AnonymBruker Skrevet 1. juli 2016 #1 Skrevet 1. juli 2016 Hvorfor er det så mange hundeeiere som ikke skjønner at dyrene har et jaktinstinkt, og tror at hunden deres kan gå løs fordi den er verdens snilleste? Helt enig med denne artikkelen om at mange hundeeiere er idiotiske! Ser de omtrent daglig selv når jeg går tur, og det nytter ikke å snakke til dem, for "hunden deres vil aaaaaldri finne på å løpe bort fra dem, for deres hun er tross alt verdens snilleste hund". Dessverre er det mange dyreunger som må bøte med livet fordi hundeeiere mener at deres hund har rett til å gå uten bånd, selv i båndtvangsperiodenAnonymkode: 1d462...44b 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2016 #2 Skrevet 1. juli 2016 Glemte å legge ved link http://www.moss-avis.no/nyheter/rygge/dyr/fant-dod-radyrkalv-med-bitemerker/s/5-67-283981 Anonymkode: 1d462...44b
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2016 #3 Skrevet 1. juli 2016 Båndtvang er båndtvang, uavhenig av hvor lydig/snill hunden måtte være. Møtt hundeiere med samme toskete, arrogante argument mange ganger. Det er sånne ting som ødelegger for alle oss hundeeiere, også for oss som følger lovverket. Anonymkode: 0b55c...11e
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2016 #4 Skrevet 1. juli 2016 Det irriterer dritten av meg og. Jeg bor ute på landet, og her er det MYE dyr rundt omkring, men likevel går folk, fastboende og hyttefolk, rundt med bikkja løs. Og jeg blir sykt forbanna, for det er så innmari respektløst! Anonymkode: 6bf44...e80 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2016 #5 Skrevet 1. juli 2016 For ikke å snakke om situasjonene som oppstår om en "snill" løs hund kommer bort til en usikker hund i bånd 😯 Anonymkode: 12b00...baa 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2016 #6 Skrevet 1. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: For ikke å snakke om situasjonene som oppstår om en "snill" løs hund kommer bort til en usikker hund i bånd 😯 Anonymkode: 12b00...baa ''Har du hann eller hun?'' ''Jeg har hannhund.'' ''Jamen, da går det bra... Det er ei tispe!'' WTF?! Nei, det går IKKE bra!! Jeg vil ikke at din hund skal løpe bort til min hund som er i bånd. Det spiller ingen rolle om min hund er usikker eller ei, det er en forbanna uting. Det er greit at du har hunden din løs ( utenfor båndtvangen ), og vi kommer overraskende på, sånn at du trenger tid til å få hanket inn hunden din. At hunden din kanskje ikke vil høre på deg og kommer bort, og at du beklager deg for at det skjedde, men ikke ta det som en selvfølge at det er ok at din hund løper bort til min hund. Dette ble litt OT, siden dette skjer året rundt. Anonymkode: 0b55c...11e 9
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #7 Skrevet 2. juli 2016 Jeg går og jogger mye langs vei og i skogen. Møter veldig ofte folk med løse hunder! Det er fullstendig respektløst mener jeg. Både med tanke på andre dyr og mennesker. Jeg er veldig redd for hunder etter dårlige opplevelser, og får helt angst når jeg møter løse hunder. Opplever noen ganger at hunder løper mot meg, snuser rundt meg og til og med hopper oppetter meg. Og eieren sier: Han er såååå snill! Javel.... Jeg kjenner ikke hunden, samme hva du sier så blir jeg stiv av skrekk. Det er så dårlig gjort!! Ha nå hundene deres i bånd under båndtvangen i det minste!! Vis litt respekt for dyr og mennesker!! Anonymkode: 77c15...17d 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #8 Skrevet 2. juli 2016 I Irland går alle hunder løse, og de er mye mere omgjengelige pga det. Har det fra noen som flyttet til Irland med hund. Hunden deres ble mye mer vandt til fremmede hunder der, men ble angrepet av en løs hund i England, der det er båndtvang over hele linja.... Anonymkode: 8fe6b...15d 2
Ringblomsten Skrevet 2. juli 2016 #9 Skrevet 2. juli 2016 Hater at folk går med hudene sine uten bånd, har selv en hund som ikke liker 99% av hundene vi møter på tur. Og det er mange eiere som ikke har kontroll over hundene sine så de kommer løpende mot meg og min sære gammle hund.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #10 Skrevet 4. juli 2016 Det er ikke hunder eller hundeeiere som står for den største massakren av rådyrkalver hver sommer. Hvor mye hadde det kostet for bøndene å ha en person som går foran slåmaskinen som kunne sjekke om det ligger kalver der? Jeg håper dere som er så rasende på hundeeiere og bekymret for dyrelivet også tropper opp når bøndene slår gresset. Hvert år dør ca 5000 rådyrkalver i slåtten: http://www.h-a.no/nyheter/reddet-fra-slaamaskinen https://www.nrk.no/video/PS*66385 Anonymkode: 8fe6b...15d 4
Byjenta! Skrevet 4. juli 2016 #11 Skrevet 4. juli 2016 Er utrolig irriterende. Har valp selv, han går alltid i bånd! Og uansett om du har kontroll på bikkja de eller ei kan det faktisk både være hunder som er skeptiske eller mennesker som er skeptiske til andre hunder de ikke kjenner. Folk må respektere hverandre. Hva om alle bare slapp hundene sine løs??? Det hadde jo virkelig ikke gått........ 3
Ruccula Skrevet 4. juli 2016 #12 Skrevet 4. juli 2016 Jeg har 2 hunder, som går i bånd hele båndtvangen. Utrolig egoistisk av enkelte hundeeiere å gi f i båndtvangen. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #13 Skrevet 4. juli 2016 1 minutt siden, Byjenta! skrev: Er utrolig irriterende. Har valp selv, han går alltid i bånd! Og uansett om du har kontroll på bikkja de eller ei kan det faktisk både være hunder som er skeptiske eller mennesker som er skeptiske til andre hunder de ikke kjenner. Folk må respektere hverandre. Hva om alle bare slapp hundene sine løs??? Det hadde jo virkelig ikke gått........ Ja! Er så enig!! Fullstendig respektløst! Anonymkode: 77c15...17d 1
Ruccula Skrevet 4. juli 2016 #14 Skrevet 4. juli 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke hunder eller hundeeiere som står for den største massakren av rådyrkalver hver sommer. Hvor mye hadde det kostet for bøndene å ha en person som går foran slåmaskinen som kunne sjekke om det ligger kalver der? Jeg håper dere som er så rasende på hundeeiere og bekymret for dyrelivet også tropper opp når bøndene slår gresset. Hvert år dør ca 5000 rådyrkalver i slåtten: http://www.h-a.no/nyheter/reddet-fra-slaamaskinen https://www.nrk.no/video/PS*66385 Anonymkode: 8fe6b...15d Offff så grusomt
xinnia Skrevet 5. juli 2016 #15 Skrevet 5. juli 2016 For ikke å snakke om alle dyrene som hvert år må bøte med livet i møte med bil.. 1
Tvist Skrevet 5. juli 2016 #16 Skrevet 5. juli 2016 Den 2.7.2016 at 22.20, AnonymBruker skrev: I Irland går alle hunder løse, og de er mye mere omgjengelige pga det. Har det fra noen som flyttet til Irland med hund. Hunden deres ble mye mer vandt til fremmede hunder der, men ble angrepet av en løs hund i England, der det er båndtvang over hele linja.... Anonymkode: 8fe6b...15d Men hvordan påvirker det dyrelivet? Båndtvangen er får å beskytte fugler og dyr i hekketiden, ikke for å beskytte andre hunder og mennesker. 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke hunder eller hundeeiere som står for den største massakren av rådyrkalver hver sommer. Hvor mye hadde det kostet for bøndene å ha en person som går foran slåmaskinen som kunne sjekke om det ligger kalver der? Jeg håper dere som er så rasende på hundeeiere og bekymret for dyrelivet også tropper opp når bøndene slår gresset. Hvert år dør ca 5000 rådyrkalver i slåtten: http://www.h-a.no/nyheter/reddet-fra-slaamaskinen https://www.nrk.no/video/PS*66385 Anonymkode: 8fe6b...15d Litt OT, men håper at denne oppfinnelsen kan redde mange rådyr: https://www.nrk.no/trondelag/na-kan-bonden-slippe-a-finne-dode-dyr-i-akeren-1.12979835
Gjest Skrevet 5. juli 2016 #17 Skrevet 5. juli 2016 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke hunder eller hundeeiere som står for den største massakren av rådyrkalver hver sommer. Hvor mye hadde det kostet for bøndene å ha en person som går foran slåmaskinen som kunne sjekke om det ligger kalver der? Jeg håper dere som er så rasende på hundeeiere og bekymret for dyrelivet også tropper opp når bøndene slår gresset. Hvert år dør ca 5000 rådyrkalver i slåtten: http://www.h-a.no/nyheter/reddet-fra-slaamaskinen https://www.nrk.no/video/PS*66385 Anonymkode: 8fe6b...15d Jeg kjenner flere bønder som har kjetting foran på slåmaskinen, det redder mye dyr. Ellers blir jeg oppgitt selv. Har en hund som er usikker og reagerer med knurring, de fleste andre hunder som er ok holder seg unna han og skjønner det, men noen tar det som en trussel og da er helvette i gang! Når man da går med to hunder selv blir det et lite kaos. Ikke er de løse når det ikke er båndtvang heller, nettopp av samme grunn! Tror folk glemmer at man faktisk skal ha kontroll på hunden når den er løs!
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #18 Skrevet 5. juli 2016 20 timer siden, Byjenta! skrev: Er utrolig irriterende. Har valp selv, han går alltid i bånd! Og uansett om du har kontroll på bikkja de eller ei kan det faktisk både være hunder som er skeptiske eller mennesker som er skeptiske til andre hunder de ikke kjenner. Folk må respektere hverandre. Hva om alle bare slapp hundene sine løs??? Det hadde jo virkelig ikke gått........ Det går jo helt fint der de ikke har båndtvang....jeg vet at Irland, Østerrike og Ungarn er mye friere og hundene er mere omgjengelige, dette har jeg fra folk som har bodd der/vært der, det er vanlig å gå med hunder løse i Wien sentrum visst. Og det samme gjelder nok mange andre Europeiske land, og iallefall andre verdensdeler... En jeg kjenner som er fra Ungarn, sier at han tror at Norske hunder er så reaktive mot andre hunder fordi de ikke får alle disse viktige møtene med andre hunder, som de får der hunder ikke er i bånd. Har de èn dårlig opplevelse, blir det veid opp med 10 gode, så de lærer ikke at andre hunde er "farlige" like lett. En annen jeg kjenner som gikk på skole i Ungarn, adopterte en hund og reiste hjem til Canada med den. Hunden var mye mindre reaktiv i Ungarn, for der er det så vanlig at de går løse, men nå i Canada sliter de, for alle går med hundene i bånd, og de er også lite forståelsesfulle for en hund som reagerer på andre hunder. Men jeg vet ikke hvordan det påvirker dyrelivet, som noen andre spurte om her. Nå er det jo lite dyreliv i byparker, og på badeplasser etc. men der er det iallefall båndtvang hele året, så båndtvangen er ikke bare pga dyrelivet nei. Anonymkode: 8fe6b...15d 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #19 Skrevet 5. juli 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det går jo helt fint der de ikke har båndtvang....jeg vet at Irland, Østerrike og Ungarn er mye friere og hundene er mere omgjengelige, dette har jeg fra folk som har bodd der/vært der, det er vanlig å gå med hunder løse i Wien sentrum visst. Og det samme gjelder nok mange andre Europeiske land, og iallefall andre verdensdeler... En jeg kjenner som er fra Ungarn, sier at han tror at Norske hunder er så reaktive mot andre hunder fordi de ikke får alle disse viktige møtene med andre hunder, som de får der hunder ikke er i bånd. Har de èn dårlig opplevelse, blir det veid opp med 10 gode, så de lærer ikke at andre hunde er "farlige" like lett. En annen jeg kjenner som gikk på skole i Ungarn, adopterte en hund og reiste hjem til Canada med den. Hunden var mye mindre reaktiv i Ungarn, for der er det så vanlig at de går løse, men nå i Canada sliter de, for alle går med hundene i bånd, og de er også lite forståelsesfulle for en hund som reagerer på andre hunder. Men jeg vet ikke hvordan det påvirker dyrelivet, som noen andre spurte om her. Nå er det jo lite dyreliv i byparker, og på badeplasser etc. men der er det iallefall båndtvang hele året, så båndtvangen er ikke bare pga dyrelivet nei. Anonymkode: 8fe6b...15d Jeg skriver under på at norske hunder ofte er dårligere sosialisere, oftere småaggressive og mer engstelige enn hva jeg opplever I USA og også Canada. Selv går jeg alltid med hund I bånd, ser ned på som går uten. De risikerer hundens liv(,plutselig kan den løpe til usikkert sted. Til opplysning har ene hunden min militær bakgrunn men jeg tar pokker ikke sjansen for det ) og irriterer potensielt folk rundt. Det er en en psyk feig macho greie å liksom spankulere rundt uten bånd. Grunnen til at hunder opptrer mye mildere I mange andre land er HUNDEPARKER og garantert kastrering. Og ikke minst oftere bedre lynne pga at flere blandingshunder, færre helseproblemer. Hundeforsikring er big business og alle selskaper har konsekvent lavere premie på mutts fordi de i det store bildet representerer mindre risiko for de tusenvis at selskapene. Jeg kunne ønske det var mangle flere hundeparker I Norge - da får se løpe fritt I trygge omgivelser:) Anonymkode: 34d16...d95
Tabris Skrevet 6. juli 2016 #20 Skrevet 6. juli 2016 Jeg er skeptisk til hundeparker. Det er ikke en spesiell sunn måte å sosialisere på hvis eier står i ro og hundene løper rundt bena på dem. Da er det mye større sjanse for at det skal bli anspent stemning og evt noen utfall/aggresjon. Da er de bedre om man har et helt område hvor det er lov å ha hunden løs slik at man kan gå samtidig som hunden treffer andre hunder. Det legger også grunnlaget for bedre hundemøter, spesielt om ens egen hund - eller noen av de den møter - er litt utrygge. Jeg har min hund løs så mye jeg kan (i bånd eller langline i båndtvangsperioden). Jeg har ham selvsagt ikke løs langs trafikkerte veier eller andre steder som kan være farlige. Jeg har brukt mye tid på å trene ham til å fungere løst (kort radius, melde inn til meg ofte, gå fot høyre eller venstre side når det kommer noen, sitte med kontakt om vi stopper opp, god nødinnkalling osv), nettopp fordi jeg anser det som så viktig for hundens velferd å få lov å være løs så mye som praktisk mulig. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå