AnonymBruker Skrevet 1. juli 2016 #21 Skrevet 1. juli 2016 13 minutter siden, anneira skrev: Etter å ha lest mye forskning så blir jeg mer og mer overbevist... men jeg spiser det ikke nødvendigvis fordi det skal være så himla sunt, men bruker det i en sunn oppskrift på noe snacks. Men der er 2 dl kokosolje en av ingrediensene (de andre ingrediensene er helt utvilsomt sunne - nøtter, frø osv). Jeg er i ketose, så fettet er helt greit å ha med. Men jeg vil bare at det skal være så "bra" som mulig da, selvom noen sier det er usunt. økologisk virgin kokosolje må da hvertfall være bedre enn uøkologisk raffinert. Men selvom det ikke er økologisk, men i det minste ekstra virgin, så er vel det hakket bedre? 2 dl kokosolje er masse, det gjør jo hele snacksen din usunn. Ketose eller ei. Du kan fint bruka anna olje enn kokos. Prøvd solsikkeolje, rapsolje eller noen av disse. De er jo bedre, og koster vesentlig mindre en kokosoljen din. Ekstra virgin, vet du i det hele tatt hva det er?? Den olja du har igjen kan du jo bruke til huden og håret ditt. Fungerer utmerket både som body lotion og barberkrem, og i håret holder det frizz nede og håret på plass. Elsker kokosfettet til kroppen utvendig :D 4 minutter siden, Citpensacola skrev: Uansett om det er økologisk eller "ekstra virgin" så er det ikke særlig sunt. Olivenolje er da mye bedre. Enig med deg Btw, det kan forresten være både økologisk og ekstra virgin Anonymkode: 91c9f...78a 1
anneira Skrevet 1. juli 2016 Forfatter #22 Skrevet 1. juli 2016 Ærgh, det er vanskelig når jeg leser så mye forskjellig om at det er sunt og ikke sunt Kanskje jeg får prøve å lage et par stykker med ekstra virgin olivenolje, det har jeg... og det er vel de fleste enige om at er sunt... men da spørs det om snacksen min vil stivne da... det er masse nøtter og frø, mandelmel, kokosmasse og to dl kokosolje... så helder jeg en blanding av smelta mørk sjokolade med noen spiseskjeer kokosolje og sukrin og stevia på toppen og setter i kjøleskapet, så stivner det. Men olivenolje er jo flytende i kjøleskap
PaperFlower Skrevet 1. juli 2016 #23 Skrevet 1. juli 2016 Kokosolje er noe de lærde strides veldig om. Noen fra Harvard i Amerika (som du sikkert har hørt om) skrev litt om det her. (Engelsk, men relativt lettlest.)Det er vel en kilde som man kan stole sånn nogenlunde på. Det var skrevet i 2011, så det kan jo hende det har kommet mere forskning på emnet nå. Kan sitere noe positivt som er nevnt der:"But what's interesting about coconut oil is that it also gives "good" HDL cholesterol a boost. Fat in the diet, whether it's saturated or unsaturated, tends to nudge HDL levels up, but coconut oil seems to be especially potent at doing so." Også avsluttes det med:"But, for now, I'd use coconut oil sparingly. Most of the research so far has consisted of short-term studies to examine its effect on cholesterol levels. We don't really know how coconut oil affects heart disease. And I don't think coconut oil is as healthful as vegetable oils like olive oil and soybean oil, which are mainly unsaturated fat and therefore both lower LDL and increase HDL. Coconut oil's special HDL-boosting effect may make it "less bad" than the high saturated fat content would indicate, but it's still probably not the best choice among the many available oils to reduce the risk of heart disease." Hvis du googler på engelsk en del, tror jeg du kan finne mange flere svar. Prøv å se etter sider som høres offesielle ut, og kanskje ikke hør så mye på blogger og f.eks. "sarah's little world"-type sider. Og hadde jeg vært deg hadde jeg kost meg med det du har lagt uten så mye dårlig samvittighet. Man skal leve i livet sitt også, ikke bare holdes i live. Men mulig du kan blande kokosolje og olivenolje? Lag en liten blanding, sett det i kjøleskapet og se om det stivner? En annen ting er jo at det er mye bedre at du spiser det du lager deg der, enn at du går ut og kjøper melkesjokolade eller lignende. 2
anneira Skrevet 1. juli 2016 Forfatter #24 Skrevet 1. juli 2016 9 minutter siden, PaperFlower skrev: Kokosolje er noe de lærde strides veldig om. Noen fra Harvard i Amerika (som du sikkert har hørt om) skrev litt om det her. (Engelsk, men relativt lettlest.)Det er vel en kilde som man kan stole sånn nogenlunde på. Det var skrevet i 2011, så det kan jo hende det har kommet mere forskning på emnet nå. Kan sitere noe positivt som er nevnt der:"But what's interesting about coconut oil is that it also gives "good" HDL cholesterol a boost. Fat in the diet, whether it's saturated or unsaturated, tends to nudge HDL levels up, but coconut oil seems to be especially potent at doing so." Også avsluttes det med:"But, for now, I'd use coconut oil sparingly. Most of the research so far has consisted of short-term studies to examine its effect on cholesterol levels. We don't really know how coconut oil affects heart disease. And I don't think coconut oil is as healthful as vegetable oils like olive oil and soybean oil, which are mainly unsaturated fat and therefore both lower LDL and increase HDL. Coconut oil's special HDL-boosting effect may make it "less bad" than the high saturated fat content would indicate, but it's still probably not the best choice among the many available oils to reduce the risk of heart disease." Hvis du googler på engelsk en del, tror jeg du kan finne mange flere svar. Prøv å se etter sider som høres offesielle ut, og kanskje ikke hør så mye på blogger og f.eks. "sarah's little world"-type sider. Og hadde jeg vært deg hadde jeg kost meg med det du har lagt uten så mye dårlig samvittighet. Man skal leve i livet sitt også, ikke bare holdes i live. Men mulig du kan blande kokosolje og olivenolje? Lag en liten blanding, sett det i kjøleskapet og se om det stivner? En annen ting er jo at det er mye bedre at du spiser det du lager deg der, enn at du går ut og kjøper melkesjokolade eller lignende. Takker for svar!! :D Jeg suger i engelsk da men... Hvis du skal konkludere med det du trakk frem her, er kokosnøttolje noe bra? Blogger er vanskelige, ja... det er jo enten det verste man kan få i seg eller det beste man kan få i seg... jeg tror ikke jeg blir tykkere av det (slanker meg med ketose) så selve det at det er FETT er bare bra, men det må jo helst være SUNT fett... men jeg kan jo prøve tipset ditt og se om det kan stivne ellers er jeg ikke særlig sugen på godteri og sånt, men dette er så fint å ha med som "niste" om jeg skal noe. Masse energi og gjør at jeg ikke går sulten. Alt det andre i oppskriften er jo supersunt Men i og med at det er såpass mye olje i så.... så skulle jeg ønske at det var sunt da selvfølgelig
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2016 #25 Skrevet 1. juli 2016 2 minutter siden, anneira skrev: Takker for svar!! :D Jeg suger i engelsk da men... Hvis du skal konkludere med det du trakk frem her, er kokosnøttolje noe bra? Blogger er vanskelige, ja... det er jo enten det verste man kan få i seg eller det beste man kan få i seg... jeg tror ikke jeg blir tykkere av det (slanker meg med ketose) så selve det at det er FETT er bare bra, men det må jo helst være SUNT fett... men jeg kan jo prøve tipset ditt og se om det kan stivne ellers er jeg ikke særlig sugen på godteri og sånt, men dette er så fint å ha med som "niste" om jeg skal noe. Masse energi og gjør at jeg ikke går sulten. Alt det andre i oppskriften er jo supersunt Men i og med at det er såpass mye olje i så.... så skulle jeg ønske at det var sunt da selvfølgelig Det er noe bra og noe dårlig med kokosfett. Jeg er selv på lavkarbo og er dermed glad i fett. Nå er det mye fett i alle frøene og slikt du har i snacksen din. Lurer på om jeg ville droppa kokosfettet og heller erstattet det med smeltet, men avkjølt smør. Du har jo mørk sjokolade i som du kan ha i smøret. Anonymkode: 91c9f...78a 1
anneira Skrevet 1. juli 2016 Forfatter #26 Skrevet 1. juli 2016 Ja, jeg har meierismør... så du mener det er bedre enn kokosolje? Det er liksom så ulike meninger om smør også... men har i det minste lest noe om at det er bra også... jeg har i nesten en dl kokosmasse også, og det setter jo også litt kokossmak...
PaperFlower Skrevet 1. juli 2016 #27 Skrevet 1. juli 2016 Et øyeblikk siden, anneira skrev: Takker for svar!! :D Jeg suger i engelsk da men... Hvis du skal konkludere med det du trakk frem her, er kokosnøttolje noe bra? Blogger er vanskelige, ja... det er jo enten det verste man kan få i seg eller det beste man kan få i seg... jeg tror ikke jeg blir tykkere av det (slanker meg med ketose) så selve det at det er FETT er bare bra, men det må jo helst være SUNT fett... men jeg kan jo prøve tipset ditt og se om det kan stivne ellers er jeg ikke særlig sugen på godteri og sånt, men dette er så fint å ha med som "niste" om jeg skal noe. Masse energi og gjør at jeg ikke går sulten. Alt det andre i oppskriften er jo supersunt Men i og med at det er såpass mye olje i så.... så skulle jeg ønske at det var sunt da selvfølgelig Min konklusjon av det han skrev der er vel at det absolutt ikke er det verste du kan spise, men heller ikke det beste. Jeg ville kanskje sagt at det er sånn midt på treet? Men jeg skjønner at du gjerne vil ha noe som er sunt! Ellers så fant jeg dette, av heart.org, som virkelig virker seriøst. Der lister de av de sunneste oljene du kan spise, i alfabetisk rekkefølge (altså ikke fra best til verst, e.l.) Kokosolje er ikke på listen, men den blir faktisk nevnt i starten, som en av oljene de anbefaler at man bytter ut i fordel til en av disse: Canola (rapsolje) Corn (maisolje) Olive (olivenolje) Peanut (peanøttolje) Safflower (saflorolje) Soybean (soyaolje) Sunflower (solsikkeolje) Jeg har hørt at man kan putte olivenolje i fryseren og dermed få en fast konsistens, men hvordan den blir når man setter den i fryseren eller har den i romtemperatur lenge igjen det vet jeg ikke. Mulig kokosolje blandet med olivenoljen, som jeg nevnte tidligere, vil hjelpe?
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #28 Skrevet 2. juli 2016 Kokosolje er overhypet til den store gullmedalje, er jo stappfullt i mettet fett. Anonymkode: 3a740...70e
Gjest Nanne70 Skrevet 2. juli 2016 #29 Skrevet 2. juli 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: 2 dl kokosolje er masse, det gjør jo hele snacksen din usunn. Ketose eller ei. Du kan fint bruka anna olje enn kokos. Prøvd solsikkeolje, rapsolje eller noen av disse. De er jo bedre, og koster vesentlig mindre en kokosoljen din. Ekstra virgin, vet du i det hele tatt hva det er?? Den olja du har igjen kan du jo bruke til huden og håret ditt. Fungerer utmerket både som body lotion og barberkrem, og i håret holder det frizz nede og håret på plass. Elsker kokosfettet til kroppen utvendig :D Enig med deg Btw, det kan forresten være både økologisk og ekstra virgin Anonymkode: 91c9f...78a Solsikkeolje er i alle fall ikke sunt! I likhet med for eksempel mais- og soyaolje er dette industrielt framstilte oljer som utvinnes gjennom en ganske tøff prosess som bl.a. innebærer varmebehandling av råvaren oljen utvinnes fra. M.a.o. ikke noe kaldpressing her. I tillegg inneholder denne typen oljer alt for mye Omega 6 til at det er gunstig. Se bl.a. denne fra forsnkning.no: http://forskning.no/mat-og-helse-overvekt/2012/03/blir-fetere-av-plantefett
Atea Skrevet 2. juli 2016 #30 Skrevet 2. juli 2016 (endret) 18 timer siden, anneira skrev: Takker for svar!! :D Jeg suger i engelsk da men... Hvis du skal konkludere med det du trakk frem her, er kokosnøttolje noe bra? Blogger er vanskelige, ja... det er jo enten det verste man kan få i seg eller det beste man kan få i seg... jeg tror ikke jeg blir tykkere av det (slanker meg med ketose) så selve det at det er FETT er bare bra, men det må jo helst være SUNT fett... men jeg kan jo prøve tipset ditt og se om det kan stivne ellers er jeg ikke særlig sugen på godteri og sånt, men dette er så fint å ha med som "niste" om jeg skal noe. Masse energi og gjør at jeg ikke går sulten. Alt det andre i oppskriften er jo supersunt Men i og med at det er såpass mye olje i så.... så skulle jeg ønske at det var sunt da selvfølgelig De halvlange fettsyrene i kokosolje lagres ikke like lett i kroppen (setter seg som uønsket vekt). Det hender jeg har en ts i kaffen eller tar en ts nesten daglig siden jeg ikke er så glad i bacon og majones og mange andre "fristelser" på lavkarbo. Men alt med måte. Om du lager kake med 2 dl kokosfett regner jeg med at det ikke er daglig og at du ikke spiser alt med det samme. Endret 2. juli 2016 av Atea
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå