Gå til innhold

Vondt i magen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hver gang jeg havner i en konflikt, så kjenner jeg at magen vrenger seg. Og jeg må på do. :( 

Er dette bare en psykisk reaksjon eller er det tarmen?

Anonymkode: fa5a8...498

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være begge deler. Men i de fleste tilfeller er det mest sannsynlig psykisk reaksjon. Eg fikk ofte vondt som pokker i magen når eg gruet meg til noe tidligere, og måtte som regel holde meg nær do til det gav seg. Sånn var eg i lang tid, men eg trur det var stresset over situasjonen og ventetiden som gjorde det for meg, for det skjedde kun ved konflikter eller når eg gruet meg til ting (f.eks møte på NAV), det startet gjerne eit par timer før, og gav seg etterhvert. Men plutselig ein dag ble dobehovet og mageknipen nær konstant, og eg endte på sjukehus med betennelse i tykktarmen noen uker seinere, og fikk påvist IBD kort tid etter det.

Skrevet

I stressede situasjoner vil man via hypotalamus (i hjernen) aktivere det sympatiske nervesystemet, noe som blant annet fører til at lukkemuskler i tarmsystemet (spes mellom mage og tynntarm og mellom tynntarm og tykktarm) ganske umiddelbart kontraherer og at resten av tarmsystemet blir slappere. Det kan nok for enkelte manifestere seg som vondt eller ubehag i magen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...