Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Atheena
Skrevet
RockOn skrev (1 time siden):

Han har sittet inne i 21 år og fått terapi i 14 av dem, i hvertfall av samme psykolog i 14 år. Så at han er en tikkende bombe er ikke sikkert. Det finnes pedofile som får hjelp og klarer å holde lystene sine i tømmene. 

Jeg tenker at de hadde ikke sluppet han løs hadde de trodd det var så stor fare for gjentakelse. Og de skrev også at de var veldig usikkre på netopp om det var det, dette sa de fordi han har sittet inne i så mange år at de har rett og slett ikke noe grunnlag til å uttale seg. De mente også at de ville holde han der i 4 år til fordi han skulle gradvis tilpasses utsiden, sånn at ikke overgangen ble så brå. Noe jeg er helt enig i egentlig.. Fra 21 år og rett ut tror jeg ikke er så heldig. 

Og bare for å presisere, så forsvarer ikke jeg VK på noen som helst måte, men jeg prøver å få frem at de hadde aldri sluppet han løs hadde de0 vært så sikre på at han kunne gjøre det igjen. Det er jo ingen som ønsker gjentakelse av hva som skjedde! 

«Sånn som han holdt på» var det jeg skrev. Det var et svar til en annen bruker og er med henblikk på hvordan han var i oppveksten og hvorfor han ble sett på som moduskandidat. Nå tar du det ut av kontekst.

Jeg tror ikke han er en tikkende bombe NÅ!  

Videoannonse
Annonse
Gjest Atheena
Skrevet
Aliquis skrev (2 timer siden):

Så han sender melding i det han forlater bommen, og så får de alt gjort på 40 minutter? 

De fikk dekning 150 meter fra åstedet, han trenger engang ikke å ha gått til bommen. Mer logisk at det er en forklaring på mobilbeviset enn at JHA skulle debutert på denne måten og gjort alt selv, når bestevennen din er en tikkende bombe og har erfaring med voldtekt, lokking, trusler og vold. 

Skrevet
Hank Amarillo skrev (39 minutter siden):

Å gå på frem og tilbake på 40 minutter er null problem. Men han jo utføre diverse ugjerninger på åstedet før man returnerer.

Hvor lang tid det ville tatt, minimum vet jeg ikke. Har vel forsåvidt vært et problem, folk vil liksom ikke ta tak i mobilbeviset.

Virker som aktoratet i Oslo har skjønt tegninga om at denne saken må etterforskes grundig. At det er nettopp slike ting man må ha litt klare parametere på.

3D modell av området og greier og greier, blir sikkert bra

Det er utrolig bra at de tar tak i saken. Særlig nå når teknologien har gått fram over er det håp for en konklusjon som ikke kan dras i tvil.

• Liker 3
Skrevet
Atheena skrev (5 minutter siden):

De fikk dekning 150 meter fra åstedet, han trenger engang ikke å ha gått til bommen.

Har du kilde på denne påstanden?  Jeg har bare sett at det stedet nærmest åstedet det var mulig å oppnå kontakt med EG_A var et lite område på nordsiden av 3. stampe.  Er det bare 150 meter til åstedet derfra?  Og luftlinje derfra er over vannet.

Eller snakker du om teoretisk dekning ingen har målt?  (i områder langt innenfor dekningsområdet til de 6 basestasjonene med god dekning på åstedet)

• Liker 15
Skrevet

Teori: 
Teorien min er at JAH planla dette overgrepet allerede dagen før. Og at han gjorde klart åstedet da, med kutting av kvister. Han ble observert av vitner ved toalettet, og de beskrev ham som rar og skremmende. Og kanskje det er disse vitnene som gjorde at han avbrøt denne kvelden og gikk tilbake kvelden etter, i håp om at de to jentene var der da og. Derfor ga han faren sin en nødløgn om hva han skulle i Baneheia og ga seg selv «alibi» ved at han var sammen med Heimevernet før han dro til Viggo. 
Han er jo ikke skarpeste kniven i skuffen, og tenkte kanskje da at det holdt. 

Han har, ifølge han selv, studert effektive drapsmetoder i forkant, og denne metoden ble brukt på begge jentene. Disse drapsmetoder hadde han aldri diskutert med Viggo. Han har sagt ved to forskjellige anledninger at han ønsker å drepe. Jeg tror drapene var hovedmotivasjonen hans. 

Han har også sagt i avhør at «Viggo har det bare i kjeften». At man stusser på at han debuterte på denne måten alene, og derfor måtte ha hatt med seg Viggo syns jeg er kjemperart. 

Dette er altså bare min teori, men etter å ha lest det som kan leses, hørt det som kan høres og sett det som kan sees om denne saken så er det dette jeg har kommet frem til som mulig hendelsesforløp. 

• Liker 23
Skrevet (endret)
Jazzbazz skrev (34 minutter siden):

Og luftlinje derfra er over vannet.

Når VK kan føle hvor radiosignalene til EG_A er så tenker jeg at å springe usett over vannet er innenfor. 

Endret av Midgard
  • Liker 29
Gjest Atheena
Skrevet (endret)
Jazzbazz skrev (25 minutter siden):

Har du kilde på denne påstanden?  Jeg har bare sett at det stedet nærmest åstedet det var mulig å oppnå kontakt med EG_A var et lite område på nordsiden av 3. stampe.  Er det bare 150 meter til åstedet derfra?  Og luftlinje derfra er over vannet.

Eller snakker du om teoretisk dekning ingen har målt?  (i områder langt innenfor dekningsområdet til de 6 basestasjonene med god dekning på åstedet)

Hvor har du det fra at det kun gjalt i luftlinje over vannet? Prøvde de til fots? 

Endret av Atheena
Skrevet
Jazzbazz skrev (24 minutter siden):

Det forundrer meg at ikke noen enda har lansert teorien om at VK durte over vannet i en liten gummibåt med påhengsmotor…. 

(Sorry,måtte bare..mener absolutt ikke spøke om det, blir bare litt frustrert over forskjellige teorier her ang mobilbruken.) 

• Liker 23
Skrevet
19 minutter siden, 2ro said:

Det er utrolig bra at de tar tak i saken. Særlig nå når teknologien har gått fram over er det håp for en konklusjon som ikke kan dras i tvil.

Hvis Viggo deltok, kan man jo tenke seg at nye DNA-analyser beviser det.

Hvis Viggo ikke deltok; finnes det da et eneste tenkelig nytt bevis som ville overbevist deg om det?

• Liker 4
Gjest Fnuggolina
Skrevet
Hank Amarillo skrev (1 time siden):

Å gå på frem og tilbake på 40 minutter er null problem. Men han skal jo utføre diverse ugjerninger på åstedet før han returnerer.

Hvor lang tid det ville tatt, minimum vet jeg ikke. Har vel forsåvidt vært et problem, folk vil liksom ikke ta tak i mobilbeviset.

Virker som aktoratet i Oslo har skjønt tegninga om at denne saken må etterforskes grundig. At det er nettopp slike ting man må ha litt klare parametere på.

3D modell av området og greier og greier, blir sikkert bra

Ja, ifølge vitners observasjoner om lyder og den første smsen så kan han iallefall ikke ha rukket å komme seg fra åsted til bommen. 

Det er vel om jeg ikke husker feil snakk om noen minutters intervall. 

RockOn skrev (2 timer siden):

Det er flere som mener at det kun var en drapsmann (FBI blandet annet) fordi drapsmpten var så lik at det skal godt gjøres at to stykker klarer det så likt. Og at JHA også har studert hvordan man dreper folk med kniv (var det en spesiell teknikk han studerte?) så er det vel egentlig ganske trolig at JHA drepte begge. 

Men det vil ikke utelukke att VK var med på det som sagt. Men at JHA bare var en uskyldig part som ble tvunget med på det og var redd for sitt eget liv tror jeg ikke på litt en gang! 

Det som er rart med VK er at han er av det litt enklere slaget og var i følge utredninger veldig umoden, så at han har klart å vært med uten å legge igjen ett eneste bevis er ganske rart. I tillegg så var svaret hans på at de fant hans DNA at da var han sikker på at de løy, fordi det finnes ikke noe DNA. Så er han skyldig så er han en gluping og mester til å manipulere og det er rart om han har klart lure alle til å tro at han var enkel i 21 år før dette skjedde ellers hadde han bare veldig flaks om ikke etterlot et eneste spor. Noe som er veldig spesielt det også da.. For uten at jeg har noe videre kunnskap om det, så er vel det ganske godt gjort uansett om man prøver? 

Altså Viggo var jo ikke tilbakestående. 

Både han og Jan Helge var jo veldig opptatt av militær osv - krigsleker og i det hele tatt.

At man da er normalt god på å planlegge litt strategisk på utføring av en ugjerning er jo ikke forbeholdt en sosialt oppegående person med høy akademisk interesse.

Man trenger jo såvidt være interessert i krim for å få noen tips til det.

Generelt kan man jo være sosialt enkel men samtidig jævlig manipulerende.

Viggo har jo vist at han er god på barn og manipulasjon, det redegjorde han for i avhør ifbm overgrepene. 

Er ikke sikkert han er regelrett pedofil, men at man fronter det å vise seksuell interesse for jevnaldrende ekskluderer ikke hang til overgrep generelt.

De fleste man tar i grove overgrepsringer/nettverk er jo tilsynelatende normale folk med familie osv. 

Gjest Fnuggolina
Skrevet
Zenhouse skrev (9 minutter siden):

Det forundrer meg at ikke noen enda har lansert teorien om at VK durte over vannet i en liten gummibåt med påhengsmotor…. 

(Sorry,måtte bare..mener absolutt ikke spøke om det, blir bare litt frustrert over forskjellige teorier her ang mobilbruken.) 

Har du vært i Baneheia og stampa siden du finner dette så banalt? 

Skrevet
winscp skrev (2 minutter siden):

Hvis Viggo deltok, kan man jo tenke seg at nye DNA-analyser beviser det.

Hvis Viggo ikke deltok; finnes det da et eneste tenkelig nytt bevis som ville overbevist deg om det?

F.eks om DNA viste at det var JH sitt DNA på begge jentene og ikke noe som styrker saken mot Viggo. Det hadde også hjulpet om JH trakk sin beskyldning i denne sammenheng. Om retten retten frifinner han og alle spørsmål er besvart (Mao ikke løse tråder). 

• Liker 2
Skrevet
Atheena skrev (2 timer siden):

Skjønner at det er viktig for DEG og flere som forsvarer VK å pynte på det for det er ikke særlig sympatisk å forsvare en som har voldtatt barn.

Ok. Nå snakker jeg generelt, og ikke om denne saken eller VK:

Så det du sier er at hvis man er skyldig i en ugjerning en gang i livet - så er man alltid skyldig i alle ugjerninger som skjer etterpå? Da har man ikke krav på forsvar, for et forsvar vil si det samme som at man pynter på tidligere ugjerninger, og bagatelliserer dem. 
Vil det si at dersom det blir begått en ugjerning i nærområdet til en som tidligere har begått en ugjerning, og som blir mistenkt for ugjerningen i nærområdet - skal dømmes uten rettergang. For han/hun uansett er skyldig, fordi han/hun er en fæl person som har begått en ugjerning tidligere? Forstår jeg deg rett? 

• Liker 23
Skrevet
Fnuggolina skrev (5 minutter siden):

Har du vært i Baneheia og stampa siden du finner dette så banalt? 

Ja jeg bor i byen. 

• Liker 8
Skrevet
Just now, 2ro said:

F.eks om DNA viste at det var JH sitt DNA på begge jentene og ikke noe som styrker saken mot Viggo. Det hadde også hjulpet om JH trakk sin beskyldning i denne sammenheng. Om retten retten frifinner han og alle spørsmål er besvart (Mao ikke løse tråder). 

Det er flott om du ville blitt overbevist av DNA fra JHA på begge jentene, men jeg tror dessverre dette ikke gjelder 99% av de som i dag mener Viggo er skyldig. De er allerede komfortable med en lang rekke ting i JHAs forklaringer som ikke stemmer med tekniske funn.

Jeg tror det absolutt eneste som ville overbevist skikkelig, er om JHA tilstår å ha gjort det alene.

• Liker 2
Skrevet
Atheena skrev (39 minutter siden):

Hvor har du det fra at det kun gjalt i luftlinje over vannet? Prøvde de til fots? 

150 meter fra åstedet var i luftlinje, da de tvang seg til å velge EG_A med de andre basestasjonene avskrudd. Men i praksis er det rundt 400 meter, fordi man kan ikke bevege seg i luftlinje.

Uansett er det temmelig spesielt med en ny teori om at VK beveget seg nøyaktig dit for å motta en sms. Så akkurat da han kom dit, så tikket meldingen inn. For i denne teorien har han mobilen med seg. Alternativt at han har parkert sykkelen akkurat på dette punktet, 150 meter i luftlinje fra åstedet.

De fleste ser at det du forsøker deg på her er å konkludere først, så lansere en særdeles konspiratorisk teori som får bevisene til å passe med konklusjonen din. Motargumentet ditt er altså at du synes JHAs historie om hvordan han ble tvunget til drap og voldtekt mens VK beveget seg hit og dit for å motta og sende sms (som det ikke finnes motiv for å gjøre), er mer sannsynlig enn at JHA alene drepte og voldtok jentene, selv om vi vet at han voldtok og drepte minst en av dem.

• Liker 28
  • Nyttig 1
Skrevet
winscp skrev (Akkurat nå):

Det er flott om du ville blitt overbevist av DNA fra JHA på begge jentene, men jeg tror dessverre dette ikke gjelder 99% av de som i dag mener Viggo er skyldig. De er allerede komfortable med en lang rekke ting i JHAs forklaringer som ikke stemmer med tekniske funn.

Jeg tror det absolutt eneste som ville overbevist skikkelig, er om JHA tilstår å ha gjort det alene.

Jeg er ikke urimelig. Jeg tror ikke i det heletatt på JH sin forklaring. Problemet med det (fra min side) er at han roter så mye (det gjorde Viggo også) at man ikke kan tro på noe. Det styrker ikke saken til noen. At de delvis var samkjøre, og samtidig rotet det til så mye er ikke bra. Derfor må bevisene være desto tydeligere. Det er ikke bra når den ene uten noe tvil er skyldig.

Jeg ser mobilbeviset brukes mye, men igjen, hvorfor ta den med for å gjøre en kriminell handling? At det er eller ikke er dekning blir ikke så viktig om man er åpen for muligheten om at man ikke har telefonen på seg når man gjør en kriminell handling. Og man tenker at hele handlingen ville ikke ta så lang tid om de var to. Særlig om noe av forarbeid var gjort. Det er det jeg ønsker svar på når de går gjennom saken. Uansett, DNA er viktigere. 

Så jeg håper virkelig på tydelige svar. Slik det ikke kan stilles spørsmål. Det er eneste måten familiene kan få fred, og om Viggo er uskyldig er det eneste måten han kan bli kvitt mistanke. Er han uskyldig må han selvsagt få oppreisning og JH må få kraftig reaksjoner. 

Uansett, saken må få litt fred av respekt for de etterlatte.

• Liker 4
Skrevet
winscp skrev (13 minutter siden):

Tvilsomt, da ville man vel bare kommet med muligheten for falske tilståelser.

Jeg tror det er en del som aldri vil godta at VK ikke hadde noe med disse drapene å gjøre, uansett. Men noe vil nok "bare" konsentrere seg om at han likevel er tidenes monster grunnet hans historikk.

• Liker 8
Gjest Bettys
Skrevet
winscp skrev (10 minutter siden):

Hvis det kommer DNA fra JHA fra den andre jenta og ingen DNA spor etter andre enn han på noen av dem, kommer jeg også til tro at JHA gjorde det alene. 

Men for å snu opp ned på det, hvis DNA fra VK blir funnet på en av jentene, tror dere som er overbevist om uskyld at han kan være skyldig da, eller trumfer mobilbeviset alt?

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...