Gå til innhold

Viggo Kristiansen uskyldig dømt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den Sagnomsuste skrev (2 timer siden):

Hvem som helst idiot kunne jo utelukket Kristiansen utfra logikk alene. Altså hva er sannsynligheten for at noen får med seg kameraten på noe slikt i utgangspunktet? Sånne saker er nesten alltid en gal manns verk. Jeg var kun 10 år gammel den gangen selv, men til og med jeg syntes dommen hørtes helt usannsynlig ut. Nå hadde jo ikke jeg blodtørstigheten til politiet da hvilket kan forklare hvorfor jeg var åpen for rasjonale...

Det finnes gutter som har gått sammen om en gruppevoldtekt. Er ikke så lenge siden jeg leste om ei som hadde blitt voldtatt av ikke mindre enn fem menn og de filmet seansen også.

Så syke folk finner tydeligvis hverandre og kan gjøre de sykeste ting sammen.

Men jeg forstår ikke hvordan noen kan påstå at en gutt voldtar under press? Han får jo for det første stå nok til å gjennomføre et samleie og de fant også sædrester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det er 27 markører ved y-kromosomanalyse, så ligner vel saken på Tengssaken, hvor det er funnet over 25?

Stavanger Aftenblad har en informativ artikkel om hvordan dette kan tolkes og styrken i et slikt dna-funn

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/wOKxG5/dna-beviset-i-birgitte-saken-politiet-har-naa-treff-paa-flere-enn-25-ma

Sitat

I DNA-undersøkinga harmonerer resultatet med fleire av den sikta sine Y-markører enn det UiO vanlegvis testar for [25, min innsetting]. Det er ei sterk indikasjon på farslina, og er større enn det som i dag kan uttrykkjast ved biostatisk tolking. 

Utelukking av farslinje er kanskje ikke så relevant her (men det var jo noe med at JHA skulle ha hatt farens joggebukse den dagen?)

Betyr dette at dnaet her kan være like tydelig som i Tengssaken? Det er jo i så fall oppsiktsvekkende

Endret av Blokkfløyte
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blokkfløyte skrev (11 minutter siden):

Utelukking av farslinje er kanskje ikke så relevant her (men det var jo noe med at JHA skulle ha hatt farens joggebukse den dagen?)

Var han ikke stefar?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RockOn skrev (13 minutter siden):

Det finnes gutter som har gått sammen om en gruppevoldtekt. Er ikke så lenge siden jeg leste om ei som hadde blitt voldtatt av ikke mindre enn fem menn og de filmet seansen også.

Men jeg forstår ikke hvordan noen kan påstå at en gutt voldtar under press? Han får jo for det første stå nok til å gjennomføre et samleie og de fant også sædrester.

Okei, men det er ofte resultat av umiddelbart gruppesuggesjon og rusmidler. At noen kan få med seg bestekompisen sin på å dra opp til et badevann, vente på to småjenter, lokke dem bort fra stien ved en fortelling om at de leter etter en bortkommen katt, det er noe helt annet.

Planleggingen og gjennomføringen av ugjerningen er av en slik karakter at den vanskelig kan sammenlignes med gruppevoldtekter forøvrig. Det er så usannsynlig at jeg aldri har hørt om lignende hendelser. At retten "kjøpte" dette narrativet uten noe annet bevisgrunnlag enn pedo-morder Andersens vitneutsagn er helt ufattelig! Kristiansen hadde til og med frifinnende bevis i kraft av mobiltilknytningen til en perifer mobilmast. Jeg får virkelig ikke dette til å rime i det hele tatt. Etter mitt syn burde de ansvarlige for etterforskningen blitt straffeforfulgt, men de slipper jo unna som alltid. 

La oss bare si det sånn at vi bør prise oss lykkelige over at vi ikke tilfeldigvis gikk tur i området den kvelden. Politiet ville jo åpenbart ta "hvem som helst" i den saken. 

Endret av Den Sagnomsuste
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Sagnomsuste skrev (Akkurat nå):

. Politiet ville jo åpenbart ta "hvem som helst" i den saken. 

Nei, det ville jeg ikke ha sagt.

De ville jo ta  VK. Moduskandidat osv osv

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RockOn skrev (16 minutter siden):

Men gutter/menn som har gått sammen om voldtekt og drap av små barn? Noe ganske annet.

Ellers skal visstnok JHA inn til avhør igjen, i følge statsadvokaten (fvn.no).

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Djækklåsst skrev (3 minutter siden):

Men gutter/menn som har gått sammen om voldtekt og drap av små barn? Noe ganske annet.

Jeg sammenlignet ikke sakene, jeg siterte hva du påpekte om at to kamerater som går sammen om en sånn handling er usannsynlig. Jeg mener at når 5 gutter går sammen om en voldtekt, så er det ikke usannsynlig at to kamerater kan bli enige om å gjøre noe sykt sammen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (2 minutter siden):

RockOn skrev (Akkurat nå):

Jeg sammenlignet ikke sakene, jeg siterte hva du påpekte om at to kamerater som går sammen om en sånn handling er usannsynlig. Jeg mener at når 5 gutter går sammen om en voldtekt, så er det ikke usannsynlig at to kamerater kan bli enige om å gjøre noe sykt sammen.

Problemet med 2 gutter teorien er at den ene gutten har alibi ifm med mobilbruk, Det er ikke funnet DNA fra VK og forklaringen til JHA er så ute at selv korsfesteren Arne Pedersen ikke helt trodde på den...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Qy8z0A/jan-helge-andersen-skal-i-nytt-avhoer?fbclid=IwAR3bzPk4ZCIETngqfDzndyiPPKlS3dXYofA4jVqA6u5l0RYPG2_zU6sUGGk

Holden ønsker ikke å kommentere noe rundt hva Andersen har forklart i avhørene, og om Andersen opprettholder sin tidligere forklaring i saken.

I kontrast til tidligere, i forbindelse med første gang det ble kjent at JHA skulle avhøres,hvor vel Holden sa  at JHA skulle opprettholde tidligere vitnemål.

Spennende.

Endret av Hank Amarillo
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare forstår ikke hvordan folk ikke kan klare å se rasjonelt/objektivt på denne saken? (Nå har man funnet bevis som tyder på at JHA voldtok den eldste jenta også, noe som beviser at han har løyet om sin egen deltagelse i saken.) Har man løyet om dette, ville man ikke da løyet om andre ting også? Rasjonelt sett. Dette beviser også at han har «dysset» ned sin egen rolle i saken, som mange allerede har hatt mistanker om. 

Attpåtil, er det flere her inne som mener at «men dette beviser jo ikke at Viggo er uskyldig» Ehm, teknisk sett så gjør det vel egentlig det. Politiet har ikke DNA på to menn, og ikke funnet DNA fra VK. De har kun DNA treff på JHA. På begge (!) jentene. Samtidig må jo mobilbeviset bli kraftig mye mer troverdig nå (selv om det alltid burde vært ganske så troverdig i mine øyne) her må man jo veie for og imot. 

Det virker som om nordmenn har så ekstremt stort tillit til systemet, at for mange så klarer de ikke å ta innover seg at det norske rettssystemet mest sannsynlig har dømt feil mann, de lukker heller øya og overbeviser seg selv om at VK «må» være skyldig, selv om man har fått så utrolig mange bevis som sier det motsatte. Forstå det den som kan! 

Endret av Mheihei
  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (23 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Qy8z0A/jan-helge-andersen-skal-i-nytt-avhoer?fbclid=IwAR3bzPk4ZCIETngqfDzndyiPPKlS3dXYofA4jVqA6u5l0RYPG2_zU6sUGGk

Holden ønsker ikke å kommentere noe rundt hva Andersen har forklart i avhørene, og om Andersen opprettholder sin tidligere forklaring i saken.

I kontrast til tidligere, i forbindelse med første gang det ble kjent at JHA skulle avhøres,hvor vel Holden sa  at JHA skulle opprettholde tidligere vitnemål.

Spennende.

Nå må vi ikke glemme at JH også ble intervjuet i forbindelse med at saken var besluttet gjennopptatt. Der presterte han å si at det var litt greit at saken kom opp igjen også, fordi da ville han få mulighet til å korrigere opplysninger som hadde kommet ut feil, og der saken var blitt vridd på. 

Han har allerede lagt inn en helgardeing, om at alt ikke var riktig oppfattet, men at ved ny sak så ville dette nå kunne korrigeres. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mheihei skrev (10 minutter siden):

Jeg bare forstår ikke hvordan folk ikke kan klare å se rasjonelt/objektivt på denne saken? (Nå har man funnet bevis som tyder på at JHA voldtok den eldste jenta også, noe som beviser at han har løyet om sin egen deltagelse i saken.) Har man løyet om dette, ville man ikke da løyet om andre ting også? Rasjonelt sett. Dette beviser også at han har «dysset» ned sin egen rolle i saken, som mange allerede har hatt mistanker om. 

Attpåtil, er det flere her inne som mener at «men dette beviser jo ikke at Viggo er uskyldig» Ehm, teknisk sett så gjør det vel egentlig det. Politiet har ikke DNA på to menn, og ikke funnet DNA fra VK. De har kun DNA treff på JHA. På begge (!) jentene. Samtidig må jo mobilbeviset bli kraftig mye mer troverdig nå (selv om det alltid burde vært ganske så troverdig i mine øyne) her må man jo veie for og imot. 

Det virker som om nordmenn har så ekstremt stort tillit til systemet, at for mange så klarer de ikke å ta innover seg at det norske rettssystemet mest sannsynlig har dømt feil mann, de lukker heller øya og overbeviser seg selv om at VK «må» være skyldig, selv om man har fått så utrolig mange bevis som sier det motsatte. Forstå det den som kan! 

Enig! Men jeg tror kanskje folk også ikke tørr eller evner å tenke selv. De følger massen. Når staten sier noe, så er det riktig. 

Her skulle jo media ha utspilt sin rolle, men ikke det heller evnet de. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror aldri jeg har hørt om en mer uheldig mann altså..

DNA all over the place - på en ugjerning man ikke deltok på! Sikkert VK som har plantet det der? 

Om folk fortsetter å tro på narrativet til JHA etter dette..begynner jeg å tro på julenissen, påskeharen, tannfeen, Jack Frost..

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (2 minutter siden):

Jeg tror aldri jeg har hørt om en mer uheldig mann altså..

DNA all over the place - på en ugjerning man ikke deltok på! Sikkert VK som har plantet det der? 

Om folk fortsetter å tro på narrativet til JHA etter dette..begynner jeg å tro på julenissen, påskeharen, tannfeen, Jack Frost..

Ja, jeg håper vi får hørt løynen, kremt.. Forklaringen på hvordan dette kan ha havnet der. I følge JH sitt intervju med tv2, så kunne han ingenting om DNA. Men da hevdet han også at noe DNA måtte det jo være der, som ikke var hans. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, BethB said:

Hva er poenget ditt? Prøver du å argumentere for at selv om Viggo blir frikjent, så skal folk forsatt være usikre?

Ikke at folk skal være usikre men at faktum er at noen vil fortsette å være det, kanskje også selv om de ikke ønsker det selv. Akkurat som med fetteten til Birgitte Tengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonobilis

Selv om jeg i utgangspunktet er fan av det norske rettssystemet så synes jeg det er noe positivt i dette sexual predator registeret de har i USA. Selv om de har sonet sin straff så synes jeg det er skummelt at personer som JHA får leve fritt og gjemme seg under ny identitet. Jeg hadde ikke likt å være naboen hans uten å få en "heads up".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (34 minutter siden):

VK klager inn VG  til PFU etter den famøse Krimpodden-episoden:

Viggo Kristiansen klager VG til PFU (journalisten.no)

På sin plass, selv om de kom med rettelser uken etterpå. Men de snor seg vel unna med "vanskelig sak, kom i skade for å si noe feil", osv.

Pinlig å høre på VGs krimreporter, Øystein Milli, etter at DNA av JHA er funnet på Lena også. Her er det åpenbart at man skal beskytte sitt eget mediehus, og tåkelegger hele saken, og har ingen "bastante meninger" om dette. Flaut.

Men ikke overraskende. Vi skal huske på at et samlet medienorge kjørte knallhardt mot Viggo Kristiansen som hovedmannen, og fremstilte han som Satan selv, og har fortsatt med dette i årene etterpå. Fallet for dem, politiet og alle involverte er knallhardt. Da er det kanskje ikke så rart at Milli og co prøver å dempe fallet mest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...