AnonymBruker Skrevet 1. juli 2016 #1 Skrevet 1. juli 2016 Jeg skal få meg hund for første gang, og gleder meg veldig! Men vet ikke helt hvilken rase jeg skal gå for. Kanskje dere har noen forslag? -Jeg bor i en leilighet i en storby, men bor i utkanten og nærme grøntområder. -tenker at en mellomstor hund er fin størrelse -jeg er enslig -skal ikke drive med jakt, agility eller utstilling -en turkamerat med rolig lynne er å foretrekke -ikke en altfor krevende rase (typ ikke border collie) Har dere noen forslag?:) Anonymkode: 4abab...255
Tabris Skrevet 1. juli 2016 #2 Skrevet 1. juli 2016 Hvor mye fysisk og mental aktivisering ser du for deg det er realistisk at du bruker på hunden daglig? 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2016 #3 Skrevet 1. juli 2016 3 minutter siden, Tabris skrev: Hvor mye fysisk og mental aktivisering ser du for deg det er realistisk at du bruker på hunden daglig? Jeg tenker en kort tur (15-30 min) før jobb, kort tur etter jobb, samt 1-1,5-2 timer på kvelden (gjerne løping også), alt ettersom vær og vind og hva passer. I helgene er jeg glad i lengre turer, gjerne dagsturer i marka eller på fjellet. Men jeg kan gjerne ligge en hel dag på sofaen også og bare ta noen korte turer ut. Så hunden kan ikke være helt hyper. Anonymkode: 4abab...255
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2016 #4 Skrevet 1. juli 2016 7 minutter siden, Tabris skrev: Hvor mye fysisk og mental aktivisering ser du for deg det er realistisk at du bruker på hunden daglig? Mental trening er jeg usikker på, er det øving av triks og slikt? Anonymkode: 4abab...255
Gjest Tom/Loki Skrevet 1. juli 2016 #5 Skrevet 1. juli 2016 Cavalier king spaniel og tibetansk spaniel passer for nybegynnere, det gjør også Golden Retriever men den er litt stor.
Tabris Skrevet 1. juli 2016 #6 Skrevet 1. juli 2016 De fleste hunder bør også få mental aktivisering - triks/lydighetstrening, nesearbeid og problemløsning, f.eks. De fleste hunder blir mer "godslitne" mye raskere av det en de blir av å gå tur. En halvtimes rusletur i nabolaget er "ingenting" for de fleste hunder, mens de sover godt etter en halvtimes søksarbeid. F.eks. Mulig en finsk lapphund eller en eurasier kan passe? Se gjerne i klassen for selskapshunder og se hva som kan passe deg der.
tirben Skrevet 1. juli 2016 #7 Skrevet 1. juli 2016 Jeg anbefaler storpuddel ( noen kaller den kongepuddel). Den er enkel å ha med å gjøre. Lett å oppdra, ikke røyter den ( må klippes noen ganger i året) og blir en skikkelig kompis. Det er også lite sykdommer på den. Etter min mening, en super hunderase! 2
kristine20 Skrevet 1. juli 2016 #8 Skrevet 1. juli 2016 Hverdagen du beskriver likner veldig hverdagen til min samboer og med. Vi har fransk bulldog, og stortrives med det! Med en god oppdretter som veit hva den driver med, får man en hund som har godt lynne, lett å trene. En hund som ikke krever lange turer, gjerne ligger på sofaen hele dagen og trives i by. (Skulle du bo i Oslo er det ofte mye frenchier på hundesøetta i Ekebergparken på søndag ca kl13)
Gjest Evans Skrevet 1. juli 2016 #9 Skrevet 1. juli 2016 (endret) Vi har en retrieverblanding og bedriver stort sett det du beskriver. Han får tre skogsturer i løpet av uka, på en times tid, er med rundt på det meste, og ligger daff som en sakkosekk inne i sofaen. Herlig hund, som er på det meste, men som også slapper av når vi gjør det. Vi har prøvd oss på retrieverjakt (ser du skriver at du ikke skal jakte), for gøy, fordi de liker å bære og fordi det er det de er "laget for". Utrolig artig å drive med som trening, selv om vi aldri har hatt noe ambisjoner om hverken konkurranse eller jakt. Det er mye verdifull hverdagslydighet inne i dette som vi har satt stor pris på. Vi har også hatt en kongepuddel. Fikk han da han var voksen, så ikke hatt han som valp. Herlig, sær skapning som er med på tur og som også liker å slappe av. Han var veldig lydig og krevde svært lite - mye mindre enn vår nåværende retriverblanding (men det kan være personlighet). Det krever litt pelsstell, men i motsetning til han vi har nå så er det ikke store dotter på gulvet Begge disse hundene er vel og merke store hunder. Kongepuddelen er høy, men veier ikke så mye. Retrieveren vår er like høy som en kongepuddel og veier vel 10 kilo mer. Sterk som juling, men når han er lydig så gjør det jo ikke noe. Jeg syns det er vanskelig å anbefale en rase, men vi har i hvert fall vært fornøyd med de begge disse to PS: vi går stadig på kurs. Vi elsker kurs rett og slett. Det gir oss motivasjon for trening, inspirasjon og hunden elsker det. Syns kurs er helt fantastisk! Endret 1. juli 2016 av Evans
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2016 #10 Skrevet 1. juli 2016 Denne gir kanskje en liten pekepinn http://www.canis.no/oppdretter/rasevelger.php Anonymkode: 0fff5...78f
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #11 Skrevet 2. juli 2016 Takk for svar:) skal sette meg inn i hva en hund trenger før jeg får meg hund altså, jeg er helt nybegynner nå. Tenker å skaffe meg en omplasseringshund på 2-3 år. Da vet jeg litt mer hva jeg får, og jeg slipper valpetiden. Anonymkode: 4abab...255 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #12 Skrevet 2. juli 2016 Jeg vil råde deg å holde deg unna typiske jakthunder, gjeterhunder og spisshunder, da disse krever både det ene og det andre for å trives, som jeg merker utifra innlegger du skriver at ikke er helt "deg". Jeg ville foreslått en roligere og mindre selvstendig rase, som f.eks berner sennen, leonberger, irsk fårehund, men disse blir kanskje for store for deg og den lille leiligheten din? Og så sliter jo disse mye med hofteproblemer, og da vil du ikke gå mye på fortau med dem (som man gjør i byen). Har du sett på labrador, retriever, vannhund (spansk eller portugisisk), spaniel, engelsk setter, eller bokser? Anonymkode: c6c07...c65
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #14 Skrevet 3. juli 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil råde deg å holde deg unna typiske jakthunder, gjeterhunder og spisshunder, da disse krever både det ene og det andre for å trives, som jeg merker utifra innlegger du skriver at ikke er helt "deg". Jeg ville foreslått en roligere og mindre selvstendig rase, som f.eks berner sennen, leonberger, irsk fårehund, men disse blir kanskje for store for deg og den lille leiligheten din? Og så sliter jo disse mye med hofteproblemer, og da vil du ikke gå mye på fortau med dem (som man gjør i byen). Har du sett på labrador, retriever, vannhund (spansk eller portugisisk), spaniel, engelsk setter, eller bokser? Anonymkode: c6c07...c65 Takk for forslag:) skal ta en titt på rasene du nevner:) noen av de blir for store ja. Vil ha en som ikke røyter altfor mye også🙈 Jeg var inne på canis siden, som ble foreslått litt lenger opp, og satte inn mine ønsker. Men jeg fikk til svar at de ikke hadde noen hunderase å anbefale meg Anonymkode: 4abab...255
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #15 Skrevet 3. juli 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for forslag:) skal ta en titt på rasene du nevner:) noen av de blir for store ja. Vil ha en som ikke røyter altfor mye også🙈 Jeg var inne på canis siden, som ble foreslått litt lenger opp, og satte inn mine ønsker. Men jeg fikk til svar at de ikke hadde noen hunderase å anbefale meg Anonymkode: 4abab...255 Hva plottet du inn på testen? Prøv å lempe litt på kravene Jeg får opp en hel liste når jeg plotter inn hva jeg kan tilby. Denne testen er bare fin for en pekepinn på raser mtp mosjon/pelstell. Ser setter ble anbefalt her, de trenger mye mosjon bare så det er nevnt. Anonymkode: 0fff5...78f
ArtyFarty Skrevet 3. juli 2016 #17 Skrevet 3. juli 2016 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar:) skal sette meg inn i hva en hund trenger før jeg får meg hund altså, jeg er helt nybegynner nå. Tenker å skaffe meg en omplasseringshund på 2-3 år. Da vet jeg litt mer hva jeg får, og jeg slipper valpetiden. Anonymkode: 4abab...255 Da ville jeg ikke tenkt så mye på rase, men sett an individer som er aktuelle for omplassering. 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #19 Skrevet 4. juli 2016 Den 01.07.2016 at 20.35, AnonymBruker skrev: Jeg skal få meg hund for første gang, og gleder meg veldig! Men vet ikke helt hvilken rase jeg skal gå for. Kanskje dere har noen forslag? -Jeg bor i en leilighet i en storby, men bor i utkanten og nærme grøntområder. -tenker at en mellomstor hund er fin størrelse -jeg er enslig -skal ikke drive med jakt, agility eller utstilling -en turkamerat med rolig lynne er å foretrekke -ikke en altfor krevende rase (typ ikke border collie) Har dere noen forslag?:) Anonymkode: 4abab...255 Whippet Allsidig rask sofagris! Anonymkode: 113e9...bbb 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #20 Skrevet 4. juli 2016 Puddel! Røyter ikke, har behov for noe aktivitet, men kan også slappe fint av på sofaen. Herlig, positiv og omgjengelig rase. Og finnes i fire ulike størrelser:) Anonymkode: 439c6...281 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå