Gå til innhold

Viggo Kristiansen uskyldig dømt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Aliquis said:

Uavhengige var ikke godt nok altså?

Påtalemyndigheten har vel ganske konsekvent unnlatt å uttale seg om dette. 

Hva mener du med at uavhengige ikke var godt nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bag skrev (9 minutter siden):

Hvis du spør etter navn så har jeg ikke det. Jeg har oppfattet det slik at Viggo's advoktater og sympatisører med Viggo har tatt opp dette med ny sak mot JHA. Jeg har ikke sett at noen fra påtalesiden har nevnt dette.

Det er nok flere enn "sympatisører med viggo" som har nevnt. Elden, som nevnt. Her på tråden tilogmed - flere ganger. Osv.

Påtalemyndighetene har som sagt tidligere ikke sagt noe om noe, nærsagt, så ingen overraskelse at de ikke har nevnt dette.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bag said:

Hva mener du med at uavhengige ikke var godt nok?

Du ble linket en sak der John Christian Elden, som uavhengig, uttalte at man kunne ta ut tiltale for et drap til i saken. Da svarer du med å spørre etter en part som ikke er uavhengig. 

Endret av Aliquis
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (25 minutter siden):

Det tror jeg egentlig ikke er tilfellet. Når man har så ekstrem lyst til å tro noe som Andersens familie garantert har, så tror jeg man blir blind mot det meste. Begge foreldrene har jo i ettertid kommet med historier som inkriminerer Kristiansen som de aldri nevnte under faktiske avhør i tiden rundt pågripelsene. Jeg tror de kommer til å tro han er uskyldig i det andre drapet helt til han kommer med en fullstendig tilståelse. 

Men når de må gå til det skritt å legge frem en løyn,for å tro på det selv, så handler det kanskje om en fortrengning, eller frykt for at det skal være sant? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Kardemommete said:

Det finner vi snart ut av. Jeg har lest dommen og mener å huske at begge jentene ble voldtatt analt/skjede. mener du at om JHA sitt DNA er funnet nevnte plasser skal han ikke tiltales for minst voldtekt av Lena ?

Jeg har ingen som helt formening og kunnskap om dette. Jeg bare spør fordi mitt inntrykk er at dette kun har kommet fra den ene siden. Jeg kjenner ikke Eldens rolle i dette. Det er mulig han er nøytral i denne saken. Han er uansett veldig kompetent men av og til en løs kanon på dekk. Jeg er uansett nysgjerrig på hva påtalesiden har sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bag skrev (16 minutter siden):

Er det noen andre, f.eks. fra påtalesiden, som har antydet noe slikt?

Ja, les hele artikkelen. Både Hallgren i kommisjonen og statsadvokat Schei uttaler seg om dette. Påtalemyndighetene kan altså be om gjenåpning av JHAs sak, i følge det som fremkommer.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aliquis skrev (14 minutter siden):

Uavhengige var ikke godt nok altså?

Påtalemyndigheten har vel ganske konsekvent unnlatt å uttale seg om dette. 

De har sagt det er mulig.

«Dersom Kristiansen ikke dømmes på nytt, er det da mulighet for at saken mot Andersen gjenopptas for en potensielt strengere straff?

– I så fall må den gjenopptas via gjenopptakelses-kommisjonen. Det er ikke automatikk i at vilkårene for å få den gjenopptatt er til stede selv om saken skulle få et annet utfall for Kristiansen, sier Schei.»

https://www.nrk.no/norge/baneheia-saken_-mener-andersen-kan-fa-en-strengere-straff-hvis-kristiansen-frikjennes-1.15519760

image.gif

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Aliquis said:

Du ble linket en sak der John Christian Elden, som uavhengig, uttalte at man kunne ta ut tiltale for et drap til i saken. Da svarer du med å spørre etter en part som ikke er uavhengig. 

Du mener at påtalemyndighetene ikke er nøytrale i forhold til å vurdere en eventuell ny sak mot JHA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, askefast said:

Men når de må gå til det skritt å legge frem en løyn,for å tro på det selv, så handler det kanskje om en fortrengning, eller frykt for at det skal være sant? 

Det kan jo godt være. Jeg tenker at man aldri kan forvente at folk som er så tett til en slik forferdelig sak kan tenke helt rasjonelt, og det kan man ikke klandre dem for. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bag said:

Du mener at påtalemyndighetene ikke er nøytrale i forhold til å vurdere en eventuell ny sak mot JHA?

Påtalemyndigheten har vært alt annet enn nøytral i denne saken tidligere. Det er meget mulig at de oppfører seg riktigere nå som den er oversendt til Oslo, men skal man bruke tidligere hendelser i saken som noen pekepinn har de altså ikke vært det. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Djækklåsst said:

De har sagt det er mulig.

«Dersom Kristiansen ikke dømmes på nytt, er det da mulighet for at saken mot Andersen gjenopptas for en potensielt strengere straff?

– I så fall må den gjenopptas via gjenopptakelses-kommisjonen. Det er ikke automatikk i at vilkårene for å få den gjenopptatt er til stede selv om saken skulle få et annet utfall for Kristiansen, sier Schei.»

https://www.nrk.no/norge/baneheia-saken_-mener-andersen-kan-fa-en-strengere-straff-hvis-kristiansen-frikjennes-1.15519760

image.gif

De har snakket om gjenopptakelse av det han allerede er dømt for, men så vidt jeg vet har de ikke snakket om å ta ut tiltale for et nytt drap? Kan være jeg tar feil her. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppgitt78 skrev (10 minutter siden):

Dette var vel nyheter som kunne forventes, ut fra de signalene som har lekket ut tidligere. 

Jepp, men krimjournalistene i mediene er vel neppe skarpe nok til å skjønne dette. Eller før eller senere må vel selv de klare å innse det opplagte.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aliquis skrev (10 minutter siden):

De har snakket om gjenopptakelse av det han allerede er dømt for, men så vidt jeg vet har de ikke snakket om å ta ut tiltale for et nytt drap? Kan være jeg tar feil her. 

Spørsmålet om gjenopptakelse av  JHAs sak kan vel ikke dreie seg om noe annet enn at han i samme sak han alt er dømt også kan dømmes for drap på (og voldtekt av) den eldste jenta. Men som Schei sier til NRK (for mange måneder siden nå) er det ingen automatikk i noe sånt selv om VK frifinnes. Men nå kan det jo tenkes de leser bevisene slik at det kan bevises at JHA var eneste gjerningsmann. Slik mange av oss alt har gjort, også uten disse nye funnene.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis disse opplysningene er riktige, kan vi langt på vei konkludere med at VK er uskyldig og at Han har snakket sant hele veien. Samtidig har JHA løyet hele veien, dratt med seg VK i saken og sørget for at han har sonet 21 år i fengsel helt uskyldig, og i tillegg fått mye av sitt liv ødelagt p.g.a. dette.

Jan Helge Andersen fikk til og med mindre straff for "å bidra til å løse saken". Hvis det nå stemmer at hans DNA er funnet på begge jentene, så MÅ jo han tiltales og straffes også for dette drapet, og også straffes for å ha løyet og fått en uskyldig man dømt.

Jeg registrere at juristser mener saken må gjenopptas for å kunne gi han en strengere straff. Men jeg kan ikke forstå at det er nødvendig hvis han tiltales for et nytt drap?

Endret av Urias
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (13 minutter siden):

Påtalemyndigheten har vært alt annet enn nøytral i denne saken tidligere. Det er meget mulig at de oppfører seg riktigere nå som den er oversendt til Oslo, men skal man bruke tidligere hendelser i saken som noen pekepinn har de altså ikke vært det. 

Det er nok et skarpt skille mellom Agder som har hatt saken frem til februar 2021, og Riksadvokaten og Oslo som senere overtok. Heldigvis tyder lite på noe "lojalitet" til Agder fra de sistnevnte. Alt tyder på at de har vært objektive. På samme måte med den nye etterforskningen i Birgitte-saken. Samt Monika-saken hvor Bergen ble tatt av saken.

Så noe positivt er det, og leksen man må lære er at i "kontroversielle" saker bør man tidligere involvere "friske øyne". Det gjelder jo ikke bare i pollitiet, også innen media, og selvsagt gjennopptakelseskommisjonen. Og sikkert mange andre steder.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, Djækklåsst said:

Spørsmålet om gjenopptakelse av  JHAs sak kan vel ikke dreie seg om noe annet enn at han i samme sak han alt er dømt også kan dømmes for drap på (og voldtekt av) den eldste jenta. Men som Schei sier til NRK (for mange måneder siden nå) er det ingen automatikk i noe sånt selv om VK frifinnes. Men nå kan det jo tenkes de leser bevisene slik at det kan bevises at JHA var eneste gjerningsmann. Slik mange av oss alt har gjort, også uten disse nye funnene.

Elden virker å gjøre forskjell på disse to scenarioene: 

– Ja – han fikk to års rabatt på sin straff. Han er løslatt, og straffen hans kan ikke forlenges uten at det bes om gjenåpning av saken. Det har jeg liten tro på at vil skje, sier Elden.

– Derimot kan det tas ut tiltale mot han for ett drap til, og i så fall kan han få inntil 2 års tilleggsstraff opp mot lovens maksimum på 21 år. Men det forutsetter at retten ikke bare er i tvil om Viggo Kristiansens straffskyld, men at de anser det sikkert at Andersen er skyldig, sier Elden.

Kilde

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (1 minutt siden):

Kilde

Jeg mener han også må kunne tiltales for falsk forklaring og motarbeidelse av politiet, med fatale konsekvenser (En uskyldig mann har sonet i 21 år). Det alene bør jo kvalifisere til mange års fengsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (8 minutter siden):

Kilde

Det kommer vel klart frem i artikkelen at kommisjonen må gjenåpne saken mot JHA. Eldens utsagn er neppe presist gjengitt, han snakker jo mot seg selv dersom han skal tolkes slik du gjør, siden han først sier at JHA ikke kan få forlenget straff uten at saken mot ham gjenåpnes. Husk at JHA ble frifunnet for medvirkning til drap på Lena i byretten (dette ble vel ikke anket av påtalemyndighetene).

Ellers fremkommer det tydelig fra både Hallgren og Schei at saken mot JHA må gjenåpnes av kommisjonen før man kan gå videre mot JHA.

Men så viktig er vel dette uansett ikke. Regner med det er en formalitet å få gjenåpnet saken dersom disse nye bevisene er så klare som det virker som, uten at vi kjenner detaljene om funnene.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonobilis
4 minutter siden, Urias said:

Jeg mener han også må kunne tiltales for falsk forklaring og motarbeidelse av politiet, med fatale konsekvenser (En uskyldig mann har sonet i 21 år). Det alene bør jo kvalifisere til mange års fengsel.

Det er vel noe med at en fengselsstraff i en og samme sak ikke kan overskride 21 år, så sånn sett kan JHA maks få ytterligere 2 år på sine 19 år fra tidligere. Korriger meg gjerne på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...