AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #1 Skrevet 2. juli 2016 Bortsett fra å holde på med mobil og pc, se YouTube osv på rommet sitt. Det var litt bedre før, men da gikk det mye i Disneychannel. Hun er 15, og er her 50%. Vennene er i mors nabolag der hun går på skole, ca 10 minutter unna med bil, litt kronglete med offentlig transport. Hun har alltid tilbud om å bli kjørt/hentet og ha gjester inkludert overnatting, men er sjelden interessert. Hun har en organisert aktivitet ca en gang i uken, på morens tid. Det er en flott jente med gode venner, gjør leksene osv. Jeg forstår at det er en tenåringsgreie og at hun ønsker mye tid for seg selv, men kanskje litt drøyt når det er omtrent all tid som går til skjermtid. Far er heller ikke så glad for det, men er litt rådvill når hun avviser forslag om å gjøre ting sammen, han har jo ikke så mange felles interesser med en tenåringsjente. Vi har også fått et felles barn som holder meg okkupert. Inntrykket er at hun trives godt med å dykke inn på nettet hele tiden, og at hun helst vil ha det som nå. Det er gode familieforhold og ingen krangling, og utviklingen har skjedd gradvis lenge før jeg flyttet inn. Han får ikke ut av henne at det skulle ligge noe negativt bak. Dere med tenåringsbarn, godtar dere at de bruker all fritid på skjerm? Bør man bekymre seg, sette grenser, eller bare la henne styre selv? Det er ikke et problem for meg at hun gjør dette, men jeg føler litt på at hele livet hennes går til tidsfordriv foran skjerm alene. Hadde det vært min egen hadde jeg begrenset skjermtiden noe, fordi fritiden bør ha litt mer variert innhold. Jeg er bare ute etter andres synspunkter, det er far som tar beslutningene for sitt barn, men vi prater om det sammen og jeg er usikker på hva som gjelder i andre tenåringshjem. Han har heller ikke diskutert det med moren hennes, men jeg gjetter at moren regulerer det mer. Noen som har innspill? Anonymkode: b2dfc...9c9
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #3 Skrevet 2. juli 2016 Et øyeblikk siden, LittleBabyBlue skrev: Hun er ikke bare asosial av natur da? Nei, jeg tror ikke det. Hun er veldig sosial og pratsom, får god kontakt med alle og er veldig glad i familie og venner. Når hun først har en avtale med venner eller prater mer med oss får hun energi av det. Hun setter nok også pris på pauser fra det sosiale, men hun er jo her i lengre strekk enn hun trenger å ha fri. Hadde det bare vært i helger og iblant ville det nok vært ok. Anonymkode: b2dfc...9c9
Mistymya Skrevet 2. juli 2016 #4 Skrevet 2. juli 2016 Man kan være svært sosial gjennom skjermen. Og mye kommunikasjon foregår nettopp der. Ville ikke vært bekymret 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #5 Skrevet 2. juli 2016 1 minutt siden, Mistymya skrev: Man kan være svært sosial gjennom skjermen. Og mye kommunikasjon foregår nettopp der. Ville ikke vært bekymret Det er mye små videoer hun finner på nettet det går i. Det er ikke så mye chat med folk, lite Facebook, slettet insta og har vel litt snap. Innholdet i det vi ser og får høre om virker veldig uskyldig, men kanskje litt for stort tidssluk. Anonymkode: b2dfc...9c9
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #6 Skrevet 2. juli 2016 Om hun bruker for mye tid på skjerm kan jeg ikke uttale meg om. Kanskje hun klarer å være så sosial hos mor nettopp fordi hun lader opp hos far? Når jeg har vært mye sosial, så er jeg ikke så preiksom og engasjert på slutten. Og tøyer jeg meg enda lengre, så kan jeg gjerne oppfattes som sur (det er jeg kanskje også). Da må jeg rett og slett ha meg en dags fri fra folk. Det tar jeg gjerne i skog og mark, kun i selskap av fuglekvitter og sauer :D Og jeg har blitt mye flinkere å ta pauser mens leken er god. Hvis hun har alle vennene sine hos mor, så er det gjerne greit å være mest sosial der. Benytte anledningen mens hun har de i nærheten. Men selvsagt synd for dere om hun sitter med nesa i skjermen hele dagen når dere gjerne vil være med henne også. Anonymkode: fb0ea...08c 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #7 Skrevet 2. juli 2016 Det kan jo være at hun bare er introvert og bruker tiden hos far til å være mer alene for å lade opp. Det var slik jeg brukte min tid hos far, for der fikk jeg faktisk lov til å trekke meg bort. Hos mor var ikke dette mulig av ulike årsaker. Det kan også ha noe med interesser å gjøre; jeg kjente ingen med mine felles interesser, men jeg fant dem på nettet, så derfor tilbragte jeg mye tid på nett. Jeg hadde også majoriteten av vennene mine nærmere min mor enn min far, så det var lettere å være usosial. Det trenger ikke være noe alvorlig:) Men det går jo an å sette noen grenser; f.eks. at et måltid skal spises samlet, at man skal gjøre en aktivitet sammen osv. Men det må nesten du, far og barn bli enige om i fellesskap. Det kan ikke bare bestemmes over hodet på henne. La henne være med å finne på tiltak, da er sjangsen større for at hun ikke motsetter seg. Anonymkode: 5dd87...54b 3
Rotemor Skrevet 2. juli 2016 #8 Skrevet 2. juli 2016 Det er jo sånn store barn leker når de er inne, i dag. 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #9 Skrevet 2. juli 2016 Helt normalt og helt greit, så lenge hun har det bra og er frisk fysisk og mentalt. Kanskje dere kan foreslå en form for trening? (så hun får vært i aktivitet og trent kroppen?) Bortifra det er det jo hennes valg hvordan hun vil bruke tiden sin. Om hun har det gøyere forran dataen hvor hun ser på videoer (kanskje forbedrer engelsken sin), lærer nye ting ser litt fra andre deler av verden så får jo det være hennes valg, det er jo en hobby det også, og det er lett og være soial på nettet også. Mulig hun har behov for litt alenetid og svkobling etter hun har vært sosial hos moren, eller kanskje hun bare foretrekker å være i sitt eget selvskap, Det er jo sunnere det enn å være avhengi av adre rundt seg hele tiden. Som sagt, så lenge hun er sunn og har det bra, så er det ikke noe å reagere på. Anonymkode: e7c16...5e5 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #10 Skrevet 3. juli 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Helt normalt og helt greit, så lenge hun har det bra og er frisk fysisk og mentalt. Kanskje dere kan foreslå en form for trening? (så hun får vært i aktivitet og trent kroppen?) Bortifra det er det jo hennes valg hvordan hun vil bruke tiden sin. Om hun har det gøyere forran dataen hvor hun ser på videoer (kanskje forbedrer engelsken sin), lærer nye ting ser litt fra andre deler av verden så får jo det være hennes valg, det er jo en hobby det også, og det er lett og være soial på nettet også. Mulig hun har behov for litt alenetid og svkobling etter hun har vært sosial hos moren, eller kanskje hun bare foretrekker å være i sitt eget selvskap, Det er jo sunnere det enn å være avhengi av adre rundt seg hele tiden. Som sagt, så lenge hun er sunn og har det bra, så er det ikke noe å reagere på. Anonymkode: e7c16...5e5 Sunn og sunn, det er bokstavelig talt snakk om at gjerne både lørdag og søndag tilbringes på rygg i sengen med laptopen, uten andre avbrudd enn toalettbesøk og middag. Kanskje en film i sofaen på kvelden. Å være så passiv er nok direkte helseskadelig når det blir store deler av ukene. Hun har en fysisk fritidsaktivitet engang i uken pluss gym på skolen. Trenger sikkert ikke å trene mer, men skulle hatt mer hverdagsbevegelse. Ungdommer skal jo ikke leve som pleiepasienter. Anonymkode: b2dfc...9c9 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #11 Skrevet 3. juli 2016 Sannsynligvis så prøver hun å unngå deg. Stemødre er ofte ikke så populære blandt jenter i den alderen. Anonymkode: 970bf...9a7 2
BlendaSensitive Skrevet 3. juli 2016 #12 Skrevet 3. juli 2016 Hva med å snakke med henne? Hva sier hun selv, savner hun venner eller er hun rett og slett sliten? Ikke alle liker å være sosial hele tiden, å trene og holde på med aktiviteter. Noen liker godt å få være for seg selv. Gjør hun noe husarbeid for eksempel? Om ikke, kan dere jo innføre dette. Men snakk med henne! Hos oss var det hos meg vårt barn hadde lade opp tid, mens hos pappan var det mer besøk, liv og røre.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #13 Skrevet 3. juli 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sannsynligvis så prøver hun å unngå deg. Stemødre er ofte ikke så populære blandt jenter i den alderen. Anonymkode: 970bf...9a7 Jeg tror ikke hun har faket så godt i mange år. Anonymkode: b2dfc...9c9
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #14 Skrevet 3. juli 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke hun har faket så godt i mange år. Anonymkode: b2dfc...9c9 Sier ikke at hun har faket i mange år og det tror jeg ikke hun har gjort heller, men når jenter kommer i en viss alder så får de ofte, av en eller annen grunn, et anstrengt forhold til stemødre. Men smør deg med tålmidighet; det går over igjen. Anonymkode: 970bf...9a7 1
Sulosi Skrevet 3. juli 2016 #15 Skrevet 3. juli 2016 Her har jeg to stk tenåringer som er slik. Jeg luftet greia for sosiallærer på skolen og det var en ganske normal væremåte for barn I den alderen nå. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #16 Skrevet 3. juli 2016 17 minutter siden, BlendaSensitive skrev: Hva med å snakke med henne? Hva sier hun selv, savner hun venner eller er hun rett og slett sliten? Ikke alle liker å være sosial hele tiden, å trene og holde på med aktiviteter. Noen liker godt å få være for seg selv. Gjør hun noe husarbeid for eksempel? Om ikke, kan dere jo innføre dette. Men snakk med henne! Hos oss var det hos meg vårt barn hadde lade opp tid, mens hos pappan var det mer besøk, liv og røre. Hun kan si hun er sliten, men det er nok et resultat av livsstilen. Ingen får energi av å holde sengen, være på pcen til utpå natten og sove lenge. Da frister det bare å fortsette i samme spor. Hun gjør det fordi hun liker det, ja. Men er det ikke et foreldreansvar å sørge for at en ung, frisk tenåring ikke lever livet som sengeliggende, at hun får litt balanse mellom avslapning og aktivitet, og skjerm og andre folk? Hun gjør sjelden husarbeid, far vil ikke at hun skal ha faste plikter. Siden vi ikke har bodd sammen lenge, vegrer jeg for å be henne, er redd for at hun på tenåringers vis skal føle seg brukt hvis det kommer fra meg. Jeg er introvert selv, så jeg forventer ikke veldig mye sosialt. Hun bytter skole til høsten og da kan også mye forandre seg av seg selv når hun skal komme i inn i et nytt miljø. Da er det jo viktig å være litt på. Anonymkode: b2dfc...9c9
litle_my Skrevet 3. juli 2016 #17 Skrevet 3. juli 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er mye små videoer hun finner på nettet det går i. Det er ikke så mye chat med folk, lite Facebook, slettet insta og har vel litt snap. Innholdet i det vi ser og får høre om virker veldig uskyldig, men kanskje litt for stort tidssluk. Anonymkode: b2dfc...9c9 Men selv om du ikke ser at huner på Face, og du tror hun har slettet insta, er sannsynligheten stor for at hun har blokkert deg/dere fra mye og opprettet en ny instagramkonto. Ungdommer gjør slikt. ;-) 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #18 Skrevet 3. juli 2016 Jeg har ikke tenåringsbarn selv, men det slår meg jo at dersom du er et forholdsvis nytt familiemedlem og hun i tillegg har fått et stesøsken, kan hun føle behov for å trekke seg tilbake av den grunn? Det er ikke lett å vite hvordan en 15-åring egentlig har det. På samme måte som en voksen, kan de skjule følelser. Å ligge i sengen med laptop i to døgn, kun avbrutt av spising og soving er ikke bra hverken fysisk eller psykisk, det sier seg selv. De to tingene henger jo sammen, men om alt tyder på at hun er emosjonelt stabil og alt er greit sånn sett, er det fortsatt ikke noe hun har godt av. Mannen din, dvs hennes far, klarer sikkert å anstrenge seg litt for å få henne ut i helgen? Ta henne med seg og spise lunsj, ta en løpetur eller gåtur eller for den del gå på kino, bare for å få henne ut av sengen (rommet sitt) noen timer. Forholdet mellom dem har også godt av det. Jo mer hun stritter i mot andre aktiviteter enn å være på www, jo viktigere er det å få henne litt unna det, vil jeg si. Anonymkode: feee1...9e6 1
caskerette Skrevet 3. juli 2016 #19 Skrevet 3. juli 2016 Jeg ville vært mer bekymret for det fysiske enn psykososiale her. Jeg har femtenåringer selv, og hund. Det hjelper på fysikken :-) Jeg er kjempelat selv, og tilbringer gjerne hele helgen på sofaen, men det skal føles fortjent, på en måte. Få dere hund, er det et alternativ? Ut på tur? Ta en forsiktig samtale om at det er usunt å være så lite i bevegelse. Folk får skader av slikt, det finnes det nok også bevis for på YouTube dere kan vise henne.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #20 Skrevet 3. juli 2016 1 time siden, litle_my skrev: Men selv om du ikke ser at huner på Face, og du tror hun har slettet insta, er sannsynligheten stor for at hun har blokkert deg/dere fra mye og opprettet en ny instagramkonto. Ungdommer gjør slikt. ;-) Tviler på at hun lyver om det. Hun har det fritt her og blir ikke spurt ut om nettbruket eller får sjekket loggen. Hun forteller selv hva hun gjør og ser på, type hvorfor hun ikke liker insta, og inntrykket av hva hun driver med ellers baserer seg på at døren for det meste er åpen og på et sted vi går forbi ofte. Jeg har ikke insta eller snap selv, så hun trenger ikke å gjemme seg fra meg. Anonymkode: b2dfc...9c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå