Gå til innhold

Sobril eller valium ?? Fly.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva funker best? Jeg bruker Sobril fra før, men har fått valium siden jeg skal fly. Men er det noe forskjell på de 2? Liker ikke ta nye tabletter.. Burde jeg prøve ut valium før jeg reiser ? 

Anonymkode: 927db...04e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Neida, trenger ikke teste det ut, de er ganske like. Største forskjellen er at Sobril tar litt lenger tid før den virker, men sitter lenger i ifht. beroligende effekt. Valium er litt kraftigere virkning først, men sitter kortere i, 4 timer tror jeg.

Jeg har flyskrekk selv, og da synes jeg valium fungerer bedre.

Anonymkode: 16a46...5ce

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Neida, trenger ikke teste det ut, de er ganske like. Største forskjellen er at Sobril tar litt lenger tid før den virker, men sitter lenger i ifht. beroligende effekt. Valium er litt kraftigere virkning først, men sitter kortere i, 4 timer tror jeg.

Men PS, ikke ta alkohol på flyet, ikke lurt å kombinere, men det vet du nok sikkert selv.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det står at valium er i kroppen 24 timer etter du har tatt den.. Det som gjør at jeg ikke har så lyst å ta den.. Uff så usikker nå.. Gruer meg i hel:( 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står at valium er i kroppen 24 timer etter du har tatt den.. Det som gjør at jeg ikke har så lyst å ta den.. Uff så usikker nå.. Gruer meg i hel:( 

Da er det beste alternativet å behandle flyskrekken din i stedet for å dempe den medikamentelt. Tidsperspektivet ditt er nok litt kort for dette i første rekke, men du bør tenke på det på sikt.

Jeg skulle ønske leger sluttet med slike forskrivninger, og heller søkte å henvise pasienter til behandling av flyskrekk.

Anonymkode: bc70f...761

• Liker 1
Skrevet

Kommer an på hvor sterke sobril du tar. Men forskjellen er hovedsaklig at sobril er muskelavslapprnde og søvndyssende i tillegg til beroligende. Valium merker du mindre til annet enn at angsten dempes. At valium finnes i kroppen lengre enn sobril stemmer, men dette vil du ikke merke noe til om du kun skal tai denne situasjonen.

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Valium (diazepam) har en halveringstid på 20-50 timer (kan være dobbelt så lenge hos eldre og pasienter med leversvikt), og det er veldig store variasjoner mellom individer når det kommer til respons på dosering.

Sobril (Oxazepam) har en halveringstid på 10-15 timer med noe individuell variasjon, og er noe mindre potent enn valium.

Hovedforskjellen er i grunnen at valium i større grad hoper seg opp i kroppen ved gjentatt inntak. Det har liten til ingen praktisk betydning for deg når du skal ha et engangsinntak i forbindelse med en flyreise.

På sikt bør du behandle flyskrekken din. Medikamenter er en dårlig løsning, og gjør ikke noe med problemet.

Anonymkode: bc70f...761

Endret av ninuska_
  • Liker 1
Gjest Vevila
Skrevet

Det er nok litt individuelt, men for meg tar ikke sobril angsten i det hele tatt, mens valium fungerer godt. :) 

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva funker best? Jeg bruker Sobril fra før, men har fått valium siden jeg skal fly. Men er det noe forskjell på de 2? Liker ikke ta nye tabletter.. Burde jeg prøve ut valium før jeg reiser ? 

Spør lege/apotek

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Menchit skrev:

Kommer an på hvor sterke sobril du tar. Men forskjellen er hovedsaklig at sobril er muskelavslapprnde og søvndyssende i tillegg til beroligende. Valium merker du mindre til annet enn at angsten dempes. At valium finnes i kroppen lengre enn sobril stemmer, men dette vil du ikke merke noe til om du kun skal tai denne situasjonen.

Er det masse bivirkninger ved valium? Jeg er redd for nye bivirkninger eller reagere allergisk.. 

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det masse bivirkninger ved valium? Jeg er redd for nye bivirkninger eller reagere allergisk.. 

Da kan jo lese pakningsvedlegget (ligger vel på nett...)... evt. spørre legen din når hun skriver ut resepten. Og hva er du mest redd for - uheldig reaksjon av tablettene eller det å fly? Ville nok prøvd å kurere flyskrekken på sikt, så slipper du i hvert fall denne situasjonen igjen. :)

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS, du skal snakke med LEGEN din, ikke KG.

Anonymkode: c0b49...7c6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS, du skal snakke med LEGEN din, ikke KG.

Anonymkode: c0b49...7c6

Jeg spør her for å høre deres erfaringer :) har snakket med legen også, men hun sier ikke så mye. 

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du er allergisk vil du sikkert fp en reaksjonsom med alt annet, har aldri hørt om noen som er det, men ville hørt med legen dersom du er bekymret. Bivirkbibger står beskrevet i pakningsvedlegget. Såvidt jeg vet er det eneste at du kan bli litt trøtt. Merk at dette gjelder kyn ved sporadisk bruk. Bruker du valium ofte er det flere hensynå ta.

Men sim de andre skriver, er du såbekymret såta en tlf til legen.

AnonymBruker
Skrevet

Valium og en liten kopp kaffe :) Det funket for meg når jeg hadde flyskrekk. Nå trenger jeg heldigvis bare kaffen, og klarer å nyte flyturen.

Anonymkode: d6627...58a

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"However, although there is an association, we still can’t say that benzodiazepines actually cause Alzheimer’s,” she cautions."

De glemmer å informere om at altzeimers sykdom som regel forårsakes av høyt blodtrykk, røyking, diabetes, høyt kolesterolnivå i blodet og overvekt.

Kanskje man heller skal bekymre seg om kosthold og livsstil, og ikke like mye for om man må ha en Valium på en flyreise, om man er redd for demens på sine gamle dager.

Anonymkode: 9df46...a4e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ta sobril :) Tar det bare en liten stund før...

Anonymkode: baa9c...578

Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar på alle dine spørsmål rundt disse medisinene, og det vil du bare få om du kontakter apotek eller lege.

Tråden er ryddet i henhold til rommets retningslinjer.

Vennlig hilsen

ninuska_, adm

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...