Gå til innhold

Stamming til hinder for karriere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannen min stammer. Ikke voldsomt mye, men såpass at det legges godt merke til, og han bruker veldig mye lengre tid enn andre på å få sagt det han vil si. Han har en bachelorgrad innenfor et teknisk yrke, der det mer eller mindre alltid er stor etterspørsel etter folk. Han gikk ut av studiene med gode resultater (snitt på mellom A og B), og i følge bekjente av meg, som jobber innen samme bransje, kan han også veldig mye mer enn hva man kan forvente av en med hans type bachelorgrad. Evnene hans er det med andre ord åpenbart ingen mangler på.

Likevel opplever han gang på gang å bli forbigått karrieremessig. Han får så og si aldri lønnsøkninger, jeg kan aldri huske at han noen sinne har fått mer enn den generelle lønnsøkningen, selv om han bestandig forsøker å kreve mer når de har lønnsamtale. Dette på tross av at han, i følge kolleger og ledere, leverer gode resultater. Han blir heller aldri forfremmet, selv om han stadig ytrer ønsker om å få mer ansvar (og også har vist, gjennom ulike prosjekter osv at han fint takler å ha mer ansvar). Han har også problemer med å få seg ny jobb, på tross av gode referanser (tidligere arbeidsgivere sier uoppfordret at de har vært så fornøyde med ham at de gjerne kan være referanse). Han kommer veldig lett til intervju på en jobb, men går aldri videre fra det første intervjuet. Det er derfor ikke bare bare å bytte jobb heller.

Så slo det meg plutselig at han nok kan fremstå som litt "enkel" og mindre intelligent, nettopp på grunn av stammingen. Når jeg forsøker å lytte til ham helt objektivt, innser jeg jo at han (fordi han for eksempel alltid bytter ut kompliserte ord med enklere ord fordi de er enklere å si, eller han bruker lang tid på å få sagt ting fordi han leter etter enklere ord for det han vil formidle) nok lett kan gi et inntrykk av å ha litt lavere evnere enn hva han i realiteten har. Litt rask googling ga meg dette http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/stamming-28968.html?page=5 , som jo ohgså bekrefter nettopp det jeg/vi føler på, nettopp at mannen min dessverre blir vurdert som mindre kompetent på bakgrunn av stammingen.

Hva tenker dere andre? Tror dere stammingen kan være årsak til at han bestandig blir forbigått jobbmessig? Og er det noen som vet om det finnes noe som helst man kan gjøre med stamming når man først er blitt voksen? Han har gått til logoped som barn, men det hjalp visst bare marginalt i følge ham selv (og moren hans).

 

Anonymkode: 03f1c...d1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For en lei situasjon. Dette er jo et veldig "synlig" handicap og mange kan la seg påvirke negativt, slik du forteller om. Vi samarbeider med en i jobben min, og han tuller mye med stammingen sin. På den måten ufarliggjør han den.

Jeg vet ikke om det kan være en idé i en intervjusituasjon å selv kommentere stammingen, og på en humoristisk måte si at det heldigvis ikke henger seg opp i hodet, det er bare det som kommer ut som kan høres litt keitete ut. Jeg tror det er viktig å få frem at han er smart nok for jobben, det ikke er det det skal stå på. Har han forresten et yrke der kommunikasjon er veldig viktig? 

Hadde jeg vært mannen din ville jeg oppsøkt logoped på nytt, selv i voksen alder. Du beskriver jo hvordan dette hindrer ham i hverdagen, så hvorfor ikke gi det et forsøk?

Anonymkode: 10806...bce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

For en lei situasjon. Dette er jo et veldig "synlig" handicap og mange kan la seg påvirke negativt, slik du forteller om. Vi samarbeider med en i jobben min, og han tuller mye med stammingen sin. På den måten ufarliggjør han den.

Jeg vet ikke om det kan være en idé i en intervjusituasjon å selv kommentere stammingen, og på en humoristisk måte si at det heldigvis ikke henger seg opp i hodet, det er bare det som kommer ut som kan høres litt keitete ut. Jeg tror det er viktig å få frem at han er smart nok for jobben, det ikke er det det skal stå på. Har han forresten et yrke der kommunikasjon er veldig viktig? 

Hadde jeg vært mannen din ville jeg oppsøkt logoped på nytt, selv i voksen alder. Du beskriver jo hvordan dette hindrer ham i hverdagen, så hvorfor ikke gi det et forsøk?

Anonymkode: 10806...bce

Det var det første jeg også tenkte på. Vær åpen om det. Folk flest vil nok være forståelsesfulle om de bare forstå problemet. Stamming kan fort misforstås som usikkerhet og nervøsitet (ikke egenskaper som verdsettes på jobbintervju). Bare vær åpen og ærlig. Oppsøk gjerne en logoped, det er noe helt annet å jobbe med dette i voksen alder enn som barn. Man er mye mer bevisst og kan ta i bruk teknikkene på en helt annen måte som voksen. 

Anonymkode: 20ba3...4f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stamming kan nok definitivt påvirke en karriere ja. Men på den annen side: Du sier at han har gode referanser og alle tidligere arbeidsgivere har vært veldig fornøyde med ham. Da er det jo merkelig at han ikke får lønnsforhøyelser og mer ansvar mens han har vært hos disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Glitnir skrev:

Stamming kan nok definitivt påvirke en karriere ja. Men på den annen side: Du sier at han har gode referanser og alle tidligere arbeidsgivere har vært veldig fornøyde med ham. Da er det jo merkelig at han ikke får lønnsforhøyelser og mer ansvar mens han har vært hos disse?

Tidligere arbeidsgivere har vært relevante deltidsjobber i han hadde i studietiden. Disse (to) jobbene fikk han gjennom vikarbyrå, og de hadde dessverre ingen fulltidsstilling å tilby ham da han var ferdig med studiene. Men de gir ham altså som sagt sine beste anbefalinger videre.

Den jobben han har nå har han hatt i fire år, helt siden han var ferdig med studiene. Denne fikk han fordi den gamle sjefen hans kjente han som da var sjefen i firmaet han nå jobber i. Denne sjefen har nå sluttet, og min manns nåværende sjef ser altså overhode ikke ut til å verdsette kompetansen hans. Som sagt er det heller ikke særlig enkelt for ham å få seg ny jobb, han har vel vært på 10-15 intervjuer de siste par årene, men det blir aldri noe mer ut av det...

Burde kanskje prøve å overtale ham til å gå til logoped på nytt, men det er han i utgangspunktet lite villig til siden han mener han allerede har erfart at det ikke hjelper...

Anonymkode: 03f1c...d1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...