Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Callisto83 skrev (25 minutter siden):

Innholdet i det lydopptaket virket nesten litt.... for godt til å være sant? Vedkommende nevner jo akkurat de samme punktene som forsvaret til Viggo har hengt seg opp i, mangel på DNA, og at politiet påvirket JHA til å trekke inn Viggo, hvis ikke fikk han forvaring.. Påfallende.

Jeg håper virkelig politiet etterforsker dette! Nøye! 

(Mon tro om Jahr og Klomsæt benyttet seg av Reid eller K.R.E.A.T.I.V metoden under denne vitneforklaringen.)

alle skjønner at det opptaket ikke har bevisverdi. 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hank Amarillo skrev (18 minutter siden):

Kan sikkert diskuteres troverdigheten av slikt, generelt.

Men det han skal ha sagt er jo nettopp det man kan forvente at han sier.

Det er kanskje det som blir litt for påfallende.. Får han f.eks noen fordeler med å stille opp på dette intervjuet?

Det er mange overlappende roller involvert her, forsvarsadvokater, forfattere m.mer.

Skrevet
Callisto83 skrev (2 timer siden):

Det er kanskje det som blir litt for påfallende.. Får han f.eks noen fordeler med å stille opp på dette intervjuet?

Det er mange overlappende roller involvert her, forsvarsadvokater, forfattere m.mer.

Det kan være mange grunner for at folk som sitter i fengsel lyver. Han kan ha ønsket å gjøre seg spesiell i håp om hjelp til sin egen sak.

Dette har ingen bevisverdi som det blir skrevet. At JHA skulle «betrodd» seg til noen som helst virker merkelig. Det er selvsagt mulig, og forklaringen om hva som kan ha skjedd på å stedet (drap først, misbruk etterpå) virker rimelig, men uansett ikke noe man kan legge vekt på i seg selv, og heller ikke noe som spiller noen særlig rolle i den store sammenhengen.

• Liker 8
Gjest Atheena
Skrevet
MissLucy skrev (12 timer siden):

Nei. I Bertheussensaken var det så mange påfallende omstendigheter som spilte sammen på en måte som ikke er statistisk mulig, at den saken står i en helt annen stilling enn de vanlige bagatellene du ramser opp.

Orderudsaken kjenner jeg ikke veldig godt, men de har jo og bedt om gjenopptagelse, så jeg ville nølt med å bruke den som eksempel på hvor  greitt det er å dømme på indisier. 

Det koker ned til at det er mange påfallende omstendigheter også i denne saken som gjør at jeg ikke er overbevist om at VK er uskyldig. Du ser det annerledes, men det er slik jeg ser det etter å ha lest GK rapporten. 

Foreløpig er jeg ikke overbevist om at mobilbeviset er et utelukkelsesbevis heller. 

Dette er definitivt ikke svart/hvit. For de berørte sin del håper jeg det blir ny rettsak slik at vi forhåpentligvis kan få usikre momenter belyst. 

Skrevet (endret)
Atheena skrev (51 minutter siden):

Foreløpig er jeg ikke overbevist om at mobilbeviset er et utelukkelsesbevis heller. 

På hvilken måte mener du at det ikke er det?

Hva må til for at du eventuelt skulle ha blitt overbevist (siden du skriver "foreløpig")?

Endret av Blokkfløyte
  • Liker 6
Skrevet

Fra gjenopptakelsesrapporten:

Retten finner det bevist utover enhver rimelig tvil at de to fornærmede i saken, Lena Sløgedal Paulsen og Stine Sofie Sørstrønen, etter å ha vært ført inn til dette stedet først ble voldtatt for deretter å bli drept. Dette skjedde ved at de to fornærmede ble truet på livet med kniv av Viggo Kristiansen til å ta av seg buksene

Jeg lurer på hvordan kommisjonen kan finne det bevist at jentene ble truet med kniv av Viggo Kristiansen? 

• Liker 5
Skrevet (endret)
Atheena skrev (3 timer siden):

Det koker ned til at det er mange påfallende omstendigheter også i denne saken som gjør at jeg ikke er overbevist om at VK er uskyldig. Du ser det annerledes, men det er slik jeg ser det etter å ha lest GK rapporten. 

Dette er definitivt ikke svart/hvit. For de berørte sin del håper jeg det blir ny rettsak slik at vi forhåpentligvis kan få usikre momenter belyst. 

Nei, det er ikke omstendigheter i denne saken som er påfallende på det nivået av statistisk sett umulig sammenfall av omstendigheter som de bygger på i Bertheussensaken.

https://www.aftenposten.no/norge/i/dld8bq/bevisfoerselen-er-ferdig-onsdag-starter-prosedyrene-her-er-bevisene-p

Hvis dna-beviset hadde vist at det måtte være to gjerningsmenn, så skulle jeg vært enig med deg i at de andre omstendighetene ble viktigere. Men det gjør det ikke, og det er jo uansett ingen av dem som kommer i nærheten av printerbeviset og frimerkebeviset i Bertheussensaken.

Endret av MissLucy
  • Liker 9
Skrevet
Chiubi skrev (3 timer siden):

Fra gjenopptakelsesrapporten:

Retten finner det bevist utover enhver rimelig tvil at de to fornærmede i saken, Lena Sløgedal Paulsen og Stine Sofie Sørstrønen, etter å ha vært ført inn til dette stedet først ble voldtatt for deretter å bli drept. Dette skjedde ved at de to fornærmede ble truet på livet med kniv av Viggo Kristiansen til å ta av seg buksene

Jeg lurer på hvordan kommisjonen kan finne det bevist at jentene ble truet med kniv av Viggo Kristiansen? 

Kommisjonen har selvsagt ikke funnet dette bevist. Om det står i rapporten så er det vel en henvisning til en av dommene.

• Liker 6
Skrevet
Callisto83 skrev (13 timer siden):

Innholdet i det lydopptaket virket nesten litt.... for godt til å være sant? Vedkommende nevner jo akkurat de samme punktene som forsvaret til Viggo har hengt seg opp i, mangel på DNA, og at politiet påvirket JHA til å trekke inn Viggo, hvis ikke fikk han forvaring.. Påfallende.

(Mon tro om Jahr og Klomsæt benyttet seg av Reid eller K.R.E.A.T.I.V metoden under denne vitneforklaringen.)

Nå er det vanskelig å vurdere troverdigheten av intervjuet uten å kjenne mere til det. At det samsvarer med punktene til forsvaret er vel ikke så underlig. Det understreker i såfall bare at den versjonen er sann. 

Det som eventuelt kan være interessant er om det han har fortalt samsvarer bedre med det bildet de har av åstedet og hvordan ugjerningene har skjedd. Uansett blir det nok ikke vedlagt for stor del.

• Liker 5
Skrevet
Callisto83 skrev (15 timer siden):

Hey! Du har lest litt.. ❤️

Dette opptaket er nok verdt relativt lite! Og jeg tviler på at politiet gjør noe stort nummer ut av dette, hvis ikke det er flere som kommer frem med liknende historier fra innsiden av fengselsmurene. Påstander er påstander, intet mer.

Hva mener du om Reid-teknikken som avhørsmetode i Baneheia-saken? Ser du noen grunner til å stille spørsmål ved politiets håndtering av avhørene? 

• Liker 11
Skrevet (endret)

Om gm-profilen, fra en VG-artikkel:

"Den konkluderte med at kun én gjerningsmann utførte drapene. 

De viktigste holdepunktene er måten drapene ble utført på. 

På åstedet ble det også kuttet mange greiner med kniv for å skjule jentene.

Både kuttingen og måten å legge greinene over begge jentene, er likt gjort."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/goVkJ/stoettes-av-fbi-ekspert-kun-en-gjerningsmann

Endret av Hardkoktegg
  • Liker 4
Skrevet (endret)

Artikkel publisert i dag:

Dette er vitnene som aldri ble ført for retten: – Kan få betydning

KRISTIANSAND (TV 2): Flere vitner som så eller hørte ting i Baneheia den kvelden drapene skjedde, ble aldri ført for retten. Deres historier kan få betydning i en eventuell ny rettssak der forsvaret vil så tvil om Jan Helge Andersens forklaring.

11991311.jpg?imageId=11991311&x=0&y=0&cr

https://www.tv2.no/nyheter/11983035/

Endret av Hardkoktegg
  • Liker 9
Skrevet
Djækklåsst skrev (16 timer siden):

Det kan være mange grunner for at folk som sitter i fengsel lyver. Han kan ha ønsket å gjøre seg spesiell i håp om hjelp til sin egen sak.

Dette har ingen bevisverdi som det blir skrevet. At JHA skulle «betrodd» seg til noen som helst virker merkelig. Det er selvsagt mulig, og forklaringen om hva som kan ha skjedd på å stedet (drap først, misbruk etterpå) virker rimelig, men uansett ikke noe man kan legge vekt på i seg selv, og heller ikke noe som spiller noen særlig rolle i den store sammenhengen.

Det er vel ingen som vet detaljene i dette intervjuet? Jeg mener det sto at Sjødin ikke ville gå inn på det, men mulig jeg tar feil.

I såfall er det jo mulig han kommet med opplysninger som ikke tidligere er  kommet frem? Eller kanskje han har sagt andre ting som gjør ham troverdig?

• Liker 3
Skrevet
Menchit skrev (36 minutter siden):

Det er vel ingen som vet detaljene i dette intervjuet? Jeg mener det sto at Sjødin ikke ville gå inn på det, men mulig jeg tar feil.

I såfall er det jo mulig han kommet med opplysninger som ikke tidligere er  kommet frem? Eller kanskje han har sagt andre ting som gjør ham troverdig?

Det kan like gjerne kun være et forsøk på å så mer tvil, så foreløpig er vel kanskje disse uttalelsene relativt lite verdt.

Vi får vel vite mer om dette etterhvert, forhåpentligvis. 

• Liker 1
Skrevet
On 3/13/2021 at 1:52 AM, Callisto83 said:

Det er over en time med intervju, det er ikke en vitneforklaring. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har egentlig alltid hatt stor tiltro til politi og myndigheter, og føler selv jeg er flink til å sette meg inn i begges sider før jeg konkluderer med en sak (noen er kanskje uenige når det gjelder Hagen-tråden, men alikevel). 
Etter å ha lest artikler, debatter, sett dokumentaren og hørt podcasten kan jeg virkelig ikke, i min villeste fantasi, forstå at folk så bastant fortsatt tror han er skyldig? Det er jo INGENTING som tilsier at han var på åstedet! 

At han har gjort dumme ting før og hadde litt sviktende hukommelse for akkurat når han var hvor gjør han jo ikke til en barnemorder. 
Eller at bestekompisen som BEVISELIG var der, og som innrømmet å ha drept en av jentene, og som BEVISELIG løy flere ganger ila avhørene fordi han kunne fremstille seg som et offer selv IKKE skulle kunne lyve om dette? Og i tillegg var jentene drept på identisk vis og gjerningsmannprofilen sa én gjerningsmann. 

Viggo har tilstått de andre tingene han har gjort, men har nektet for dette siden dag 1. 

Nei, jeg kan ikke fatte og begripe at noen kan tro fast bestemt at han er skyldig! 

• Liker 29
Skrevet
fotballjenta skrev (2 timer siden):

Jeg har egentlig alltid hatt stor tiltro til politi og myndigheter, og føler selv jeg er flink til å sette meg inn i begges sider før jeg konkluderer med en sak (noen er kanskje uenige når det gjelder Hagen-tråden, men alikevel). 
Etter å ha lest artikler, debatter, sett dokumentaren og hørt podcasten kan jeg virkelig ikke, i min villeste fantasi, forstå at folk så bastant fortsatt tror han er skyldig? Det er jo INGENTING som tilsier at han var på åstedet! 

Det er fordi det er det "dokumentaren", podcasten, boken fra 2017 etc, vil at du skal tenke. Kampanjen som støttespillerne til Viggo har satt i gang høster nå frukter.

Viggo overbeviste svært få som så og hørte han og kameraten for 20 år siden i retten.

• Liker 5
Skrevet
Callisto83 skrev (2 minutter siden):

Det er fordi det er det "dokumentaren", podcasten, boken fra 2017 etc, vil at du skal tenke. Kampanjen som støttespillerne til Viggo har satt i gang høster nå frukter.

Viggo overbeviste svært få som så og hørte han og kameraten for 20 år siden i retten.

Det er vel kanskje ikke så rart med alt presset som var på saken...? 

Du svarte forresten ikke på hva du mener om Reid-teknikken, og om du ev ser noen problemer/fordeler med den i denne saken?

• Liker 9
Skrevet
Oppgitt78 skrev (1 minutt siden):

Du svarte forresten ikke på hva du mener om Reid-teknikken, og om du ev ser noen problemer/fordeler med den i denne saken?

Det du egentlig spør om er, tror jeg at hvis JHA ble avhørt med K.R.E.A.T.I.V. metode, så ville han uoppfordret sagt at han var alene om drapene, og ikke trukket inn bestevennen? Nei, det tror jeg ikke. Jeg tror utfallet hadde blitt nokså likt når han først fikk vite at det fantes tekniske bevis mot han. JHA står tydeligvis fortsatt fast ved forklaringen sin den dag i dag. Han er vel også den eneste som kan svare på dette?

Man kan jo også naturligvis stille det samme spørsmålet om Viggo sine avhør. Ville han muligens forklart seg mer ærlig hvis han ikke ble så presset?

(Det er verdt å merke seg at begge to, pluss en god del andre, ble avhørt i perioden fram til september når DNA resultatene kom tilbake. Det var ikke før i avhøret i september at JHA tilsto.)

• Liker 5
Skrevet (endret)
Callisto83 skrev (22 minutter siden):

Det du egentlig spør om er, tror jeg at hvis JHA ble avhørt med K.R.E.A.T.I.V. metode, så ville han uoppfordret sagt at han var alene om drapene, og ikke trukket inn bestevennen? Nei, det tror jeg ikke. Jeg tror utfallet hadde blitt nokså likt når han først fikk vite at det fantes tekniske bevis mot han. JHA står tydeligvis fortsatt fast ved forklaringen sin den dag i dag. Han er vel også den eneste som kan svare på dette?

Nei, det var ikke det jeg spurte om. La meg konkretisere spørsmålet litt:

Ser du få mulige feilkilder ved å bruke Reid-teknikken, eller ser du mange? Generelt sett.. 

Sitat

Man kan jo også naturligvis stille det samme spørsmålet om Viggo sine avhør. Ville han muligens forklart seg mer ærlig hvis han ikke ble så presset?

Det kan vi jo selvsagt undres over.. De fleste ville kanskje bli litt forsiktige med eget ordvalg hvis vi opplevde at noen kanskje forsøkte å male oss inn i et hjørne? Jeg sier ikke at det nødvendigvis er det som har skjedd i denne saken..

Sitat

(Det er verdt å merke seg at begge to, pluss en god del andre, ble avhørt i perioden fram til september når DNA resultatene kom tilbake. Det var ikke før i avhøret i september at JHA tilsto.)

Dette har vel liten relevant betydning, strengt tatt..

Endret av Oppgitt78
  • Liker 3
Gjest
Dette emnet er låst og det er derfor ikke mulig å gi flere svar.
  • Opprett ny...