AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #21 Skrevet 6. juli 2016 8 minutter siden, Tabris skrev: Jeg er skeptisk til hundeparker. Det er ikke en spesiell sunn måte å sosialisere på hvis eier står i ro og hundene løper rundt bena på dem. Da er det mye større sjanse for at det skal bli anspent stemning og evt noen utfall/aggresjon. Da er de bedre om man har et helt område hvor det er lov å ha hunden løs slik at man kan gå samtidig som hunden treffer andre hunder. Det legger også grunnlaget for bedre hundemøter, spesielt om ens egen hund - eller noen av de den møter - er litt utrygge. Jeg har min hund løs så mye jeg kan (i bånd eller langline i båndtvangsperioden). Jeg har ham selvsagt ikke løs langs trafikkerte veier eller andre steder som kan være farlige. Jeg har brukt mye tid på å trene ham til å fungere løst (kort radius, melde inn til meg ofte, gå fot høyre eller venstre side når det kommer noen, sitte med kontakt om vi stopper opp, god nødinnkalling osv), nettopp fordi jeg anser det som så viktig for hundens velferd å få lov å være løs så mye som praktisk mulig. Vel, hundeparker er bare gull på alle mulige vis for hunder. Der leker hunder I alle størrelser sammen, de får mosjon imens eiere holder oppsyn. Kan telle på par fingre uheldige opplevelser gjennom flere år. Kunne inderlig ønske det ble mer vanlig I I Norge, det ville gjort mye for hunder mentale og fysiske helse. Mange parker er enorme, de har egne strender der hunder bader om de vil, noen steder er parkene oppdelt (opp til eier uansett ) I store og små hunder, +smånervøse hunder. Jeg kan ikke fullrost faktum at de eksisterer. Hunder blir mye tryggere , de blir eksponert for andre hunder og mennesker I tidlig alder Anonymkode: 34d16...d95 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #22 Skrevet 6. juli 2016 17 minutter siden, Tabris skrev: Jeg er skeptisk til hundeparker. Det er ikke en spesiell sunn måte å sosialisere på hvis eier står i ro og hundene løper rundt bena på dem. Da er det mye større sjanse for at det skal bli anspent stemning og evt noen utfall/aggresjon. Da er de bedre om man har et helt område hvor det er lov å ha hunden løs slik at man kan gå samtidig som hunden treffer andre hunder. Det legger også grunnlaget for bedre hundemøter, spesielt om ens egen hund - eller noen av de den møter - er litt utrygge. Jeg har min hund løs så mye jeg kan (i bånd eller langline i båndtvangsperioden). Jeg har ham selvsagt ikke løs langs trafikkerte veier eller andre steder som kan være farlige. Jeg har brukt mye tid på å trene ham til å fungere løst (kort radius, melde inn til meg ofte, gå fot høyre eller venstre side når det kommer noen, sitte med kontakt om vi stopper opp, god nødinnkalling osv), nettopp fordi jeg anser det som så viktig for hundens velferd å få lov å være løs så mye som praktisk mulig. Virker ikke som du helt forstår hva en hundepark er? Det er et større område der hunder går fritt. For (norske hunder vel og merke) er det mye større sjanse for dårlig utfall om de møtes I bånd. Bånd kan feste seg I hverandre etc. Hunder som sosialiseres , lærer å dele, vente på tur (ofte tilgjengelig vann, en drikker ) i parker det enklere og møtes I bånd også. De har møtt hundrevis av hunder før, de er mindre skeptisk er min erfaring Anonymkode: 34d16...d95 2
Tabris Skrevet 6. juli 2016 #23 Skrevet 6. juli 2016 Mulig vi har ulik oppfatning om hva er hundepark er. For meg er det et inngjerdet område hvor eier sitter på en benk og drikker kaffe mens hundene løper rundt. Det er de jeg har sett i Norge. Større områder hvor man går tur blir noe annet, som jeg nevnte i forrige innlegg. Jeg synes uansett slike områder bør brukes med omhu. Selv om møtene går bra, så kan hunder som går ofte på slike steder bygge opp masse forventning og stress når de ser en annen hund. Leking og herjing er gøy, men også stressende. Jeg vet om hunder som står på to og hyler bare den ser en annen hund over gata pga den er vant med at synet av en hund betyr leking.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #24 Skrevet 6. juli 2016 Jeg slipper hunden min hele året, og har ikke noe som helst dårlig samvittighet for det... Anonymkode: a0f1e...476 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #25 Skrevet 6. juli 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg slipper hunden min hele året, og har ikke noe som helst dårlig samvittighet for det... Anonymkode: a0f1e...476 Det går bra helt til det skjer et uhell... hva da? Anonymkode: 12b00...baa
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #26 Skrevet 6. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det går bra helt til det skjer et uhell... hva da? Anonymkode: 12b00...baa Det har gått bra i de 30 første årene jeg har hatt hund, så jeg tar mine sjanser... Anonymkode: a0f1e...476 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #27 Skrevet 6. juli 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det har gått bra i de 30 første årene jeg har hatt hund, så jeg tar mine sjanser... Anonymkode: a0f1e...476 Jeg kjenner til typen...... Anonymkode: 34d16...d95 1
Ringblomsten Skrevet 7. juli 2016 #28 Skrevet 7. juli 2016 Hater at folk går med hudene sine uten bånd npr de ikke har kontroll på hunden sin. Når de kommer løpende bort til min hund. Har to hunder, en som elske alle hunder og vil hilse på alle så da er det jo greit. Men den andre hunden som er 14 år og veldig gretten blant andre hunder, og ikke greit at fremmede hunder kommer løpende mot han. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #29 Skrevet 8. juli 2016 Har to hunder selv, og jeg har de aldri i bånd når jeg er på hytta, det gidder jeg ikke. De løper aldri langt vekk uansett, skal sies at hytten er ett gårdsbruk med inngjerdet innmark, så de får løpe der. Anonymkode: 1042b...877 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #30 Skrevet 10. juli 2016 Problemet er at selv om noen går med hunden sin i bånd, så gidder de ikke å ha båndet sitt stramt. Da får hunden gått fleire meter vekk fra eier. Selv om en annen hund går tett inntil sin eier, så kan den første hunden (som går ganske løst) komme seg helt bort til hunden som går tett inntil sin eier. Det er rett og slett ikke alle hundeeiere som gidder å stramme inn båndet, selv om det ikke er alle som er interessert i å ha nær-kontakt med deres hunder... Anonymkode: 089e8...af0
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #31 Skrevet 10. juli 2016 Den 1. juli 2016 at 13.10, AnonymBruker skrev: ''Har du hann eller hun?'' ''Jeg har hannhund.'' ''Jamen, da går det bra... Det er ei tispe!'' WTF?! Nei, det går IKKE bra!! Jeg vil ikke at din hund skal løpe bort til min hund som er i bånd. Det spiller ingen rolle om min hund er usikker eller ei, det er en forbanna uting. Det er greit at du har hunden din løs ( utenfor båndtvangen ), og vi kommer overraskende på, sånn at du trenger tid til å få hanket inn hunden din. At hunden din kanskje ikke vil høre på deg og kommer bort, og at du beklager deg for at det skjedde, men ikke ta det som en selvfølge at det er ok at din hund løper bort til min hund. Dette ble litt OT, siden dette skjer året rundt. Anonymkode: 0b55c...11e Er veldig imot folk som ikke var hundene sine i bånd når det er båndtvang. Men resten av året er det litt hundeeier sitt ansvar om han/hun inne vil at hunden skal hilse på noen. Hos alle dyrlegene jeg har vært har det stått at hunder med gul bånd ikke vil ha kontakt med andre hunder. Skal også nevnes at når det ikke er båndtvang skal hundeeiere fortsatt ha kontroll på hunden. Anonymkode: b5395...837 1
Majott Skrevet 14. juli 2016 #32 Skrevet 14. juli 2016 For meg er ikke båndtvang relevant. Jeg har hatt alle typer hunder, også de som ikke likte andre hunder og/eller folk. Vet hvor ekkelt det er med løse hunder. Jeg har hundene i bånd der det trengs året rundt, og de er løse der de kan året rundt. Det vil si at de alltid er i bånd der vi kan møte andre folk og hunder, og der vi vet det finnes ville dyr/sauer i nærheten. Så har vi noen sikre terreng, der vi har oversikt over om det er folk der, og hvor det aldri er sauer, og hvor vi aldri har møtt andre dyr. Der kan de løpe løse. Grunneierne har gitt tillatelse til at de kan være løse på tur der. Nå har jeg en hund som kan gå løs ved siden av meg gjennom byen, og som jeg kan stole på at gjør det uansett hva som skjer. Også har jeg en hund som også kan gå løs ved siden av meg gjennom byen, men som jeg må ha et øye på. Ingen av dem går løse gjennom byen, selv om de kan og uten at de forstyrrer andre hunder og folk, fordi jeg tenker på hva andre vil tenke om det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå