Gå til innhold

Sover hver eneste dag

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 18år gammel og går på VGS, og har lagt meg til en forferdelig uvane. Hver dag når jeg kommer hjem fra skolen så sovner jeg, og sover i 2-3t. Jeg driver med sport og har trening 5 ganger i uken, legger meg rundt 23 og står opp halv syv.

Jeg prøver virkelig å holde meg våken, men jeg klarer det bare ikke! Med en gang jeg setter meg bare siger øynene mine igjen. Noen tips til hvordan jeg kan venne meg av dette?

Anonymkode: 36b1d...713

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legg deg tidligere

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, minister-mio skrev:

Legg deg tidligere

Når hun legger seg kl 23 og står opp kl 6.30 er det jo ingen indikasjon på at hun får for lite søvn. 7,5 timer er nok til at man ikke må sove 2-3 timer ekstra på dagen. 

Hva er det som gjør at du sover etter skolen? Er skoledagen slitsom? Når er det du trener? Har du tatt blodprøver for å se etter eventuelle mangler? Hvis du ikke har gjort det bør du gjøre det. Jernmangel eller D-vitamin-mangel er eksempelvis vanlige mangler og er også forbundet med trøtthet og slitenhet. 

Personlig ble jeg veldig trøtt etter skolen da jeg alltid spiste et stort måltid da jeg kom hjem etter å ha gått hele dagen uten mat. Hvordan er dine spisevaner? 

Ellers bør du passe på å ikke sette deg ned med en gang du kommer hjem fra skolen. Ikke sett deg i sofaen eller i senga foran TV'en. 

Anonymkode: 27ade...422

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Når hun legger seg kl 23 og står opp kl 6.30 er det jo ingen indikasjon på at hun får for lite søvn. 7,5 timer er nok til at man ikke må sove 2-3 timer ekstra på dagen. 

Hva er det som gjør at du sover etter skolen? Er skoledagen slitsom? Når er det du trener? Har du tatt blodprøver for å se etter eventuelle mangler? Hvis du ikke har gjort det bør du gjøre det. Jernmangel eller D-vitamin-mangel er eksempelvis vanlige mangler og er også forbundet med trøtthet og slitenhet. 

Personlig ble jeg veldig trøtt etter skolen da jeg alltid spiste et stort måltid da jeg kom hjem etter å ha gått hele dagen uten mat. Hvordan er dine spisevaner? 

Ellers bør du passe på å ikke sette deg ned med en gang du kommer hjem fra skolen. Ikke sett deg i sofaen eller i senga foran TV'en. 

Å måtte sove midt på dagen kan være dn indikasjon på for lite søvn. Noen trenger mer enn 7,5 timer

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, minister-mio skrev:

Å måtte sove midt på dagen kan være dn indikasjon på for lite søvn. Noen trenger mer enn 7,5 timer

TS forteller at dette er en endring fra tidligere sovevaner. Hvorfor har søvnbehovet hennes økt med 2-3 timer mener du? 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS forteller at dette er en endring fra tidligere sovevaner. Hvorfor har søvnbehovet hennes økt med 2-3 timer mener du? 

Det er ikke godt å si om det i det hele tatt er tilfelle.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 18år gammel og går på VGS, og har lagt meg til en forferdelig uvane. Hver dag når jeg kommer hjem fra skolen så sovner jeg, og sover i 2-3t. Jeg driver med sport og har trening 5 ganger i uken, legger meg rundt 23 og står opp halv syv.

Jeg prøver virkelig å holde meg våken, men jeg klarer det bare ikke! Med en gang jeg setter meg bare siger øynene mine igjen. Noen tips til hvordan jeg kan venne meg av dette?

Sover du tungt når du først sover da? Det er det som avgjør hvor mange timer du trenger i sengen. Noen klarer seg med 5, andre med 8.

Anonymkode: 81365...94e

AnonymBruker
Skrevet

Sovner du med en gang du legger deg på kvelden? For min del høres dette ut for alt for lite søvn på natten. Særlig når du har tøffe skoledager og mye fysisk aktivitet i tillegg. Jeg ville startet med å legge meg tidligere på kveld, og sovet en time lenger hver natt. Men mitt svar er basert på st jeg må ha 8-9 t søvn for å være opplagt. 

Ellers så kan det være lurt å ta en sjekk hos legen, og ta blodprøver for å se om kroppen har det den trenger. (Særlig b og d vitamin, samt jern.)

Anonymkode: efa65...496

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her!

Jeg har ingen vitaminmangler eller jernmangler, sjekket det for ikke alt for lenge siden nei. Jeg sovner absolutt ikke med en gang jeg legger meg, det er derfor jeg sier 23. Som regel er jeg i sengen 21.30-22 fordi jeg er så trøtt..

AnonymBruker
Skrevet

Da ville jeg holdt meg i aktivitet på ettermiddag/ kveld, og tvunget meg selv til å være våken. Da blir det nok lettere å sovne når du legger deg for kvelden også. 

Anonymkode: efa65...496

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...