Gå til innhold

Viggo Kristiansen uskyldig dømt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Made4u skrev (3 minutter siden):

Dommen var vell begrunnet den.

Tilsynelatende på et litt (halv)tynt grunnlag.. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da VK utførte et av overgrepene mot nabojenta (tror hun var under 14 år) så JHA på dette overgrepet uten å forsøke å forhindre det. Tenker at dette er en form for medvirkning når du ser på uten å gripe inn. Så jo, det har vært en hendelse i forkant av voldtektene og drapene mot Stine Sofie og Lena.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (10 minutter siden):

Så teorien "jeg vet ikke" er bedre enn teorien om at avslag fra Forsvaret fikk militærfreaken JHA til å "klikke" og utføre denne syke "militæroperasjonen" med drap som motiv? Jaja.

Det er veldig mye som tyder på at drapene ble utført for å skjule voldtektene, eller unndra seg straffen for disse. Ikke at drap i seg selv var hovedmotivet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min teori: 

JHA er en smart / oppegående psykopat, og har nok i lengre tid ønsket å drepe noen. VK er erketypisk dum/mindre intelligent "side-kick" som lett lar seg manipulere av andre. Begge har nok (forskrudde) felles interesser til å henge sammen/prate om ting som dette, og JHA er fullstendig klar over at det vil være lett å lempe over all skyld på VK - basert på tidligere ting VK har gjort. 

Man har jo sett akkurat denne typen duo i utlandet. 

Nei, jeg tror nok JHA planla drapene, gjorde forarbeid, og forgrep seg på begge jentene. Kanskje han drepte første, kanskje begge - vanskelig å si. Han var nok fullstendig klar over at politiet ville gå etter VK, og spilte kortene sine deretter. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (8 minutter siden):

Det er veldig mye som tyder på at drapene ble utført for å skjule voldtektene, eller unndra seg straffen for disse. Ikke at drap i seg selv var hovedmotivet. 

Hva er det som tyder på det?

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (5 minutter siden):

Og hvis vi da går litt nærmere inn på hendelsene rundt denne saken, så kan vi vel se at VK har tilstått overgrep (der offeret er i live etterpå) mens JHA har forsøkt å vri seg unna en tilståelse innen samme sjanger (etter å ha uttalt at det var lettere å tilstå drap enn overgrep)..?

Endret av Oppgitt78
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Callisto83 skrev (Akkurat nå):

Som så mange andre overgrepssaker som blir nøstet opp i, er det gjerne en person som har gjort noe tilsvarende før. 

Nå er det nødvendigvis en første gang for enhver overgriper.

Når overgrep er så alvorlig som disse, at de ender i drap, da må nesten overgriper forvente å bli tatt (oppklaringsprosenten for drap er meget høy).

Altså kan man i dette tilfellet tenke at det er første gang den som overgriper seg (og dreper) begår en slik gjerning, for min del blir det i alle fall naturlig å tenke slik. Det hadde vært savnede eller drepte jenter der ute, om dette skulle skjedd tidligere. Heldigvis er det ikke det...

---

Hva gjelder VK så har han forgrepet seg på jenter tidligere, da uten at det endte med drap. At jentene ble drept kan således tyde på at det er en overgriper med en annen modus som står bak.

Endret av Made4u
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (19 minutter siden):

Og bare sånn for å ha nevnt det så har det vært en rivende utvikling i DNA teknologi. Det er med på underbygge VKs uskyldighet at det fortsatt ikke er gjort funn.

Noe som gjør det veldig spesielt hvis VK faktisk er skyldig og presset på for å få saken opp igjen, da det er enda større sjangse for å finne noe på han nå.

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Callisto83 said:

Kan du si hva dette er, sånn helt konkret? 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (11 minutter siden):

Hva er det som tyder på det?

Hva jentene ble utsatt for. Det står mer detaljert om det i den opprinnelige dommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cppdude skrev (Akkurat nå):

JHA er en smart / oppegående

Det ville jeg ikke sagt, snarere tvert imot..

Hadde han vært smart, ja da hadde han i det minste gjort dette ganske annerledes, det er åpenlyst at han aldri kunne slippe unna å bli tatt slik forbrytelsen er begått... Altså er det like dumt som strutsen, som stikker hodet ned i sanden og som tror at fordi den selv ikke ser noe så ser ingen andre den (altså stupiditet på mest naive nivå).

Klart å forsøke å skjule to lik med kvister i et populært friluftsområde i Kristiansand, det kunne aldri gå bra. Dessuten var det kjent at Politiet også den gangen kunne felle personer på DNA-treff, altså var det hele å grave sin egen grav fra start og noen som gjør det er ikke smart og oppegående (som jeg sier, snarere tvert imot).

Hadde han vært smart, så hadde han minimert sjansene for å bli tatt når han først skulle gjøre noe som dette. Være seg om overgrepet eller drapet var motivet, eller begge deler. I denne saken virker det som at JHA har gjort alt på en svært lite smart måte, selv etter at han ble tatt så har han vært så usmart at han har fortalt løgner som åpenlyst ikke stemmer og slik har han jo også mistet all troverdighet.

At han har noen diagnoser av noen slag, det skal jeg nok si meg enig med deg i, uten at jeg har kompetanse eller grunnlag for å kunne stille dem... Altså skal ikke jeg kaste noen diagnoser etter han... Men altså, i alvorlige saker så kommer som regel sakkyndige frem til at de som dømmes for de alvorlige forbrytelsene, de lider av noe. Normalt er det jo ikke å begå noe som han beviselig har gjort, mest sannsynlig alene slik saken står nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Made4u skrev (15 minutter siden):

Hva gjelder VK så har han forgrepet seg på jenter tidligere, da uten at det endte med drap. At jentene ble drept kan således tyde på at det er en overgriper med en annen modus som står bak.

Eventuelt at overgrepene jentene i Baneheia ble utsatt for var av langt grovere karakter.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (Akkurat nå):

Hva jentene ble utsatt for. Det står mer detaljert om det i den opprinnelige dommen.

Noe basert på tekniske beviser.

Det som kommer fra JHA sin forklaring derimot, det kan ikke vektlegges noe som helst verdi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Made4u skrev (38 minutter siden):

Selv ville jeg ikke sagt det slik.

Dersom VK frifinnes så er det langt fra tidenes rettskandale i Norge, snarere tvert imot vil jeg hevde. Heller som å se det som en rettsskandale, så må du se det som positivt at rettsvesenet erkjenner egne justismord og retter dem opp... Det ser i alle fall jeg som en styrke for rettsvesenet, det er utelukkende positivt at de kan snu i enkeltsaker og erkjenne feil som er begått.

At rettsvesenet bidro til et justismord i første omgang, akkurat det vil jeg ikke legge all verden kritikk i, på mange måter vil jeg snarere hevde at dommen slik den tidligere kom, det var en riktig og gjennomtenkt dom den gang... Dommen var vell begrunnet den.

Siden den gang har verden gått fremover, både politiet, rettsvesenet og media for den saks skyld, de har utviklet seg og fått nye standarder. Det blir lett å sitte i dag, å dømme gårsdagens samfunn, slik det i fremtiden blir lett å dømme samfunnet slik det er i dag. Man kan ikke nødvendigvis forvente at sann-tiden ser og forstår egne feil og begrensninger, er det noe historien har lært oss så er det at sann-tiden ikke evner det.

Men det er altså slik, at det som føltes riktig i en tid, det kan bli feil i en annen tid. Man verken kan eller skal ha forventninger om at feil aldri begås, for de skjer hver eneste dag (både alvorlige og mindre alvorlige), og de begås av samtlige for vi er tross alt bare mennesker.

Kommer vi dit, at VK frifinnes, da blir det viktigste vi som samfunn kan gjøre, å lære av de feil vi ser at vi har begått tidligere. Det betyr derimot ikke at vi ikke vil begå nye feil, som igjen vil dømmes av en annen tid...

nei, dommen var ikke vel begrunnet. Den var dårlig begrunnet med logiske brister. For VK er 20 år halve livet, men for utviklingen i politi og rettsvesen er det virkelig ikke lenge siden. De fleste aktørene er vel fortsatt i arbeidslivet i dag.

Saken er en skandale. 

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At to jenter mistet livet på denne måten er ingenting annet enn grusomt! Så grusomt at det rett og slett ikke er til å tro.

At «alle» ønsket at VK var skyldig er heller ingen løgn. Han var en modus-kandidat. Han var utagerende og vi ønsket alle å tro det var han som var monsteret.

Nå vet vi bedre.

Vi vet at politiet i Agder sa de hadde sikkert DNA bevis mot VK, vi vet at Bente Mevåg vitnet i rettssaken at det MÅTTE være to menn. Vi vet at media var med på å felle VK med all sags historier knyttet til han til ytterpunktet! Alle VISSTE at han var skyldig!

Dette gjelder også meg! Jeg skulle lese meg opp på saken for å ha argumenter på nettopp dette. Lite visste jeg at det kom til å endre hele mitt syn på saken.

Nå viser det seg altså at JHA har fått hukommelsestap og ikke husker at han har beviselig forgrepet seg på begge jentene. Han var alene i Baneheia, kun observerende, i dagene før drapene. Han er den eneste som har avsatt DNA. Han er den eneste som har tjent på å skylde på en annen. Han har blitt tatt i løgn etter løgn. Han vet ikke hvor VK mobil befant seg, eller om VK sendte mld, Han har forklart at sykkelen stod ved bommen, enda ingen har sett den. Han har forklart at han skulle på HV trening, enda HV sier det ikke var trening den dagen. Han ble satt fri (tidligere) mot at han vitnet mot kameraten. Han kan ikke forklare hvorfor jentene ble drept med identisk drapsmetode, enda han fortalte villig hvordan han hadde «lært» å drepe den ene jenta. Han fullførte voldtekt og drap (under trussel og tvang) av en eller to jenter, enda han fikk kniven i sine egne hender for å angivelig drepe. (Minst den ene jenta). 
Han har ikke alibi. Han har avsatt DNA og han har en forklaring som ikke henger på greip.

Han er skyld i alt dette og at en jente nå plutselig kan stå uten en drapsmann. 

At dette kan skje i Norge er ganske så skremmende! Jentene fortjener bedre, og det gjør folket også!

• Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brukerdebatt, latterliggjøring og brudd på rommets retningslinjer om en saklig debatt - samt svar på innlegg med regelbrudd. Tråd med samme tema er flettet inn. Lomvi, mod.

Endret av Lomvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Callisto83 skrev (12 timer siden):

Er det vanlig å debutere med seksuelle overgrep på barn fordi man f.eks ikke kommer inn i militæret? Som så mange andre overgrepssaker som blir nøstet opp i, er det gjerne en person som har gjort noe tilsvarende før. 

Hva tror du?

Her impliserer du at VK er gjerningsmann siden han allerede er overgriper. problemet er at VK har alibi. JHA har ikke troverdighet. DNA beviset er pulverisert og det finnes ikke spor av VK på åsted eller jentene.

JHA har faktisk innrømmet at han debuterte som overgriper og barnemorder.

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Made4u skrev (11 timer siden):

Noe basert på tekniske beviser.

Det som kommer fra JHA sin forklaring derimot, det kan ikke vektlegges noe som helst verdi...

Det bør nok i det aller minste vektlegges langt mindre, sett ut i fra sakens utvikling i disse dager..

Endret av Oppgitt78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (11 timer siden):

Det er flere elementer som peker på planlagt drap og hans  interesse for militæret er et element her. Åstedet er valgt  ut i forkant. Greinene er uten blodspor, noe som kan tyde  på at disse er kuttet,  før drapene fant sted. Oppførselen dagen før i Baneheia, noe flere ulike vitner reagerte på. Det er «tørnet» for Jan Helge. Løgnene i forkant til stefaren om at han skulle jogge i Baneheia, med Heimevernets ungdom.  Hans utalelser om å ønske å drepe i militæret. Måten jentene var drept på. Han fortalte at metoden hadde lært etter å studert dette  på real life filmer med militært innhold. Han fortalte straks om han han hadde utført drap( når de hadde hans dna) men benektet enhver form for seksuelle overgrep.

Han kunne bevege seg usett i terrenget, hadde lært om hvordan skjule lik i terrenget, Grenene var kuttet slik de ikke syntes i terrenget, drapsmetoden. Alt dette har militære elementer. Når en vet om han interesse for militæret og at han ikke var innkalt til sesjon denne høsten. Han hadde nettopp fått vite at han sto uten  lærningsplass til høsten. En vet at akutt håpløshet i livet kan være utløsende faktor for voldsomme hendelser. 

Alt peker på en planlagt og overlagt handling og at det var planlagt drap var en del av planene. 

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (13 timer siden):

Det som står i dommen, kort fortalt:

i) Hvis VK er skyldig, gitt hans moduskandidatur, så er seksuelle overgrep sannsynligvis motivet.

ii) Retten mener VK er skyldig.

iii) Gitt i og ii, seksuelle overgrep er motivet.

Det er altså ingenting uavhengig av at man bare mener VK er skyldig som tilsier at dette var motivert av seksuelle overgrep. Tingretten har ikke gjort en uavhengig vurdering av dette, i og for seg, men bare slått fast at for VK ville motivet vært seksuelle overgrep.

Noe som kanskje ikke er en bombe, med en annen motivasjon ville jo hele moduskandidaturets rolle i narrativet falle helt bort.

Endret av Hank Amarillo
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...