Gå til innhold

Kjerringa mot staven?


waco

Anbefalte innlegg

De fleste er enige i at Prøysens Bakvendtland er samfunnsatire på et høyt nivå. Her harselerer Prøysen over hvordan myndighetene og det norske folk er noen tullbukker som ikke forstår sitt eget beste. Eksempler på dette er diskusjonen om høybygg i Oslo, narkotikapolitikken, åpningstider og den dritviktige diskusjonen om vi bør kunne se erigerte peniser.

Hva var det Prøysen prøvde å fortelle oss om Tuppen og Lillemor, hva er eventyrsagnene prøver å opplyse oss om historier som kjerringa mot staven? Hva slags skjulte budskaper kan vi lære av fortellinger?

Jeg tror vi bør analysere prinsessa på erten og prinsesse vil ikke, jeg tror vi kan finne ut mye om kvinnepsyken da… for ikke snakke om den onde stemora i askepott og dronninga i snehvit… Cruella Devil i hundreogendalmantinere er en ganske vanlig parodi på et kvinnfolk.

Men kanskje kvinnemennesker egentlig er slike, hva tror dere?

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror kanskje ikke det var akkurat det eventyrskribentene ville frem til... at det dreier seg mye om kvinnepsyken og ikke minst menneskepsyken, ja... helt klart. Men jeg tror ikke det er bare en parodi, men like mye en advarsel mot hvordan mennesker (kanskje spesiellt kvinner) blir styrt av sine omgivelser.

Bare se på dronninga i snehvit som er sykelig sjalu, fordi hun bare er nest penest, ikke penest, i landet. Mye vil ha mer... akkurat det finner vi igjen i mange, mange eventyr og barnefortellinger, og vi behøver ikke å lete særlig lenge. Det dreier seg mye om dominerende følelser i menneskesinnet; sjalusi, kjærlighet, hat... det er onde og gode vesener...

Snehvit, derimot, er tvers igjennom snill og god... offeret. Fordi hun IKKE er skjemmet bort (tror jeg... eller var det askepott?).

Men på en annen side, det er mye fjas, mye gammeldags tenkning. De stygge er alltid de slemme. De snille vinner alltid, de er pene og gode helt til bunns. Allikevel sjuler det seg en viktig moral bak det hele... den som er god og snill vinner (kjærligheten) til slutt, den snille farer det vel med, mens den onde forblir ensom og venneløs. Kanskje en litt naiv tenkemåte, men ingen kan nekte for at verden hadde vært et godt sted hvis alle hadde oppført seg sånn...!

Så sett igang, gutter og jenter! Les eventyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare se på dronninga i snehvit som er sykelig sjalu, fordi hun bare er nest penest, ikke penest, i landet.

Tja, i den sensurerte utgåva me har no er det det som kjem fram. Faktisk er det ganske mange "barne-eventyr" som er blitt sensurert gjennom tidene og fleire omgangar, av både Asbjørnsen & Moe, brødrene Grimm m.fl. Mange eigna seg slett ikkje for barn i det heile opprinneleg. I tilfellet Snøkvit var det visst (om eg hugsar rett) mora (ikkje stemora) som sendte ho bort; Det var snakk om incest frå faren si side... (Så kva var det eventyr skulle fortelja oss om kvinnepsyken? ;-) )

Og Askepott sine sko var eigentleg laga av ekornskinn, ikkje glass. (Og ekornskinn høyrest meir behageleg ut, spør du meg... :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstå det snart, da, jenter....

...Wacogutten prøver bare å få igang diskusjoner som omhandler tema litt mer avanserte enn mens og dobørste. Han spør oss om synspunkter, og har vi ikke det, er det kanskje like greit å holde seg unna, eller????

Ikke rart gutten kjeder seg, kanskje... ganske dødt her, eller....?

"stakars deg, håper det går bedre... bla, bla, bla... hvor gamle er dere??.. hva er deres favorittprogram på tv...bla, bla, bla..."

Det blir for Guds skyld sjelden gode diskusjoner ut av sånt. Når sjansen byr seg til å diskutere på et litt høyere nivå er det svært ofte Waco som starter tråden. Fordi han provoserer og gir oss litt å tenke på. Det blir ingen diskusjon hvis alle er enige, jenter... kan vi ikke heller lære oss å argumentere mot de som er uenige, enn å komme med teite innspill som ikke overhodet har noe med saken å gjøre?!

Hvis dere er uenige med Waco (eller noen andre), eller bare synes innleggene er teite, er vel det eneste å gjøre å argumentere i mot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Visste jeg ikke, crazee??!

Det er mer mellom himmel og jord enn vi tror, visst. Man tror en vet alt, men neida. Da blir jo saken en ganske annen... men fortsatt dreier det seg om sjalusi (hvis ikke jeg har misforstått helt?).

Eventyrbøkene er ganske gode lærebøker i moral for alle og enhver av oss, tror jeg...!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste jeg ikke, crazee??!

Joa, leste om det der for ei tid sidan, og Snøkvit vart drege spesielt fram som eit eksempel. Når det gjeld eventyra brødrene Grimm samla inn, så var det slik at dei måtte redigere/sensurere ein del for at det skulle vera råd å publisere dei - for vaksne. Hugsar ikkje om dei redigerte enno meir seinare òg, men i alle fall gjorde andre det.

Det er mer mellom himmel og jord enn vi tror, visst. Man tror en vet alt, men neida. Da blir jo saken en ganske annen... men fortsatt dreier det seg om sjalusi (hvis ikke jeg har misforstått helt?).

Tør ikkje seie heilt sikkert kva det var som stod (må leite det opp att - ein gong) men eg trur mora ville redde dottera frå ein skjebne som misbrukt...

Eventyrbøkene er ganske gode lærebøker i moral for alle og enhver av oss, tror jeg...!?

Jepp, det kan dei i alle fall vera.

Jaja, nokre av dei, i alle fall. Men herrene Asbjørnsen og Moe samla jo òg inn erotiske folkeeventyr - kan vel heller samanliknast med grovisar. (Og dei har eg lest ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var det Prøysen prøvde å fortelle oss om Tuppen og Lillemor, hva er eventyrsagnene prøver å opplyse oss om historier som kjerringa mot staven? Hva slags skjulte budskaper kan vi lære av fortellinger?

Men var det egentlig kjerringa mot staven? Eller var det kjerringa mot STRØMMEN? Eller kjerringa MED staven? Ikke godt å vite.........

B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stor sett enig med deg Kid-a. Det er treige temaer som blir tatt opp nå i sommer og at Waco prøver å få igang en diskusjon er jo vel og bra.

MEN har vi ikke snart fått nok om dette "guttelus og jentelus" temaene. Det er et FAKTUM at det er STORE kultur forskjeller mellom menn og kvinner, og slik er det bare.. Man kan jo selvsagt diskutere hvorfor. Her er det gjort mange interessante funn. Hva om Waco kan komme med provoserende temaer om miljøvern, grådighetskulturern, voildsproblematikkern o.l.

Da flytter vi nivået et hakk høyere opp etter mitt syn. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må det jo også bety at alle menn egentlig er Espen Askeladder som ikke interesserer seg for annet enn å grise, kappspise og lete etter prinsesser i nød? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget Care det er ikke bare jeg som skal starte temaer hele tiden... og hvis du vil snakke om grådighet så får du starte en tråd om det.

Imens koser Waco seg med eventyr, om den kjekke ridderen som måtte redde dragen fra den slemme prinsessa.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget Care det er ikke bare jeg som skal starte temaer hele tiden... og hvis du vil snakke om grådighet så får du starte en tråd om det.

Mitt spørsmål: Har jeg sagt at det bare er du som skal starte tråder hele tiden? ??

Jeg poengterte bare at du er sykelig opphengt i "guttelus og jentelus" temaer. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Care, jeg kan på en måte forstå at det er litt ubehagelig for enkelte jenter å bli konfrontert med kvinners "sanne jeg".

Og det er jo ikke min skyld at verden er sånn, er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...