Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Mari Y skrev:

Ingen sin feil at hun blir oppfattet slik, når hun velger å skrive det på den måten. Om hun da virkelig ikke mener det helt bokstavelig, er det likevel ikke så unaturlig at folk tolker det på en annen måte. Man er selv ansvarlig for hvordan man ordlegger seg. 

Hvis man tar det (hun skrev) bokstavelig, så feiler det folk noe. Sorry.

Anonymkode: 162a8...46a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke ta alt så HIMLA bokstavelig da 🙄

Anonymkode: 89051...7f1

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man tar det (hun skrev) bokstavelig, så feiler det folk noe. Sorry.

Det er hvordan folk oppfatter det som blir sagt, som har noe å si. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke ta alt så HIMLA bokstavelig da 🙄

Anonymkode: 89051...7f1

Jaja...Du har en fin dag, du og, skjønner jeg?

AnonymBruker
Skrevet
Den 2.7.2016 at 12.43, Mari Y skrev:

Ingen sin feil at hun blir oppfattet slik, når hun velger å skrive det på den måten. Om hun da virkelig ikke mener det helt bokstavelig, er det likevel ikke så unaturlig at folk tolker det på en annen måte. Man er selv ansvarlig for hvordan man ordlegger seg. 

Men jeg ser sammenhengen hun skriver det i. Hun skriver om menn som trakasserer jenter under en festival.

Hadde hun hatet menn hadde hun ikke lagt ut bilder av seg selv med menn. Har hun sagt hun hater sin egen far?

Anonymkode: 8ea23...8e3

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg ser sammenhengen hun skriver det i. Hun skriver om menn som trakasserer jenter under en festival.

Hadde hun hatet menn hadde hun ikke lagt ut bilder av seg selv med menn. Har hun sagt hun hater sin egen far?

Hun skrev hun hater menn.  Så ja hun har indirekte sagt hun hater sin egen far og bror ( om hun har ).

Anonymkode: 14320...a4a

• Liker 1
Skrevet

Det er å sette det på spissen å si at alle kvinner skylder på alle menn for noen menns overgrep. Problemet er at grov generalisering rammer menn som gruppe.

Eksempel 1: Jeg skulle fly i arbeidsøyemed. Ved siden av meg kom det ei jente på 10-12 år og satte seg. Hun reiste alene. Flyvertinnen kom og ba meg flytte lenger bak i flyet da det var flyselskapets policy at menn ikke skulle sitte ved siden av barn som reiste alene.

Eksempel 2: Diverse barnehager har fram til nylig ikke latt mannlige ansatte stelle småbarn.

Eksempel 3: Deler av kvinnebevegelsen var sterkt imot at menn skulle få et krisetilbud på lik linje med kvinner. En av årsakene var at de fryktet at kvinner i krise kunne møte menn som var i krise på krisesenteret. Presumpsjonen var at kvinner i krise skulle slippe å forholde seg til en mann da man kun ser på menn som overgripere og ikke som offer for overgrep.

Dette er eksempler på strukturell kollektiv skyld for noen menns overgrep. Det handler om samfunn og politikk og hvilken virkelighetsoppfatning som vinner fram. Det kan neppe være tvil om at samfunnet i stor grad har definert menn som overgripere og kvinner som ofre. Helt uavhengig av realitetene. 

• Liker 2
Skrevet

Ryddet for hets.

Frk.K, mod.

Skrevet

Ryddet for hets.

Frk.K, mod.

AnonymBruker
Skrevet
Den 4.7.2016 at 10.05, AnonymBruker skrev:

Hun skrev hun hater menn.  Så ja hun har indirekte sagt hun hater sin egen far og bror ( om hun har ).

Du må se sammenhengen det er skrevet i. Ikke bare tilfeldigvis plukke ut noe du har lyst å overdramatisere.

AnonymBruker
Skrevet
Den 4.7.2016 at 22.30, Jalp skrev:

Det er å sette det på spissen å si at alle kvinner skylder på alle menn for noen menns overgrep. Problemet er at grov generalisering rammer menn som gruppe.

Eksempel 1: Jeg skulle fly i arbeidsøyemed. Ved siden av meg kom det ei jente på 10-12 år og satte seg. Hun reiste alene. Flyvertinnen kom og ba meg flytte lenger bak i flyet da det var flyselskapets policy at menn ikke skulle sitte ved siden av barn som reiste alene.

Eksempel 2: Diverse barnehager har fram til nylig ikke latt mannlige ansatte stelle småbarn.

Eksempel 3: Deler av kvinnebevegelsen var sterkt imot at menn skulle få et krisetilbud på lik linje med kvinner. En av årsakene var at de fryktet at kvinner i krise kunne møte menn som var i krise på krisesenteret. Presumpsjonen var at kvinner i krise skulle slippe å forholde seg til en mann da man kun ser på menn som overgripere og ikke som offer for overgrep.

Dette er eksempler på strukturell kollektiv skyld for noen menns overgrep. Det handler om samfunn og politikk og hvilken virkelighetsoppfatning som vinner fram. Det kan neppe være tvil om at samfunnet i stor grad har definert menn som overgripere og kvinner som ofre. Helt uavhengig av realitetene. 

Samtidig som du gir kvinner kollektiv skyld for at et fåtall kvinner og menn i makt velger å diskriminere menn. Hvordan er du bedre enn de? Du bruker akkurat samme argumentasjon og gir et helt kjønn skyld for en handling begått og bestemt av et fåtall.

AnonymBruker
Skrevet
Den 1.7.2016 at 16.31, AnonymBruker skrev:

Det er ikke slik at alle kvinner hater menn, men du merker mer av denne typen grumsete holdninger blandt feminister så kanskje du blander sammen holdningene til feminister og normale kvinner?

Anonymkode: 5cf1e...b08

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samtidig som du gir kvinner kollektiv skyld for at et fåtall kvinner og menn i makt velger å diskriminere menn. Hvordan er du bedre enn de? Du bruker akkurat samme argumentasjon og gir et helt kjønn skyld for en handling begått og bestemt av et fåtall.

Han skriver da ingen ting der som gir kvinner kollektiv skyld, så den stråmannen kan du fint legge på hyllen. Det han trekker frem er faktisk et samfunnsproblem der man trenger holdningskampanjer for å endre denne skjeve oppfattningen. Du er så opptatt av å gå i forsvarsposisjon for deg og ditt eget kjønn at du tar all kritikk av systemet som kritikk mot deg personlig og ditt kjønn, men han har som sagt ikke sagt at dette kun skyldes kvinner.
" Problemet er at grov generalisering rammer menn som gruppe. "

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Den 4.7.2016 at 22.30, Jalp skrev:

Hvilket flyselskap var det?

Jeg flyr ofte og aldri oplevd det.

Skrevet
Den 7. juli 2016 at 1.47, AnonymBruker skrev:

Jeg må si at det er godt gjort å lese innlegget mitt slik. Det kunne jo vært interessant å vite mer om fra hvilket ståsted du kunne dra disse konklusjonene.

• Liker 1
Skrevet
Den 8. juli 2016 at 9.17, AnonymBruker skrev:

Hvilket flyselskap var det?

Jeg flyr ofte og aldri oplevd det.

Det var SAS/Braathens.

Skrevet
Den 8. juli 2016 at 6.57, AnonymBruker skrev:

Han skriver da ingen ting der som gir kvinner kollektiv skyld, så den stråmannen kan du fint legge på hyllen. Det han trekker frem er faktisk et samfunnsproblem der man trenger holdningskampanjer for å endre denne skjeve oppfattningen. Du er så opptatt av å gå i forsvarsposisjon for deg og ditt eget kjønn at du tar all kritikk av systemet som kritikk mot deg personlig og ditt kjønn, men han har som sagt ikke sagt at dette kun skyldes kvinner.
" Problemet er at grov generalisering rammer menn som gruppe. "

Exactly!

Det finnes mange samfunnsproblemer som bunner i fordommer og grov generalisering. Det jeg påpeker her er ett av dem og som er relevant for trådens tema. Det finnes naturligvis flere og noen av dem rammer også kvinner. Det blir uansett håpløst å skylde på ett av to kjønn for fordomsfulle og generaliserende oppfatninger. Det har jeg da heller ikke gjort, slik en annen anonym greide å leser av det jeg skrev.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...