AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #1 Skrevet 27. juni 2016 Skal ta en operasjon et par dager før jeg går ut i ferie. Har kontorjobb, så regner med at jeg kan gå relativt raskt tilbake til jobb. Men regner med at jeg ikke får gjort så veldig mye i ferien, da jeg må holde meg en del i ro, uten de alt for store anstrengelsene. Kan man be om ekstra sykmelding slik at man får tatt igjen deler/hele ferien, selv om man i prinsippet er i stand til å sitte ved en pc og jobbe? Anonymkode: 0e0dc...d22
EvaLena Skrevet 28. juni 2016 #3 Skrevet 28. juni 2016 Hør med legen din, der får du iallefall ett sikkert svar. Kan du forskyve ferien din da?
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #4 Skrevet 28. juni 2016 Sannsynligvis ikke. I alle fall der jeg jobber, er det svært strenge regler for å kunne ta igjen ferie på grunn av sykdom. Jeg er litt usikker på om det er arbeidsgivers (kommune) regler eller NAVs. Dersom man er innlagt på sykehus eller er sengeliggende hjemme store deler av ferien, skal det gå greit å ta igjen ferie. Dersom man er hjemme og relativt oppegående, men ikke kan reise eller være mye i aktivitet, vil det sannsynligvis bli avslått. Med en planlagt behandling/operasjon vil det sannsynligvis bli enda vanskeligere, da du i teorien har hatt mulighet til å tilpasse ferien. En sykmelding i ferien, vil ikke automatisk si at arbeidsgiver og/eller NAV godkjenner at du får ta igjen ferie. Din beste mulighet er å spørre arbeidsgiver om du kan få forskyve ferien til etter du er restituert. Anonymkode: aed4b...474
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #5 Skrevet 28. juni 2016 Sitat Sykdom i ferien For å ha rett til ny ferie er det en forutsetning at du har vært helt (altså 100 %) arbeidsufør/sykemeldt. Arbeidstaker kan ved arbeidsuførhet som oppstår i ferien kreve alle feriedagene utsatt allerede fra og med første virkedag (lørdag inkludert). Retten til å utsette feriedagene gjelder lovbestemt ferie etter ferieloven § 5, som er henholdsvis 25 virkedager hvert ferieår, og seks ekstra virkedager ferie for arbeidstakerne over 60 år. Et slikt krav må dokumenteres med legeerklæring, og fremsettes så raskt som mulig ("uten ugrunnet opphold") etter at arbeidet gjenopptas. Dersom man blir helt arbeidsufør før ferien, kan man kreve å få utsatt ferien til senere i året. Krav om utsettelse må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien. Hilsen Arbeidstilsynet Anonymkode: 71014...c75
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #6 Skrevet 28. juni 2016 Denne er en hasteoperasjon som ikke er planlagt. Anonymkode: 0e0dc...d22
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #7 Skrevet 28. juni 2016 Du får igjen ferien om du blir 100% sykemeldt. Anonymkode: 38060...fbe
IsaLuna Skrevet 29. juni 2016 #8 Skrevet 29. juni 2016 Du skal kunne ta igjen ferien når du er 100 % sykemeldt. Jeg tror disse reglene gjelder samtlige. Jeg jobber som lærer, og vi må ta ut ferie på spesielle tidspunkt i kalenderåret. Dersom jeg skulle bli fullt sykemeldt i ferien, har jeg krav på å få ferien tilbake på et annet tidspunkt uansett grunn.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå