Gå til innhold

Smalahåve; fint eller dumt???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk kjørt meg skikkelig fordi jeg ikke ville ha, og ble nesten mobbet fordi jeg ikke greide å spise.

Jeg skjønner jo at det smaker godt, eller ville vel INGEN ha spist mat som ser slik ut???

Eller er det en "hype", at man spiser det fordi det er kult å sagt at man har spist det?

Skal man spise det fordi man kaller det tradisjons-mat?

Sorry, jeg greier ikke spise noens "fjes", hva sier dere her inne?

Er dere mange som kunne tenke dere å prøve, har prøvd?

:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er av den formening at man skal smake i allfall. Det kan jo hende det smaker godt!

Smalahove ville jeg nok ikke spist, men ikke pga utseende, men fordi jeg ikke liker lamme-/saue-/fårekjøtt. (Kunne vel ha tatt en smak bare for å se om jeg likte akkurat den, men...)

Gjest Fighter
Skrevet

Jeg har ikke smakt det slev, men hørt at det skal være godt. Vil tro at de som spiser det gjør det fordi de liker det. Tror jeg hadde smakt om jeg fikk det servert.

Skrevet

Tror mange serverer det fordi det er kult. Ville selv ikke spist.

Skrevet

Jeg kommer ikke til å smake noen gang. kjenner det velter seg i magen bare ved tanken.

Skrevet

Jeg liker sau, men spiser ikke hodet fordi om, ergo; ingen smalahåve for min del.

(Akkurat som jeg ikke spiser hodet på noe annet dyr, utenom makrell-i-tomat)

Skrevet
Jeg kommer ikke til å smake noen gang. kjenner det velter seg i magen bare ved tanken.
:Nikke: samme her...
Skrevet

Jeg kunne ikke tenke meg å smake, både fordi det virker ekkelt men mest fordi jeg kun liker ferskt lammekjøtt.

Gjest Anonymous
Skrevet

Først. Jeg har ikke spist dette selv enda. Anledningen

har ikke meldt seg. Kjenner ingen som spiser dette.

Hva er det som er så galt? Kjøtt er kjøtt. Innmaten

er jo fjernet.

Hadde det vært ok og spise det samme kjøttet om det

var blitt brukt til pølser istedenfor?

Gjest Fighter
Skrevet
Hadde det vært ok og spise det samme kjøttet om det

var blitt brukt til pølser istedenfor?

:Nikke:

Det brukes hodekjøtt i pølser. :)

Skrevet

:Nikke:

Det brukes hodekjøtt i pølser. :)

For mange har det estetiske og kulturelle mye å si. Akkurat som at mange spiser reker, men få spiser innsekter, selv om de i bunn og grunn er ganske like dyr.

Skrevet

Som veggis er det selvsagt uaktuelt for meg å spise smalahove, men vi har tradisjon for det i familien. Heldigvis har ikke mamma videreført den tradisjonen, men jeg har da hørt historiene om mormor som dro til slakteren og kom hjem en plastikkpose full av sauehoder. *grøss*

Men så hadde mormor islandske røtter og var vant til å spise råtten hval og litt slikt annet 'snacks'... *dobbeltgrøss*

Skrevet

Eg har prøvd - fordi eg er oppvaken med smalahove på menyen, til liks med syltelabbar.

Kjøt er kjøt - anten det kjem frå hovudet, indrefileten eller rundbiffen som rett og slett er røvi :wink:

Smalahove ser ut til å ha vorte en moterett dei siste åri.

Skrevet

Jeg smaker ikke, under noen omstendighet, på smalahove.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg smaker ikke' date=' under noen omstendighet, på smalahove.[/quote']

Aldri si aldri! :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Aldri si aldri! :wink:

Skrevet

Det eneste som er fjernet er jo hjernen, og ØYET var visstnok veldig stas å få i seg. Jeg skjønner rett og slett ikke greia jeg.....og det er jo ikke MYE kjøtt på det, så det må være at det er kult fordi det er sært tror jeg.

Sitte og spikke på et dødt fjes mens øyet stirrer på deg.... :forvirra:

Skrevet

Jeg er vokst opp med det, var med pappa, besten og onkler og søskenbarn i "smio" og svidde smalahovvene da jeg var barn.

Da besten døde døde tradisjonen litt ut med ham, men jeg og pappa drev i mange år og svidde over propanbrenneren i garasjen. Ikke HELT som tradisjonen tilsa, men nesten like godt. Mine venninner boikottet selvfølgelig alt samvær med meg om høsten når dette sto på..... ;)

Jeg er veldig glad i smalahovve, det er fint, mager kjøtt som likevel er veldig smakfullt og saftig.

Skjønner godt at de som ikke er vant med det synes det er litt frastøtende rent estetisk, men kan forsikre om at det er en fest for smaksløkene!

Jeg kan derimot fint klare meg uten "gammalsalta sei", som min mann er vant med nordfra. DET synes jeg er.....litt vel utfordrende, men jeg HAR smakt det.

I utgangspunktet vil jeg gjerne smake på alt nytt, men tror neppe jeg hadde takket ja til hund i Thailand, f.eks.

Har vurdert å stelle i stand smalahovvefest for "jomfuelige" venner, men kommer helt klart til å akseptere det hvis noen ikke ønsker å smake. (Men jeg kommer selvsagt til å kalle dem pyse i lange tider....)

Mat er en kombinert opplevelse, av både smak, lukt og utseende. For at mat skal oppleves som godt, bør ingen av disse faktorene virke frastøtende på den som skal spise. Da oppleves det ikke som "godt", selv om smaken muligens hadde tiltalt vedkommende.

Dette ble langt, lengre enn det som var tenkt, men skitt au. Et lite hjertesukk på slutten: jeg er litt lei av dem som skal servere smalahovve med "berserk-touch", dvs med så mye alkohol som tilbehør at det utvikler seg til DET viking-måltidet. Den ene er tøffere (og fullere) enn den andre, liksom...... Men sånn vil det vel alltid være med såpass "eksotisk" mat, eller?

Vil til slutt anbefale alle som "klarer" å prøve, det er virkelig godt, og mange av oss spiser smalahovve fordi det er ......godt. Ikke fordi det er "tøft".

God helg! Gjett hva jeg har lyst på nå?????

Skrevet

Det er du ikke alene om.

Skrevet

Ble fysisk kvalm av å lese denne tråden.............

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...