AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #1 Skrevet 28. juni 2016 Jeg med mine to barn skal flytte pga samlivsbrudd. Han er ikke far til barna og vi flyttet inn i hans hus for ca tre år siden. Min eldste måtte bytte skole og minstemann skal begynne i 2 kl. Mitt spørsmål er, om noen har god erfaring med at barn bytter skole, igjen. De blir isåfall eldstemann som må bytte for andre gang. Av rent praktiske årsaker så ønsker jeg å flytte nærmere jobb, skolen barna event måtte byttet til ligger like nedenfor jobben min. Samtidig så ønsker jeg ikke at barna igjen skal måtte bytte skole, skape nye relasjoner, igjen. De trives veldig godt på den skolen de går på nå og har stor omgangskrets i nærmiljøet. Noen som har erfaringer med dette? Anonymkode: a49d7...e1c
Brimi Skrevet 28. juni 2016 #2 Skrevet 28. juni 2016 Er det mulig for eldstemann eller deg å pendle? Jeg pendlet fra jeg var 14 år, men jeg måtte pendle til ny skole da. Jeg tenker man må sette opp en liste med for og imot. Hva er verst? Pendle eller ny skole? Spørs også hvor langt en må pendle.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #3 Skrevet 28. juni 2016 Jeg kan selvsagt pendle for at barna skal få bli værende på skole de allerede går på. Det har jeg ingen problemer med. Det er ca 30 min kjøring til jobb. TS Anonymkode: a49d7...e1c
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #4 Skrevet 28. juni 2016 Unngå det så langt det lar seg gjøre. Hilsen en som har en del identitets-utfordringer i voksen alder pga alt for mye flytting i barndommen. Anonymkode: 8897c...ba2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #5 Skrevet 28. juni 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan selvsagt pendle for at barna skal få bli værende på skole de allerede går på. Det har jeg ingen problemer med. Det er ca 30 min kjøring til jobb. TS Anonymkode: a49d7...e1c 30 min kjøring er jo ingenting! Hilsen hun over her, som av og til må bruke 45-55 min en vei til jobben! Anonymkode: 8897c...ba2 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #6 Skrevet 28. juni 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan selvsagt pendle for at barna skal få bli værende på skole de allerede går på. Det har jeg ingen problemer med. Det er ca 30 min kjøring til jobb. TS Anonymkode: a49d7...e1c Da skjønner jeg ikke hvorfor barna skal bryte opp å begynne på ny skole. 30 min. Er ingenting. Sett barna først sier jeg bare... Anonymkode: 3080f...e37 4
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #7 Skrevet 28. juni 2016 Jeg slapp unna med "bare" en bytting av skole da min mor flyttet da jeg var ung. Det var dessverre nok til at jeg havnet utenfor, og fortsatt i dag sliter med selvbildet (Ble ikke mobbet, men holdt utenfor, så i dag føler jeg meg sjeldent "inkludert" uansett hvor jeg er). Hadde jeg fått bestemme da jeg var liten ville jeg aldri ønsket å flytte. Det er klart at dette går mye på hvor heldig man er med skolen man havner på, men det vet man ikke før barna har gått der en stund. Prøv å pendle først. Jeg reiser 45-50 min med bil hver dag, og man blir absolutt vant med det Anonymkode: 466f0...e30
regine Skrevet 28. juni 2016 #8 Skrevet 28. juni 2016 Både jeg selv og barnet mitt har byttet skoler flere ganger i oppveksten og det ser ikke ut til at noen av oss har fått varig men. Det er noe veldig norskt over den store angsten for at barn må flytte. Ting skjer i livet som gjør at de må det, uten at det er verdens undergang. Med såpass små barn som du fortsatt har, så ville jeg vurdert nærhet til jobb som viktig. Hvis du har muligheten til å spasere på jobb på 10 minutter i stedenfor å sitte i bilen ca 30, så betyr det mye for både deg og barna i deres hverdag. Jeg skjønner at vi er forskjellige, men for meg betyr det mye å ha friheten til å gå når jeg vil og å faktisk få en liten spasertur/sykkeltur, i stedenfor en bil/buss/tog-tur. I tillegg til å slippe en lang tur hvis så galt skulle skje at jeg må raskt hjem. Som sagt tror jeg ikke at barna vil lide noen nød av et skifte - iallfall ikke om ikke du lager akkurat det til en stor negativ sak. Lykke til! 1
Brimi Skrevet 28. juni 2016 #9 Skrevet 28. juni 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan selvsagt pendle for at barna skal få bli værende på skole de allerede går på. Det har jeg ingen problemer med. Det er ca 30 min kjøring til jobb. TS Anonymkode: a49d7...e1c Da ville jeg gått for at du pendler. Jeg ville ikke ha gamblet på ungenes skolesituasjon hvis jeg ikke var helt nødt. 1
MapleSirup Skrevet 28. juni 2016 #10 Skrevet 28. juni 2016 3 timer siden, regine skrev: Både jeg selv og barnet mitt har byttet skoler flere ganger i oppveksten og det ser ikke ut til at noen av oss har fått varig men. Det er noe veldig norskt over den store angsten for at barn må flytte. Ting skjer i livet som gjør at de må det, uten at det er verdens undergang. Med såpass små barn som du fortsatt har, så ville jeg vurdert nærhet til jobb som viktig. Hvis du har muligheten til å spasere på jobb på 10 minutter i stedenfor å sitte i bilen ca 30, så betyr det mye for både deg og barna i deres hverdag. Jeg skjønner at vi er forskjellige, men for meg betyr det mye å ha friheten til å gå når jeg vil og å faktisk få en liten spasertur/sykkeltur, i stedenfor en bil/buss/tog-tur. I tillegg til å slippe en lang tur hvis så galt skulle skje at jeg må raskt hjem. Som sagt tror jeg ikke at barna vil lide noen nød av et skifte - iallfall ikke om ikke du lager akkurat det til en stor negativ sak. Lykke til! Enig. Har også flyttet mye uten at det har preget meg nevneverdig.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #11 Skrevet 29. juni 2016 17 timer siden, MapleSirup skrev: Enig. Har også flyttet mye uten at det har preget meg nevneverdig. Samme her. Unger er ikke laget av porselen. Jeg ville heller tenkt på hvor mye tid med ungene man taper på med å pendle unødvendig jeg da. 10 min vrs 50 min hver vei blir himla mange timer i året totalt sett. Anonymkode: 0aa42...4a6
Brimi Skrevet 29. juni 2016 #12 Skrevet 29. juni 2016 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Samme her. Unger er ikke laget av porselen. Jeg ville heller tenkt på hvor mye tid med ungene man taper på med å pendle unødvendig jeg da. 10 min vrs 50 min hver vei blir himla mange timer i året totalt sett. Anonymkode: 0aa42...4a6 Og jeg har tatt skade av å flytte mye. Det kan gå begge veier. Det er mange som pendler og jeg ville heller gjort det enn at barnet må på ny skole og få nye venner. TS skriver at pendlingen tar 30 min og det er ikke faktisk ikke så mye. Hun pendler jo allerede, så tydeligvis så er det noe som går bra. Endret 29. juni 2016 av Brimi
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #13 Skrevet 29. juni 2016 Et øyeblikk siden, Brimi skrev: Og jeg har tatt skade av å flytte mye. Det kan gå begge veier. Det er mange som pendler og jeg ville heller gjort det enn at barnet må på ny skole og få nye venner. TS skriver at pendlingen tar 30 min og det er ikke faktisk ikke så mye. Det blir faktisk 8000 minutter mindre tid med ungene i året det....Nå er ikke jeg flink i mattematikk, men om man tar utgangspunkt i at ett arbeidsår er på 200 dager, og pendlingen blir på 30 min hver vei i stede for 10 min. Det er 133 timer. Nesten en uke. Det er mye tapt tid. Oddsen for at ett barn tar skade av å måtte bytte skole for andre gang er svært, svært, svært liten. De flytter uansett ikke til andre siden av landet så det er null problem å pleie vennskapene de nå har heller. Anonymkode: 0aa42...4a6 1
Macro Skrevet 29. juni 2016 #14 Skrevet 29. juni 2016 Enig med de andre. Skulle det oppstå noe romatikk og forhold med en ny mann gjør du lurt i at han flytter inn til dere og ikke omvendt. Bosett dere "for godt". Mye bedre at voksne tar belastningen med å flytte inn og ut
Brimi Skrevet 30. juni 2016 #15 Skrevet 30. juni 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Det blir faktisk 8000 minutter mindre tid med ungene i året det....Nå er ikke jeg flink i mattematikk, men om man tar utgangspunkt i at ett arbeidsår er på 200 dager, og pendlingen blir på 30 min hver vei i stede for 10 min. Det er 133 timer. Nesten en uke. Det er mye tapt tid. Oddsen for at ett barn tar skade av å måtte bytte skole for andre gang er svært, svært, svært liten. De flytter uansett ikke til andre siden av landet så det er null problem å pleie vennskapene de nå har heller. Anonymkode: 0aa42...4a6 Det blir ikke mindre tid på barna hvis hun flytter. Hun pendler allerede. Hvis det har fungert for dem nå, så hvorfor ikke fortsette? Har du kilde på at det er svært liten sjanse for at barnet tar skade? Har lest om endel som ikke har kommet seg inn i det nye miljøet, blir mobbet osv. på ny skole.
galmamma Skrevet 30. juni 2016 #16 Skrevet 30. juni 2016 Den 28.06.2016 at 10.22, AnonymBruker skrev: Jeg kan selvsagt pendle for at barna skal få bli værende på skole de allerede går på. Det har jeg ingen problemer med. Det er ca 30 min kjøring til jobb. TS Anonymkode: a49d7...e1c her jeg bor, pendler nesten alle inn til byen med ferge og bil/buss. Dette tar 30 minutter og er helt normalt her. Hadde ikke byttet skole for barna pga. 30 minutter
regine Skrevet 30. juni 2016 #17 Skrevet 30. juni 2016 29 minutter siden, Brimi skrev: Det blir ikke mindre tid på barna hvis hun flytter. Hun pendler allerede. Hvis det har fungert for dem nå, så hvorfor ikke fortsette? Har du kilde på at det er svært liten sjanse for at barnet tar skade? Har lest om endel som ikke har kommet seg inn i det nye miljøet, blir mobbet osv. på ny skole. det er noe helt annet å pendle når man er to voksne i husholdningen enn når man er bare en. Det vet jeg ganske mye om, og "bare" 30 minutter en vei (som ofte blir iallfall 35 om ikke 40 pga at ting skjer) er ikke barebare når man er alene med alt ansvaret for ungene.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #18 Skrevet 30. juni 2016 Jeg hadde pendlet de 30 minuttene det tar til jobben Anonymkode: e0448...647
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #19 Skrevet 30. juni 2016 3 timer siden, Brimi skrev: Det blir ikke mindre tid på barna hvis hun flytter. Hun pendler allerede. Hvis det har fungert for dem nå, så hvorfor ikke fortsette? Har du kilde på at det er svært liten sjanse for at barnet tar skade? Har lest om endel som ikke har kommet seg inn i det nye miljøet, blir mobbet osv. på ny skole. Beklager. Hun får 8000 minutter MER til ungene i året. Poenget er det samme. Og de aller fleste tar faktisk ikke skade av å bytte skole ett par-tre ganger. De fleste unger er ikke så skjøre. Anonymkode: 0aa42...4a6
Harlekin Skrevet 30. juni 2016 #20 Skrevet 30. juni 2016 Dersom barna trives veldig godt på skolen de går på nå, og du har mulighet til å la dem bli der, hadde jeg absolutt gjort det. Gode skoler og et godt klassemiljø er gull verdt. Og jeg vil knapt kalle 30 minutter for pendling. Jeg bruker lenger til til jobben enn det hver dag. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå