Aamu Skrevet 30. juni 2016 #1 Skrevet 30. juni 2016 Og man får VONDT i benet, sånn skikkelig vond stikking. Som om noen stikker masse nåler inn i benet Eller, foten.... Hva, nøyaktig, er det som skjer? Og enda viktigere: hvorfor gjør det vondt?
Diafragma Skrevet 30. juni 2016 #2 Skrevet 30. juni 2016 Normalt, når benet har "sovnet", er det på grunn av (midlertidig) for lav blodforsyning. Det kan skje hvis vi sitter på beinet, når vi er på do, eller ligger/sitter i spesielle posisjoner over lengre tid. Lav blodforsyning fører igjen til at nervene ikke får fungert godt nok, noe som gir delvis eller total følelsesløshet og parestesi (en slags prikking/stikking/kløe).
Gjest MadameDeRosa Skrevet 30. juni 2016 #3 Skrevet 30. juni 2016 Men hva om man sitter normalt, men det er litt kaldt, da sovner benet mitt iallefall.
Aamu Skrevet 30. juni 2016 Forfatter #4 Skrevet 30. juni 2016 11 minutter siden, Diafragma skrev: Normalt, når benet har "sovnet", er det på grunn av (midlertidig) for lav blodforsyning. Det kan skje hvis vi sitter på beinet, når vi er på do, eller ligger/sitter i spesielle posisjoner over lengre tid. Lav blodforsyning fører igjen til at nervene ikke får fungert godt nok, noe som gir delvis eller total følelsesløshet og parestesi (en slags prikking/stikking/kløe). Hvor vondt det gjør, avhenger av hvor lite blod som fikk tilgang?
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #5 Skrevet 30. juni 2016 Neida, det har ingenting med lav blodforsyning å gjøre, det er nerver som kommer i klem Les blant annet her http://www.abcnyheter.no/livet/helse/2016/01/23/195195563/derfor-sovner-foten eller google det selv. Anonymkode: 23f5e...c6e 1
Aamu Skrevet 30. juni 2016 Forfatter #6 Skrevet 30. juni 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Neida, det har ingenting med lav blodforsyning å gjøre, det er nerver som kommer i klem Les blant annet her http://www.abcnyheter.no/livet/helse/2016/01/23/195195563/derfor-sovner-foten eller google det selv. Anonymkode: 23f5e...c6e Jeg prøvde å spesifisere det, men ser at jeg ikke var tydelig nok Lurer ikke på hva som skjer når benet sovet, men heller hvorfor det gjør vondt når man får tilbake følelsen. Noen ganger får jeg så vondt at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg, blir som å tråkke på nåler. Hva, nøyaktig, skjer med nervene som gjør at det gjør vondt?
Diafragma Skrevet 30. juni 2016 #7 Skrevet 30. juni 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Neida, det har ingenting med lav blodforsyning å gjøre, det er nerver som kommer i klem Les blant annet her http://www.abcnyheter.no/livet/helse/2016/01/23/195195563/derfor-sovner-foten eller google det selv. Anonymkode: 23f5e...c6e Du har rett i at "nervene kommer i klem", men dette er direkte relatert til mikroblodforsyningen til nerven/nervebunten og i mindre grad på grunn av det mekaniske presset direkte på selve nerven. Det blir pirkete patofysiologi, men en litt mer grundigere forklaring enn bare at "nerven kommer i klem". Den samme prikking/ubehag følelsen man får når benet eller armen sover kan for eksempel gjenskapes med et torniquet, i og med at man da begrenser hele blodforsyningen til et lem.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #8 Skrevet 30. juni 2016 1 time siden, Aamu skrev: Jeg prøvde å spesifisere det, men ser at jeg ikke var tydelig nok Lurer ikke på hva som skjer når benet sovet, men heller hvorfor det gjør vondt når man får tilbake følelsen. Noen ganger får jeg så vondt at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg, blir som å tråkke på nåler. Hva, nøyaktig, skjer med nervene som gjør at det gjør vondt? Når nervene blokkeres, samler det seg opp på den ene siden. Så når blokkeringen oppheves sendes alle signale på en gang. Derfor gjør det vondt. Google er fin venn For mer detaljer: https://www.reddit.com/r/askscience/comments/z7wdl/when_your_foot_falls_asleep_why_does_it_tingle_so/ Anonymkode: 07d4a...8ed
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå