Agnesjenta Skrevet 25. november 2021 #12961 Del Skrevet 25. november 2021 (endret) Bendie skrev (35 minutter siden): Jeg tror V.K hadde kommet godt ut av å kunne forklart seg for åpen skjerm. Alt peker på uskyld og han vil også ha alle bevisene på sin side. Han har modnes mye siden forrige runde og han har i gått i langvarig terapi. Han vil trolig opptre samlet og troverdig. Jeg er enig med hvordan en fremstår ikke forteller om en er skyldig, selvom kroppsspråk kan vise tegn på løgn. Derimot vil hvordan en forklarer seg fortelle mye om troverdighet. Enig - og dersom jeg hadde blitt uskyldig dømt i en så grusom sak, og politiet hadde løyet til meg om DNA funn, så hadde jeg nok også kunne reagert som Viggo gjorde under rettssakene. Endret 25. november 2021 av Agnesjenta . 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 25. november 2021 #12962 Del Skrevet 25. november 2021 Callisto83 skrev (17 timer siden): Jeg håper det blir en ny rettssak ja, med både JHA og Viggo. Aller helst med kamerateam tilstede så man kan se om de skjønnlitterære figurene JHA og Viggo stemmer overens med virkeligheten. For det første så er de nesten dobbelt så gamle som da media tegnet bildene av dem. De som er umodne som 20-åringer kan godt gjennomgå en større endring / modningsprosess enn de som blir tidlig voksne. Altså at kontrasten fra 20 til 40 år blir større for førstenevnte gruppe. Selv om de på ingen måte har levd normale liv, kan begge godt ha endret seg mye siden da. For VKs del så har han sannsynligvis sonet i 21 år som uskyldig, på grunn av nettopp JHA. Både soningen i seg selv, og det ufattelige sviket fra sin tidligere bestevenn, ville ha skapt en enorm bitterhet og aggressjon i de fleste. Når jeg ser tilbake på gamle beskrivelser av VKs oppførsel tenker jeg at han stort sett reagerte naturlig - men det forutsetter naturligvis at man er åpen for muligheten om at han hele tiden har vært uskyldig... Dersom det skulle bli en slik konfrontasjon i retten så kan VKs sinne og frustrasjon godt blusse opp i full fyr, men det ville fortsatt ikke ha bekreftet «monsterbildet» som media i sin tid tegnet av VK. Hvordan hadde du reagert om din beste venn lot deg sone 21 år som uskyldig, kun for å redusere sin egen straff? 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trioving Skrevet 26. november 2021 #12963 Del Skrevet 26. november 2021 On 11/24/2021 at 9:44 PM, Mimmie said: [...] det eneste som er spennende nå, er hva de eventuelt gjør med JHA. Tipper JHA blir arrestert og tiltalt for mord ved neste avhør. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 26. november 2021 #12964 Del Skrevet 26. november 2021 trioving skrev (41 minutter siden): Tipper JHA blir arrestert og tiltalt for mord ved neste avhør. Kanskje JHA blir avhørt i dag? Da blir det nok Blackout Friday! 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 26. november 2021 #12965 Del Skrevet 26. november 2021 trioving skrev (5 timer siden): Tipper JHA blir arrestert og tiltalt for mord ved neste avhør. Er det teknisk mulig, må ikke saken gjenopptakelse ? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 26. november 2021 #12966 Del Skrevet 26. november 2021 Ny episode av Rett og Slett ute. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jazzbazz Skrevet 26. november 2021 #12967 Del Skrevet 26. november 2021 VKs støttegruppe har lagt ut innholdet i klagen på VG som er sendt til Pressens Faglige Utvalg. Den inneholder noen detaljer som er nye for dette forumet. Jeg tar dem for god fisk da det ville vært temmelig teit av støttegruppen å dikte opp lett etterprøvbare opplysninger fra politiets avhørslogger i offisielle klager. https://viggokristiansen.wordpress.com/2021/11/25/viggo-kristiansen-klager-vg-til-pfu-les-klagen-her/ Det er for mye innhold til å klippe inn direkte, men klagen inneholder f.eks mer info om Elvis, at Elvis var en høyst rell person, og av de som de som politiet fikk inn flest tips om. I tillegg beskrives det at JHAs og VKs tips om Elvis var forskjellige, og har forskjellig utgangspunkt. VKs tips om Elvis var basert på rykter (og beskrevet som rykter i tipset) han hadde hørt fra en spesifikk (men i klagen ikke navngitt) bekjent av VK. Denne bekjente av VK hadde også tipset politiet om Elvis, så dette var sammenfallende tips. JHAs tips om Elvis, derimot, kom fra diskusjoner hjemme hos familien Andersen, i hovedsak basert på informasjon/rykter JHAs søster hadde hørt. Dette var også bekreftet av JHAs mor. Utover dette er klagen en grundig kritikk av VGs dekning av saken, men inneholder i stor grad momenter som er godt kjent i denne tråden. For de som er opptatt av å lete etter feil kan jeg også opplyse om at et av stedene tekstmeldingene omtales har forfatteren av klagen glemt ordene "og mottatt" om de fire tekstmeldingene som VK hadde via basestasjonen ved hjemmet hans. Det kan i den setningen se ut som om VK sendte fire tekstmeldinger, og ikke to, i den aktuelle perioden. Imidlertid står det "sendt og mottatt" de andre stedene, så totalbudskapet endres neppe av denne feilen. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gab Skrevet 26. november 2021 #12968 Del Skrevet 26. november 2021 trioving skrev (10 timer siden): Tipper JHA blir arrestert og tiltalt for mord ved neste avhør. Da må det bli helt ny sak. Jeg tipper at sjansen for å felle ham er så liten, tilleggsstraffen han vil kunne få er så liten, folk er så lei, og belastningen for de pårørende så stor at det ikke kommer til å skje. Nå har vi hatt denne saken oppe så lenge at nå er vel folk flest rimelig drittlei. Jeg tror det bare er de sterkeste Viggo-sympatisørene som ønsker det som en slags hevn, delvis fordi det gikk utover Viggo og delvis fordi de selv ble lurt tidligere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 26. november 2021 #12969 Del Skrevet 26. november 2021 Gab skrev (15 minutter siden): Jeg tipper at sjansen for å felle ham er så liten Hvorfor? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 26. november 2021 #12970 Del Skrevet 26. november 2021 Aliquis skrev (1 time siden): Ny episode av Rett og Slett ute. Spesielt å høre Bjørn Olav Jahr fortelle at han har tipset statsadvokaten om teoriene sine i forhold til JHA. Jeg skjønner jo kanskje hvorfor, for hvis Viggo ikke er uskyldig dømt, så havner vel bøkene under fiksjon? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 26. november 2021 #12971 Del Skrevet 26. november 2021 Callisto83 skrev (5 minutter siden): Spesielt å høre Bjørn Olav Jahr fortelle at han har tipset statsadvokaten om teoriene sine i forhold til JHA. Jeg skjønner jo kanskje hvorfor, for hvis Viggo ikke er uskyldig dømt, så havner vel bøkene under fiksjon? Det er den eneste grunnen du kommer på? 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 26. november 2021 #12972 Del Skrevet 26. november 2021 Hank Amarillo skrev (Akkurat nå): Det er den eneste grunnen du kommer på? Det er vel ikke en hemmelighet hva Bjørn Olav Jahr prøver å formidle. Han har tatt tydelig stilling i en straffesak og hevder den ene parten er uskyldig. At han tar kontakt med statsadvokaten med disse teoriene sine vedrørende JHA er jo noe spesielt, når han i neste åndedrag synes det er kritikkverdig at gjenopptagelseskommisjonen ikke har vært i personlig kontakt med Viggo tidligere. Man møter kanskje seg selv litt i døra når man påstår Viggo ble dømt på følelser, så prøver man å forklare JHA sitt motiv med ren diktning 20 år etterpå? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 26. november 2021 #12973 Del Skrevet 26. november 2021 Callisto83 skrev (Akkurat nå): Det er vel ikke en hemmelighet hva Bjørn Olav Jahr prøver å formidle. Han har tatt tydelig stilling i en straffesak og hevder den ene parten er uskyldig. At han tar kontakt med statsadvokaten med disse teoriene sine vedrørende JHA er jo noe spesielt, når han i neste åndedrag synes det er kritikkverdig at gjenopptagelseskommisjonen ikke har vært i personlig kontakt med Viggo tidligere. Man møter kanskje seg selv litt i døra når man påstår Viggo ble dømt på følelser, så prøver man å forklare JHA sitt motiv med ren diktning 20 år etterpå? Hvorfor mener du det blir galt av politiet å stille JHA spørsmål opp mot potensielle motiv? 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 26. november 2021 #12974 Del Skrevet 26. november 2021 1 minutt siden, Callisto83 said: Det er vel ikke en hemmelighet hva Bjørn Olav Jahr prøver å formidle. Han har tatt tydelig stilling i en straffesak og hevder den ene parten er uskyldig. At han tar kontakt med statsadvokaten med disse teoriene sine vedrørende JHA er jo noe spesielt, når han i neste åndedrag synes det er kritikkverdig at gjenopptagelseskommisjonen ikke har vært i personlig kontakt med Viggo tidligere. Man møter kanskje seg selv litt i døra når man påstår Viggo ble dømt på følelser, så prøver man å forklare JHA sitt motiv med ren diktning 20 år etterpå? Og dette er ukens nye halmstrå, uten at jeg skjønner motivasjonen din. 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 26. november 2021 #12975 Del Skrevet 26. november 2021 Katten.2.0 skrev (Akkurat nå): Og dette er ukens nye halmstrå, uten at jeg skjønner motivasjonen din. Du får dikte den opp. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 26. november 2021 #12976 Del Skrevet 26. november 2021 Callisto83 skrev (3 minutter siden): Du får dikte den opp. Hank Amarillo skrev (5 minutter siden): Hvorfor mener du det blir galt av politiet å stille JHA spørsmål opp mot potensielle motiv? Håper du svarer på dette. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jazzbazz Skrevet 26. november 2021 #12977 Del Skrevet 26. november 2021 Gab skrev (1 time siden): Da må det bli helt ny sak. Jeg tipper at sjansen for å felle ham er så liten, tilleggsstraffen han vil kunne få er så liten, folk er så lei, og belastningen for de pårørende så stor at det ikke kommer til å skje. Nå har vi hatt denne saken oppe så lenge at nå er vel folk flest rimelig drittlei. Jeg tror det bare er de sterkeste Viggo-sympatisørene som ønsker det som en slags hevn, delvis fordi det gikk utover Viggo og delvis fordi de selv ble lurt tidligere. Jeg synes det er useriøst å avskrive ønsket om et troverdig punktum i denne saken som ønske om hevn. For meg er det viktigst at vi får svar som vi kan tro på i denne saken. Så lenge det er sikre bevis er det ikke viktig for meg hvem som blir dømt. Dersom det skulle dukke opp utvetydige bevis som knytter VK til saken, håper jeg at det blir reist ny sak mot VK, der han evt blir dømt igjen dersom bevisene holder. Men, slik bevisbildet er kjent for folk nå, er det langt mer sannsynlig at det kan bevises at JHA utførte ugjerningene mot Lena. Nå er vel hverken du eller jeg talsperson for de pårørende, men i mitt enkle sinn fremstår det i det minste som langt mer belastende for Lenas foreldre at hun blir stående uten drapsmann enn at det reises en ny sak der det forhåpentligvis blir endelig avklart. I tillegg er jeg litt spent på de juridiske konsekvensene/presedensene dersom man lar ugjerningene mot Lena stå uavklart når man har en gjerningmann på åstedet. I ytterste konsekvens kan det bli svært vanskelig å få noen dømt for noe mer enn medvirkning dersom det å skylde på personer med tvilsom historikk uten støtte i tekniske bevis skal kunne være et forsvar i rettssaker. 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 26. november 2021 #12978 Del Skrevet 26. november 2021 Hank Amarillo skrev (12 minutter siden): Hvorfor mener du det blir galt av politiet å stille JHA spørsmål opp mot potensielle motiv? Du vrir på det. Selvsagt bør politiet spør JHA om potensielle motiv, men det blir rart å servere statsadvokaten alle slags fikse ideer fra egen bok. (Har ikke JHA blitt "servert" nok liksom.) (La nå de som jobber med saken få jobbe med saken. Nå er jo avhørs metodologien mye bedre enn den var.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 26. november 2021 #12979 Del Skrevet 26. november 2021 Callisto83 skrev (24 minutter siden): Du vrir på det. Det er ikke jeg som vrir på det. Det er det han gjør, gjør politiet oppmerksom på enkelte fakta og momenter som han mener kan være interessant når JHA skal avhøres ifht potensielle motiv. Callisto83 skrev (25 minutter siden): Selvsagt bør politiet spør JHA om potensielle motiv, men det blir rart å servere statsadvokaten alle slags fikse ideer fra egen bok. (Har ikke JHA blitt "servert" nok liksom.) Nok til å få blackout i hvertfall. Forhåpentlig nok til å fortelle sannheten i siste avhør. Callisto83 skrev (26 minutter siden): La nå de som jobber med saken få jobbe med saken. Nå er jo avhørs metodologien mye bedre enn den var.) Hva behager? Det er nok helt normalt og vanlig å tipse politiet med fakta og momenter man mener kan være interessant for dem. Ofte ber politiet om tips. Kan vanskelig sees på som å forstyrre en etterforskning. 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 26. november 2021 #12980 Del Skrevet 26. november 2021 Gab skrev (1 time siden): Da må det bli helt ny sak. Jeg tipper at sjansen for å felle ham er så liten, tilleggsstraffen han vil kunne få er så liten, folk er så lei, og belastningen for de pårørende så stor at det ikke kommer til å skje. Nå har vi hatt denne saken oppe så lenge at nå er vel folk flest rimelig drittlei. Jeg tror det bare er de sterkeste Viggo-sympatisørene som ønsker det som en slags hevn, delvis fordi det gikk utover Viggo og delvis fordi de selv ble lurt tidligere. jeg tipper muligheten for å felle ham er ganske stor, og selv om den ekstra straffen er liten, så er det en gylden sjanse til å få opp saken i sin fulle bredde uten å ta ut en ubegrunnet tiltale mot VK. Og hensynet til den alminnelige rettsfølelsen tilsier at det er sterkt ønskelig å behandle baneheiasaken på nytt i retten, og det er neppe mulig å gjøre det i en sak mot VK. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg