ajarRun Skrevet 1. juli 2016 #1 Skrevet 1. juli 2016 Jeg tar toget fra Oslo til Trondheim nå og jeg skjønner ikke hvorfor noen vil betale ekstra for å sitte i 8 timer med masse snåle folk. Selv tar jeg toget ca en gang i året når jeg har glemt hvor lang tid det tar og hvor lite jeg liker det. Halvparten sover jo også. Ikke særlig sosialt, ineffektivt, og dyrt. Hva faen er greia?
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2016 #2 Skrevet 1. juli 2016 2 minutter siden, amativeReflection skrev: Jeg tar toget fra Oslo til Trondheim nå og jeg skjønner ikke hvorfor noen vil betale ekstra for å sitte i 8 timer med masse snåle folk. Selv tar jeg toget ca en gang i året når jeg har glemt hvor lang tid det tar og hvor lite jeg liker det. Halvparten sover jo også. Ikke særlig sosialt, ineffektivt, og dyrt. Hva faen er greia? Sover?! Anonymkode: d15fc...cfb
Persephone Skrevet 1. juli 2016 #3 Skrevet 1. juli 2016 Hvordan skal man ellers komme seg fra Oslo til Trondheim når man ikke har bil/lappen? 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2016 #4 Skrevet 1. juli 2016 Jeg kan fortelle deg at jeg ikke tar tog, da det ikke finnes her jeg bor. Anonymkode: 48806...a8e
ajarRun Skrevet 2. juli 2016 Forfatter #5 Skrevet 2. juli 2016 4 timer siden, Persephone skrev: Hvordan skal man ellers komme seg fra Oslo til Trondheim når man ikke har bil/lappen? Fly er billigere og raskere. Tog tar evigheter og er dyrt i forhold.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #6 Skrevet 2. juli 2016 Jeg tar en del tog mellom oslo og bergen, av flere grunner. Fra sentrum til sentrum er det noen ganger billigere enn å fly (minipris 199 på tog, fly 299+flybuss+bagasje+tog fra gardermoen), jeg reiser med en venninne med flyskrekk som foretrekker tog, og jeg liker faktisk å ha musikk i ørene, se på utsikten og slappe helt de seks og en halv timene det tar. Anonymkode: 24d3c...214 5
Persephone Skrevet 2. juli 2016 #7 Skrevet 2. juli 2016 5 timer siden, amativeReflection skrev: Fly er billigere og raskere. Tog tar evigheter og er dyrt i forhold. Som AB over skriver, så er det en del ekstra utgifter ved å fly sånn som flybuss eller tog til flyplassen. 2
Anglofil Skrevet 2. juli 2016 #9 Skrevet 2. juli 2016 Jeg liker godt å fly jeg, men når det ikke er billigst velger jeg ofte tog eller buss. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #10 Skrevet 2. juli 2016 12 timer siden, amativeReflection skrev: Jeg tar toget fra Oslo til Trondheim nå og jeg skjønner ikke hvorfor noen vil betale ekstra for å sitte i 8 timer med masse snåle folk. Selv tar jeg toget ca en gang i året når jeg har glemt hvor lang tid det tar og hvor lite jeg liker det. Halvparten sover jo også. Ikke særlig sosialt, ineffektivt, og dyrt. Hva faen er greia? Jeg er kjempeglad i å ta tog, og tar gjerne toget. Nyter å slappe av med en god (lyd)bok mens vi tøffer gjennom landskapet. Det er masse flott å se på. Artig å observere de andre passasjerene. Synes det er spennende at så mange ulike personer fra ulike samfunnslag sitter så tett på hverandre. Folk går av og på, alle med sin historie. Kommer ofte i snakk med andre reisende, og synes det er hyggelig. Synes det er veldig greit at andre passasjerer sover på toget. Da kan jeg høre på lydbok eller lese. Man går på toget midt i byen, og man kommer fram midt i sentrum. Det er praktisk. I tillegg er toget miljøvennlig. Antar at du tenker på langturer innenlands som Oslo-Trondheim/Oslo-Bergen, og ikke småturer med tog. Tenker du at alternativet er buss, bil eller fly? For min del er buss trangt, og man merker alle svinger mye bedre enn på toget. Det er mange grunner til at man ikke ønsker å kjøre bil. Kanskje kan man ikke "beslaglegge" familiens bil for så mange dager. Bil er også fryktelig kjedelig, (man får sett mer og andre ting på toget), og det er også slitsomt å være sjåfør i mange timer sammenhengende. Man kan også bevege seg mindre i bilen enn på toget. Fordel dersom man har mye bagasje. Tog (og buss) er mer miljøvennlig enn bil. Fly kunne vært et alternativ, men for min del sparer jeg nesten ikke tid, eller jeg sparer ikke tid i det hele tatt. Økonomisk lønner det seg heller ikke. Bestiller man litt på forhånd, finner man rabatterte togbilletter. Ikke alle flybilletter er billige. Jeg må komme meg til og fra flyplassen, og det tar mye tid både med bil og kollektivt. I tillegg må man beregne god tid på flyplassen. Det er også fryktelig dyrt å parkere på flyplasser. Jeg hater flyplasser: masse støy, mye venting for å levere bagasje/sikkerhetskontroll/gateventing), mye tråkking på harde gulv, ikke mulighet til å ta med egen drikke på flaske (må ha ekkelt flyplassvann eller kjøpe overpriset drikke), få og vonde sitteplasser ved gaten. Når man først får gå om bord, må man stå i kø før man smyger seg inn i et trangt sete med altfor lite beinplass. Selve flyturen er preget av støy og mas, og er man ekstra heldig er det en unge som sitter og skriker og sparker inn i setet ditt, eller man får setet til den foran i fanget. Når man kommer fram er det kø for å komme av flyet (mye mer kø enn på toget), og man må gå langt for å komme til bagasjebåndet og ut av flyplassen. Deretter er det bare å vente på flybussen som bruker 30-45 min inn til sentrum. Fly er i tillegg svært miljøfiendtlig. Alt i alt er det mye mer stress, mas og kjedelig venting når man flyr enn når man tar tog. Sist jeg reiste til Trondheim, reiste jeg med tog. Fra jeg dro hjemmefra til jeg var helt framme brukte jeg vel ca. 30 min mer enn jeg ville gjort med fly (om alt gikk som planlagt (tåke på Gardermoen dagen jeg reiste ville gjort at jeg hadde blitt flere timer forsinket). I tillegg sparte jeg flere hundre kroner, og jeg fikk en reise fri for stress. Dessverre er toget dyrt på kortere distanser. Skal jeg inn til Oslo, er det billigere å kjøre bil tur/retur (inkl. bompenger) enn å ta toget én vei for én voksen. Det er synd at det ikke lønner seg å være miljøvennlig. Anonymkode: 1a78e...6ca 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #11 Skrevet 2. juli 2016 Var jeg som skrev innlegget ovenfor. Mente ikke å være anonym. Anonymkode: 1a78e...6ca 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #12 Skrevet 2. juli 2016 Nå overdriver du, det tar ikke 8 timer å ta tog fra trondheim til oslo og du kan få billetter helt nede i 199-, hvis du følger med på tilbud. Billigere enn fly, mindre stresssende og mer miljøvennlig Anonymkode: 61bc7...92f 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #13 Skrevet 2. juli 2016 15 timer siden, amativeReflection skrev: Fly er billigere og raskere. Tog tar evigheter og er dyrt i forhold. Hvorfor gidder du å kjøre tog da ? Anonymkode: 581fd...f06
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #14 Skrevet 2. juli 2016 Må ta toget da det ikke går vei til Finse. Men så har jeg gratis reise med tog. Tar det som regel bare en gang i året. Har enda ikke brukt fri billetten, da jeg har hatt klippekort før. Anonymkode: 0de4c...430
Ginavn Skrevet 2. juli 2016 #15 Skrevet 2. juli 2016 19 timer siden, Persephone skrev: Hvordan skal man ellers komme seg fra Oslo til Trondheim når man ikke har bil/lappen? Lavprisekspressen Østerdalsekspressen var også et alternativ, men det er lenge siden. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #16 Skrevet 2. juli 2016 Folk tar toget for å komme fra A til B. Er ikke det ganske logisk? Anonymkode: 940bd...dba 1
applestories Skrevet 2. juli 2016 #17 Skrevet 2. juli 2016 20 timer siden, amativeReflection skrev: Halvparten sover jo også. Ikke særlig sosialt, ineffektivt, og dyrt. Hva faen er greia? Hva anser du som en sosial måte å komme seg fra Oslo til Bergen på? Det finnes ikke tog hvor jeg bor, men jeg har tatt mye buss mellom Bergen og hjemstedet mitt, det tok vel også 8 timer totalt. Hadde mye heller tatt tog da man kan røre litt på seg, man slipper mye stopp og start, slipper ferje, slipper trafikk og kø, kan gå på toalettet, kan kjøpe seg noe å spise(?), kan ta med dyr. Heldigvis fant jeg ut at det gikk an å ta båt, som hadde mange av de samme fordelene som tog, i tillegg til at man kunne gå ut på dekk når man ville. Hadde garantert vurdert tog om det var mulig.
Lutetium 71 Skrevet 2. juli 2016 #18 Skrevet 2. juli 2016 Fordi har fylt opp lesebrettet med en god bok man aldri har tatt seg tid til å gjøre ferdig. Å ta tog handler om å ta seg tid. 1
calavi Skrevet 2. juli 2016 #19 Skrevet 2. juli 2016 Tog er et veldig ålreit alternativ når man har flyskrekk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå