge jentene, og ikke Viggo. Men de kan likevel ikke utelukke at det kan være DNA fra Viggo også. Det kan bare ikke bevises fordi denne DNA'en samsvarer med i overkant av 50% av den mannlige befolkningen. Dette er en kjent sak også i media. Det er dermed heller ikke et fellende bevis på at han ikke kan ha vært medskyldig. Det er også fortsatt like uklart hvorvidt det var en eller flere personer til stede under drapene. Susan Pope som analyserte de siste DNA prøvene i Storbritania var kritisk mtp på hvor dårlige de var. «Susan Pope kommenterer flere forhold hun er kritisk til når det gjelder DNA-analysene som ligger til grunn for premisset om at det har vært to gjerningsmenn. Hun hevder at analyseresultatene er så usikre at de IKKE ville vært tillatt fremlagt for retten i Storbritannia.» Mobilbeviset: Dette var vel beviset som jeg og kanskje de fleste andre nå i senere tid har gjort oss "99,9%" sikre på at VK hadde et sikkert alibi. Men nei. Det var jammen mange svakheter her også. Og det skrevet nærmere 100 sider om dette også med påstander og uklarheter frem og tilbake. Når alt kommer til alt er der snakk om sannsynlighetsberegning. Her også. For nei, de kan ikke vite 100% om han ikke tekstet fra område til Baneheia. Målingene ble tross alt tatt flere år etter at drapene skjedde.Det spekuleres nå også mer i om tidsrommet for handlingene kan være feil. Det stemmer nemlig ikke mht hva som har blitt fortalt av flere vitner. Skjedde alt 30-45 min senere ville området VK sendte meldinger fra kunne stemt med at han utførte handlingene etter tekstmeldingene. Det var flere andre ting jeg reagerte på og fortsatt stiller spørsmål til. Bla det kjente spørsmålet om hvorfor den vanligvis så overengasjerte Viggo som alltid stilte opp 'om noe spennende' skjedde i området...plutselig ikke ønsket å delta i akkurat denne store leteaksjonen.. Ser derimot at dette innlegget allerede ble mye lengre enn planen, så skal forsøke å bare runde av her. Konklusjonen min er er ihvertfall at jeg etter å ha lest gjennopptakelsen av saken, nå har gått fra å være nokså sikker på at han IKKE var med på drapene og voldtektene i Baneheia, til å nå igjen mistenke sterkt at han var med på en eller annen måte likevel. Det stemmer nok derimot at han antagelig ikke ville bli dømt like strengt med de funnene de sitter på i dag. Mange av bevisene han ble dømt ut i fra gjelder ikke lengre i dag. Men det betyr ikke at han ikke er medskyldig på noen som helst måte. Slik 'rundt 99,9% av dem her i tråden nå tror (som noen nylig skrev). Jeg har vel omsider begynt å innse at vi aldri vil få noen klare svar på dette😞Til og med hans egen bror er tvilende til ham (og det sier ganske mye om VK som person😣) Og også han mener vi kanskje aldri vil få sikre svar. Jeg tror personlig ikke han vil bli frifunnet. Men jeg tipper de blir enige om at 21 års fengsel holder. JHA derimot, han håper jeg ryker tilbake i fengsel fortere enn svint. Endret 11. desember 2021 av Jullen 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mimmie Skrevet 11. desember 2021 #13105 Del Skrevet 11. desember 2021 Jullen skrev (2 timer siden): Jeg tror personlig ikke han vil bli frifunnet. Da vil du nok snart bli overrasket. Du må selvsagt mene og tro hva du vil, men ingen statsadvokat med integritet vil gå i retten og prosedere på skyld i denne saken. Enhver som kan et snev om strafferettslig bevisvurdering har skjønt hvor dette bærer siden gjenopptakelsen. Og når den nye etterforskningen utelukkende frembringer nye spor mot Andersen, kan jeg ikke fatte og begripe hvordan noen fortsatt reelt kan tro på at det blir ny rettssak mot Kristiansen. 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jullen Skrevet 11. desember 2021 #13106 Del Skrevet 11. desember 2021 (endret) De har funnet DNA som kan være VK sitt. Det kan bare ikke bevises fordi det samsvarer med 54,7 av den mannlige befolkningen. «Kommisjonen vil understreke at det ikke er fremkommet noe nytt som fastslår at Kristiansen var en av gjerningspersonene, men det er heller ikke fremkommet noe nytt som utelukker ham. » Kilde; utdrag fra NRK sitt referat av gjennopptakelseskommisjonens baneheiadokmenter. https://www.nrk.no/sorlandet/xl/var-viggo-i-bua-eller-i-baneheia_-1.15136771 Endret 13. desember 2021 av Jullen fjernet sitering Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 11. desember 2021 #13107 Del Skrevet 11. desember 2021 2 hours ago, Jullen said: Jeg har nå brukt timevis på å lese gjennom alle de 369 dokumentene fra gjenåpningskommisjonen, og sitter nå (fortsatt) igjen med helt andre tanker enn (tilsynelatende) de fleste andre her i tråden. Så nå blr det vel rabalder🙈 Men tar sjansen likevel..Og kan allerede informerer nå på forhånd om at jeg nok ikke kommer til å svare på spørsmål og kritikk for mine meninger videre her i tråden. For det ender erfaringsmessig oftest med masse kverulering, ‘krangel’, usaklighet og regelbrudd. For det første. Personen Viggo Kristiansen fremstår nå for meg faktisk minst ti ganger verre enn jeg allerede forestilte meg ham. Den ekle psykososiale adferden hans med stadige utageringer, manglende impulskontroll, stadige verbale personangrep på totalt uskyldige folk inkl små barn, svært stygge/onde trakasseringer mot kvinner og barn, overgrep/voldtekt av to barn og generelt sterk mangel på empati. Ja du var tross alt ganske mild for 1 uke siden: On 12/3/2021 at 1:30 AM, Jullen said: Og om Viggo Kristiansen ikke var med på det…så er han tydeligvis et såpass skadet og ondt menneske mtp det han har gjort tidligere…at jeg virkelig ikke kan si jeg syns synd på ham om han har sittet i fengsel uskyldig i akkurat disse voldtektene/drapene.. 2 hours ago, Jullen said: Overgrepene/ voldtektene var også verre enn jeg tolket dem ut i fra media og her er det klassisk ord mot ord over hvilke typer overgrep han har utført. Hans versjon lyser det underdrivelse og løgn av. Flott om du kunne vist til noe annet her enn din egen personlige overbevisning. 2 hours ago, Jullen said: Og det er denne beskrivelsen som ble brukt i retten. Jenta si beskrivelse av siste overgrepet er en grov voldtekt av et barn. Ikke at det han har innrømmet ikke er ille, men det er greit om man ikke bare slenger om seg med feilaktige begreper. Jenta beskriver på ingen måte grov voldtekt. 2 hours ago, Jullen said: Jenta si beskrivelse av siste overgrepet er en grov voldtekt av et barn. Et barn dikter svært sjeldent opp slikt, men det finnes ikke bevis. Barn kan absolutt dikte opp slik. Dette er en ganske relevant historie. 2 hours ago, Jullen said: Broren hennes voldtok han også ved to ulike anledninger da han bare var 5 år, men VK ble frikjent fordi han 'bare var 15 år selv da han utførte disse overgrepene. Han skal ha vært under 15 år, og det er heller ingen beviser for dette. Det var ord mot ord, og gutten ble trodd, så du kan ikke klage på at man tok Kristiansens ord for det i retten akkurat. 2 hours ago, Jullen said: I tillegg til dette har psykiatere diagnostisert ham med alvorlig personlighetsforstyrrelse. En alvorlig pf er som kjent ofte svært vanskelig å behandle og blir en vesentlig del av personligheten hele livet. Og man har psykiatere i ettertid som har avvist dette. 2 hours ago, Jullen said: Det andre som slår meg etter å ha lest disse 369 sidene er at bevisene i Viggo sitt favør er langt ifra så sikre og åpenbare som jeg senere tiden antok ut i fra medias tolkninger. Jeg trodde faktisk alibiet hans og bevisene generelt de var såpass sikre at det ikke lengre var noen tvil om at Viggo ikke hadde vært i Baneheia da drapene skjedde. DNA bevisene er jo derimot nesten ubrukelige slik jeg nå forstår det. Særlig etter de nye funnene. Det ble skrevet nærmere 100 sider om dem frem og tilbake. DNA prøvene er rett og slett for svake, gamle og fulle av forurensing. Det er likevel sikkert at de har funnet enn fullstendig DNA profil av JHA på begge jentene, og ikke Viggo. Men de kan likevel ikke utelukke at det kan være DNA fra Viggo også. Det kan bare ikke bevises fordi denne DNA'en samsvarer med i overkant av 50% av den mannlige befolkningen. Dette er en kjent sak også i media. Det er dermed heller ikke et fellende bevis på at han ikke kan ha vært medskyldig. Det er også fortsatt like uklart hvorvidt det var en eller flere personer til stede under drapene. Susan Pope som analyserte de siste DNA prøvene i Storbritania var kritisk mtp på hvor dårlige de var. «Susan Pope kommenterer flere forhold hun er kritisk til når det gjelder DNA-analysene som ligger til grunn for premisset om at det har vært to gjerningsmenn. Hun hevder at analyseresultatene er så usikre at de IKKE ville vært tillatt fremlagt for retten i Storbritannia.» DNA beviset er helt ubrukelig for å vise at Kristiansen har vært med på handlingene. Selvfølgelig kan det ikke brukes for å utelukke at han har vært med. Det sier seg selv. Når man har treff på 1 allel kan de stamme fra et utall forskjellige steder, og det kan være skyggealleler. Helt ubrukelig som bevis i noen retning. Når man nå i nyere tid har funnet mange flere treff på Andersen, men 0 på Viggo så taler det selvsagt også til hans fordel. 3 hours ago, Jullen said: Mobilbeviset: Dette var vel beviset som jeg og kanskje de fleste andre nå i senere tid har gjort oss "99,9%" sikre på at VK hadde et sikkert alibi. Men nei. Det var jammen mange svakheter her også. Og det skrevet nærmere 100 sider om dette også med påstander og uklarheter frem og tilbake. Når alt kommer til alt er der snakk om sannsynlighetsberegning. Her også. For nei, de kan ikke vite 100% om han ikke tekstet fra område til Baneheia. Målingene ble tross alt tatt flere år etter at drapene skjedde. Hva er disse svakhetene? Telenor avkrefter at det har skjedd endringer i nettet som ville påvirket dekningen til den relevante masten mellom ugjerningene og da målingene ble foretatt. Målingene ble foretatt mindre enn 1 år etter drapene. Teleplan sin rapport avviser at atmosfæriske forhold kan ha spilt en rolle. Ingen av selskapene klarer å oppnå kontakt med den relevante masten i nærheten av åstedet. Den eneste usikkerheten som finnes er teoretisk. 3 hours ago, Jullen said: Det var flere andre ting jeg reagerte på og fortsatt stiller spørsmål til. Bla det kjente spørsmålet om hvorfor den vanligvis så overengasjerte Viggo som alltid stilte opp 'om noe spennende' skjedde i området...plutselig ikke ønsket å delta i akkurat denne store leteaksjonen.. Og hvis han hadde stilt opp hadde du garantert synes det var mistenkelig, ettersom det ikke er uvanlig for drapsmenn å gjøre det. 3 hours ago, Jullen said: Konklusjonen min er er ihvertfall at jeg etter å ha lest gjennopptakelsen av saken, nå har gått fra å være nokså sikker på at han IKKE var med på drapene og voldtektene i Baneheia, til å nå igjen mistenke sterkt at han var med på en eller annen måte likevel. Ja du helte ganske mot uskyld før, som alle kan se: On 12/3/2021 at 1:30 AM, Jullen said: Andersen har ikke gjort dette alene. Det ville vært omtrent umulig. Og om Viggo Kristiansen ikke var med på det…så er han tydeligvis et såpass skadet og ondt menneske mtp det han har gjort tidligere…at jeg virkelig ikke kan si jeg syns synd på ham om han har sittet i fengsel uskyldig i akkurat disse voldtektene/drapene.. 3 hours ago, Jullen said: Jeg har vel omsider begynt å innse at vi aldri vil få noen klare svar på dette😞Til og med hans egen bror er tvilende til ham (og det sier ganske mye om VK som person😣) Og også han mener vi kanskje aldri vil få sikre svar. Jeg tror personlig ikke han vil bli frifunnet. Men jeg tipper de blir enige om at 21 års fengsel holder. Broren hans var tvilsom før han hadde satt seg inn i saken, og da han fortsatt hadde stor tillit til politet. Han er på ingen måte det nå. Dette er ren løgn. 29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 11. desember 2021 #13108 Del Skrevet 11. desember 2021 Jullen skrev (3 minutter siden): . Han kan til og med ha deltatt ved å kommandere per telefon har jeg tenkt. Vi er der ja... 29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 11. desember 2021 #13109 Del Skrevet 11. desember 2021 (endret) 3 hours ago, Jullen said: De har funnet DNA som kan være VK sitt. Det kan bare ikke bevises fordi det samsvarer med 54,7 av den mannlige befolkningen. Altså er det helt verdiløst, fordi man ikke engang kan utelukke etterforskere, forurensning, osv osv. 3 hours ago, Jullen said: «Kommisjonen vil understreke at det ikke er fremkommet noe nytt som fastslår at Kristiansen var en av gjerningspersonene, men det er heller ikke fremkommet noe nytt som utelukker ham.» Hvor siterer du dette fra? Det står ingen steder i GK sin rapport. 3 hours ago, Jullen said: VK kan hatt skikkelig flaks. Han kan ha vært passivt deltakende. Han kan ha brukt beskyttelsesutstyr. Han kan til og med ha deltatt ved å kommandere per telefon har jeg tenkt. Slik argumentasjon fortjener at flere ser den. Over burner phones da, ettersom både Andersen og Kristiansens mobiltrafikk er gjort rede for? 3 hours ago, Jullen said: Du har tidligere sagt vi klare kan spørre deg om vi lurer på noe ved denne saken og det er tydelig at du har svært gode kunnskaper rundt saken. Så har et spørsmål. Vet vi noe som helst om hvem VK tekstet med rundt det påståtte gjerningsøyeblikket og hva som ble skrevet? Ble det slettet av ham? En jente han flørtet litt med. Endret 12. desember 2021 av Aliquis 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest krisly Skrevet 11. desember 2021 #13110 Del Skrevet 11. desember 2021 Mimmie skrev (1 time siden): Da vil du nok snart bli overrasket. Du må selvsagt mene og tro hva du vil, men ingen statsadvokat med integritet vil gå i retten og prosedere på skyld i denne saken. Enhver som kan et snev om strafferettslig bevisvurdering har skjønt hvor dette bærer siden gjenopptakelsen. Og når den nye etterforskningen utelukkende frembringer nye spor mot Andersen, kan jeg ikke fatte og begripe hvordan noen fortsatt reelt kan tro på at det blir ny rettssak mot Kristiansen. Da er det nok du som snart bli overrasket, tror jeg. Alle parter vil ha en rettssak. En frifinnelse vil aldri bli godt mottatt før saken er gjennomgått på nytt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mimmie Skrevet 11. desember 2021 #13111 Del Skrevet 11. desember 2021 (endret) Jullen skrev (43 minutter siden): De har funnet DNA som kan være VK sitt. Det kan bare ikke bevises fordi det samsvarer med 54,7 av den mannlige befolkningen. Dette DNA-fragmentet har i vurderingen i dag tilnærmet null i bevisverdi - det kan ikke brukes til noe som helst, herunder kan det ikke fastslås at det stammer fra en gjerningsmann. Det er det viktigste premisset for at saken er gjenopptatt, det virker ikke som du har fått med deg det. Når du fjerner det sikre beviset for to gjerningsmenn (som de la til grunn i første runde), endres den samlede bevisvurderingen totalt. Endret 12. desember 2021 av Mimmie 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 12. desember 2021 #13112 Del Skrevet 12. desember 2021 2 minutter siden, krisly said: Da er det nok du som snart bli overrasket, tror jeg. Alle parter vil ha en rettssak. En frifinnelse vil aldri bli godt mottatt før saken er gjennomgått på nytt. Påtalemyndigheten i Norge skal ikke bry seg med hvem som vil ha en rettssak og ikke. De skal ta ut rettssak om de mener de kan bevise skyld over enhver rimelig tvil. Det kan de ganske åpenbart ikke med dagens bevissituasjon. Om det skal bli rettssak her må de nok gjenoppta Jan Helge Andersen sin sak. 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mimmie Skrevet 12. desember 2021 #13113 Del Skrevet 12. desember 2021 krisly skrev (3 minutter siden): Da er det nok du som snart bli overrasket, tror jeg. Alle parter vil ha en rettssak. En frifinnelse vil aldri bli godt mottatt før saken er gjennomgått på nytt. Påtalemyndigeten må nok følge straffeprosessloven, og kan ikke ta ut tiltale med mindre de er overbevist om skyld og overbevist om at de kan bevise skyld i retten utover enhver rimelig tvil. Det spiller ingen rolle hvordan andre vil «motta» dette. Det er sånn systemet er. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest krisly Skrevet 12. desember 2021 #13114 Del Skrevet 12. desember 2021 Aliquis skrev (3 minutter siden): Påtalemyndigheten i Norge skal ikke bry seg med hvem som vil ha en rettssak og ikke. De skal ta ut rettssak om de mener de kan bevise skyld over enhver rimelig tvil. Det kan de ganske åpenbart ikke med dagens bevissituasjon. Om det skal bli rettssak her må de nok gjenoppta Jan Helge Andersen sin sak. Åja, jeg trodde et var et av hovedargumentene til VKs fanklubb. De pårørende til jentene har alt for stor innflytelse på påtalemyndighetene. Men du kan vel aldri tenke deg at det er noe som veier for en ny rettssak? Hvis det var så enkelt som du tenker, så hadde han vært fri og frikjent for lenge siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest krisly Skrevet 12. desember 2021 #13115 Del Skrevet 12. desember 2021 Mimmie skrev (3 minutter siden): Påtalemyndigeten må nok følge straffeprosessloven, og kan ikke ta ut tiltale med mindre de er overbevist om skyld og overbevist om at de kan bevise skyld i retten utover enhver rimelig tvil. Det spiller ingen rolle hvordan andre vil «motta» dette. Det er sånn systemet er. I teorien ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jullen Skrevet 12. desember 2021 #13116 Del Skrevet 12. desember 2021 (endret) Aliquis skrev (48 minutter siden): Ja du var tross alt ganske mild for 1 uke siden: Flott om du kunne vist til noe annet her enn din egen personlige overbevisning. Ikke at det han har innrømmet ikke er ille, men det er greit om man ikke bare slenger om seg med feilaktige begreper. Jenta beskriver på ingen måte grov voldtekt. Barn kan absolutt dikte opp slik. Dette er en ganske relevant historie. Han skal ha vært under 15 år, og det er heller ingen beviser for dette. Det var ord mot ord, og gutten ble trodd, så du kan ikke klage på at man tok Kristiansens ord for det i retten akkurat. Og man har psykiatere i ettertid som har avvist dette. DNA beviset er helt ubrukelig for å vise at Kristiansen har vært med på handlingene. Selvfølgelig kan det ikke brukes for å utelukke at han har vært med. Det sier seg selv. Når man har treff på 1 allel kan de stamme fra et utall forskjellige steder, og det kan være skyggealleler. Helt ubrukelig som bevis i noen retning. Når man nå i nyere tid har funnet mange flere treff på Andersen, men 0 på Viggo så taler det selvsagt også til hans fordel. Hva er disse svakhetene? Telenor avkrefter at det har skjedd endringer i nettet som ville påvirket dekningen til den relevante masten mellom ugjerningene og da målingene ble foretatt. Målingene ble foretatt mindre enn 1 år etter drapene. Teleplan sin rapport avviser at atmosfæriske forhold kan ha spilt en rolle. Ingen av selskapene klarer å oppnå kontakt med den relevante mastennærheten avikåstedet. Den eneste usikkerheten som finnes er teoretisk. Og hvis han hadde stilt opp hadde du garantert synes det var mistenkelig, ettersom det ikke er uvanlig for drapsmenn å gjøre det. Ja du helte ganske mot uskyld før, som alle kan se: Broren hans var tvilsom før han hadde satt seg inn i saken, og da han fortsatt hadde stor tillit til politet. Han er på ingen måte det nå. Dette er ren løgn. Som nevnt så gikk jeg fra å være vantro i de første innleggene, til å tenke at de hadde klare bevis og VK alibi for å ikke kunne ha deltatt. Nå er jeg altså igjen ikke like overbevist etter å ha lest dokumentene til gjenopptakelseskommisjonen. Jeg er nok neppe alene om å skifte meninger underveis i denne spesielle saken. Har lest at psykiaterer avkrefter at han er farlig per i dag, men ikke at de har trukket tilbake diagnosen. Send gjerne link til dette. Slik jenta beskrev voldtekten, tolker jeg som grov mtp på den lave terskelen av hva som i det hele tatt blir kalt voldtekt av barn. Dette er forsøk på samleie med vold og fysisk/psykisk makt av et 8 år gammelt barn. I gjenopptakelse dokumentene kan vi lese at VK var 17 år da denne siste voldtekten skjedde. Vi kan lese i et nylig åpent intervju med broren i NRK, at han ikke tror på endelige Baneheia svar og at de bare ‘må leve med denne usikkerheten. «Han sier han etter hvert har blitt mer og mer sikker på brorens uskyld, men en frifinnelse alene vil ikke gi alle svar. – Den usikkerheten vil alltid være der, det kan man ikke legge skjul på, innrømmer han.» https://www.nrk.no/norge/broren-til-viggo-kristiansen-tror-ikke-pa-endelig-baneheia-svar_-_-ma-nesten-bare-leve-med-det-1.15756082 Endret 12. desember 2021 av Jullen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 12. desember 2021 #13117 Del Skrevet 12. desember 2021 3 minutter siden, krisly said: Åja, jeg trodde et var et av hovedargumentene til VKs fanklubb. De pårørende til jentene har alt for stor innflytelse på påtalemyndighetene. Du klarer ikke holde deg saklig nei? Bortsett fra det er det sikkert noen som mener Kristiansen er uskyldig som også mener at de pårørende har stor innflytelse på påtalemyndighetene. Min opplevelse er at de fleste mener at systemet forsøker å beskytte seg selv. 3 minutter siden, krisly said: Men du kan vel aldri tenke deg at det er noe som veier for en ny rettssak? Hvis det var så enkelt som du tenker, så hadde han vært fri og frikjent for lenge siden. Han burde definitivt vært fri og frikjent for lenge siden. Der kommer systemet som beskytter seg selv inn. Det er vanskelig å få gjenopptatt en drapssak i Norge. Det er sikkert noen elementer som taler for en ny rettssak, men hovedbevisene fra 2001 og 2002 er langt svakere enn de var den gangen, og holder neppe uten nye bevis. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 12. desember 2021 #13118 Del Skrevet 12. desember 2021 Jullen skrev (39 minutter siden): De har funnet DNA som kan være VK sitt. Det kan bare ikke bevises fordi det samsvarer med 54,7 av den mannlige befolkningen. ...og som sagt er dette sterk tvil, som selvsagt skulle ha kommet VK til gode. Samtidig har man altså omfattende utbredelse av komplett DNA-materiale fra JHA, også på jenta han knapt skulle ha vært borti. Merkelig! Jullen skrev (39 minutter siden): Du har tidligere sagt vi kan spørre deg om vi lurer på noe ved denne saken og det er tydelig at du har svært gode kunnskaper rundt den. Så har et spørsmål. Vet vi noe som helst om hvem VK tekstet med rundt det påståtte gjerningsøyeblikket og hva som ble skrevet? Ble det slettet av ham? Her må du ha forvekslet meg med noen andre, for det har jeg aldri skrevet i denne tråden. Det er andre her som har langt bedre oversikt enn det jeg har, selv om jeg mener å ha mer enn nok til å kunne konkludere med at dommen er feilaktig. Men jeg kan godt uttale meg om mobiltrafikken: Som tidligere nevnt husket ikke VK hvorvidt han hadde brukt mobiltelefonen på drapskvelden, noe som praktisk talt utelukker at han brukte mobiltrafikken som et forsøk på å skaffe seg alibi. Den gang var det langt mindre bevissthet rundt elektroniske spor, og ingen visste heller om dekningsområdene til de mange forskjellige basestasjonene i området. Uansett, han fikk to innkommende SMS via basestasjon EG_A, klokken 18:55 og 19:24. VK sendte også to SMS, klokken 18:57 og 19:37, begge via basestasjon EG_A. Disse var flørtemeldinger til en jente ved navn Marie. Saken var hovedoppslag i VG 27. april 2001. Tvil om alibi (VG, 16. mai 2001) 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 12. desember 2021 #13119 Del Skrevet 12. desember 2021 (endret) 37 minutter siden, Jullen said: Som nevnt så gikk jeg fra å være vantro i de første innleggene, til å tenke at de hadde klare bevis og VK alibi for å ikke kunne ha deltatt. Nå er jeg altså igjen ikke like overbevist etter å ha lest dokumentene til gjenopptakelseskommisjonen. Jeg er nok neppe alene om å skifte meninger underveis i denne spesielle saken. Har lest at psykiaterer avkrefter at han er farlig per i dag, men ikke at de har trukket tilbake diagnosen. Send gjerne link til dette. De som vurderte ham ifm. rettssaken har jo aldri vurdert ham igjen, så man har jo ikke trukket tilbake noe. Dette har jeg heller ikke sagt. Han har blitt vurdert av nye sakkyndige som har gjort uavhengige vurderinger der de har kommet frem til at han ikke han noen diagnose. 37 minutter siden, Jullen said: Slik jenta beskrev voldtekten, tolker jeg som grov mtp på den lave terskelen av hva som i det hele tatt blir kalt voldtekt av barn. Dette er forsøk på samleie med vold og fysisk/psykisk makt av et 8 år gammelt barn. I gjenopptakelse dokumentene kan vi lese at VK var 17 år da denne siste voldtekten skjedde. Grov voldtekt er definert der jeg linket i forrige innlegg. Hvordan du kan tolke det som ble gjort i denne saken til å oppfylle noen av punktene der skjønner jeg ikke. 37 minutter siden, Jullen said: Vi kan lese i et nylig åpent intervju med broren i NRK, at han ikke tror på endelige Baneheia svar og at de bare ‘må leve med denne usikkerheten. «Han sier han etter hvert har blitt mer og mer sikker på brorens uskyld, men en frifinnelse alene vil ikke gi alle svar. – Den usikkerheten vil alltid være der, det kan man ikke legge skjul på, innrømmer han.» https://www.nrk.no/norge/broren-til-viggo-kristiansen-tror-ikke-pa-endelig-baneheia-svar_-_-ma-nesten-bare-leve-med-det-1.15756082 Han snakker om usikkerhet i intervjuet uten at det er superklart akkurat hva han snakker om, men han sier jo at han tror på broren sin flere ganger. Om du har sett flere intervjuer med han, og tar denne konteksten med i beregningen virker det mest som om han snakker om den allmenne usikkerheten heller enn sin egen. Klipper der han sier følgende føler jeg er ganske beskrivende: Quote Alle søker etter to streker under Baneheia-saken, ikke sant? Et endelig resultat, dette er svaret. Det har jo jeg sagt at jeg tror kanskje vi aldri får. Og det får vi ikke før en av de to som har vært arrestert for det og dømt for det endrer forklaring, ikke sant? Og det tror jeg ikke Viggo kan gjøre. Å si at han tviler på Kristiansen sin forklaring er rett og slett feil. Han tror på den. Kan han være 100% sikker? Nei. Betyr det at han tviler? Nei. Endret 12. desember 2021 av Aliquis 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 12. desember 2021 #13120 Del Skrevet 12. desember 2021 (endret) 1) Ingen har kalt alibiet vanntett. Jeg kalte det ekstremt sterkt, noe det er. Kall det gjerne vann-resistent, om ikke vanntett. 2) Om noe faller under det man omtaler som indisium har ingen ting å gjøre med hvor sterkt beviset er. (Selv om indisier ofte er svakere enn direkte bevis). Det stemmer at mobilbeviset er et indisium, men det er fordi det beviser lokasjonen til Kristiansens mobiltelefon, og ikke Kristiansen selv direkte. At det er et indisium har ingen ting å gjøre med om det er vanntett eller ikke. 3) Norsk rett skiller ikke mellom indisium og direkte bevis. Alt kalles bare bevis. Endret 12. desember 2021 av Lomvi fjernet sitering 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg