Gjest Bremnes.Kari Skrevet 21. juni 2021 #10181 Skrevet 21. juni 2021 1 minutt siden, TuttaHutta said: Er det ikke da sannsynlig at noen av de av hundrevis av naboene, flere av de i boligblokker rett på andre siden av veien med utsyn rett inn i bua, har sett han der, på de tre timene denne fine fredagskvelden? Mora så han og hørte ham. Men det "teller visst ikke".
Callisto83 Skrevet 21. juni 2021 #10182 Skrevet 21. juni 2021 Jeg har vanskeligheter for å tro at JHA skal hatt noe som helst karisma til å lokke to jenter med kattunger opp i skogen alene, på eget initiativ. Tror nok en del av dere overvurderer JHA. Like før drapene var det f.eks Viggo som sto for samtalen med vitne som testet ut sykkelen, og JHA som sto i bakgrunnen. Selv om vitnet kjente JHA som barn. Viggo ledet an, JHA diltet. Det fortalte vitner som kjente dem! Viggo hadde også "den" erfaringen fra før, med seksuelle overgrep på barn. Så skulle det ikke være nødvendig å skrive, men når to jenter på 8 - 10 år blir voldtatt vaginalt og analt, så gjør det sikkert så grusomt vondt at de var to om å kontrollere dem, så de ikke skrek eller den andre stakk av. Jeg er glad de begge ble dømt, og det er egentlig en skam at strafferammen for slikt er så latterlig lav. 7
livmor Skrevet 22. juni 2021 #10183 Skrevet 22. juni 2021 TuttaHutta skrev (6 timer siden): Hva er "området", det var garantert dekning 300 meter unna åstedet, trolig også 150 meter unna i følge Teleplan, som undersøkte cellegrenseområdet, noe Telenor ikke gjorde, og kanskje det til og med var dekning på åstedet, ingen av de sakkyndige kunne si noe sikkert om dette, mens 20 år senere har en haug med mennesker plutselig konkludert om et teknisk bevis selv ekspertene den gangen ikke kunne si noe sikkert om? Og igjen, i følge vitnemål og avisartikler så var det ikke dekning inne i bua til Viggo, med betongvegger og tak osv. Hvordan kan han ha visst at han mottok tekstmeldinger, og svart på de, når han var i bua, hvor det ikke var dekning (mot noen basestasjon)? Selvfølgelig mye mer sannsynlig at han beveget seg fra ett sted i Baneheia med utmerket dekning til et annet sted med utmerket dekning, bare fra en annen basestasjon, for å besvare tekstmeldinger. Ikke bare en gang, men flere ganger. Fortsatt helt uten å bli observert og uten at skrekkslagne JHA tenkte på at han kunne stikke av. Det siste kan for øvrig forklares med at JHA merket visstnok ingen verdens ting til denne mobilbruken i en situasjon der han var truet på livet. Ganske spesielt å være så lite observant på en som vil drepe deg at du ikke vet han er borte i flere minutter av gangen. Eller vent, du tegnet jo et dekningskart for en del sider tilbake som beviste at både Telenor og Teleplan tok feil, eg-A hadde utmerket dekning på åstedet, det mysteriet er jo allerede løst *ironi*. 16
fjær Skrevet 22. juni 2021 #10184 Skrevet 22. juni 2021 6 hours ago, TuttaHutta said: Er det ikke da sannsynlig at noen av de av hundrevis av naboene, flere av de i boligblokker rett på andre siden av veien med utsyn rett inn i bua, har sett han der, på de tre timene denne fine fredagskvelden? Nei egentlig ikke, siden VK gikk ut og inn av bua si hele tiden så var det ett vanlig syn. Det er det ikke noen som gjør notis av, kan du si hva naboene dine gjør av hverdagslige ting? 10
Chiubi Skrevet 22. juni 2021 #10185 Skrevet 22. juni 2021 Lana01 skrev (10 timer siden): Det var ikke dekning på åstedet, så det vil ha gitt han svært lite tid til deltagelse. og gir ingen mening overhode at han kun skal ha vært tilstede få minutter. JHA har vist hva han er i stand til, hvorfor trengte han VK? Vi vet også at JHA angivelig skal ha blitt sett alene med jentene på veg til åstedet. Hvor var VK da, og hvordan viste han at JH hadde klart å lure med seg jentene?. JHA har også forklart at VK forsvant en stund., etter han fikk vite om mobilbeviset. Hvorfor ? Det var god dekning på åstedet fra seks andre basestasjoner, men ikke fra EG_A, som VKs telefon var koblet opp mot. 9
Agnesjenta Skrevet 22. juni 2021 #10186 Skrevet 22. juni 2021 Fnuggolina skrev (På 20.6.2021 den 12.11): Og bare for å komme med den lokalkunnskapen her ingen liker: Jeg har sjøl bodd i de rekkehusene der. Altså nøyaktig de på Eg. Det går jo ikke an å HØRE noe som helst innenfra fra bua/garasjene? Det går jo bare om han gikk innom stua eller hadde egen TV i bua. Han har jo sagt at han gikk inn og ut av huset, og moren har hørt ham gå inn og ut av huset? Jeg vet at datteren min var i kjellerstuen i går med venner. Jeg vet de var oppe på kjøkkenet av og til. Jeg kan ikke tidfeste når, heller ikke når vennene kom og gikk. Det er fordi det er dagligdagse hendelser. 13
Agnesjenta Skrevet 22. juni 2021 #10187 Skrevet 22. juni 2021 (endret) Fnuggolina skrev (På 21.6.2021 den 8.23): Hm.... Litt rart da å motta meldingene og svare raskt på den ene om man faktisk er i bua 🤷♀️ Også rart å frekventere inn og ut av bua/huset uten å bli sett av en eneste i et ganske tettbebygd boligfelt hvor 3 blokker har verandaen sine vendt ut mot bua og rekkehuset hvor foreldrene bor. I tillegg til at mange skal benytte garasjene der til å hente/parkere bil. Men for all del, mulig er det jo. Hvorfor er det ingen av naboene som kan tidfeste NÅR JH kom til VK? Eller når kompisene kom bort? Etter at VK hadde ringt dem og de hadde sett ferdig filmen? Hvis dere naboer fulgte så godt med?? Endret 22. juni 2021 av Agnesjenta . 12
Agnesjenta Skrevet 22. juni 2021 #10188 Skrevet 22. juni 2021 Bettys skrev (9 timer siden): Ja akkurat sånn😳 Eller at de hadde planlagt og gått gjennom hvordan bortføringene skulle gjøres fra de møttes i Baneheia. Hvor VK var rundt kl 19 vet jeg ikke, men tydeligvis et sted det var dekning. Jeg tror ikke drapene skjedde før en time senere uansett. VK og JHA hadde øvd seg på krigsleker og kamuflasje i Baneheia mange ganger og et slikt scenario med å holde seg skjult, forflytte seg hurtig, avtale møtested etc virker jo å være midt i blinken for dem. Det VAR god dekning overalt da. Han måtte ikke forflytte seg for å kunne få sendt meldinger. Tror du VK visste hvor langt han måtte forflytte seg for å komme innunder EG-A basestasjon? 9
Lana01 Skrevet 22. juni 2021 #10189 Skrevet 22. juni 2021 Chiubi skrev (18 minutter siden): Det var god dekning på åstedet fra seks andre basestasjoner, men ikke fra EG_A, som VKs telefon var koblet opp mot. Ja det er riktig formulerte meg litt dårlig 3
Agnesjenta Skrevet 22. juni 2021 #10190 Skrevet 22. juni 2021 Bremnes.Kari skrev (9 timer siden): Nå har jeg lest mye rart i denne tråden, alt fra mobildekningsreflekterende lastebiler (i en skog), villmannskjøring i terrenget på neongul sykkel som ingen har sett, til siterte krimforfattere på hva som er logisk i et "mordersinn". Hvorfor er den for meg svært så plausible og enkle forklaringen om JHA som har ferdigpreppa åstedet, og lurer med seg to små venninner vekk fra stien for å lete etter noen kattunger i krattet så vanskelig å akseptere? Grenene var kutta på forhånd, siden det ikke var blodsøl på noen av dem. JHA var også observert av vitne gående krøkete og rart i enden av stien, som for å påkalle seg oppmerksomheten til noen, fordi han lette etter noe mjauende... Dette var nytt for meg. Men har ikke lest boka (ennå) eller GK rapporten. Står det der? 1
Lana01 Skrevet 22. juni 2021 #10191 Skrevet 22. juni 2021 TuttaHutta skrev (7 timer siden): Er det ikke da sannsynlig at noen av de av hundrevis av naboene, flere av de i boligblokker rett på andre siden av veien med utsyn rett inn i bua, har sett han der, på de tre timene denne fine fredagskvelden? Det er heller ingen av disse observante naboene som har observert at VK beveget seg bort fra bolig området, eller at han kom tilbake , Hvorfor? heller ikke når JHA kom til VK. 9
Gjest Bremnes.Kari Skrevet 22. juni 2021 #10192 Skrevet 22. juni 2021 (endret) Det er altså helt utrolig hvordan JHAs forsvarsteam og media klarte å framstille ham. Dilter, enkel, lett å lede, fotografisk hukommelse og ærlig og troverdig. Den som til slutt gav seg, tross alt hadde litt moral. Litt ryggrad "Si sannheten, da, Viggo". "Det er på tide å tilstå nå, Viggo". Han ble angivelig tvunget med på voldtekt og mord av to unger, av samme kamerat som han kunne ta en pils med etterpå, og dra på heisatur med Danskebåten med. Men han hadde jo skrevet litt dagbok hjemme på pc-en først da, i følge ham selv. Se så snill og ærlig han var innerst inne. Han hadde også frekkheten til å si han ikke vil betale familiene noen oppreisning fordi han "er ferdig med saken". Kilde Også disse utsagnene... Den gode hukommelsen hans lover godt for kommende nye avhør, da. Quote På telefon sier Andersen at han reagerer på at den tidligere kameraten hans nå ber om gjenopptakelse av saken: - Egentlig så synes jeg at han bør ta straffen sin og slutte å rote, sier han. Quote Jeg satt jo med ryggen til for det meste. Om han brukte kondom eller andre gjenstander vet jeg ikke. Jeg kan bare si at det jeg forteller er sånn som det skjedde. Og hans jobb er å få Viggo fri og saken opp igjen. Jeg kan ikke si annet enn at jeg forteller sannheten og sånn er det. Det er ikke noe en kommer til å glemme hundre prosent. Detaljer blir alltid svakere, men jeg kommer alltid til å betale for det jeg har gjort, sier han. Kilde Endret 22. juni 2021 av Bremnes.Kari
Vera Skrevet 22. juni 2021 #10193 Skrevet 22. juni 2021 Bremnes.Kari skrev (7 timer siden): Nå er ikke jeg så inne med terminologien, men kan det kalles nekrofili hvis kroppen fortsatt er varm? (Grøss). Dessuten hadde vel JHA litt outrerte forestillinger, jmf. hans egne ord om at drapsofferet hans "smilte takknemlig mot ham". Det er mange som mener at drapene skulle skjule voldtektene, men det har vært usikkerhet rundt når voldtektene egentlig skjedde. Hva om voldtektene skulle skjule den egentlige hensikten - drap. At drap var hovedmotivet for ugjerningen, og voldtektene en glimrende måte å dra oppmerksomheten mot visse moduskandidater..og dermed karakteriseres som et drap hvor hovedmotivet var voldtekt. Men da blir det lettere å plassere JHA midt i sentrum av gjerningen - og det ville man jo ikke. JHA var som kjent opptatt av drap..den stille forsagte stakkaren.. Callisto83 skrev (7 timer siden): Jeg har vanskeligheter for å tro at JHA skal hatt noe som helst karisma til å lokke to jenter med kattunger opp i skogen alene, på eget initiativ. Tror nok en del av dere overvurderer JHA. Like før drapene var det f.eks Viggo som sto for samtalen med vitne som testet ut sykkelen, og JHA som sto i bakgrunnen. Selv om vitnet kjente JHA som barn. Viggo ledet an, JHA diltet. Det fortalte vitner som kjente dem! Viggo hadde også "den" erfaringen fra før, med seksuelle overgrep på barn. Så skulle det ikke være nødvendig å skrive, men når to jenter på 8 - 10 år blir voldtatt vaginalt og analt, så gjør det sikkert så grusomt vondt at de var to om å kontrollere dem, så de ikke skrek eller den andre stakk av. Jeg er glad de begge ble dømt, og det er egentlig en skam at strafferammen for slikt er så latterlig lav. Jepp. Et glimrende dekke for JHA, som mange har tilpasset hendelsesforløpet etter. Bare synd det ikke passer inn med hvordan han blir beskrevet av Heimevernet, medelever og lærere på VGs. Ja..jeg for min del håper det ikke er begått et justismord - det er ikke særlig bra om folk begynner å mistro rettsstaten. Jeg blir ikke særlig glad om noen sitter 21 år fengslet dersom de ikke har begått ugjerningen. Enig i at strafferammen er latterlig lav. 8
Gjest Bremnes.Kari Skrevet 22. juni 2021 #10194 Skrevet 22. juni 2021 9 minutter siden, Vera said: Det er mange som mener at drapene skulle skjule voldtektene, men det har vært usikkerhet rundt når voldtektene egentlig skjedde. Hva om voldtektene skulle skjule den egentlige hensikten - drap. At drap var hovedmotivet for ugjerningen, og voldtektene en glimrende måte å dra oppmerksomheten mot visse moduskandidater..og dermed karakteriseres som et drap hvor hovedmotivet var voldtekt. Men da blir det lettere å plassere JHA midt i sentrum av gjerningen - og det ville man jo ikke. JHA var som kjent opptatt av drap..den stille forsagte stakkaren.. Ja, kanskje hadde han planlagt å drepe noen den kvelden, samme hvem, og "bonusen" var at det var to småjenter. Så ble han litt revet med, fårråsiesånn. Syns noen sa det godt tidligere her i tråden, alt virket så planlagt og forseggjort, det perfekte åsted uten fluktrute, allerede ferdigkuttede greiner til dekke, kniven parat skjult i buksa, den beste dekkhistorien om joggetur og kattungejakt. Også greier tullingen å ejakulere på åstedet.
2ro Skrevet 22. juni 2021 #10195 Skrevet 22. juni 2021 Fra side 91: Det kan være flere grunner til at Andersen ikke husker eller ønsker å huske at det var den minste jenta han forgrep seg på.Han holdt jo også sin egen deltagelse i overgrepene for seg selv inntil han tok initiativ for å forklare seg om temaet i avhør 26.10.00. Men uansett hva Sjødin hevder gjennom sine angrep på etterforskningsledelsen og Andersens troverdighet, så kan følgende faktum legges til grunn: Forklaringen Andersen til slutt avgir om at det var den minste jenta han forgrep seg på sammen med Kristiansen, stemmer med blandingsmaterialet funnet på henne fra to menn med deres forskjellige DNA-typer, med enda sikrere funn av hans DNA på den minste jenta ved reanalysen i 2010, med at Andersens DNA-type ikke er funnet på den eldste jenta mens det derimot fra henne er gjort funn fra sædrester som kan stamme fra Kristiansen. Det er dette er for meg mer interessant enn det meste. Jeg håper virkelig de nye prøvene kan gi en god forklaring på dette. Det er jo rart at JHA sitt DNA ikke stemmer med sædrester på jenten. At det er forurenset som er forsvar mot DNA er merkelig med tanke på at det er sæd det er snakk om. Jeg har ikke lest en fullgod forklaring på dette (ennå). Det kan jo være en god forklaring på dette som jeg har gått glipp av. Slik jeg leser hva som skjedde med prøve 25 var at den var todelt og sæddel ble oppbrukt i Spania, Mao det var ikke sæd som ble testet i Sverige. Nå er jo beviset nøytralisert for det er ikke en fullverdig profil av Viggo. Denne kan heller ikke undersøkes på nytt. spørsmålet er i grunnen ubesvart. Om sæd på ene jenten ikke er fra JHA så må jo det komme fra noen andre... Spania var de beste på tidspunktet, men mye har skjedd i mellomtiden. DNA beviset er svekket, men det er fortsatt interessant. Har det skjedd en feil håper jeg de finner det ut. 3
Gjest Bettys Skrevet 22. juni 2021 #10196 Skrevet 22. juni 2021 Agnesjenta skrev (25 minutter siden): Det VAR god dekning overalt da. Han måtte ikke forflytte seg for å kunne få sendt meldinger. Tror du VK visste hvor langt han måtte forflytte seg for å komme innunder EG-A basestasjon? Nei selvfølgelig visste han ikke hvor dekningsområdene fra de forskjellige basestasjonene var. Når jeg skrev om dekning, mente jeg dekning fra Eg A. Antok at det var åpenbart.
Gjest Fnuggolina Skrevet 22. juni 2021 #10197 Skrevet 22. juni 2021 Agnesjenta skrev (43 minutter siden): Han har jo sagt at han gikk inn og ut av huset, og moren har hørt ham gå inn og ut av huset? Jeg vet at datteren min var i kjellerstuen i går med venner. Jeg vet de var oppe på kjøkkenet av og til. Jeg kan ikke tidfeste når, heller ikke når vennene kom og gikk. Det er fordi det er dagligdagse hendelser. Agnesjenta skrev (38 minutter siden): Hvorfor er det ingen av naboene som kan tidfeste NÅR JH kom til VK? Eller når kompisene kom bort? Etter at VK hadde ringt dem og de hadde sett ferdig filmen? Hvis dere naboer fulgte så godt med?? Moren sa ikke at hun nokså sikkert hørte ham. Det er sitert i tråden her. Det andre innlegget ditt forstår jeg ikke hvor du vil med. Jeg var forøvrig ikke nabo da.
Perelandra Skrevet 23. juni 2021 #10198 Skrevet 23. juni 2021 Tråden er ryddet for spekulasjoner, ryktespredning, persondebatt, brudd på retningslinjene for Aktuelle saker og politikk, og svar til dette. Perelandra, mod.
Bendie Skrevet 23. juni 2021 #10199 Skrevet 23. juni 2021 Bettys skrev (På 21.6.2021 den 23.15): Ja akkurat sånn😳 Eller at de hadde planlagt og gått gjennom hvordan bortføringene skulle gjøres fra de møttes i Baneheia. Hvor VK var rundt kl 19 vet jeg ikke, men tydeligvis et sted det var dekning. Jeg tror ikke drapene skjedde før en time senere uansett. VK og JHA hadde øvd seg på krigsleker og kamuflasje i Baneheia mange ganger og et slikt scenario med å holde seg skjult, forflytte seg hurtig, avtale møtested etc virker jo å være midt i blinken for dem. Jeg har vanskelig for å se for meg et sannsynlig scenario for at det skal være planlagt, om V.K er delaktig i planleggingen og den påfølgende ugjerningene. Hvis en tenker seg det ble planlagt etter de møttes på parkeringsplassen, stiller det seg en del uforklarlige spørsmål. Hvor ble det av sykkelen. Hvis det var så de skulle holde seg i skjul i terrenget? De drar neppe med seg en neonfarget sykkel? Hvorfor drar V.K hjem? Det gir ingen mening om de planlegger å lokke med seg jentene. Det er lite trolig han forflytter seg rundt for å komme innen for EG A? Om han drar hjem må han ha dratt senest 18.45. En kan tenke seg jentene er observert. Hva et så planen videre? V.K kan ikke vite om jentene lar seg lokke og når de beveger seg hjemover ? Planen er vel neppe at J.H.A skal holde de i sjakk til V.K dukker opp?? Og så flaks da at han dukket opp akkurat i riktig tid. Samtidig er det knapt med tid om han skal dra tilbake usett gjennom terrenget senest 20.10. Det er heller ingen indikasjoner på at V.K var delaktig i en eventuell planlegging dagen før. Alt tyder på at planlegging og kutting av kvister skjedde da. J.H.A har også forklart at han kuttet kvistene, slik at det ikke skulle være synlig i terrenget. Noe han hadde lært i militæret. Det er heller ingen tid til dette etter drapene. Om dette skjedde mellom 20.00-20.15. Da ville J.H.A ankommet V.K senere den kvelden. 6
Bendie Skrevet 23. juni 2021 #10200 Skrevet 23. juni 2021 (endret) 2ro skrev (På 22.6.2021 den 9.09): Fra side 91: Det kan være flere grunner til at Andersen ikke husker eller ønsker å huske at det var den minste jenta han forgrep seg på.Han holdt jo også sin egen deltagelse i overgrepene for seg selv inntil han tok initiativ for å forklare seg om temaet i avhør 26.10.00. Men uansett hva Sjødin hevder gjennom sine angrep på etterforskningsledelsen og Andersens troverdighet, så kan følgende faktum legges til grunn: Forklaringen Andersen til slutt avgir om at det var den minste jenta han forgrep seg på sammen med Kristiansen, stemmer med blandingsmaterialet funnet på henne fra to menn med deres forskjellige DNA-typer, med enda sikrere funn av hans DNA på den minste jenta ved reanalysen i 2010, med at Andersens DNA-type ikke er funnet på den eldste jenta mens det derimot fra henne er gjort funn fra sædrester som kan stamme fra Kristiansen. Det er dette er for meg mer interessant enn det meste. Jeg håper virkelig de nye prøvene kan gi en god forklaring på dette. Det er jo rart at JHA sitt DNA ikke stemmer med sædrester på jenten. At det er forurenset som er forsvar mot DNA er merkelig med tanke på at det er sæd det er snakk om. Jeg har ikke lest en fullgod forklaring på dette (ennå). Det kan jo være en god forklaring på dette som jeg har gått glipp av. Slik jeg leser hva som skjedde med prøve 25 var at den var todelt og sæddel ble oppbrukt i Spania, Mao det var ikke sæd som ble testet i Sverige. Nå er jo beviset nøytralisert for det er ikke en fullverdig profil av Viggo. Denne kan heller ikke undersøkes på nytt. spørsmålet er i grunnen ubesvart. Om sæd på ene jenten ikke er fra JHA så må jo det komme fra noen andre... Spania var de beste på tidspunktet, men mye har skjedd i mellomtiden. DNA beviset er svekket, men det er fortsatt interessant. Har det skjedd en feil håper jeg de finner det ut. Det er ikke mulig å fastslå om dna funn fra eldste jente stammer fra sæd. Prøven innholdet også hudrester og lignende og en kan ikke skille dette i fra hverandre .Prøven kan kan også være et resultat av støy/ artefakt, som ikke er reelt dna, eller forurensing, som kan være overført fra jentenes tøy, J. H.A, åstedsteknikere, fra laboratoriet osv. Når det gjelder å at J.H.A ikke husker har jeg ingen tro på dette. Han virket helt uanfektet og kald under rettssaken. Dessuten er det en misoppfatning at folk fortrenger voldsomme hendelser. Det er tvert i mot, disse minnene brenner seg fast. Endret 23. juni 2021 av Bendie 10
Fremhevede innlegg