AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #1 Skrevet 28. juni 2016 Gutten vår kom hjem lørdag ettermiddag etter å ha lekt med jevnaldrende og fortalte at de hadde vært på skolen og sprøytet med et brannslukningsapparat. Ytterdøren på skolen hadde vært åpen og en annen gutt kom ut med brannslukningsapparatet i hånden og begynte å sprute. 8 åringen min sa at han og ville prøve, men hadde blitt redd og sagt at det var farlig. Han hadde gått vekk og bort til kjelleren mens han andre fortsatte å sprute. Røyken og pulveret hadde gjort at han ikke fikk puste og han hadde problemer å se, men kom seg ut til slutt sa han. Han gråt når han kom hjem til far og var veldig redd. De andre guttene kom etterpå og fortalte alt sammen. Vi snakket med guttene og forklarte alvoret og de forsto at dette var en ulovlig og farlig handling som aldri skulle gjentas. De har heller aldri gjort noe lignende tidligere så de fikk en skikkelig støkk. Det var blitt utløst en alarm og far kontaktet og snakket med politi og fortalte hva som hadde skjedd. Mandagen ringte barnevernet hit og ville høre hvilke tiltak som var blitt gjort m.m. Jeg snakker med de og får oppklart og forklart. Tirsdagen ringer rektor. Han sier at saken er anmeldt til politiet, men at saken er oppklart fordi gjerningsmennene har innrømmet forbrytelsen! Videre sier han at de måtte ha nedvask av spesialfirma og at det kan bli snakk om erstatning. Han sier også at "gjerningsmennene må møte med konfliktrådet og politiet". Onsdag ble jeg oppringt av politiet som ber oss foreldre komme til politikammeret sammen med barna hvor politi og rektor skal være. Jeg syns det er viktig å forebygge, men syns det var voldsomt å omtale dem som gjerningsmenn og er redd dette kan bli voldsomt for guttene. Hva mener dere? Anonymkode: 61844...4f1
Gjest SuperSonic Skrevet 28. juni 2016 #2 Skrevet 28. juni 2016 Synes det er helt rettferdig jeg. Å leke med et brannslukningsapparat er farlig og gjør store ødeleggelser på bygg. I tillegg har nødetatene blitt tilkalt når alarmen har blitt utløst, politi og brannvesenet har brukt store ressurser på falsk alarm. Det kan koste liv når det pågår. De får nok bare en smekk på fingrene og forklaring på hvor alvorlig hendelse dette er og hvilke følger det kan få. Erstatningskravet får dere bare betale. Forsikringsselskaper dekker ikke slike skader, og det er ikke bare bare å vaske det bort heller.
ajarRun Skrevet 28. juni 2016 #3 Skrevet 28. juni 2016 Konfliktrådet er selvsagt frivillig, jeg ville ikke orket i denne saken. Hvis barnet ditt ikke har utført handlingen hadde jeg nektet å møte opp på politistasjonen også. Du trenger uansett ikke betale mer enn 5000 dersom de kan bevise at ditt barn faktisk utløste brannslokningsapparatet. Ville tatt det med knusende ro. 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #4 Skrevet 28. juni 2016 Dersom du kunne velge - hva ville du som mamma gjort for å forebygge at liknende ting skjer igjen? I stedet for møte med politi og rektor? Anonymkode: 0c646...803 2
ajarRun Skrevet 28. juni 2016 #5 Skrevet 28. juni 2016 1 minutt siden, SuperSonic skrev: Synes det er helt rettferdig jeg. Å leke med et brannslukningsapparat er farlig og gjør store ødeleggelser på bygg. I tillegg har nødetatene blitt tilkalt når alarmen har blitt utløst, politi og brannvesenet har brukt store ressurser på falsk alarm. Det kan koste liv når det pågår. De får nok bare en smekk på fingrene og forklaring på hvor alvorlig hendelse dette er og hvilke følger det kan få. Erstatningskravet får dere bare betale. Forsikringsselskaper dekker ikke slike skader, og det er ikke bare bare å vaske det bort heller. Hvis kravet er høyere enn 5000 ville jeg aldri betalt. Man er kun ansvarlig for mer dersom man kan klandres for hva barnet har gjort. Hvis barnet var på skolen først er vel også skolen ansvarlig til de har kommet seg hjem? Noen autoritetspersoner elsker å true med rettsaker og advokater, og siden folk er kunnskapsløse og ikke eier ryggrad gjør de da hva de sier. Si du driter i konfliktrådet og at de kan føre saken i tingretten. Barnet kan ikke straffes og erstatningsplikten er veldig begrenset (til 5000 med mindre man selv kan klandres). Selvsagt skal ikke TS betale for noe et annet barn har gjort. 2
Gjest SuperSonic Skrevet 28. juni 2016 #6 Skrevet 28. juni 2016 1 minutt siden, amativeReflection skrev: Hvis kravet er høyere enn 5000 ville jeg aldri betalt. Man er kun ansvarlig for mer dersom man kan klandres for hva barnet har gjort. Hvis barnet var på skolen først er vel også skolen ansvarlig til de har kommet seg hjem? Noen autoritetspersoner elsker å true med rettsaker og advokater, og siden folk er kunnskapsløse og ikke eier ryggrad gjør de da hva de sier. Si du driter i konfliktrådet og at de kan føre saken i tingretten. Barnet kan ikke straffes og erstatningsplikten er veldig begrenset (til 5000 med mindre man selv kan klandres). Selvsagt skal ikke TS betale for noe et annet barn har gjort. Dette var på en lørdag, så skolen har ikke noe ansvar.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #7 Skrevet 28. juni 2016 Virkelig? 8 år og de omtaler han som en kriminell? spørs om ikke enkelte aktører bør se seg om etter en annen jobb. Det finnes langt mer formuftige tiltak;).. Anonymkode: 1de80...dc5 7
ajarRun Skrevet 28. juni 2016 #8 Skrevet 28. juni 2016 Et øyeblikk siden, SuperSonic skrev: Dette var på en lørdag, så skolen har ikke noe ansvar. Ulåst lokale på et sted der de vet barn leker? Jeg ville kaldt det ganske uaktsomt. 13
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #9 Skrevet 28. juni 2016 3 minutter siden, SuperSonic skrev: Dette var på en lørdag, så skolen har ikke noe ansvar. Da har skolen allikevel ansvar. For skolebygningen skal være avlåst hvis det er helg og ingen skal være på skolen. Jeg syns det hele høres litt vel dramatisk ut med tanke på at barna bare er 8 år gamle. Hadde de vært tenåringer er jeg enig i at det kanskje ville virke forebyggende, men nå fører det jo bare til at rektor og politi blir skremselpropaganda for barna, og gjør at de kanskje blir redde for å kontakte politi senere skulle de ha behov for det. For ikke å snakke om at 8 år gamle barn ikke alltid skjønner omkvedet av hva de gjør, når de leker, blir rivet med av andre osv. Hvis det ikke hovedsakelig var din gutt som utførte handlingen er det jo heller ikke du som har erstatningsansvar, hvis det skulle komme til det, men faktisk foreldrene til den andre gutten som utførte handlingen. Jeg ville kontaktet advokat hvis jeg var deg TS, det er utrolig hvor fort slike ting har en tendens til å løse seg når man har med en advokat, kontra hvis man møter alene. Anonymkode: 1ba49...2ad 6
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #10 Skrevet 28. juni 2016 Jeg er klar for å betale og gjøre opp - syns det er en alvorlig handling og ble ganske sjokkert over at de har gjort dette. Er også opptatt av å bruke hendelsen forebyggende som en lærepenge mot fremtidige situasjoner som kan oppstå. Samtidig er det jo viktig å ha rett perspektiv. De er tross alt bare 8 år og ikke gjerningsmenn med full forståelse for handling og konsekvenser. Jeg kommer selvsagt til å sørge for at "gjerningsmennene" blir snakket til på en riktig måte. Håper bare jeg slipper. Anonymkode: 61844...4f1 5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #11 Skrevet 28. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Virkelig? 8 år og de omtaler han som en kriminell? spørs om ikke enkelte aktører bør se seg om etter en annen jobb. Det finnes langt mer formuftige tiltak;).. Anonymkode: 1de80...dc5 Nei, han blir ikke omtalt som en kriminell, men en "gjerningsmann", altså en som har utført en handling. Anonymkode: 7663a...cd8 12
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #12 Skrevet 28. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, han blir ikke omtalt som en kriminell, men en "gjerningsmann", altså en som har utført en handling. Anonymkode: 7663a...cd8 Det er et barn, ikke en mann. Anonymkode: 61844...4f1 5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #13 Skrevet 28. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er et barn, ikke en mann. Anonymkode: 61844...4f1 Nettopp. Anonymkode: 1de80...dc5 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #14 Skrevet 28. juni 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er et barn, ikke en mann. Anonymkode: 61844...4f1 Gjerningsbarnene Anonymkode: 8eb4d...e3f 14
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #15 Skrevet 28. juni 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er et barn, ikke en mann. Anonymkode: 61844...4f1 Det er bare en betegnelse på noen som har utført en handling, ikke noen beskrivelse om vedkommende. Anonymkode: 7663a...cd8 7
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #16 Skrevet 28. juni 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er et barn, ikke en mann. Anonymkode: 61844...4f1 Kvinner blir da også omtalt som gjerningsmenn. Gjerningsmenn indikerer da kun at de er skyldige i handlingen. Det er jo fullstendig idiotisk å henge seg opp i slike bagateller som dette når dere står overfor et mye større problem. Problemet ligger ikke hos de som har omtalt de som gjerningsmenn. Det ligger hos guttene som gjorde dette, og det er flott at det tas tak i. Jeg klarer ikke å ta deg seriøst. Det er tvilsomt at det er det som er meningen. Anonymkode: bcae7...745 19
ajarRun Skrevet 28. juni 2016 #17 Skrevet 28. juni 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er klar for å betale og gjøre opp - syns det er en alvorlig handling og ble ganske sjokkert over at de har gjort dette. Er også opptatt av å bruke hendelsen forebyggende som en lærepenge mot fremtidige situasjoner som kan oppstå. Samtidig er det jo viktig å ha rett perspektiv. De er tross alt bare 8 år og ikke gjerningsmenn med full forståelse for handling og konsekvenser. Jeg kommer selvsagt til å sørge for at "gjerningsmennene" blir snakket til på en riktig måte. Håper bare jeg slipper. Anonymkode: 61844...4f1 Betale for hva? Ditt barn var offer for en straffbar handling. Det eneste han har gjort er straffri forberedelse, han ville bruke brannslukningsapparatet men valgte å avstå på grunn av god dømmekraft. Han burde belønnes, ikke straffes. Barnet som utførte handlingen får betale de 5000 kronene. Barnet ditt gjorde jo det eneste riktige, du burde belønne, ikke straffe. 7
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #18 Skrevet 28. juni 2016 Dette er jo en pøbel-handling, og vandalisering. En 8-åring bør vite bedre, så jeg syns det er på sin plass at politiet prater med guttene. De vil nok ikke gi dem en kjennepreken, men heller en advarsel og prate om hvorfor de gjorde det. Dere vil jo være tilstede? Erstatning er en selvforklart ting. Har du snakket med de andre foreldrene da, TS? Hva sier i så fall de til sine barns ugjerninger? Anonymkode: 74712...ec4 10
Sulosi Skrevet 29. juni 2016 #19 Skrevet 29. juni 2016 Skolen må anmelde slike ting. For Det første er det hærverk og for det andre må de finne ut hvem som har latt døra stå ulåst. Skolene brukes ofte på kveldstid av andre enn skolens ansatte (eks lag og foreninger) og nøkler kan komme på avveie. Når barn er involvert i saker som anmeldes er det helt vanlig at politiet snakker med dem, det er forebygging samt at det er en del av etterforskningen for å avdekke hvem som lot døra stå åpen. Barnevernet skal alltid inn I bildet når midreårige er innblandet i politisaker som dette, det er rutine. Selvfølgelig kan du nekte å ta med barnet til konfliktrådet men det spørs om det er noen god ide. 14
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #20 Skrevet 29. juni 2016 Ingen god ide og nekte noe som helst. De følger vanlig prosedyrer. Anonymkode: 1de80...dc5 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå