Gå til innhold

Sykepleierstudie


Catharinasev

Anbefalte innlegg

Hei til alle sykepleiere, sykepleie studenter og til dere som kjenner noen som er en av delene! Jeg har lenge tenkt på å utdanne meg til sykepleier, er fortsatt en liten stund til jeg skal søke på sykepleiehøyskolen. Lurer da på hvilken skole som er den beste. Jeg har vært inne på Bergen noen ganger, men er usikker. Vil jo helst havne på den beste skolen! :) Del deres tanker og meninger! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok ikke en skole som er den beste. Det finnes skoler som er bra og så finnes det de som ikke har like godt rykte på seg (f.eks sykepleien på HiOA og HIST har jeg hørt mange negative rykter om, spesielt sistnevnte), men det er ikke en skole som ligger langt over alle andre i Norge. De fleste steder er det god kvalitet på studiet. Bergen har god kvalitet på studiet. Har hørt at det er bra ved Tønsberg, Gjøvik, Tromsø, Sogn og Fjordane. 

Det heter forresten ikke sykepleierhøyskole lengre som det gjorde før i tiden. Bachelor i sykepleie kan like gjerne foregå på et universitet (som NTNU) som en høyskole, og utdanningen er blitt en del av høyskolene og universitetene og er ikke en egen høyskole eller universitet :) 

Anonymkode: 7fcfe...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir da er forferdelig vanskelig spørsmål å svare på, da de fleste av oss bare har studert en plass 😄 Men har jo hørt litt om studiesteden i nærheten av der jeg bor.

Jeg studerte i Bodø. Anbefalt ikke det til andre. Kullene var digre! Så det ble aldri noe godt klassemiljø og få av lærerne viste hvem elven var enda etter tre år. De var vanskelige og vriene om noen trengt litt tilrettelegging, f.eks i forhold til praksis. Og store deler av klassen måtte beklage seg på å måtte ta praksisen i Lofoten, Vesterålen eller Salten. Det er for langt å pendel og siden vi var i praksis bare noen mnd. i slengen kunne man ikke bare flytte fra Bodø, så da måtte man med andre ord ha to hybler/leiligheter. Det blir fort dyrt og mange jobbet litt ved siden av studie i Bodø, men mistet dermed den inntekten i tillegg. Noen studenter måtte rett å slett bare hoppe av da det ikke gikk økonomisk. Man kunne søke om bostøtte, men det var bare smårusk i forhold til de faktiske utgiftene. Støtten fikk man uansett ikke før endt praksistid, så det var ikke penger man måtte gjøre seg avhengig av.

Hat hørt det er bra i Narvik. Der er kullene små og dukker ikke noen opp en dag blir man etterlyst av læreren. Sånn bare for å høre om alt er vell og at det ikke har skjedd noe. Vet det ikke er noe man kan forvente når man studerer på høgskole/universitet, men hadde likevel vært koselig å få den telefonen når man bor alene på hybel langt fra familie og gammle venner ☺️

Men nå regner jeg med Nordland uansett er uaktuelt for deg, siden du snakker om Bergene. Regner med du er fra Vestlandet da. Men mange av de tingene jeg nevner er sånt jeg ville undersøkelse på forhånd om jeg skulle gått studie på nytt. Men skulle du få lyst på nye eventyr i nord er Narvik en kjempeflott by for studenter og den friluftsinteressert ☺️

Anonymkode: 6454e...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flotte svar! Jeg er nok fra Østlandet, men har alltid likt Bergen! Min mor er derfra, og har dermed mye familie der! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...