Gå til innhold

Til revmatikere - et dillemma

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mange revmatikere sliter med fatigue, og behøver mye hvile.
Mange revmatikere må også være mye aktive for ikke å stivne eller få økte smerter.

Hva gjør dere når behovet for aktivitet kolliderer med behovet for hvile?

Hilsen sliten, med stiv og vond rygg.

Anonymkode: 805b3...67e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har fysio 2 ganger i uka. Jeg trener der på to måter. Trener for å trene i gode perioder. Siste uka har dagene vært fulle så energien er på bunn. Så i går rørte jeg kun på meg da jeg var der. Runden med de samme apparatene, bare at jeg tok langsomme bevegelser bare for å få strekt ut. 

Anonymkode: 819a7...5b7

Skrevet

Da må man bare prøve seg frem. Fatiguen er førsteprioritet og så forsøker jeg å komme meg ut og i bevegelse så godt jeg kan. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg helt nylig fått diagnosen, så er foreløpig lett rammet. Så jeg tvinger meg selv. Ligger mye i varmt badekar og, ser at det hjelper.

Alle kvinner i min familie har det, og ser at fysisk aktivitet hjelper så mye mot smerter hos de. Så da håper jeg på det samme.

Anonymkode: 49a85...b2f

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spør hvilken diagnose dere har?

Anonymkode: d3b50...600

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spør hvilken diagnose dere har?

Anonymkode: d3b50...600

Jeg, trådstarter, har den midlertidige diagnosen udifferensiert spondylartropati.
Men jeg skal utredes videre for å finne ut hvilken type jeg har, mest sannsynlig er det Bekhterev.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Sulosi skrev:

Da må man bare prøve seg frem. Fatiguen er førsteprioritet og så forsøker jeg å komme meg ut og i bevegelse så godt jeg kan. 

Jeg ser poenget ditt.
For meg er det så lett å komme inn i en vond sirkel, der smertene gjør at fatiguen blir enda verre, og til nå har jeg  prioritert bevegelse.  Men det har ikke fungert så godt for meg i det siste, og jeg lurer på om jeg må gjøre som deg.

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har fysio 2 ganger i uka. Jeg trener der på to måter. Trener for å trene i gode perioder. Siste uka har dagene vært fulle så energien er på bunn. Så i går rørte jeg kun på meg da jeg var der. Runden med de samme apparatene, bare at jeg tok langsomme bevegelser bare for å få strekt ut. 

Anonymkode: 819a7...5b7

Det er slik jeg har gjort det til nå også.

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg helt nylig fått diagnosen, så er foreløpig lett rammet. Så jeg tvinger meg selv. Ligger mye i varmt badekar og, ser at det hjelper.

Alle kvinner i min familie har det, og ser at fysisk aktivitet hjelper så mye mot smerter hos de. Så da håper jeg på det samme.

Anonymkode: 49a85...b2f

Trist at du har fått de samme problemene som resten av familien, men det hjelper kanskje litt at dere er flere som kan støtte hverandre. :)

Men jeg fikk ikke helt tak i om du også er rammet av fatigue (utmattelse) eller om det er smertene du hånderer på den måten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...