Gå til innhold

Gaver til barnehagepersonell?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er ganske ferske som barnehageforeldre, men nå sier typen (som er den dom henter) at han ser at andre foreldre gir sommergaver til personalet. Han sier at han så det samme ved jul. De fleste pakket inn, så vet ikke hva det var eller verdi, men her i uken var det en som kom med en flaske vin til hver av de voksne ved avdelingen.

Jeg synes personalet gjør en utmerket jobb, men kjenner at jeg reagerer litt (særlig på vinflasker). En ting om noen skal slutte, og har lenge vært tilknytningspersonen til ditt barn, da er det noe annet. 

Men er det vanlig med slike jule og sommergaver? Er det OK? 

Anonymkode: 41458...dd6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss har vi gått sammen hele foreldregruppa på avdelingen til jul og kjøpt noe til alle de ansatte på avdelingen.

I sommer gikk vi sammen alle foreldrene i hele barnehagen og ga de ansatte gavekort på en teambuildinggreie. 

Jeg er veldig fornøyd med vår løsning, da blir ingen "rare" som ikke gir og det blir uansett signert med alle barna, selv om ikke alle er med på det.

Anonymkode: 3686d...f5e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss varierer det veldig fra år til år om vi får gaver, om det er felles eller fra enkeltbarn/foreldre og hva verdien på gaven er. Det er selvsagt veldig koselig å få en oppmerksomhet som viser at vi blir satt pris på, men vi blir like glad for et kort som for en gave. Det skal allikevel være sagt at det overhodet ikke er forventet fra vår side, og at vi blir overrasket (og selvfølgelig glad og takknemlig) hver gang. 

Anonymkode: f29ae...ae1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Lurer forresten på hvorfor du reagerer på vin? Er det på grunn av verdien på gaven? 

Anonymkode: f29ae...ae1

• Liker 2
Gjest orkan
Skrevet

Hos oss er det relativt vanlig, men helt fritt valg fra hver enkelt sin side. 

AnonymBruker
Skrevet

Synes dette er en ukultur. Det blir som å komme til læreren med et eple. 

Alle gjør en utmerket insats i jobben sin og får lønn for det. En annen ting er at de ansatte gjør en innsats med barna i barnehagen, men hva med de som gjør rent i barnehagen? En vel så viktig jobb som å passe på barna, men rengjøringsansatte får skjelden eller aldri noen ekstra påskjønnelse, verken i barnehagene eller andre steder. 

Hva med de som sitter i kassa på nærbitikken. De gjør og en utmerket jobb. Vi ser dem flere ganger for uka. Men gir vi dem julegave eller sommerferiegave? Det har jeg aldri hørt om. 

Anonymkode: cb0a5...26c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet i bhg i mange år og har aldri opplevdt at det er vanlig med slike gaver. Har derimot opplevd det med enkelte foreldre oppigjennom, som stadig har med ting og tang. Da har vi sakt i fra fordi det ikke er riktig. Vi får lønn for jobben vår og trenger ikke smøring eller hva det er ment som. Sette mye større pris på hyggelige ord og kommentarer hvis de er fornøyde enn ting :) 

Det vanlige er at foreldrene går sammen om gave ved juleavslutning og sommeravslutning. Det er somregel foreldrerepresentantene som ordner dette. Vi pleier og få blomster og/eller en liten gave -lys og servietter ol. Ikke noe fancy men veldig hyggelig  ;) 

Anonymkode: 78895...fb2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alltid koselig med gaver :) Men en flaske vin til hver syns jeg er litt mye, kansje spørs på prisen.

Er veldig fornøyd med personalet så jeg prøver alltid å gi noe som de kan kose seg med. Fyller alltid en kurv med masse godt til jul og sommer til personalet. Gir det alltid 1. desember og 1. juni så de kan kose seg på jobb.

Gjør også det samme på sykehjemmet der bestemor bor. Blir alltid godt tatt imot og personalet blir kjempe glad av å ha en kurv med masse godt på vaktrommet :) 

Til jul blir det mye småbakts, brune pinner og sjokoladetrøfler er en stor favoritt. Fyller resten med andre sjokolader og marsipan.

Om sommern fyller jeg kurven med goddis og sjokolader, enkelt og greit men blir forsatt satt veldig pris på :) 

Anonymkode: 0db81...978

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Det hadde jo vært hyggelig å gi noe samlet, som noen her gjør, men jeg er også enig i at de får sin lønn, at det er flere som gjør en god jobb og at ros og gode tilbakemeldinger også betyr noe. 

I "vår" barnehage går all kommunikasjon gjennom personalet, jeg har ingen mailliste til andre foreldre - ikke en gang etternavnene deres. Mulig det endrer seg når barna er større, og det er aktuelt m bursdagsfeiringer og slikt. Men typen hadde reagert litt på at det virket litt som smøring. 

Ang vin, så er det noe jeg gjerne gir i gave til enten venner, familie eller kontakter jeg har gjennom jobben som jeg kjenner godt, men ellers ville jeg vært forsiktig med det. Vet ikke hvem som kan være avholds eller motsatt - ha et alkoholproblem. Og så ble det liksom litt skurr at det klirret i flasker i barnehagen (nei, det var ikke saft). 

• Liker 4
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle gjør en utmerket insats i jobben sin og får lønn for det. En annen ting er at de ansatte gjør en innsats med barna i barnehagen, men hva med de som gjør rent i barnehagen? En vel så viktig jobb som å passe på barna, men rengjøringsansatte får skjelden eller aldri noen ekstra påskjønnelse, verken i barnehagene eller andre steder. 

Hva med de som sitter i kassa på nærbitikken. De gjør og en utmerket jobb. Vi ser dem flere ganger for uka. Men gir vi dem julegave eller sommerferiegave? Det har jeg aldri hørt om. 

Helt enig!
Men, nå bor jeg på et litt mindre sted og både postmann, de på remabutikken og søppelmannen får en liten gave til jul. Det er riktig nok bare en pose twist. Men jeg håper de skjønner det som en hyggelig gest på at jeg setter pris på jobben de gjør. 

Men jeg synes faktisk ikke man trenger å gi gaver til alle sammen. Og det er jo særlig de man ikke ser som kanskje fortjener det. Vaskepersonen i barnehagen f.eks. 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så surmaga! Er det mulig!? Det å gi en liten oppmerksomhet til de som faktisk har barna på dagtid, passer på dem, viser omsorg for dem og er med på å oppdra dem er absolutt ikke noe ukultur! Selvfølgelig gjør renholdere og butikkmedarbeidere også en viktig jobb, men det er noe spesielt med dem som passer på barna våre.

Absolutt frivillig å gi gave eller ikke. Da min gikk i barnehage ga jeg bla. mummikopper ett år, esker med macaroner og blomster (orkideer). Husker ikke alt, egentlig. Til jul brukte jeg å gi en julesokk med felles godsaker oppi, som de kunne kose seg med når de var på jobb i julen.

Anonymkode: c03fb...436

• Liker 4
Skrevet

Jeg husker det var enkelte foreldre som ga gaver til personalet da jeg hadde barnet mitt i barnehage også. Det synes jeg er en uting, og minner om smisking eller smøring. Bedre å si at "jeg synes du gjør en fantastisk jobb med barnet mitt, han er så glad i deg".  Kanskje rose dem en gang i blant.

Jeg ga aldri noen gave til noe av personalet i barnehagen, selv om det var èn eller to der som kanskje hadde fortjent en påskjønnelse. De får lønn for jobben de gjør. De trenger vel ikke gaver i tillegg hvert år?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt har sin siste dag i barnehagen i morgen. Jeg gikk og gikk rundt i byen i dag og prøvde å finne noe å kjøpe til alle voksne på avdelinga. Jeg ga opp for jeg kjenner ikke de så godt at jeg vet hva de liker og ikke liker på det personlige plan.

Jeg endte med å gå på ark og bruke 500 kr på bøker til avdelinga. Ark har 50 % på barnebøker utgitt før 2016 nå så da ble det jo bøker for 1000 kr før rabatten. Dettte har jeg pakket inn med et kort med hyggelig hilsen.

Jeg håper dette er bra nok for det er som sagt ikke enkelt å kjøpe personlige gaver til folk jeg ikke kjenner annet enn i barnehagesammenhengen.

Anonymkode: 34d5f...478

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så surmaga! Er det mulig!? Det å gi en liten oppmerksomhet til de som faktisk har barna på dagtid, passer på dem, viser omsorg for dem og er med på å oppdra dem er absolutt ikke noe ukultur! Selvfølgelig gjør renholdere og butikkmedarbeidere også en viktig jobb, men det er noe spesielt med dem som passer på barna våre.

Absolutt frivillig å gi gave eller ikke. Da min gikk i barnehage ga jeg bla. mummikopper ett år, esker med macaroner og blomster (orkideer). Husker ikke alt, egentlig. Til jul brukte jeg å gi en julesokk med felles godsaker oppi, som de kunne kose seg med når de var på jobb i julen.

Anonymkode: c03fb...436

Jeg synes ikke det var surmaget å mene det er en ukultur, men en helt legitim holdning - det kan faktisk tenderer til smøring om det eskalerer. Og gavepresset. Hun som jobber i barnehage over her, synes jeg har en profesjonell holdning. På min arbeidsplass har vi det slik at gaver (som regel fra leverandører) fordeles på alle, ingen tar med hjem. (Gaver av stor verdi har vi returnert). Vinflasker og annet som ikke kan deles loddes ut på fredagskaffe. Synes ide om gave til avdelingen som nevnt over var en fin ide. Bedre økonomi gir også bedre forhold for ansatte.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer. Får fellesgave gjennom klassekontaktene og en sjelden gang fra enkeltforesatte.  Mannen jobber privat og det er ikke måte på hvor mange vinflasker etc han kommer hjem med til jul. I tillegg får de julegave fra bedriften  og dekket julebord med alt innkludert(det er vel vanlig i det private). Vi betaler julebordet vårt selv. 

Som foresatt har jeg alltid kjøpt gave til barnehageansatte og lærere. Bøker, vin, gode kremer etc.  Jeg synes det er merkelig at ikke flere gjør, men meg om det.

Anonymkode: 7989d...57c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har sett at noen foreldre har gitt gaver i vår barnehage, både sjokolade, vin, kaffe, hjemmestrikka votter, luer, pannebånd osv til bruk på jobb f.eks. 

Vi ga avdelingen hans julekort til jul, og tenkte å gi noe nå som han skal bytte fra små til storbarnavdeling. Så noen hadde lagt ut på et forum eller hvor det var, de hadde kjøpt en liten grønnplante til hver voksen på gruppa til barnet sitt, skrevet kort med navnet til vedkommende og teksten "takk for at du har hjulpet meg å vokse". Synes den var veldig fin og tror jeg stjeler ideen selv også ;) 

Anonymkode: 9d66b...07c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi har gitt gave til barnehagen når barna sluttet i barnehagen. Han som har sin siste dag i morgen har fått gi en pakke med div bøker til barnehagen. Personalet fikk en konfekteske og et hjemmelaget kort med bilde av barnet med en avskjedshilsen. Han som tok imot sa: Oi så hyggelig! Dette skjer ikke ofte! 

Så her er det nok ikke så vanlig.. 

Anonymkode: a7ff9...3dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er det ikke vanlig å gi jule- eller sommergaver, kun om det er noe helt spesielt. FAU kjøper inn en "julekurv" til alle de ansatte i advents-tiden, litt frukt, nøtter og godis til å ha på personalrommet, og de som slutter får en blomst og en oppmerksomhet (som regel noe laget av barna). De får ikke noe spesielt til sommerfesten.

Vi ga en tegning fra barnet med en liten hilsen på til de voksne når vårt barn byttet fra småbarns til stor avdeling. Og vi har gitt avdelingen noen leker og bøker som hun har vokst fra.

Anonymkode: 997cf...1f9

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle gjør en utmerket insats i jobben sin

Dere har valgt rett barnehage! :tommelsmil:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har gjerne gitt litt fin sjokolade el.l til sommeren, men nå som hun skal begynne på skolen og er helt ferdig i bhg, har vi gitt gavekort på en kaffebar i nærheten. Tidligere har vi vært med på at foreldregruppa til skolestarterne la sammen til en litt større gave til personalet (gavekort på kino/restaurant etc). Noen velger å kjøpe en gave til avdelingen, f.x ei bok/ fargestifter el.l.

Anonymkode: f735d...7c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...