Gå til innhold

Slektsgranskning, trenger hjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt med litt slektsgranskning, og står litt fast. Min samboer har ei bestemor som er født i USA og flyttet til Norge i ungdommen. Hennes foreldre ble igjen i USA av ulike årsaker. Vi vet lite om den delen av slekta hans. Bestemoren var enebarn, moren hennes døde like etter at hun flyttet til Norge, faren døde også ung. Det vi vil finne ut mer om er bestemorens morside. Bestemoren hadde tanter og en onkel igjen i USA, som kom fra Irland sammen med sine foreldre igjen. 

Enkelt forklart, hvordan finner jeg ut mer om mennesker som utvandret fra Irland til USA på slutten av 1800-tallet?

Anonymkode: 81bf5...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første man må ha er navn, fødselsår og gjerne hvor de bodde i usa. Det kan være vanskelig å finne og det kan være enkelt å finne dem man leter etter. Lurt å ha så mye informasjon som mulig før man starter. Vær obs på at navn kan være stavet forskjellig eller annerledes. 

Det finnes mange nettsider der man kan lete. Mange sider koster penger for å bruke, men Familysearch.org er alt gratis. Her ligger det utrolig mye informasjon også fra Norge. Du kan også bruke Ancestry.com. Der ligger det veldig mye fra USA som er skannet inn. 

På Facebook finnes det flere grupper der det er mange som hjelper hverandre. For eksempel: Vi som driver slektsforskning og Slektshjørnet. Det finnes mange amerikanske grupper også (som leter etter sine norske slektninger). Meld deg inn der så vil du nok få hjelp. 

Lykke til i søkingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare må spørre, av ren nysgjerrighet. Hvorfor er det så interessant å vite om slekta flere ledd bakover og personer som har vært døde i flere år, kanskje hundrevis av år siden? Er det for å finne ut om dere er i fjern slekt an en historisk kjent person e.l? Hva finner dere ut sånn ellers?

Jeg vet knapt hva mine oldeforeldre het, siden de fleste var døde da jeg ble født.

Ja, jeg bare lurer altså :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er artig å vite om sine røtter. Vi har kommet tilbake til 1150. Viser seg at jeg er i slekt i svigermor, som kommer fra et naboland. Han som vi er kommet til fra 1150. Svigerfar har familie på et sted som jeg har familie fra.

Min datter er oppkalt etter sin oldemor. Mellomste har fått litt mer av navnet som mange i flere ledd bakover het. Pappa har det som mellomnavn. Minsten sitt navn og er funnet langt tilbake. Han skrive ikke med th, men med to tt.

Anonymkode: a4dba...251

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Geni.com mye da den lager ett familietre på hele verden istedenfor ett per familie som myheritage.com gjør. Mye lettere å koble med andres slekstre og andre familier der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips :) Problemet er at vi har lite informasjon om disse slektningene, vi vet navn og fødselsår. Navnene deres er veldig vanlige, sånn typ John Smith i USA. 

TS

Anonymkode: 81bf5...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips :) Problemet er at vi har lite informasjon om disse slektningene, vi vet navn og fødselsår. Navnene deres er veldig vanlige, sånn typ John Smith i USA. 

TS

Anonymkode: 81bf5...079

Om dere har John Smith, og John smith Jr, er det relativt lett å finne de på Geni. Men kan lønne seg å bruke 14 dagers gratis brukeren

Anonymkode: 7c80e...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...