Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)
rebella81 skrev (På 21.6.2021 den 7.09):

Men si at det er en skyldig Viggo vi har med å gjøre da. Hvor sannsynlig mener dere det er;

- å uten unntak nekte skyld i alle de år. Jobbe tett med advokater og massevis av støttespillere som tror på han. Stille opp i podcaster og intervjuer. Se folk i øynene og si at han ikke gjorde det.

- dette når han vet godt at teknikken forandrer seg hele tiden, det tas nå nye prøver av ham. Tenk for et fall hvis de nye prøvene viser at det var han?

- er det noen psykiatrisk sakkyndige som har uttalt at han har personlighetsavvik som samsvarer med en slik oppførsel? Å være skyldig, men likevel lyve til alle om det? Og da holder det ikke å fokusere på det at han var en umoden gjøk som ungdom (NEI, BAGATELLISERER IKKE SEKSUELLE OVERGREP). Jeg tenker du skal være rimelig iskald hvis du er skyldig, men likevel lyver så konsekvent om det nå.

- hva er det egentlig å vinne på det? Straffen er jo uansett ferdig sonet. Som skyldig kunne han sikkert forlatt fengselet i ro og mak nå til høsten, ut til et nytt liv. Hadde det vært aktuelt og sluppet han ut i 2005 er det så, men nå er han jo ferdig uansett. Som skyldig hadde jo sikkert forsvarsadvokatene hans oppfordret han til å ta imot den behandlingen som må til for å slippe videre forvaring. For det er jo ikke sånn at forsvarsadvokater konsekvent kjemper som dyr for å frikjenne åpenbart skyldige mennesker.

Sånn helt generelt tenker jeg det blir vanskelig for noen av oss å skulle analysere sannsynligheter i atferd/tankesett til noen som er i stand til å voldta og drepe barn.

Det blir like meningsløst som at vi som «folk flest» skal analysere Breivik eller Manshaus, Joseph Fritzel osv. 

I tillegg er begge to litt mindre skarpe enn den jevne person i befolkningen, også vanskelig for oss her å vurdere logikken deres da.

Hva var logikken med å voldta de barna, kikkingen osv 🤷‍♀️ Hvorfor ikke konsekvenstekning osv?

Hva er logikken i å trene på å komme seg usett gjennom Baneheia? 

Og så videre. 

Dette er umulig å forstå. 

Ryddet for ryktespredning og persondebatt. Perelandra, mod. 

Endret av Fnuggolina
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Fnuggolina skrev (På 21.6.2021 den 8.28):

Sånn helt generelt tenker jeg det blir vanskelig for noen av oss å skulle analysere sannsynligheter i atferd/tankesett til noen som er i stand til å voldta og drepe barn.

Det blir like meningsløst som at vi som «folk flest» skal analysere Breivik eller Manshaus, Joseph Fritzel osv. 

I tillegg er begge to litt mindre skarpe enn den jevne person i befolkningen, også vanskelig for oss her å vurdere logikken deres da.

Hva var logikken med å voldta de barna, kikkingen osv 🤷‍♀️ Hvorfor ikke konsekvenstekning osv?

Hva er logikken i å trene på å komme seg usett gjennom Baneheia? 

Og så videre. 

Dette er umulig å forstå. 

Ryddet for ryktespredning og persondebatt. Perelandra, mod. 

Greit nok. Må bare "arrestere" deg på det med at VK er istand til å drepe barn. Det er det vi ikke vet.

Nå er jo nettopp analysering av sannsynligheter noe veldig mye av denne tråden handler om. Hvorfir ble ditt og datt sagt under pågripelsen. Hvorfor var JH i Baneheia dagen før, osv. Derfor kunne det vært interessant å analysere hvorfor en eventuell skyldig Viggo kjører denne knallharde prosessen når han vet hvor tungt fallet blir hvis det skulle komme frem at han faktisk er skyldig. Det må nå være hundre gang lettere, som skyldig, og bare bli sluppet ut i ro og mak nå til høsten?

Endret av Perelandra
  • Liker 5
Skrevet
Fnuggolina skrev (1 time siden):

Hm....

Litt rart da å motta meldingene og svare raskt på den ene om man faktisk er i bua 🤷‍♀️

Også rart å frekventere inn og ut av bua/huset uten å bli sett av en eneste i et ganske tettbebygd boligfelt hvor 3 blokker har verandaen sine vendt ut mot bua og rekkehuset hvor foreldrene bor. I tillegg til at mange skal benytte garasjene der til å hente/parkere bil. 

Men for all del, mulig er det jo. 

Hvordan vet du at han ikke ble sett? Det var vel ingen som kartla bevegelser i områdene rundt Baneheia? Å forvente at  noen skal huske dette uker etter og i tillegg  skulle kunne tidfeste dette er vel ikke å forvente?

• Liker 10
Gjest Atheena
Skrevet (endret)
Fnuggolina skrev (4 timer siden):

Hm....

Litt rart da å motta meldingene og svare raskt på den ene om man faktisk er i bua 🤷‍♀️

Også rart å frekventere inn og ut av bua/huset uten å bli sett av en eneste i et ganske tettbebygd boligfelt hvor 3 blokker har verandaen sine vendt ut mot bua og rekkehuset hvor foreldrene bor. I tillegg til at mange skal benytte garasjene der til å hente/parkere bil. 

Men for all del, mulig er det jo. 

Ja flere lager jo et stort poeng ut av at sykkelen ikke ble sett ved bommen. Så at mor og far ikke oppdaget han inne i huset når han fikk med seg værmeldingen etter Dagsrevyen og til og med husker detaljer om værmeldingen og hvem som meldte været er jo pussig. 

Endret av Atheena
Gjest Fnuggolina
Skrevet
Bendie skrev (2 timer siden):

Hvordan vet du at han ikke ble sett? Det var vel ingen som kartla bevegelser i områdene rundt Baneheia? Å forvente at  noen skal huske dette uker etter og i tillegg  skulle kunne tidfeste dette er vel ikke å forvente?

At han ikke ble sett av noen av naboene.

Hele nabolaget der kjente hverandre før, og de kjenner igjen hverandre nå.

Viggo vakte jo stor oppsikt i tillegg generelt (altså; ALLE visste hvem han var), og ingen så ham. 

Dette var samme år «mitt» kull skulle skifte fra VGS til høyere utdanning, og mange av jevnaldrende bodde fortsatt i området og var den høsten på flyttefot til diverse studiesteder osv. 

Så: i tillegg til at store deler av hans oppvekstkrets fortsatt var naboer - og deres foreldre jo også bodde der, samt alle vitnene som jo har kommentert, samt alle på rundspørringen (noen som jo navnga ham og), samt alle naboer som kjenner hverandre og særlig Viggo igjen. 

Konstanterer ikke noe som helst utover at ingen så ham, heller ikke foreldre. 

Når han da må ha gått flere ganger inn og ut. 

Om Viggo husket hvem som hadde værmeldingen klarer sikkert noen å huske at «jo, jeg så vel Viggo kanskje muligens» om de gjorde det. 

Eventuelt kan vi i det minste være enige om at det er lett å glemme, og da ganske spesielt å erindre at «joda, det var Vår Staude kl dittogdatt som meldte frisk bris». 

Mulig han var der, men jeg tror uansett han lyver om noe av dette her. 

Gjest Atheena
Skrevet
Katten.2.0 skrev (På 20.6.2021 den 12.04):

Vesentlig mer sannsynlig at han tok feil av tiden, som ørten andre gjorde den dagen.

Men nei, du har rett. Det er mer sannsynlig at en med relativt lav IQ plasserer mobilen akkurat utenfor telemastenes dekningsområdet (som han ikke kunne vite hvor var) for å gi seg alibi, samtidig som han løp til og fra et åsted uten at noen har sett ham. Dette uten å etterlate ett eneste teknisk bevis.

Ja. Joa. De som ikke er overbevist om skyld er de som tror på konspirasjoner her. 

For det første ble de to fanget opp av politiet i rundspørringen den 22/5-00. Begge nektet for å ha vært i Baneheia den fredagen og begge forteller at de var hjemme hos VK i det kritiske tidspunktet for drapene. JHA forklarer at han kom til VK kl. 20.00.

4. juni blir VK tatt inn til avhør hvor han fremdeles nekter for at han var i Baneheia drapsdagen og serverer politiet den mistenkelige personen Elvis. Samt at han sier at JHA kom til han kl. 19.30

5. juni blir JHA avhørt og endrer tidspunktet han kom til VK til kl. 19.30 slik at det stemmer overens med vitneforklaringen VK ga dagen før, han serverer også politiet Elvis. Men han forteller i tillegg at han var på løpetur først i Baneheia. 

14. juli tar politiet VK og JHA inn til avhør på nytt fordi forklaringene deres umulig kunne stemme. De var begge observert i Baneheia drapsdagen. Plutselig overrasker de politiet med å selv fortelle at de var i Baneheia (en viktig detalj var selvsagt at de hadde møtt på vitnet Rødsvik som fortalte de at han hadde fortalt politiet dette) 

Så prøver han seg på at dette bare er en forglemmelse, men glemmer i samme slengen at han har fortalt til politiet i avhør 4. juni at han ikke visste at JHA var i Baneheia drapskvelden. Så har han liksom låst seg ut fra bua. Hvordan viste han at JHA var i Baneheia når JHA ikke hadde med seg mobil? Han nekter for at han var lenger enn til parkeringsplassen, men så blir han konfrontert med at vitner har sett han syklende helt ved 3. stampe. Så tåkelegger han hvilken sykkel han bruker, han husker ikke om han brukte den nye eller om han brukte sykkelen til moren. 

Når det kommer til dekningsområde til EG A vet man ikke det sikkert fordi det først ble gjort målinger 1 år senere. Det er også dekning kun noen hundre meter unna åstedet samt at det er et vindu på 40 minutter mellom meldingene han sendte. Derfor så er ikke det et utelukkelsesbevis. 

Gjest Hipparchia
Skrevet
Atheena skrev (19 minutter siden):

For det første ble de to fanget opp av politiet i rundspørringen den 22/5-00. Begge nektet for å ha vært i Baneheia den fredagen og begge forteller at de var hjemme hos VK i det kritiske tidspunktet for drapene. JHA forklarer at han kom til VK kl. 20.00.

4. juni blir VK tatt inn til avhør hvor han fremdeles nekter for at han var i Baneheia drapsdagen og serverer politiet den mistenkelige personen Elvis. Samt at han sier at JHA kom til han kl. 19.30

5. juni blir JHA avhørt og endrer tidspunktet han kom til VK til kl. 19.30 slik at det stemmer overens med vitneforklaringen VK ga dagen før, han serverer også politiet Elvis. Men han forteller i tillegg at han var på løpetur først i Baneheia. 

14. juli tar politiet VK og JHA inn til avhør på nytt fordi forklaringene deres umulig kunne stemme. De var begge observert i Baneheia drapsdagen. Plutselig overrasker de politiet med å selv fortelle at de var i Baneheia (en viktig detalj var selvsagt at de hadde møtt på vitnet Rødsvik som fortalte de at han hadde fortalt politiet dette) 

Så prøver han seg på at dette bare er en forglemmelse, men glemmer i samme slengen at han har fortalt til politiet i avhør 4. juni at han ikke visste at JHA var i Baneheia drapskvelden. Så har han liksom låst seg ut fra bua. Hvordan viste han at JHA var i Baneheia når JHA ikke hadde med seg mobil? Han nekter for at han var lenger enn til parkeringsplassen, men så blir han konfrontert med at vitner har sett han syklende helt ved 3. stampe. Så tåkelegger han hvilken sykkel han bruker, han husker ikke om han brukte den nye eller om han brukte sykkelen til moren. 

Når det kommer til dekningsområde til EG A vet man ikke det sikkert fordi det først ble gjort målinger 1 år senere. Det er også dekning kun noen hundre meter unna åstedet samt at det er et vindu på 40 minutter mellom meldingene han sendte. Derfor så er ikke det et utelukkelsesbevis. 

Må bare kommentere på dette. VK vistte at JH var i Baneheia fordi han ringte med hustelefonen til JHA, hvor faren svarte. Han fortalte JHA var i Baneheia med Heimvernet. Dette er skrevet flere ganger i tråden og står i GK. De har telefonlogg på at dette stemmer. 

Skrevet (endret)
Fnuggolina skrev (2 timer siden):

At han ikke ble sett av noen av naboene.

Hele nabolaget der kjente hverandre før, og de kjenner igjen hverandre nå.

Viggo vakte jo stor oppsikt i tillegg generelt (altså; ALLE visste hvem han var), og ingen så ham. 

Dette var samme år «mitt» kull skulle skifte fra VGS til høyere utdanning, og mange av jevnaldrende bodde fortsatt i området og var den høsten på flyttefot til diverse studiesteder osv. 

Så: i tillegg til at store deler av hans oppvekstkrets fortsatt var naboer - og deres foreldre jo også bodde der, samt alle vitnene som jo har kommentert, samt alle på rundspørringen (noen som jo navnga ham og), samt alle naboer som kjenner hverandre og særlig Viggo igjen. 

Konstanterer ikke noe som helst utover at ingen så ham, heller ikke foreldre. 

Når han da må ha gått flere ganger inn og ut. 

Om Viggo husket hvem som hadde værmeldingen klarer sikkert noen å huske at «jo, jeg så vel Viggo kanskje muligens» om de gjorde det. 

Eventuelt kan vi i det minste være enige om at det er lett å glemme, og da ganske spesielt å erindre at «joda, det var Vår Staude kl dittogdatt som meldte frisk bris». 

Mulig han var der, men jeg tror uansett han lyver om noe av dette her. 

Jeg kjenner også naboene mine, har bodd her i flere år. Vi er tre boliger med same innkjørsel. Vet jeg så ene naboen for et par ?dager siden, han parkerte bilen og gikk inn i huset. Husker ikke om det var lørdag eller søndag, og ikke klokkeslett.Så han også på verandaen nylig, kan heller ikke tidfeste dette. Andre naboen hadde besøk i går, bil parkert, men kan ikke si klokkeslett de kom eller dro, selv om jeg så de kjørte ut.   Ser du ikke hvor dumt det blir? 

Naboene står vel ikke med loggbok og fører inn når de har sett han , gå inn og ut av huset?

Endret av Lana01
  • Liker 17
Gjest Fnuggolina
Skrevet
Lana01 skrev (8 minutter siden):

Jeg kjenner også naboene mine, har bodd her i flere år. Vi er tre boliger med same innkjørsel. Vet jeg så ene naboen for et par ?dager siden, han parkerte bilen og gikk inn i huset. Husker ikke om det var lørdag eller søndag, og ikke klokkeslett.Så han også på verandaen nylig, kan heller ikke tidfeste dette. Andre naboen hadde besøk i går, bil parkert, men kan ikke si klokkeslett de kom eller dro, selv om jeg så de kjørte ut.   Ser du ikke hvor dumt det blir? 

Det jeg ser er:

Det jeg påpeker er for dumt. (Kan jo stemme).

JEG husker jo knapt selv hva jeg gjorde for 5 minutt siden - poenget mitt er mer bare å konstantere at ingen kan gi Viggo alibi, snålt at han får med seg så mye detaljer av værmelding når han A)liksom var i bua og B) går inn og ut av et lite rekkehus på relativt få kvadratmeter hvor noen er hjemme

Om moren stod på kjøkkenet med høy lyd på TV/midt i oppvasken eller annen støyende aktivitet kan Viggo selvsagt ha kommet seg inn uten å ha blitt merket. 

Men disse rekkehusene er såpass små, og planløsningen slik lagt at jeg tror han lyver om dette nyhetsgreiene - det skal GODT gjøres å få med seg så mye uten å bli sett/ordentlig hørt, det er små rekkehus 🤷‍♀️

Det du tenker er for dumt legges av premiss ovenfor alt JHA hevder, og forsåvidt Viggo også. 

Gjest Bettys
Skrevet
Lana01 skrev (27 minutter siden):

Naboene står vel ikke med loggbok og fører inn når de har sett han , gå inn og ut av huset?

Men hvis to jenter forsvinner rett i nærheten en fredags kveld ville du kanskje tenkt nøye gjennom hva du har sett og hørt den dagen? 

Skrevet
Fnuggolina skrev (2 minutter siden):

Det jeg ser er:

Det jeg påpeker er for dumt. (Kan jo stemme).

JEG husker jo knapt selv hva jeg gjorde for 5 minutt siden - poenget mitt er mer bare å konstantere at ingen kan gi Viggo alibi, snålt at han får med seg så mye detaljer av værmelding når han A)liksom var i bua og B) går inn og ut av et lite rekkehus på relativt få kvadratmeter hvor noen er hjemme

Om moren stod på kjøkkenet med høy lyd på TV/midt i oppvasken eller annen støyende aktivitet kan Viggo selvsagt ha kommet seg inn uten å ha blitt merket. 

Men disse rekkehusene er såpass små, og planløsningen slik lagt at jeg tror han lyver om dette nyhetsgreiene - det skal GODT gjøres å få med seg så mye uten å bli sett/ordentlig hørt, det er små rekkehus 🤷‍♀️

Det du tenker er for dumt legges av premiss ovenfor alt JHA hevder, og forsåvidt Viggo også. 

Moren har sagt at hun mener å huske at  han gikk inn og ut av huset, og også hadde en telefonsamtale på trappen utenfor. 

VK  kan ha tatt feil av dagen, han hørte værmeldingen, ikke verre en det

• Liker 7
Skrevet
Bettys skrev (2 minutter siden):

Men hvis to jenter forsvinner rett i nærheten en fredags kveld ville du kanskje tenkt nøye gjennom hva du har sett og hørt den dagen? 

Det var vel ingen som misstenkte noe kriminelt, da de forsvant. , og å huske tilbake i ettertid, en helt dagligdags hendelse om at noen gå inn og ut av huset sitt, og også kunne angi tid? 

• Liker 8
Gjest Bettys
Skrevet (endret)
Lana01 skrev (9 minutter siden):

Det var vel ingen som misstenkte noe kriminelt, da de forsvant. , og å huske tilbake i ettertid, en helt dagligdags hendelse om at noen gå inn og ut av huset sitt, og også kunne angi tid? 

Det ble igangsatt leteaksjon om kvelden, så det var ikke så veldig lenge man måtte tenke tilbake akkurat. Dagen etter var det vel i alle fall ganske klart at noe måtte ha skjedd med dem.

Når det gjelder moren til Viggo så innrømmet hun så vidt jeg kan huske i retten at det kanskje var ønsketenkning at hun hadde hørt han.

Endret av Bettys
Skrevet
Bettys skrev (1 minutt siden):

Det ble igangsatt leteaksjon i kvelden, så det var ikke så veldig lenge man måtte tenke tilbake akkurat. Dagen etter var det vel i alle fall ganske klart at noe måtte ha skjedd med dem.

Når det gjelder hva moren til Viggo så innrømmet hun så vidt jeg kan huske i retten at det kanskje var ønsketenkning at hun hadde hørt han.

og da skulle man misstenke at VK  må være innblandet i forsvinningen? og tenke igjennom om de har sett han ved boligen, denne dagen?

at moren ikke klarer å si dette sikkert, viser jo bare hvor vanskelig det er å tidfeste dagligdagse ting, i ettertid. 

• Liker 7
Gjest Atheena
Skrevet
Lana01 skrev (1 time siden):

og da skulle man misstenke at VK  må være innblandet i forsvinningen? og tenke igjennom om de har sett han ved boligen, denne dagen?

at moren ikke klarer å si dette sikkert, viser jo bare hvor vanskelig det er å tidfeste dagligdagse ting, i ettertid. 

Ja og JHA kan også ha husket feil når det kommer til at sykkelen ble låst til bommen. Han sa vel heller ikke at han var sikker på dette med at mobilen lå i sykkelvesken, men han trodde det siden han ofte la den der. Så det er en del momenter som man da ikke kan feste helt lit til og dette går begge veier. 

Det er og blir en del faktorer i denne saken vi ikke har full oversikt over. Vi må derfor vente på at etterforskningen som gjøres nå er ferdig og det virker faktisk som at påtalemyndighetene har tro på at de vil oppklare og gjøre nye funn. Så får vi se. 

Gjest Fnuggolina
Skrevet
Lana01 skrev (2 timer siden):

Moren har sagt at hun mener å huske at  han gikk inn og ut av huset, og også hadde en telefonsamtale på trappen utenfor. 

VK  kan ha tatt feil av dagen, han hørte værmeldingen, ikke verre en det

Det er mulig.

Tidligere i tråden ble dette presentert som «moren tror kanskje hun hørte han gå inn og ut, men er ikke sikker».

Om han husker feil dag har han vel enda mindre begrep om tidsrommet den kvelden.

Noe jeg har forståelse for, men da holder det jo ikke som forklaring. 

Skrevet
Atheena skrev (31 minutter siden):

Ja og JHA kan også ha husket feil når det kommer til at sykkelen ble låst til bommen. Han sa vel heller ikke at han var sikker på dette med at mobilen lå i sykkelvesken, men han trodde det siden han ofte la den der. Så det er en del momenter som man da ikke kan feste helt lit til og dette går begge veier. 

Det er og blir en del faktorer i denne saken vi ikke har full oversikt over. Vi må derfor vente på at etterforskningen som gjøres nå er ferdig og det virker faktisk som at påtalemyndighetene har tro på at de vil oppklare og gjøre nye funn. Så får vi se. 

Problemet er så snart man blander inn VK  i hendelsen, får man flere spørsmål en svar. Det hele går enkelt opp, hvis VK  var i bua slik han hevder

Det forklarer JHA  sin merkelig oppførsel i Baneheia dagen før, og at han planla drap(ene)

Det forklarer at basestasjonen hjemme hos  VK slo inn, da han brukte telefonen

Det forklarer vitneobservasjonene som ble gjort rundt drapsstedet i det aktuelle tidspunktet

Det forklarer at JHA  løy til faren om hva han skulle gjøre i Baneheia  allerede før ugjerningen

Det forklarer at han først tilsto overgrep på ene jenta , og forandret dette etter dna bevis forelå

Det forklarer hvorfor han oppga feil veg de hadde gått til åstedet

Det forklarer hvorfor ikke mobilbeviset stemmer med det JHA  har forklart, om hvor han og VK  oppholdt seg før ugjerningen

Det forklarer hvorfor ikke VK  kan ha låst sykkelen til bommen, fordi nøklene var innelåst i bua

Det forklarer hvorfor det ble konkludert med en gjerningsmann grunnet likheten av drapene, og åstedsspor

Det forklarer hvorfor ikke JHA  fortalte om mobilbruken til VK

Det forklarer hvorfor ikke JHA  fortalte om VK før  politiet serverte han denne muligheten

Det forklarer hvorfor han i detalj kunne beskrive drapsmetoden, og dette var noe han ikke hadde delt med VK

Det forklarer hvorfor man kun har funnet DNA  spor fra JHA  på åstedet

• Liker 22
Skrevet (endret)
Bettys skrev (2 timer siden):

Så ingen av disse oppvakte vitnene observerte andre bevegelser rundt V.K sitt hjem denne kvelden?Når J.H.A dro til Baneheia eller når han ankom V.K eller når han kom hjem til seg selv?Eller V.K sine bevegelser denne kvelden?Altså kan en ikke vektlegge at V.K ikke er observert ved bua. 

Endret av Bendie
  • Liker 9
Skrevet
1 hour ago, Atheena said:

Han sa at han var helt sikker på at Kristiansen hadde den med seg inn i Baneheia, men skiftet forklaring da det ikke kunne stemme. 

• Liker 11
Skrevet
2 hours ago, Bettys said:

Faren til en av jentene forklarte seg også mye feil om drapskvelden. Burde ikke han ha ekstra god grunn til å huske det?

• Liker 12
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...