Gå til innhold

Hund med korsbåndsskade

Whoops

Anbefalte innlegg

Hunden min ble plutselig en kveld "lam" i det ene bakbeinet. Det vil si... han kan klø seg med beinet og reagerer på "kiling", så lam er han ikke. Men han kan ikke tråkke på beinet og ikke hoppe særlig høyt heller. Han var helt fin et øyeblikk og det neste var han slik, I mellom disse øyeblikkene vet jeg at han hoppet ned fra senga, løp inn i stua og bjeffet. Gulvet er glatt og hunden er veldig uredd og klønete. Jeg hørte ikke noe piping eller skriking og han har heller ikke grått annet enn når han ikke får til å hoppe oppi sofaen eller senga. Da er det typisk mase-piping og ikke smerte.

Og ja, jeg vet at hunder ikke alltid klager om de har vondt. Men jeg er selvsagt bekymret ettersom jeg aldri har opplevd dette med hunder jeg har hatt før. De kan kanskje fått en smell og haltet litt, men ikke i så stor grad. Han er ellers i god form og spiser som vanlig, prøver å leke og sover godt/rolig. Beinet rekker ned fint ned til bakken, men holder ikke vekten, så han trekker det opp under seg og hinker bortover. Det er en liten/middels stor terrierblanding på ca 7 år. Han har ikke hatt skader i beina eller hoftene før, men blir ofte litt støl etter lange turer og hadde som valp en klikkelyd i bakbeina som dyrlegen trodde kanskje kunne være patella-relatert, men dette har forsvunnet gradvis og det har ikke gitt symptomer.

I går var vi hos dyrlegen, etter å ha sett det an i litt over et døgn. Det var selvsagt nesten håpløst å undersøke sinnataggen min, til tross for munnkurv. Dyrlegen så på hvordan han gikk/humpet og sa at det var typisk korsbånd eller leddbåndskade. Han ga meg en pakke betennelseshemmende og ba meg vente en uke og se. Hvis ikke skulle jeg komme tilbake, slik at vi kunne ta røntgen. Dyrlegen trodde at det var usannsynlig at denne haltingen/lammelsen hadde direkte sammenheng med patella, men at det var mer vanlig med slike skader hos hunder der man mistenkte patella-problemer i en eller annen grad.

Er det noen som har vært borti dette og kan si noe om hvordan det gikk/går og hva dere måtte gjøre i etterkant? Noen som har måttet operere? Har det fikset seg selv? Hvordan skjedde skaden? Røk hele korsbåndet/leddbåndet eller var det bare en brist? Alt kommer godt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville anbefalt å gå til noen som driver med laserbehandling. Jeg vet at det skulle jeg gjort da hunden min ble halt, men den gang visste jeg ikke om mulighetene før det var for sent. Laserbehandling kan hjelpe veldig mye hvis det bare er korsbånd som er strukket/delvis revet av. Patella lukasjon kan man i teorien kjenne lett, hvis patellaen/kneskålen "glir/detter" ut uten stor motstand så er det det, men at slikt kommer så sent på en rase som egentlig ikke er utsatt tyder litt på korsbånd skade.

Men som sagt, anbefaler laser for det det er verdt. Hvis du bor i Stavangerområdet så kan jeg anbefale noen, ellers er det mange som driver med det som er flinke. Krysser fingrene for at det ordner seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en amerikansk cocker spaniel som bare trakk opp bakbeinet og begynte å gå på tre bein mens vi var ute og gikk. Ikke noe klynk eller tegn på smerter, hun bare fortsatte å snuse videre på tre bein. Viste seg at hun hadde røket korsbåndet, og vi fikk 3 valg av dyrlegen. 1 - Å la det være og gi henne smertestillende resten av livet. 2 - Å operere, noe som kostet 10 000 kr. 3 - Avlive.

Hunden var 10 år, og vi valgte å operere da hun var sprek og rask fortsatt. Etter operasjon var vi nøye med å bygge opp beinet veldig gradvis ved å starte med superkorte turer, først bare i hagen, så i gata, så kvartalet osv. Hun fikk da full mobilitet tilbake og det hele gikk veldig bra. Vi hadde henne i 2 år til før vi måtte ta henne, og da var det pga at hun var blitt blind, døv og hadde endetarmskreft. Hun fikk 2 fine år til og døvheten og blindheten plaget henne ikke stort, men kreften gjorde henne veldig sliten siste sommeren. Beinet ble det aldri noen mer problemer med og vi er sjeleglade for at vi investerte de pengene nå som vi vet at det ga henne så mye mer tid uten smerter. 

Er jo ikke sikkert at din hund har røket leddbåndet, men det er min erfaring med det i hvertfall. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk begge to :)

Da jeg kom hjem fra jobb i dag hoppet hunden opp på meg og løper nå rundt.. om enn litt halt så ser jeg tydelig bedring. Jeg hadde nok betalt for en operasjon om det var alternativ til avliving og smerter resten av livet, men det ser heldigvis ut som dette går bra. En erfaring rikere. Jeg har hatt hunder hele livet og aldri opplevd dette, så jeg ble litt skremt.

Om dette er bare en liten skade, så regner jeg med at hvile og pillene fikser biffen. Hvis ikke skal jeg sjekke laser, men jeg bor nok laaaangt unna Stavanger :)

Er ikke sikker på hvem som var mest glad da jeg kom inn døra hjemme i dag.. jeg eller hunden. Stor lettelse å se så stor bedring etter bare et døgn og to doser piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...