Gå til innhold

Vanskelig, flaut og personlig problem.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dette er ekstremt vanskelig og vondt for meg, selv bare å skrive om som en anonym bruker på et forum på nett. Jeg får klump i magen og kjenner på angsten allerede nå. 

Ok, rett på sak. Jeg sliter med ekstremt sterk og vond kroppslukt. Det er så ille at de har satt opp vifter på jobb, folk begynner å hoste og holde seg for nese/munn i nærheten av meg, lukker opp vinduer om jeg får sitte på i bilen etc. Jeg har slitt med dette siden tidlig ungdom, eller så lenge jeg kan huske egentlig. Det er et problem som varierer litt i intensiteten, og noen perioder er verre enn andre. Har åpenbart blitt mobbet veldig mye som følge av dette, både av kollegaer, klassekamerater, lærere, listen kan fortsette i evigheter. Folk har slengt MYE kommentarer og vært veldig ekle med meg opp i gjennom. Jeg anser meg selv som en over gjennomsnittet sterk jente, som bretter opp ermene og tenker positivt gjennom de aller fleste situasjoner i livet, så jeg har holdt hodet mitt hevet så godt det har latt seg gjøre gjennom alle år, og levd med problemet. Dusjer og vasker meg selvfølgelig hver eneste dag, gjerne to ganger. Bruker deodorant med antiperspirant, har egen deo til skoene mine og bruker parfyme og velduftende bodylotion. Røyker til og med i blant bare for å "kamuflere" lukten. Jeg har hatt noen få gode, ekte venner som har hintet til meg på en hyggelig og medfølende måte, men de aller fleste sier dessverre ting uten å tenke over at det kan såre. jeg forstår at noen automatisk tenker at det kommer av dårlig hygiene, noe det overhode ikke gjør.. Jeg har alltid vært klar over det selv, og gjort alt jeg kan for å kamuflere det, og jeg har aldri klart å prate med noen om det. Selv gode venner og familie. Jeg synes rett og slett det er for vondt og flaut og nedverdigende. Jeg har utviklet kraftig angst, vært veldig deprimert og isolert meg fullstendig i lange perioder som følge av dette da jeg var litt yngre. Var veldig suicidale den verste perioden på videregående. Jeg har lurt på om det kan være en svette-sykdom, men jeg kom nettopp over en tilstand som heter fiskeodør-syndrom, som visstnok er veldig sjelden, men jeg lurer på om det er dette jeg kan ha. Eller om det har noe med stoffskifte i kroppen min å gjøre  har virkelig ikke peiling  

Utenom dette er jeg en helt normal jente. Oppegående, ressurssterk, pen og livlig. Gjør mitt beste for å "glemme" at jeg kan lukte sterkt og prøver å ikke la dette hindre meg i å leve livet fullt ut. Er med venner, drar på dates, møter folk, er på konserter, drar på byen, treningssenter etc etc. Overser så godt jeg kan alle subtile kommentarer og blikk folk gir seg i mellom. Men kan selvfølgelig ikke hjelpe å tenke at jeg forpester andre mennesker med nærværet mitt når det er en tøff periode og jeg opplever mye mobbing...

Jeg vet egentlig ikke hva jeg ville ha ut av dette innlegget, bare godt å skrive av seg litt, føle at jeg deler det med noen for første gang i mitt 23årige liv. Kanskje det hjelper noen der ute til å ikke være forhåndsdømmende og synlig rynke på nesen eller slenge en kommentar om de møter noen som sliter med det samme jeg gjør, eller kanskje noen til og med selv har erfaring eller vet noe som helst om temaet som kan komme med tips og råd til meg? 

Jeg har ikke vært hos lege, og jeg vet ikke om jeg er klar for å se et menneske inn i øynene og fortelle om dette helt enda. Det sitter så ekstremt langt inne. Ser for meg at jeg har bygget opp et slags hardt "skall" hvor jeg rett og slett gir f i hele greia og at jeg kommer til å miste det totalt om jeg ødelegger det...

Uansett. Sorry for rotete og ustrukturert innlegg. Måtte bare rable fra meg litt. 

Håper alle har en god helg! 

Anonymkode: 46004...a2d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det første du gjør er å gå til legen!!! Selvfølgelig gjør du det, hva om du faktisk har en tilstand som kan behandles?? Du kan da for alvor ikke mene at du heller vil gå rundt og mobbes for kroppslukta enn å fortelle legen om problemet ditt. 

Og det kan godt hende det er en tulletråd, men jeg har da vært borti flere med ubehagelig sterk kroppslukt opp igjenom årene. 

Anonymkode: 7b2c3...f54

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, du må jo komme deg til lege. Du er nok ikke den første som kommer med et slikt problem. Forhåpentligvis er det en relativt enkel løsning på tilstanden. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest summesumbi

Ikke hør på de andre her som trenger noe å kverulere på hele tiden. Personlig så hadde jeg ikke nølt med å gå til legen for dette,da dette helt opplagt er en fysisk årsak bak. Dersom du ikke klarer å si det rett til legen, post et brev til legen din i forkant av timen hvor du forklarer tilstanden, og at du synes det er vanskelig å snakke om. Hvis det hjelper. Det er et skritt du bare må ta. Du sliter med sterk kroppslukt og ingenting hjelper og du trenger å få undersøkt deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan ha noe som heter bromhidrose. Dette er en vond svettelukt til tross for god personlig hygiene. Man tror det kan skyldes noen bakterier som er i svettekjertlene. Jeg ville googlet litt. Dessverre tror jeg det er vanskelig å behandle, men jeg ville likevel kontaktet en hudlege og spurt pm råd. Kanskje en antibiotika kan hjelpe. Svetteklinikken.no kan kanskje gi noen råd. 

Jeg kan forstå hvor vondt det er å slite med dette, fordi jeg har slitt med ekstrem svette selv (hyperhidrose, ikke bromhidrose). Det ga ikke så vond lukt, for det er en litt annen tilstand, men det syntes på klær og jeg hadde veldig svette hender. Ble operert for dette med endoskopisk thorakal sympatektomi. Dessverre tror jeg kke det er effektivt mot bromhidrose, om du da ikke er plaget med ekstrem håndsvette og armhulesvette i tillegg. Om jeg forstår deg rett er det lukten som er et problem, ikke mengden. 

Jeg føler med deg og håper inderlig at du får hjelp for dette. Det er så vanskelig med slike sjeldne sykdommer som man kanskje i tillegg møter lite forståelse for og blir misforstått. 

Anonymkode: 3df63...66c

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen vil ikke fordømme deg, men hjelpe deg! Denne tilstanden begrenser deg, så her må du bare be om hjelp. Se noen episoder av det britiske tv-programmet om ekle sykdommer først for å mote deg opp, så ser du at du er ikke alene om å ha flaue tilstander folk har lenge vegret seg for å be om hjelp til!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Først og fremst :klem: Syntes det er trist at du har gått igjennom så mye dritt, til og med fra lærere og andre voksne. :(  Skjønner at det er noe du sliter veldig med, men jeg tror du vil ha veldig godt av å gå til legen med problemet. Om du syntes det er veldig ubehagelig å snakke om, så hadde det kanskje vært mulig å skrive et brev å gi det til legen, noe lignende du skrev her i tråden. Men uansett så vil ikke legen din dømme deg på noen som helst måte, du vil nok være ekstremt nervøs før du sier det, men i det du har begynt å fortelle, og legen møter deg med forståelse og empati vil det nok føles veldig mye bedre. :klem: 

Ikke helt sammenlignbart, men jrg sliter veldig med magen, dukket plutselig opp, var så ille at jeg måtte slutte på studiene, da jeg alltid måtte være rett ved et toalett. Stengte meg inne i huset mitt og turte ikke gå ut, for måtte flere ganger om dagen akutt på do. Jeg har alltid vært en person som syntes det er ekstremt ubehagelig å snakke om slike ting, og må være helt alene for å gå på do. Siden alt jeg spiste kom rett ut igjen, og jeg bare gikk ned og ned i vekt, pluss utviklet sterk angst for å forlate huset, måtte jeg til slutt dra til legen. Prøvde å forklare på alle mulige måter for å slippe å si ord som diaré, avføring osv. Selv om jeg fremdles er syk, så har jeg fått utrolig mye hjelp, og fungerer relativt normalt i hverdagen igjen, gått opp til min normale vekt. Har fått kontroll på plagene og sliter nesten ikke med angst lenger. (Kan slite litt før flyreiser, hytteturer med venner osv., der jeg ikke kan ha full kontroll) 

Det jeg prøver å si, samme hvor vanskelig det er, snakk med legen :) Håper det har hjulpet deg å poste her inne, selv om du har fått en del teite svar!

Anonymkode: da035...9eb

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ekstremt vanskelig og vondt for meg, selv bare å skrive om som en anonym bruker på et forum på nett. Jeg får klump i magen og kjenner på angsten allerede nå. 

Ok, rett på sak. Jeg sliter med ekstremt sterk og vond kroppslukt. Det er så ille at de har satt opp vifter på jobb, folk begynner å hoste og holde seg for nese/munn i nærheten av meg, lukker opp vinduer om jeg får sitte på i bilen etc. Jeg har slitt med dette siden tidlig ungdom, eller så lenge jeg kan huske egentlig. Det er et problem som varierer litt i intensiteten, og noen perioder er verre enn andre. Har åpenbart blitt mobbet veldig mye som følge av dette, både av kollegaer, klassekamerater, lærere, listen kan fortsette i evigheter. Folk har slengt MYE kommentarer og vært veldig ekle med meg opp i gjennom. Jeg anser meg selv som en over gjennomsnittet sterk jente, som bretter opp ermene og tenker positivt gjennom de aller fleste situasjoner i livet, så jeg har holdt hodet mitt hevet så godt det har latt seg gjøre gjennom alle år, og levd med problemet. Dusjer og vasker meg selvfølgelig hver eneste dag, gjerne to ganger. Bruker deodorant med antiperspirant, har egen deo til skoene mine og bruker parfyme og velduftende bodylotion. Røyker til og med i blant bare for å "kamuflere" lukten. Jeg har hatt noen få gode, ekte venner som har hintet til meg på en hyggelig og medfølende måte, men de aller fleste sier dessverre ting uten å tenke over at det kan såre. jeg forstår at noen automatisk tenker at det kommer av dårlig hygiene, noe det overhode ikke gjør.. Jeg har alltid vært klar over det selv, og gjort alt jeg kan for å kamuflere det, og jeg har aldri klart å prate med noen om det. Selv gode venner og familie. Jeg synes rett og slett det er for vondt og flaut og nedverdigende. Jeg har utviklet kraftig angst, vært veldig deprimert og isolert meg fullstendig i lange perioder som følge av dette da jeg var litt yngre. Var veldig suicidale den verste perioden på videregående. Jeg har lurt på om det kan være en svette-sykdom, men jeg kom nettopp over en tilstand som heter fiskeodør-syndrom, som visstnok er veldig sjelden, men jeg lurer på om det er dette jeg kan ha. Eller om det har noe med stoffskifte i kroppen min å gjøre  har virkelig ikke peiling  

Utenom dette er jeg en helt normal jente. Oppegående, ressurssterk, pen og livlig. Gjør mitt beste for å "glemme" at jeg kan lukte sterkt og prøver å ikke la dette hindre meg i å leve livet fullt ut. Er med venner, drar på dates, møter folk, er på konserter, drar på byen, treningssenter etc etc. Overser så godt jeg kan alle subtile kommentarer og blikk folk gir seg i mellom. Men kan selvfølgelig ikke hjelpe å tenke at jeg forpester andre mennesker med nærværet mitt når det er en tøff periode og jeg opplever mye mobbing...

Jeg vet egentlig ikke hva jeg ville ha ut av dette innlegget, bare godt å skrive av seg litt, føle at jeg deler det med noen for første gang i mitt 23årige liv. Kanskje det hjelper noen der ute til å ikke være forhåndsdømmende og synlig rynke på nesen eller slenge en kommentar om de møter noen som sliter med det samme jeg gjør, eller kanskje noen til og med selv har erfaring eller vet noe som helst om temaet som kan komme med tips og råd til meg? 

Jeg har ikke vært hos lege, og jeg vet ikke om jeg er klar for å se et menneske inn i øynene og fortelle om dette helt enda. Det sitter så ekstremt langt inne. Ser for meg at jeg har bygget opp et slags hardt "skall" hvor jeg rett og slett gir f i hele greia og at jeg kommer til å miste det totalt om jeg ødelegger det...

Uansett. Sorry for rotete og ustrukturert innlegg. Måtte bare rable fra meg litt. 

Håper alle har en god helg! 

Anonymkode: 46004...a2d

Hei, jeg tror ikke det er så mye annet du kan gjøre enn å oppsøke en lege. Forøvrig har du også Klara Klok.no, Lommelegen.no og Doktoronline, som sikkert kan gi tips og råd. Ellers ønsker jeg deg lykke til:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev, så varierer tilstanden veldig i intensitet. Jeg kan gå en periode uten at lukten er veldig fremtredende og sterk. Men det kommer alltid tilbake. Svetter også en del, men jeg vet ikke om det bare har blitt en ond sirkel med angst og nervøsitet og derfor klamme hender og økt svetting. Kanskje en kombinasjon av det fysiske og det psykiske. Har googlet symptomene siden jeg var ungdomsskoleelev. Har funnet flere eksempler på mennesker som har hatt noen av de samme symptomene som meg. Det finnes ikke stort utvalg av behandlinger på dette område, da det er en ganske sjelden og lite utbredt lidelse.. Rådet jeg oftest kom over var vel i grunn å legge om kostholdet, så jeg har styrt unna både kjøtt og fisk og egg og melkeprodukter i flere år. Har ikke merket store forskjellen, men jeg gjør alt jeg kan. Kommer til å manne meg opp til å bite i det sure eplet og gå til legen en dag. Dette var første steget på veien. Nå har jeg satt ord på det og delt det med noen. Var i grunn bare det jeg var ute etter når jeg skrev her. Men tusen hjertelig takk til dere som har kommet med gode og støttende tilbakemeldinger. Dere gjør det enklere for meg. Jeg setter pris på det! 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Anonymbruker_ skrev:

Som jeg skrev, så varierer tilstanden veldig i intensitet. Jeg kan gå en periode uten at lukten er veldig fremtredende og sterk. Men det kommer alltid tilbake. Svetter også en del, men jeg vet ikke om det bare har blitt en ond sirkel med angst og nervøsitet og derfor klamme hender og økt svetting. Kanskje en kombinasjon av det fysiske og det psykiske. Har googlet symptomene siden jeg var ungdomsskoleelev. Har funnet flere eksempler på mennesker som har hatt noen av de samme symptomene som meg. Det finnes ikke stort utvalg av behandlinger på dette område, da det er en ganske sjelden og lite utbredt lidelse.. Rådet jeg oftest kom over var vel i grunn å legge om kostholdet, så jeg har styrt unna både kjøtt og fisk og egg og melkeprodukter i flere år. Har ikke merket store forskjellen, men jeg gjør alt jeg kan. Kommer til å manne meg opp til å bite i det sure eplet og gå til legen en dag. Dette var første steget på veien. Nå har jeg satt ord på det og delt det med noen. Var i grunn bare det jeg var ute etter når jeg skrev her. Men tusen hjertelig takk til dere som har kommet med gode og støttende tilbakemeldinger. Dere gjør det enklere for meg. Jeg setter pris på det! 

Lykke til!! :klem: Ofte hjelper det bare å få sagt det høyt, selv om det er skriftlig på et anonymt internettforum. :) Selv om det ikke står så mye om behandlingsmetoder på nett, så kan det fremdeles være ting å prøve. Og i beste tilfelle så tar legen en del tester av diverse ting, og finner kanskje ut at noen nivåer etc., er feil i kroppen din, og at det finnes behandling for det. :) 

Anonymkode: da035...9eb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til💞

Legen er der for å hjelpe deg, bestill time i dag og hopp i det.

Å gå til legen og be om hjelp er da ingenting mot alt du har vært igjennom med mobbing osv. Dette klarer du👍

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt må du gå til legen! Jeg kjenner litt en som er som deg, ts, og hun sa at det er hormonelt og ikke så mye å gjøre med. Men hun lukter bare svette, så er ikke sikkert det er det samme. Jeg ville sendt mail til legen først, fordi da får hen tid til å undersøke om tilstanden og ikke bare ber deg komme tilbake en annen gang. For fastlegen vet garantert ikke mye om dette. Men gjør det nå, ikke bare tenk på det! Tenk om det finnes noe som kan hjelpe deg! 

Håper du får hjelp!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som sier troll: SKJERP DERE. Bare fordi dere ikke har hørt om dette før så betyr ikke det at det ikke kan være en ekte ting!

Jeg googlet fiskeodørgreiene og det kan jo godt hende det er det du har ja. Men det kan legen din finne ut av ved en urinprøve. Og tenk om det finnes mer behandling for dette i dag enn det som står på nett? Det kan godt hende.

Så ta turen til legen, kjære TS. Lykke til :klem:

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, Anonymbruker_ skrev:

Du har ikke vurdert å kanskje ta med noen du kjenner og stoler på? Tenker dersom det hjelper:)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes medisiner(Egazil, Ditropan og Dridase) man kan få mot mye svette. Kanskje du slipper mye av kroppslukten hvis du reduserer svetten betraktelig? Du må bare bite tennene sammen og gå til legen. Du blir nok henvist videre til hudklinikk. Jeg skjønner veldig godt at det er flaut å ta opp noe slikt. Jeg har selv vert hos legen med svetteproblematikk. Det er flaut å ta opp men legene håndterer det på samme måte som med en bihulebetennelse eller smerter i en fot.

Anonymkode: b1b62...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Syntes det er fryktelig synd at ingen har hjulpet deg til lege tidligere. Både foreldre og venner burde ha hjulpet deg med det!!

Jeg har en kollega som i perioder luklter veldig vondt. Hos ham er det fra munnen og mest sannsynlig et betennelsesproblem. I perioder er han helt fri, så kommer det tilbake. Mener familie og venner har en plikt å hjelpe med dette. 

Håper også du er klar over at syntetiske klær holder mye bedre på lukt, og at eddik i vaskemaskinen hjelper med å få luktem vekk fra klærne generellt. 

Anonymkode: d295c...4ab

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette har jeg ikke peiling på, men lukter du sterkt fra hele kroppen, eller typiske steder som armhuler/lysker/underliv og føtter? Har du prøvd om stålsåpe kan hjelpe? Disse metallsakene med såpeform som man gnir seg med (væter med vann) for å fjerne lukt etter å håndtert for eksempel rå fisk. Jernia, Kitchen og lignende har nok. Butikkjeden Enklere liv har også solgt disse med utforming som en roll on for armhuler, skal være effektivt nok til å kunne erstatte deodorant. Det er ikke sikkert det hjelper deg, men det er veldig billig og enkelt (80-150 kroner, og varer evig) så jeg ville i hvertfall prøvd. Stop 24 - serien fra apoteket lover også å redusere svetteproduksjon, om lukten din relateres til svette.

Trist at du har det så vondt med dette, men prøv å ikke skamme deg. Det er like lite din feil som at noen får psoriasis, leddgikt eller diabetes 1. Uflaks.

Anonymkode: 6448e...93a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner hvor vondt det er da jeg har gått gjennom en del liknende ting. Selv om folk flest er greie finnes det alltids en jævel som skal prøve å ødelegge livet ditt. Mitt tips er å søke hjelp, unngå idiotene som prøver å gjøre livet ditt vanskelig og kjør på med din egen greie i livet. 

Du må nok til legen skal du ha mulighet til noe hjelp. Er det vond svettelukt/ånde du sliter med eller mye svetting? Det kan være forskjeller her. Du kan bruke aluminiumsklorid hvis du sliter med mye svette. Hvis det bare er lukt må du finne ut om lukten kommer fra innsiden av kroppen eller utsiden. Bakterier på huden som forårsaker svettelukt skal være godt mulig å gjøre noe med. 

Hvis det er den diagnosen du tror du har så ikke regn med mye hjelp hos legen dessverre, og nei du blir nok ikke sendt videre, ikke regn med det. Prøver hos lege kan du heller ikke regne med, det beste er nok å kontakte en lege i utlandet som kjenner til fagområdet for å bli testet, både blod og urinprøver. Bruk google. Da sparer du deg for mye sløsing med tid og krefter. 

Og for all del, slutt med røykingen det hjelper ikke. 

Anonymkode: 6ad79...188

Ryddet for spekulasjoner,

ninuska_, adm

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syntes ikke dette virker så pinlig å fortelle legen? Eller kommer lukten fra underlivet? Er det derfor? Uansett, så er dette ganske ufarlige ting å ta opp med legen, jeg syns ikke det ville vært verre enn å si at jeg hadde brukket foten. Jeg tror kansjke du syns det er flauere enn det trenger å være fordi du har blitt plaget for det av andre. Men det er jo en voksen, forhåpentligvis moden lege du skal til, ikke en tenåring eller barnslig kollega.

Anonymkode: b105a...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...