Gå til innhold

Ruter og sonekartet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir lettere forvirret når jeg prøver bli klok på Ruters sonekart. Jeg har månedskort i Oslo og ønsker å finne ut hva jeg skal betale for de ulike sonene. Oppslag på stasjonen forteller at man skal regne antall soner inkludert den man reiser med. Så langt alt vel, det er jo logisk at man betaler for tre soner når man skal til sone  tre osv. Men et annet sted står det at jeg skal løse tilleggsbillett for hver ekstra sone. Det skulle altså bety at jeg velger tilleggsbillett for en sone hvis jeg reiser til sone to? Det stemmer med at jeg betalte 20 kr ekstra da jeg nylig reiste til Sandvika. Det er prisen for en sone.  Men da jeg reiste til Ås i sone tre ble jeg trukket 60 kroner som tilsvarer tre soner. Så hva er egentlig riktig? Og er det noen forskjell på 2Ø, 2S, 2V også videre som bare gjør forvirringen komplett? Dere som forstår dere på dette, hva koster eksempelvis Oslo-Kolbotn (sone 2S), Oslo-Drøbak (3S) eller Oslo-Bjørkelangen (3Ø)? Og da mener jeg MED månedskort i Oslo, full pris finner man jo lett i reiseplanleggeren. Men vil gjerne finne ut at dette uten å reise til byen og legge kortet på billettautomaten :) 

utsnitt_sonekart_767.jpg

Anonymkode: a3d5a...fdd

Skrevet

Du skal betale for hver ekstra sone, slik som du gjorde da du dro til Sandvika.

Skrevet (endret)

Ås skal koste deg 40 kr.

Reise til sine 2x koster 20

Reise til 3 koster 40

forutsatt mndkort i sone 1

Endret av VinterSnø
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Duckie skrev:

Du skal betale for hver ekstra sone, slik som du gjorde da du dro til Sandvika.

Ok, men hvorfor finnes det da en tilleggsbillett sone 4, hvis det ikke finnes noen sone 5? Da reiser man jo maks gjennom tre ekstra soner :sprettoy: Eller gjelder det hvis man reiser på kryss og tvers og frem og tilbake mellom sonene?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men hvorfor finnes det da en tilleggsbillett sone 4, hvis det ikke finnes noen sone 5? Da reiser man jo maks gjennom tre ekstra soner :sprettoy: Eller gjelder det hvis man reiser på kryss og tvers og frem og tilbake mellom sonene?

Fordi du ikke alltid starter i sone 1. Fra 4n til 2v må du kjøpe tilleggsbillett for 4 soner.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, VinterSnø skrev:

Fordi du ikke alltid starter i sone 1. Fra 4n til 2v må du kjøpe tilleggsbillett for 4 soner.

Takk for svar, da ble det i hvert fall litt klarere :) Men hva hvis man reiser fra 4n til 4v da? Eller regnes n og v som samme sone når de har samme tall? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, da ble det i hvert fall litt klarere :) Men hva hvis man reiser fra 4n til 4v da? Eller regnes n og v som samme sone når de har samme tall? 

3 og 4 v er jeg ikke helt sikker på iom at de er grå.(Ikke Oslo og Akershus ) men det er 6 soner fra 4n til 4h.  (7 om du drar via Oslo). Du betaler uansett ikke for mer enn 5 soner, så det blir enten 5 soner eller tilleggsbillet 4 soner om de har månedskiftet for 1 sone.

Skrevet

Men alt dette står godt forklart på ruter.no. Det er til og med en kalkulator som gjør utregningen for deg. 

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, VinterSnø skrev:

Men alt dette står godt forklart på ruter.no. Det er til og med en kalkulator som gjør utregningen for deg. 

Hvor er den? 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor er den? 

Klarer ikke finne den fra mobil, men den skal være enkel å finne på pc.

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, VinterSnø skrev:

Klarer ikke finne den fra mobil, men den skal være enkel å finne på pc.

Tror jeg har forstått systemet så noenlunde nå, men si fra hvis du finner den :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...