AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #1 Skrevet 29. juni 2016 Hei! Jeg har irritabel tarm pga medfødt sykdom. Jeg tror det er en av grunnene til at når jeg må ha avføring så kjenner jeg ofte ikke at jeg må før jeg virkelig må. Jeg klarer å holde meg lenge hvis jeg må, men det presser skikkelig på og det kommer masse luft. Om morgenen har jeg veldig løs avføring (som diare) og har ofte avføring 3 ganger om dagen :S. Kan ha avføring opp til 5-6 ganger daglig, men det kommer ikke så mye hver gang. Lurer på om dere andre med IBS har lignende problem? Pga min medfødte sykdom er det ingenting legene kan gjøre med mine avføringsproblemer, og kostholdsendring hjelper ikke da det ikke er kosten som er problemet. Søker derfor ikke sånne type tips i denne tråden, men om noen har god erfaring med noe helsekostgreier som kan hjelpe tar jeg gledelig i mot Anonymkode: 59a40...a00
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #2 Skrevet 29. juni 2016 Dersom du har "IBS" grunnet sykdom, så er det nok ikke det samme som IBS andre har. De har nok bare gitt deg den diagnosen fordi de ikke vet hva grunnen til problemet ditt er. IBS er noe de klistrer på alle med mageproblemer. Til og med jeg fikk det selv om jeg bare hadde problemer med oppblåsthet og ingen diare, forstoppelse eller mageknip. Kosthold har som regel mye å si, selv om sykdommen kan virke urelatert. Min kjæreste med MS merker noe bedring dersom han holder seg til en viss type kosthold. Det er selvsagt kjedelig, for det er mange ting man må holde seg unna og ikke kan spise, men du får nok bedre effekt av kosthold enn tilfeldige helseprodukter som aldri fungerer. Jeg har selv prøvd diverse helsekostgreier opp gjennom årene, aldri noe som har fungert. Så er nok dessverre den kjedelige kostholdsendringen som vil hjelpe deg best. Anonymkode: 585b0...3f6 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #3 Skrevet 29. juni 2016 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom du har "IBS" grunnet sykdom, så er det nok ikke det samme som IBS andre har. De har nok bare gitt deg den diagnosen fordi de ikke vet hva grunnen til problemet ditt er. IBS er noe de klistrer på alle med mageproblemer. Til og med jeg fikk det selv om jeg bare hadde problemer med oppblåsthet og ingen diare, forstoppelse eller mageknip. Kosthold har som regel mye å si, selv om sykdommen kan virke urelatert. Min kjæreste med MS merker noe bedring dersom han holder seg til en viss type kosthold. Det er selvsagt kjedelig, for det er mange ting man må holde seg unna og ikke kan spise, men du får nok bedre effekt av kosthold enn tilfeldige helseprodukter som aldri fungerer. Jeg har selv prøvd diverse helsekostgreier opp gjennom årene, aldri noe som har fungert. Så er nok dessverre den kjedelige kostholdsendringen som vil hjelpe deg best. Anonymkode: 585b0...3f6 Det er dumt at du uttaler deg om noe du ikke har peiling på. Og så svarte du heller ikke på mitt spørsmål. Jeg orker ikke å brodere ut her i det vide og det brede om alle dietter jeg har gått på (satt opp av leger) og at legene har funnet ut at det er best at jeg bare spiser det jeg vil, så hold deg for god til å anbefale kostholdsendringer til noen som sier du ikke skal gjøre det. Anonymkode: 59a40...a00
Nuttery Skrevet 29. juni 2016 #4 Skrevet 29. juni 2016 Jeg har samme symptomene igrunn. Kjipt, har ikke prøvd å gjøre noe med det.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #5 Skrevet 29. juni 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er dumt at du uttaler deg om noe du ikke har peiling på. Og så svarte du heller ikke på mitt spørsmål. Jeg orker ikke å brodere ut her i det vide og det brede om alle dietter jeg har gått på (satt opp av leger) og at legene har funnet ut at det er best at jeg bare spiser det jeg vil, så hold deg for god til å anbefale kostholdsendringer til noen som sier du ikke skal gjøre det. Anonymkode: 59a40...a00 Mulig jeg tar feil, men er ikke IBS et utelukkelsessyndrom? Når man ikke har andre sykdommer osv? Ikke at det er så farlig eller relevant. Du var i overkant krass i svaret ditt forresten... For å svare deg så sliter jeg også. Tar 2 busser på vei til jobb hver morgen, og sliter mentalt på turen. Har alltid immodium i veska, ofte dopapir eller snytepapir med meg hvor enn jeg går, spesielt på joggetur. Har hendt et par ganger at jeg ikke har rukket toalettet, og det har virkelig ødelagt meg mentalt. Det finnes ikke noe mer ydmykende enn å gjøre i buksa. Spesielt som ung kvinne i 20-årene. Det hjelper å ha faste rutiner så godt det går. Stå opp ca samme tid, få nok søvn. Spis på morgenen. Anonymkode: a880b...8d6 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #6 Skrevet 30. juni 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Mulig jeg tar feil, men er ikke IBS et utelukkelsessyndrom? Når man ikke har andre sykdommer osv? Ikke at det er så farlig eller relevant. Du var i overkant krass i svaret ditt forresten... For å svare deg så sliter jeg også. Tar 2 busser på vei til jobb hver morgen, og sliter mentalt på turen. Har alltid immodium i veska, ofte dopapir eller snytepapir med meg hvor enn jeg går, spesielt på joggetur. Har hendt et par ganger at jeg ikke har rukket toalettet, og det har virkelig ødelagt meg mentalt. Det finnes ikke noe mer ydmykende enn å gjøre i buksa. Spesielt som ung kvinne i 20-årene. Det hjelper å ha faste rutiner så godt det går. Stå opp ca samme tid, få nok søvn. Spis på morgenen. Anonymkode: a880b...8d6 Min sykdom (som forresten er veldig sjelden) gjør at jeg har IBS. Folk kan dermed ikke komme her og si "de vet ikke hva grunnen til sykdommen din er", for de vet jo det da man kan se det på blodprøvene mine. Og grunnen til at de fant ut at jeg var syk var fordi mageproblemene begynte som barn og jeg hadde flere år med utredning hos spesialister. Hos meg kunne man se at tarmtottene mine forsvant for eksempel. Min sykdom er komplisert og vanskelig å skjønne fordi den er så sjelden og utfallene av sykdommen er svært individuelle, men jeg har IBS og ikke noe annet. Dette kan ikke diskuteres videre her. Jeg synes selv ikke at jeg var i overkant krass. Brukere som sporer av tråder og svarer på noe annet enn det TS spør om trenger å høre det. Men ja, takk for svar. Skjønner at det ikke er enkelt for deg :/ Anonymkode: 59a40...a00
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #7 Skrevet 30. juni 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min sykdom (som forresten er veldig sjelden) gjør at jeg har IBS. Folk kan dermed ikke komme her og si "de vet ikke hva grunnen til sykdommen din er", for de vet jo det da man kan se det på blodprøvene mine. Og grunnen til at de fant ut at jeg var syk var fordi mageproblemene begynte som barn og jeg hadde flere år med utredning hos spesialister. Hos meg kunne man se at tarmtottene mine forsvant for eksempel. Min sykdom er komplisert og vanskelig å skjønne fordi den er så sjelden og utfallene av sykdommen er svært individuelle, men jeg har IBS og ikke noe annet. Dette kan ikke diskuteres videre her. Jeg synes selv ikke at jeg var i overkant krass. Brukere som sporer av tråder og svarer på noe annet enn det TS spør om trenger å høre det. Men ja, takk for svar. Skjønner at det ikke er enkelt for deg :/ Anonymkode: 59a40...a00 IBS ødelegger ikke tarmtottene og vises heller ikke på blodprøver, så her tror jeg du har misforstått et eller annet. Anonymkode: bd0f4...531 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #8 Skrevet 30. juni 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min sykdom (som forresten er veldig sjelden) gjør at jeg har IBS. Folk kan dermed ikke komme her og si "de vet ikke hva grunnen til sykdommen din er", for de vet jo det da man kan se det på blodprøvene mine. Og grunnen til at de fant ut at jeg var syk var fordi mageproblemene begynte som barn og jeg hadde flere år med utredning hos spesialister. Hos meg kunne man se at tarmtottene mine forsvant for eksempel. Min sykdom er komplisert og vanskelig å skjønne fordi den er så sjelden og utfallene av sykdommen er svært individuelle, men jeg har IBS og ikke noe annet. Dette kan ikke diskuteres videre her. Jeg synes selv ikke at jeg var i overkant krass. Brukere som sporer av tråder og svarer på noe annet enn det TS spør om trenger å høre det. Men ja, takk for svar. Skjønner at det ikke er enkelt for deg :/ Anonymkode: 59a40...a00 Jo, du er faktisk i overkant krass!!! Anonymkode: baca8...865 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #9 Skrevet 30. juni 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min sykdom (som forresten er veldig sjelden) gjør at jeg har IBS. Folk kan dermed ikke komme her og si "de vet ikke hva grunnen til sykdommen din er", for de vet jo det da man kan se det på blodprøvene mine. Og grunnen til at de fant ut at jeg var syk var fordi mageproblemene begynte som barn og jeg hadde flere år med utredning hos spesialister. Hos meg kunne man se at tarmtottene mine forsvant for eksempel. Min sykdom er komplisert og vanskelig å skjønne fordi den er så sjelden og utfallene av sykdommen er svært individuelle, men jeg har IBS og ikke noe annet. Dette kan ikke diskuteres videre her. Jeg synes selv ikke at jeg var i overkant krass. Brukere som sporer av tråder og svarer på noe annet enn det TS spør om trenger å høre det. Men ja, takk for svar. Skjønner at det ikke er enkelt for deg :/ Anonymkode: 59a40...a00 Det handler om at du ikke vet hva IBS er. Som ab over sier, så er IBS mer en utelukkelsesdiagnose, noe man setter når man ikke vet årsaken til mageproblemene. Det er muligens tenkt at IBS skulle være en spesifikk diagnose, men idag så blir veldig mange ulike mageproblem satt under den samme diagnosen, så det er fånyttes å komme med en kur for IBS da det er hundre ulike mageproblem innenfor den samme diagnosen. Det blir som å lage en diagnose kalt "sykdom" og putte diabetes og høyt blodtrykk under den og forvente at det som fungerer for diabetes fungerer for høyt blodtrykk. Om du har noe galt med tarmtottene, så har du ikke vanlig IBS med mageknip og diare, og det som funker for en person med IBS vil ikke funke for deg. Om det er noe galt med tarmtottene, så krever det spesiell kunnskap innenfor det, ikke IBS. Du kan ignorere dette om du vil, men du vil aldri få den hjelpen du trenger, for personer med mageknip og diare vil komme med råd som hjalp de (som mer generelt handler om å redusere stress og endre kosthold), som aldri vil hjelpe deg for ditt problem ligger i tarmtottene. Og siden du ikke spesifiserte dette i første innlegg, så var det riktig å anta at IBS i ditt tilfelle betydde at sykdommen din hadde gitt deg en sensitiv mage, noe som skjer ved enkelte sykdommer. For det er det IBS generelt betyr- at du har en sensitiv mage, ikke at det er noe galt med tarmtottene Anonymkode: 585b0...3f6 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #10 Skrevet 30. juni 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har irritabel tarm pga medfødt sykdom. Jeg tror det er en av grunnene til at når jeg må ha avføring så kjenner jeg ofte ikke at jeg må før jeg virkelig må. Jeg klarer å holde meg lenge hvis jeg må, men det presser skikkelig på og det kommer masse luft. Om morgenen har jeg veldig løs avføring (som diare) og har ofte avføring 3 ganger om dagen :S. Kan ha avføring opp til 5-6 ganger daglig, men det kommer ikke så mye hver gang. Lurer på om dere andre med IBS har lignende problem? Pga min medfødte sykdom er det ingenting legene kan gjøre med mine avføringsproblemer, og kostholdsendring hjelper ikke da det ikke er kosten som er problemet. Søker derfor ikke sånne type tips i denne tråden, men om noen har god erfaring med noe helsekostgreier som kan hjelpe tar jeg gledelig i mot Anonymkode: 59a40...a00 Hei! Av helsekost,så har Sunkost sine melkesyretabletter hjulpet meg, det samme med Superzym http://sunkost.no/produkter/kosttilskudd/superzym-60-kap/ I tillegg synes jeg det hjelper å alltid sette av tid til å gå på toalettet før jeg skal noe sted og å gå på toalettet jevnlig for å slippe ut luft. Noen ganger virker det også lindrende å ligge på magen,synes jeg. Jeg har også avføring flere ganger daglig og prøver som best er å ikke holde meg. Det blir kanskje litt på siden, men tenkte denne artikkelen kunne være interessant for deg, bl.a. med bilder av tarmen til en med og uten IBS- det ser ut til at det bare forskes og jobbes mer og mer på dette feltet, og godt er det! http://forskning.no/bakterier-menneskekroppen-sykdommer/2016/06/irritabel-tarm-fra-psykisk-til-fysisk Anonymkode: 2cf4e...d24
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå