Gå til innhold

Viggo Kristiansen uskyldig dømt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Urias skrev (5 minutter siden):

Pinlig å høre på VGs krimreporter, Øystein Milli, etter at DNA av JHA er funnet på Lena også. Her er det åpenbart at man skal beskytte sitt eget mediehus, og tåkelegger hele saken, og har ingen "bastante meninger" om dette. Flaut.

Men ikke overraskende. Vi skal huske på at et samlet medienorge kjørte knallhardt mot Viggo Kristiansen som hovedmannen, og fremstilte han som Satan selv, og har fortsatt med dette i årene etterpå. Fallet for dem, politiet og alle involverte er knallhardt. Da er det kanskje ikke så rart at Milli og co prøver å dempe fallet mest mulig.

Jepp, Milli er blitt litt av en tåkefyrste. Evner ikke å ta standpunkt om noe som helst, den podden deres er pinlig til tider.

Og hvem var det som fant ut at han skulle kalles "krimekspert"? Noe han selv har funnet på?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (2 minutter siden):

https://www.tv2.no/nyheter/14361412/?fbclid=IwAR2dbMLpXb9GH9beK1eK5pAYH6txKZFf5c25AnfdRWYXfqbZ3yMHTnMI184

Tipper neste avhør frembringer en tilståelse.

Du hørte det her først.

For all del, det kan ikke utelukkes, men jeg blir vel litt overrasket om det skjer, selv nå.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (8 minutter siden):

Han klarer ikke å bortforklare dette.

Nei, er så langt unna det han tidligere har sagt, og selv utenfor det retten godtok som løgn. Han har ingen troverdighet.

Det som blir vanskeligere å forklare, både for han og advokaten hans, er hvordan så mye forskjellig DNA fra han er der, uten at VK har avlagt noe. Pluss på mobilbeviset så er man nok forbi plausibilitetsgrensen. Vil jeg tro.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (42 minutter siden):

For all del, det kan ikke utelukkes, men jeg blir vel litt overrasket om det skjer, selv nå.

Jeg vedder på at det allerede har skjedd.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (45 minutter siden):

https://www.tv2.no/nyheter/14361412/?fbclid=IwAR2dbMLpXb9GH9beK1eK5pAYH6txKZFf5c25AnfdRWYXfqbZ3yMHTnMI184

Tipper neste avhør frembringer en tilståelse.

Du hørte det her først.

Ja det rakner fullstendig for JHA.. Regner med at politiet, ikke  lar han slippe unna med alle bortforklaringer, denne gangen.. Historien har blitt forandret så mange ganger , at det ikke er noe hold i noe av den han sier. Tipper han blir presset hardt nå, og at det kan komme en tilståelse.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lana01 skrev (2 minutter siden):

Ja det rakner fullstendig for JHA.. Regner med at politiet, ikke  lar han slippe unna med alle bortforklaringer, denne gangen.. Historien har blitt forandret så mange ganger , at det ikke er noe hold i noe av den han sier. Tipper han blir presset hardt nå, og at det kan komme en tilståelse.

Mulig han har pønsket ut en ny forklaring på hvordan ting har skjedd som fortsatt inkluderer VK.

Mulig han er redd for forvaring om han kommer med en full jeg gjorde alt alene tilståelse.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (10 minutter siden):

Mulig han er redd for forvaring om han kommer med en full jeg gjorde alt alene tilståelse.

Evt at han tilstår for å slippe den type konsekvenser.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lana01 said:

Jeg gjetter på at han bare svarer at han ikke husker, og at han "ikke skjønner dette med DNA". Håper politiet har noen avhørstekniske triks på lager, men jeg har ikke så mye troa på tilståelse dessverre.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg håper på en full tilståelse. På den ene siden tenker jeg det hadde vært godt for han og slippe alt dette. På den andre siden tenker jeg at han har for mye å tape på det. 
Men det hadde vært utrolig bra for absolutt alle andre å få vite sikkert at VK ikke var med. 
JHA har i det aller minste et STORT forklaringsproblem!

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo være rimelig at JHA  siktes  for falsk forklaring., spesielt hvis han forsatt holder fast på at VK  var delaktig? Dette er av veldig grov art.

§ 222.Uriktig anklage

Med bot eller fengsel inntil 3 år straffes den som ved å gi uriktig opplysning til retten, politiet eller annen offentlig myndighet, ved å fabrikere bevis eller ved annen atferd skaper et uriktig grunnlag for straffansvar, og derved pådrar noen en siktelse eller domfellelse.

0 Tilføyd ved lov 19 juni 2009 nr. 74.

§ 223.Grov uriktig anklage

Grov uriktig anklage straffes med fengsel inntil 10 år. Ved avgjørelsen av om anklagen er grov skal det legges vekt på

a) hvilke følger anklagen har eller kunne ha fått,
b) anklagens art og innhold, og
c)

de øvrige omstendighetene ved overtredelsen

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-7#§224

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv uten tilståelse ser dette  svært dårlig ut for J.H.A. Han har fra tidligere vist at historien hans ikke er troverdig og nå er det ytterligere  funn, som beviser at han lyver. Det er også funnet minst 9 ulike dna funn(  inkl tidligere funn)  fra J.H.A og det er også funn som  knytter han til voldtekt av begge jenter. Samtidig er det ingen dna funn fra den såkalte «hovedpersonen». For å sitere Bente Mevåg; « jeg kan ikke fatte noen kan begå en slik ugjerning uten å etterlate seg spor». Nettopp, hva er sannsynligheten for at V.K skal har deltatt uten å etterlate seg et eneste dna. Samtidig vet vi også at har han et sterkt alibi i mobiltrafikken.

Håper bare påtalemyndighetene tar ut ny tiltale på J.H.A. Alt annet er uakseptabelt.

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ganske utrolig at politiet har klart å finne ut av dette på så kort tid. Lurer på når dette ble kjent i etterforskningen. Og tenk om saken hadde blitt gjenopptatt før!

Det er bare en stor tragedie for jentene, deres familie og Viggo. Også JHAs familie som har støttet han i alle år. 

Virkelig ikke imponert over norsk rettssystem, og håper dette ikke hadde skjedd i dag. Jeg håper de jobber mer etter metoden hvor noen skal etterprøve alle teorier og beviser etterforskerne sitter på, og forsøke å stikke hull på dem. Ikke at alle skal løpe i flokk og for enhver pris ta noen uten at bevisene er solide nok.

Endret av Gulvplanke
Skrivefeil
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis ikke dette fører til ny tiltale av JHA, der han dømmes for grov uriktig anklage og falsk forklaring, så mister jeg fullstendig troen på norsk rettsvesen. Han har faktisk ruinert livet til sin beste kompis, for å redde sitt eget stakkarslige skinn - og få noen få års strafferabatt. 

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lorieen said:

Hvis ikke dette fører til ny tiltale av JHA, der han dømmes for grov uriktig anklage og falsk forklaring, så mister jeg fullstendig troen på norsk rettsvesen. Han har faktisk ruinert livet til sin beste kompis, for å redde sitt eget stakkarslige skinn - og få noen få års strafferabatt. 

Helt enig. Han kan faktisk ikke komme unna med dette uten mer straff. Da vil vel ingen ha tro på rettssystemet lenger.

Jeg tenker JHA må være langt mer sosiopat og iskald enn de sakkyndige har kartlagt. Det er eneste forklaring jeg har på at noen kan gjøre sånn mot sin egen venn. Og det forklarer også hvordan han kunne klare å begå disse forferdelige drapene.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har kommet noen flere detaljer om hva som er funnet:

"Ifølge TV 2s opplysninger mener politiet at det finnes seks DNA-funn på Lena Sløgedal Paulsen eller på hennes gjenstander som de mener å kunne knytte til Jan Helge Andersen.

Blant funnstedene er toppen hennes, trusa og et tredje sted som anses å være relevant for en straffbar handling, ifølge flere kilder."

Kilde

Jeg lurer på hva slags røverhistore man må dikte opp nå dersom man skal finne plass til VK i ugjerningene.

Endret av Jazzbazz
Kluss med formatering
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jazzbazz skrev (1 minutt siden):

Det har kommet noen flere detaljer om hva som er funnet:

"Ifølge TV 2s opplysninger mener politiet at det finnes seks DNA-funn på Lena Sløgedal Paulsen eller på hennes gjenstander som de mener å kunne knytte til Jan Helge Andersen.

Blant funnstedene er toppen hennes, trusa og et tredje sted som anses å være relevant for en straffbar handling, ifølge flere kilder."

Kilde

Jeg lurer på hva slags røverhistore man må dikte opp nå dersom man skal finne plass til VK i ugjerningene.

Det står også at det er funnet på klær som beviselig tilhører han. https://www.nrk.no/norge/fann-andersen-sitt-dna-pa-munn_-hand-og-intim-kroppsdel-av-baneheia-offeret-1.15732113

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulvplanke skrev (26 minutter siden):

Helt enig. Han kan faktisk ikke komme unna med dette uten mer straff. Da vil vel ingen ha tro på rettssystemet lenger.

Jeg tenker JHA må være langt mer sosiopat og iskald enn de sakkyndige har kartlagt. Det er eneste forklaring jeg har på at noen kan gjøre sånn mot sin egen venn. Og det forklarer også hvordan han kunne klare å begå disse forferdelige drapene.

Støtter denne vurderingen. At politiet så blindt stolte på forklaringene hans til tross for at de tok han i løgn på løgn er faktisk utilgivelig. Enhver person forstår at voldtekt og drap samt løgner til politiet ikke utføres av en særlig empatisk person. 

Slett arbeid av både politiet og Gjenopptakelseskommisjonen (sikter da til rapporten de skrev). Jeg har lest nok avsnitt fra rapporten til å konkludere med at de tolkningene og påstandene de kom med ble utarbeidet fra en «lete etter bevis som støtter en antakelse om at Viggo er skyldig» holdning. Tenker dette er ekstremt farlig i en så alvorlig kriminalsak med utallige familier som er berørte.. 

Jeg håper og tror at Oslo politiet gjør jobben riktig. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (2 timer siden):

Hva om politiet foreslår at JHA kan være et slags offer - krydre det med at han er et offer for et ekskluderende samfunn. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...