Gå til innhold

kjønnsvorter hjelp

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått det jeg tror er kjønnsvorter (skal til legen å sjekke). Har lest litt om det på nett og må si jeg blir bekymret. Er det ikke sikkert at behandlingen hjelper? og at viruset kan komme tilbake? vil jeg være smittebærer av dette selv etter behandling? Og kan jeg få livmorkreft?? Hjeelp :( 

Anonymkode: 0f5ad...eba

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

du vil alltid ha viruset i kroppen. men det kan gå 20 år mellom utbruddene.
virusene som gir vorrter er ikke de samme som kan forårsake kreft hos kvinner.
folk som har herpes/hiv har større sannsynlighet for å få utbrudd,
du får en enkel olje du skal smøre på 2 ganger daglig i 3 dager, deretter 4 dagers pause. dette repeteres opptil 5 ganger.
om ikke vortene går vekk ved behandling kan de også fjerne med laser. hvis ikke forsvinner de naturlig etter 12-18mnd.
kjønnsvorter er helt ufarlig, så dette er ingenting å stresse over

Endret av herremann
AnonymBruker
Skrevet

Men da vil altså "alle" jeg har sex med resten av livet bli smittet? og jeg vil for alltid gå rundt å være bærer av en kjønnsykdom? :grine: great...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt viruset i over 23 år nå. Fått utbrudd ca hvert 5-6 år. Bruker en krem på resept som er kjempeeffektivt, de bare forsvinner på 1-2-3. Egentlig fint lite stress med kjønnsvorter. Må bare passe på så det ikke fester seg vorte på livmorhalstappen, du bør derfor ta GU en gang i året.

Det høres ille ut med dette viruset, men som sagt så er det faktist lite å bekymre seg over.

Anonymkode: 2343b...e19

AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt viruset i over 23 år nå. Fått utbrudd ca hvert 5-6 år. Bruker en krem på resept som er kjempeeffektivt, de bare forsvinner på 1-2-3. Egentlig fint lite stress med kjønnsvorter. Må bare passe på så det ikke fester seg vorte på livmorhalstappen, du bør derfor ta GU en gang i året.

Det høres ille ut med dette viruset, men som sagt så er det faktist lite å bekymre seg over.

Anonymkode: 2343b...e19

Men smitter man alle man har sex med? Hvis man har sex utenom utbruddet. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, herremann skrev:

du vil alltid ha viruset i kroppen. men det kan gå 20 år mellom utbruddene.
virusene som gir vorrter er ikke de samme som kan forårsake kreft hos kvinner.
folk som har herpes/hiv har større sannsynlighet for å få utbrudd,
du får en enkel olje du skal smøre på 2 ganger daglig i 3 dager, deretter 4 dagers pause. dette repeteres opptil 5 ganger.
om ikke vortene går vekk ved behandling kan de også fjerne med laser. hvis ikke forsvinner de naturlig etter 12-18mnd.
kjønnsvorter er helt ufarlig, så dette er ingenting å stresse over

Det er ulike behandlingsmåter. Jeg fikk krem.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men da vil altså "alle" jeg har sex med resten av livet bli smittet? og jeg vil for alltid gå rundt å være bærer av en kjønnsykdom? :grine: great...

Jeg er faktisk ikke 100% sikker på dette, men jeg tror du vil ha viruset for resten av ditt liv. Du vil mest sannsynlig også smitte sexpartnere, men de færreste av de vil få faktiske utbrudd. Samme gjelder for herpes. De fleste har herpes-viruset i kroppen, men de færreste får faktiske utbrudd.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men smitter man alle man har sex med? Hvis man har sex utenom utbruddet. 

Les over.

Ikke vær bekymret! Jeg tenkte det samme da jeg fikk det for tre år siden. Fikk helt sjokk og visste ikke hva jeg skulle gjøre. HPV-viruset som gir vorter gir ikke kreft, men du kan selvfølgelig være smittet av de "farlige" virus-typene også. Jeg var under 25 da jeg fikk kondylomer(vorter), og tok pga. dette celleprøve i samme slengen. Viste at jeg hadde celleforandringer grad 1, men ett år senere hadde det gått tilbake og jeg mener å huske at 25000 kvinner i Norge får denne beskjeden hvert år, men at det går tilbake til normalen hos de aller fleste. Bare pass på å gå til gynekologen for celleprøve hvert tredje år, så går det fint. Jeg ble livredd for at jeg skulle ha konstante utbrudd - jeg er mye stresset osv, og man vet jo at stress kan utløse både det ene og det andre. Jeg har faktisk ikke hatt vorter siden den gangen for 3 år siden, og hvis det skal gå så lenge og enda lenger mellom hver gang, kan jeg helt fint leve med at jeg har kjønnsvorter. Det er dessuten ekstremt vanlig. Jeg vil bare råde deg til en ting - bli behandlet så fort som mulig etter at vorter er blitt oppdaget. Vorter vil som regel forsvinne av seg selv etter mnd/år, men i noen tilfeller kan det bli så ille at nærmest hele underlivet ditt "gror igjen" av vorter....bare å google.. 

Anonymkode: 993c7...605

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har nå vært hos legen og fått resept på et middel som skal smøres på vortene med q-tips i 3 dager og fire dager pause. Har brukt den i 3 dager nå, i dag er første pausedag. Vortene har nå blitt til små sår som svir og klør litt. Hadde fått en vorte i endetarmsåpningen. Tror ikke det er meningen at jeg skulle smøre på der, men gjorde det likevel fordi jeg vil jo ha jævelskapen bort... Burde jeg smøre på noe på sårene eller skal jeg la det være mest mulig i fred? Tror ikke jeg har fått dem helt bort enda, så må nok på ny runde om tre dager.

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har nå vært hos legen og fått resept på et middel som skal smøres på vortene med q-tips i 3 dager og fire dager pause. Har brukt den i 3 dager nå, i dag er første pausedag. Vortene har nå blitt til små sår som svir og klør litt. Hadde fått en vorte i endetarmsåpningen. Tror ikke det er meningen at jeg skulle smøre på der, men gjorde det likevel fordi jeg vil jo ha jævelskapen bort... Burde jeg smøre på noe på sårene eller skal jeg la det være mest mulig i fred? Tror ikke jeg har fått dem helt bort enda, så må nok på ny runde om tre dager.

Hør med legen din!

Anonymkode: 22c90...bc9

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville smurt på den i endetarmsåpningen også. Men er mer usikker på de sårene, tror jeg ville spurt lege. Er du sikker på at det ikke er herpes?

Anonymkode: 02812...49b

AnonymBruker
Skrevet

Det positive først: hpv virusene som gir kjønnsvorter er ikke de samme som gir kreft. Dvs du har et "uskyldig" men plagsomt problem.

Behandling kan fjerne symptomene, altså vortene, men ikke viruset. Etter at vortene er gått vekk regnes du som smittsom i minimum 6mnd utbruddsfritt. 

Anonymkode: 43e57...573

AnonymBruker
Skrevet

Det negative er at har man fått kjønnsvorter så er det sannsynlig at man har hatt sex med en person som kan tenkes å ha flere typer- mulig usunne sexualvanereller at den partneren har hatt sex med noen som har det.  Sjansen for at du ved bytting av partnere ender opp med å føre til at en dame får livmorhalskreft og evt. dør er minimal.

Anonymkode: dc4f9...ad5

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det negative er at har man fått kjønnsvorter så er det sannsynlig at man har hatt sex med en person som kan tenkes å ha flere typer- mulig usunne sexualvanereller at den partneren har hatt sex med noen som har det.  Sjansen for at du ved bytting av partnere ender opp med å føre til at en dame får livmorhalskreft og evt. dør er minimal.

Anonymkode: dc4f9...ad5

Usunne sexualvaner? Hva skal det bety?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...