Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å lage verdens sunneste snacks. alle ingredienssene er sunne. Men det skal i voldsomt mye kokosolje....  hvor sunt er kokosolje egentlig?

Skrevet

neeeeiii!! :(

Da har jeg gnudd i meg noe usunt hele uka... masse penger koster det også...

Er det noen påstander eller forskninger som viser det motsatte?

Skrevet

Og DER fikk jeg bedre samvitighet igjen. Tusen takk!

Da skal snacksen min virkelig nytes :D

Skrevet

men hvordan kan man vite om kokosoljen er organisk? Det står ikke så mye på boksen, utenom at at det er ren kokosolje "quality" kokosolje

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

15 minutter siden, anneira skrev:

Og DER fikk jeg bedre samvitighet igjen. Tusen takk!

Da skal snacksen min virkelig nytes :D

Kokosolje er fremdeles ikke sunt å innta selv om det står på fitnessbloggen...

Anonymkode: 91c9f...78a

• Liker 1
Skrevet

Men det er usunt siden det står på vektklubben?

• Liker 2
Skrevet

Vet noen forresten åssen man kan vite om kokosoljen er organisk eller ikke? Når det ikke står noe om det på glasset...

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, anneira skrev:

Men det er usunt siden det står på vektklubben?

Vektklubben bruker hvertfall utdannet personell som uttaler seg.

4 minutter siden, anneira skrev:

Vet noen forresten åssen man kan vite om kokosoljen er organisk eller ikke? Når det ikke står noe om det på glasset...

Dersom det ikke står på glasset, så er det ikke organisk. Organisk er noe 'alle' som kan vil bruke da 'mange' tror det er noe magisk med det.

https://www.nrk.no/livsstil/_-ikke-bruk-feil-olje-1.12307948

Professor heller ikke akkurat begeistret for olja...

• Liker 1
Skrevet

MEn om det IKKE er organisk, betyr det da at det er mye usunnere?

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, anneira skrev:

MEn om det IKKE er organisk, betyr det da at det er mye usunnere?

Organisk eller ei, det er de samme molekylene i det fettet/oljen...

• Liker 1
Skrevet

er økologisk og organisk det samme?

Leser på mange sider at kokosolje er veldig bra, men at man bør styre langt unna de raffinerte og ikke-organiske typene. Jeg har "sertifisert virgin kokosnøttolje" som kostet 149, og en der det ikke står noe annet enn "kokosolje" på som kostet 79

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, anneira skrev:

er økologisk og organisk det samme?

Leser på mange sider at kokosolje er veldig bra, men at man bør styre langt unna de raffinerte og ikke-organiske typene. Jeg har "sertifisert virgin kokosnøttolje" som kostet 149, og en der det ikke står noe annet enn "kokosolje" på som kostet 79

http://www.dinside.no/821397/er-okologisk-og-organisk-det-samme

Norge er nemlig ikke ”organisk” det samme som ”økologisk”. På norsk betyr ordet ”organisk” bare noe som er produsert av levende organismer, inneholder karbon og kan brennes og/eller brytes ned i naturen.

Dette betyr også at importerte produkter gjerne kan være merket med det norske Ø-merket og dermed være et godkjent økologisk produkt, men bruke begrepet ”organic” i teksten på produktet.

Skrevet

Kokosolje er (eller var, blir vel riktigere) den nest billigste oljen på markedet etter palmeolje. Industrien skjønte at de kunne markedsføre det som et helsekostprodukt, på tross av at det ikke er særlig sunt. Plutselig tjener de penger som gress på naive fjols som sluker alt helsekostindustrien prakker på dem av udokumentert svada.

Skrevet
1 minutt siden, Citpensacola skrev:

Kokosolje er (eller var, blir vel riktigere) den nest billigste oljen på markedet etter palmeolje. Industrien skjønte at de kunne markedsføre det som et helsekostprodukt, på tross av at det ikke er særlig sunt. Plutselig tjener de penger som gress på naive fjols som sluker alt helsekostindustrien prakker på dem av udokumentert svada.

Etter å ha lest mye forskning så blir jeg mer og mer overbevist... men jeg spiser det ikke nødvendigvis fordi det skal være så himla sunt, men bruker det i en sunn oppskrift på noe snacks. Men der er 2 dl kokosolje en av ingrediensene (de andre ingrediensene er helt utvilsomt sunne - nøtter, frø osv). Jeg er i ketose, så fettet er helt greit å ha med. Men jeg vil bare at det skal være så "bra" som mulig da, selvom noen sier det er usunt. økologisk virgin kokosolje må da hvertfall være bedre enn uøkologisk raffinert.

Men selvom det ikke er økologisk, men i det minste ekstra virgin, så er vel det hakket bedre?

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kokosolje er fremdeles ikke sunt å innta selv om det står på fitnessbloggen...

De har linket ganske mange kilder, jeg har også erfaring med at de på fitnessbloggen prøver å vurdere saken fra flere vinkler for å komme så nær "sannheten" som mulig. Dersom du leste artikkelen vil du se at der er mange linker til kilder.

Det virker som om mye av uenigheten handler om fettet. For min del ser jeg ikke noen grunn til å frykte noen spiseskjeer kokosfett i woken et par ganger i uka. Man får en litt annerledes smak slik at man ikke blir lei, og det er ganske godt

Anonymkode: 1285c...97b

Skrevet
7 minutter siden, anneira skrev:

Men selvom det ikke er økologisk, men i det minste ekstra virgin, så er vel det hakket bedre?

Uansett om det er økologisk eller "ekstra virgin" så er det ikke særlig sunt. Olivenolje er da mye bedre.

Skrevet

Men smaken blir en veldig annen... det skal stivne sammen med de andre ingrediensene i kjøleskapet, det gjør det ikke med olivenolje

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...