Gå til innhold

Viggo Kristiansen uskyldig dømt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Blokkfløyte skrev (3 minutter siden):

Det er interessant da. For politiet presset på den gangen for å få han til å endre forklaringen fra eldste til yngste, heller enn å kombinere hans tilståelse om den eldste med dna-bevis fra den yngste. En slags gavepakke det, til JHA. Han ble ikke presset til å innrømme begge, bare en...

Ja, det var jo særdeles svakt av politiet å nekte å forfølge muligheten for at JHA forgrep seg på begge ofrene. Mye svakt fra den kanten den gangen, ganske enkelt.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Djækklåsst skrev (Akkurat nå):

Ja, det er jo særdeles svakt av politiet å nekte å forfølge muligheten for at JHA forgrep seg på begge ofrene. Mye svakt fra den kanten den gangen, ganske enkelt.

Etterspillet kan jo bli tildels interessant på dette området, kanskje.. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hlidskjalf skrev (1 time siden):

Temmelig oppsiktsvekkende nyheter. Hvor blir det av alle de som er så bombesikre på Viggos skyld? Må være dårlig nytt for dem.

De har kjempet med nebb og klør, klamret seg til hvert halmstrå på at han skulle være skyldig. Også den "nøytrale" Tutta eller noe. Hva nå?

Selv jeg har i det minste innrømmet at jeg var for bombastisk og tok feil.

Nå er det ikke akkurat overraskende at det blir funnet DNA av JHA på ei jente han er dømt for og ha medvirket og ha voldtatt. Vi vet jo liksom at han var der. Vi vet også at jentene har blitt avkledd, påkledd og flyttet på.

Selv synes jeg dagens opplysninger er ganske interessante. Det kan jo kanskje bety at JHA har hatt en mer aktiv rolle enn han hevder selv? Det har aldri jeg utelukket, selv om jeg tror Viggo var der også.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (1 minutt siden):

Nå er det ikke akkurat overraskende at det blir funnet DNA av JHA på ei jente han er dømt for og ha medvirket og ha voldtatt. Vi vet jo liksom at han var der. Vi vet også at jentene har blitt avkledd, påkledd og flyttet på.

Selv synes jeg dagens opplysninger er ganske interessante. Det kan jo kanskje bety at JHA har hatt en mer aktiv rolle enn han hevder selv? Det har aldri jeg utelukket, selv om jeg tror Viggo var der også.

Tro kan man gjøre i kirken! I en rettsstat bør lista legges litt høyere enn «tror» før man dømmer noen. 

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (11 minutter siden):

Nå er det ikke akkurat overraskende at det blir funnet DNA av JHA på ei jente han er dømt for og ha medvirket og ha voldtatt. Vi vet jo liksom at han var der.

Hvorfor fant man ikke DNA fra VK i disse prøvene?

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonobilis said:

Selv om dette er gode nyheter så sliter jeg litt med å forstå sammenhengene her med dette nye DNA-funnet. Det er allerede etablert at JHA var på åstedet og minimum "delaktig" i voldtekt og drap, altså er det ingen stor overraskelse at hans DNA finnes på begge jentene. Slik jeg ser det er det kun i to scenarioer at dette nye funnet er fellende:

(1) Dette DNA-funnet er det samme som tidligere har blitt linket til VK (og andre menn) og sånn sett skriver VK ut av saken nå.

(2) DNA-funnet er av en slik karakter at det MÅ komme fra drapsmannen på jenta som JHA tidligere ikke er dømt for, og at JHA nå kan 100% linkes til drapet på begge. 

Nr. 2 vet vi ikke per nå, slik jeg ser det? Kan noen forklare hvorfor vi ut ifra det som har kommet fram ikveld kan utelukke VK?

En korreksjon her:

De har DNA som de mener er knyttet til JHA. Med andre ord det veldig ann på hvor solide disse DNA sporene er, noe ingen andre enn politiet og de som har foretatt analysene vet i øyeblikket.

Det styrker påstandene om at VK ikke har gjort det, men jeg vil ikke se bort ifra at de er like svake som DNA bevisene mot VK før vi vet mere om dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lunda skrev (6 minutter siden):

En korreksjon her:

De har DNA som de mener er knyttet til JHA. Med andre ord det veldig ann på hvor solide disse DNA sporene er, noe ingen andre enn politiet og de som har foretatt analysene vet i øyeblikket.

Det styrker påstandene om at VK ikke har gjort det, men jeg vil ikke se bort ifra at de er like svake som DNA bevisene mot VK før vi vet mere om dem.

Det er nok ytterst tvilsomt at de nye funnene dreier som treff i en enslig markør som kan stemme på over halvparten av norske menn om det i det hele tatt er reelt DNA.

Noe sånt ville aldri vært rapportert videre i dag.

Politiet er nok sikre på at funnene stammer fra JHA, men foreløpig vet vi sant nok ikke hvor på kroppen funnene er gjort. Når de skriver «mener», så kan det handle om f.eks y-kromosom. Noe som ikke utelukker f.eks JHAs far. Men man har jo fullverdig DNA fra JHA fra før av gjennom kjønnshåret, og at han skal ha gjort dette sammen med en mannlig slektning med samme y-kromosom er vel ytterst tvilsomt, for å si det forsiktig.

Men vi får se hva dette dreier seg om, er jo foreløpig bare lekkasjer og uoffisiell info.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Djækklåsst said:

Det er nok ytterst tvilsomt at de nye funnene dreier som treff i en enslig markør som kan stemme på over halvparten av norske menn om det i det hele tatt er reelt DNA.

Noe sånt ville aldri vært rapportert videre i dag.

Politiet er nok sikre på at funnene stammer fra JHA, men foreløpig vet vi sant nok ikke hvor på kroppen funnene er gjort.

Godt mulig, men det har vært problemer med DNA i denne saken tidligere. Defor mener jeg det er grunn til å være skeptisk intil vi vet mere.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunda skrev (2 minutter siden):

Godt mulig, men det har vært problemer med DNA i denne saken tidligere. Defor mener jeg det er grunn til å være skeptisk intil vi vet mere.

DNA-analyser i 2021 er noe helt annet enn DNA-analyser i 2000/2001.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«De mest sentrale funnene er gjort på Lena Sløgedal Paulsen og knytter Andersen til seksuelle handlinger mot henne, får VG opplyst.»

Så da er det altså så «ille» som det virket som.

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (1 time siden):

Er klar over at han ble tiltalt for medvirkning og at dette er under samme paragraf i loven. Jeg er jo ikke jurist, så jeg vet ikke nøyaktig prosedyre rundt dette, men jeg synes jo det ville vært pussig om man klarte å feilsitere Elden såpass, eller at han uttalte seg uten å ha peiling. Dette er jo en sak det ikke ville vært så rart at han visste litt om. Dette vil vel bli klarere fremover uansett. 

Fikk han ikke medvirking til voldtekt av Lena, nettopp fordi han ikke grep inn og prøvde å stoppe det? 

" Den som tier samtykker.... " " Den som sitter med ryggen til uten å gripe inn.. Samtykker... " ? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonobilis skrev (1 time siden):

Selv om dette er gode nyheter så sliter jeg litt med å forstå sammenhengene her med dette nye DNA-funnet. Det er allerede etablert at JHA var på åstedet og minimum "delaktig" i voldtekt og drap, altså er det ingen stor overraskelse at hans DNA finnes på begge jentene. Slik jeg ser det er det kun i to scenarioer at dette nye funnet er fellende:

(1) Dette DNA-funnet er det samme som tidligere har blitt linket til VK (og andre menn) og sånn sett skriver VK ut av saken nå.

(2) DNA-funnet er av en slik karakter at det MÅ komme fra drapsmannen på jenta som JHA tidligere ikke er dømt for, og at JHA nå kan 100% linkes til drapet på begge. 

Nr. 2 vet vi ikke per nå, slik jeg ser det? Kan noen forklare hvorfor vi ut ifra det som har kommet fram ikveld kan utelukke VK?

JH har forklart at han satt flere meter unna, og ikke rørte den eldste jenta. 

Hvordan kan hans DNA havne på kroppen hennes da? Det kan ikke bety annet enn at han var nær henne, når hun var uten klær. 

Når han var nær henne, når hun var uten klær, kan det være at han plutselig også her hadde ett motiv for å drepe henne? Og vitterlig var alene om gjerningene? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Djækklåsst said:

Nå fremkommer det vel klart fra både Hallgren og Schei at gjenåpning må til, og Elden sier jo at gjenåpning må til for at JHA skal få økt straff. Så de er jo alle tre enige om dette. Det er kanskje ordet "derimot" som virker litt malplassert i starten av det andre avsnittet.

Men vi får se, skulle JHA tiltales uten at man går via kommisjonen har jeg tatt feil. Men det lever jeg i så fall fint med :)

Slik jeg leser det er det ingen av dem som sier at man ikke kan ta ut en ny tiltale mot Andersen. Begge virker å få spørsmål om saken til Andersen kan gjenopptas for strengere straff, og det kan den jo, og begge snakker litt om hvordan en gjenopptakelse eventuelt må skje. Regner med dette blir godt belyst fremover, så da slipper vi vel å lure :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, askefast said:

Fikk han ikke medvirking til voldtekt av Lena, nettopp fordi han ikke grep inn og prøvde å stoppe det? 

" Den som tier samtykker.... " " Den som sitter med ryggen til uten å gripe inn.. Samtykker... " ? 

Han ble dømt for medvirkning til voldtekt, men ble frikjent for medvirkning til drap. 

Endret av Aliquis
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Callisto83 said:

Synes du det er pussig at de bare har funnet DNA fra Andersen? Hva tror du Viggo gjorde der? 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hank Amarillo skrev (1 time siden):

Dette har kort fortalt 2 effekter.

-Et generelt prinsipp om at jo mer DNA man finner fra 1 person uten å finne fra andre jo mer sannsynlig at han er ensom gjerningsmann.

-Det er nok et slag mot troverdigheten i JHAs forklaring, som var tynnslitt fra før.

Akkurat dette er neppe nok til å dømme han alene, men det kommer på toppen av et mobilbevis som allerede er på grensen for at det skulle være plausibelt at VK deltok.

P.S. De trenger ikke utelukke at VK var med, per se, for å dømme JHA, bare fastslå at det ikke er plausibelt at han var med.

Det er også begrenset hvor uflaks JH skal ha? Og hvor flaks Viggo skal ha? 

Nå er det allerede avdekket 3 ulike funntreff på JH:

- kjønnshåret

- DNA i endetarmen på den yngste

- DNA treff på den eldste, på kroppen, flere steder. 

Så ufattelig uflaks JH måtte ha. Her har han sittet med ryggen til. Viggo voldtok den ene jenta oppmot 10 minutter. Viggo voldtok begge. Og uten å legge igjen ett eneste spor? 

I tillegg har Viggo hatt slik flaks at mobilnettet har fusket hele kvelden og gitt ham alibi, i tillegg til at ingen så han løpe att og frem, samt ingen så sykkelen. Viggo har hatt sykt mye flaks. Mannen som herjet på åstedet. 

Stakkaren JH har hatt sånn uflaks at det ser ut som han har dominert hele ugjerningen. 

JH sitter fint i saksa si... 

• Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vg legger til og med ut et nyere bilde av JHA.Er det litt overraskende? Vet de noe mer?Er neste nyhet en tilståelse?

Endret av Blokkfløyte
Presisering
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Aliquis said:

Kanskje han er blant de som ønsker saken oppklart?

Det er vel mange som ønsker saken oppklart. Oppklart blir den vel bare hvis man kan bevise at Viggo var der eller at han ikke var der. At JHA har avsatt dna på begge jentene knytter han mer inn i saken. Det svekker argumentasjonen for at Viggo var involvert og skal straffes. Men det er ikke noe bevis på at Viggo er uskyldig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...